Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Walker »

FredrikR skrev:
Tars skrev:
perwis skrev:
Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
Jag ansökte innan nyår och blev klar för ca 3 veckor sen. Jag får 30% tillbaka

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Sökte i början av september eller om det var slutet av augusti och har inte fått något än!

Bittert att det ska bero på hur snabba de är på att handlägga i olika län.
Västmanland: sökte oktober 2017, beviljat oktober 2018, utbetalt jan 2019. Fick vid ansökan info om att det kunde ta 2 år!
Ja, se myndigheter....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Solcellskollen

Inlägg av Mr S »

matsm skrev:
Mr S skrev:
Jag kan rekommendera Trina Solar, deras Mono-paneler är i mina ögon de mest estetiska. https://www.trinasolar.com/us/product/a ... max-pd0505

Vi fick dem installerade av Svea Solar med en Solar Edge - växelriktare. Det har fungerat perfekt sedan dag ett. Solceller är ju oftast inget som gör ett hus snyggare, men de gjorde installationen så snyggt det bara går. Här är några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
Klart snygga! Vad ger dom för effekt. 280 W verkar lite lågt. Får plats med 27 paneler på mitt tak så nästan identiskt anläggning skulle jag behöva. Totalpris?
Jag länkade kanske lite fel. Vi har 28 paneler på 295 watt. Får ut ca 8 MWh om året. Vi betalde 150 000 nyckelfärdigt och fick tillbaka 30% i stöd. Räknar med en återbetalning på ca 10 år.

Tror att det är billigare idag. Vill du ha en kontakt som är sjukt serviceinriktad på Svea Solar, så skicka ett PM

Hade säkert kommit ner i pris om vi gjort det själva, men jag ville inte jobba på taket så med saker jag inte kan.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solcellskollen

Inlägg av Legato »

Mr S skrev:
matsm skrev:
Mr S skrev:
Jag kan rekommendera Trina Solar, deras Mono-paneler är i mina ögon de mest estetiska. https://www.trinasolar.com/us/product/a ... max-pd0505

Vi fick dem installerade av Svea Solar med en Solar Edge - växelriktare. Det har fungerat perfekt sedan dag ett. Solceller är ju oftast inget som gör ett hus snyggare, men de gjorde installationen så snyggt det bara går. Här är några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
Klart snygga! Vad ger dom för effekt. 280 W verkar lite lågt. Får plats med 27 paneler på mitt tak så nästan identiskt anläggning skulle jag behöva. Totalpris?
Jag länkade kanske lite fel. Vi har 28 paneler på 295 watt. Får ut ca 8 MWh om året. Vi betalde 150 000 nyckelfärdigt och fick tillbaka 30% i stöd. Räknar med en återbetalning på ca 10 år.

Tror att det är billigare idag. Vill du ha en kontakt som är sjukt serviceinriktad på Svea Solar, så skicka ett PM

Hade säkert kommit ner i pris om vi gjort det själva, men jag ville inte jobba på taket så med saker jag inte kan.
Vi har ungefär samma setup. 42 paneler a 285w (12 kWp) från Trina Solar samt Solar Edge (15 kW) växelriktare. Kostade 170k före bidrag för snart två år sedan. Använde NaturWatt.se och Henrik som kör det är superbra att ha att göra med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Solcellskollen

Inlägg av Tars »

Legato skrev:
Mr S skrev:
matsm skrev:
Mr S skrev:
Jag kan rekommendera Trina Solar, deras Mono-paneler är i mina ögon de mest estetiska. https://www.trinasolar.com/us/product/a ... max-pd0505

Vi fick dem installerade av Svea Solar med en Solar Edge - växelriktare. Det har fungerat perfekt sedan dag ett. Solceller är ju oftast inget som gör ett hus snyggare, men de gjorde installationen så snyggt det bara går. Här är några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
Klart snygga! Vad ger dom för effekt. 280 W verkar lite lågt. Får plats med 27 paneler på mitt tak så nästan identiskt anläggning skulle jag behöva. Totalpris?
Jag länkade kanske lite fel. Vi har 28 paneler på 295 watt. Får ut ca 8 MWh om året. Vi betalde 150 000 nyckelfärdigt och fick tillbaka 30% i stöd. Räknar med en återbetalning på ca 10 år.

Tror att det är billigare idag. Vill du ha en kontakt som är sjukt serviceinriktad på Svea Solar, så skicka ett PM

Hade säkert kommit ner i pris om vi gjort det själva, men jag ville inte jobba på taket så med saker jag inte kan.
Vi har ungefär samma setup. 42 paneler a 285w (12 kWp) från Trina Solar samt Solar Edge (15 kW) växelriktare. Kostade 170k före bidrag för snart två år sedan. Använde NaturWatt.se och Henrik som kör det är superbra att ha att göra med.
Jag körde på 19 kWp 64 paneler 300w.
Solar edge 17 kW.
Nyckelfärdigt för 253’ innan bidrag.
Detta va fördelat på 5 olika takytor.

Körde via SwedenSol. Kan varmt rekommendera dem.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Monark1954 »

Jeppe_E skrev:
Samtidigt är det ju så att det fanns outnyttjat kapital som fördes över till BP 2019. Så även om folk ansökt, så verkar det inte som att utbyggnaden sker i samma utsträckning som ansökningarna. Så det kan ju ligga en del ansökningar som bara är just ansökningar bara ifall att.
Ofta ansöker samtidigt som man påbörjar en upphandling. Upphandling kan ta tid och avtalad leverantör kan strula till det. Det är först när man betalt fakturan som man kan begära ut bidraget.
Ansökt juni 2017.
Beviljat för installation 2018, omprovat för installation april 2019.
Installationen blir klar nu i april.
Det är en förklaring till att beslutat och outnyttjat rullar vidare ett tag.

Solar edge 17 KW.
16 kWp effekt på 40+9+9 paneler. På Syd, öst och väst tak.
Nyckelfärdigt 240 000 före bidrag.

Får nu se procenten i bidraget när jag sänder in fakturan i maj i år. Inget jag kan påverka så jag har inte fördjupat mej i vad utfallet blir.

Solenergin gör att vi helt kan köra våra elbilar på egenproducerad ström.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Zalman3 »

Såg nån här på forumet som pratade om 270W solpaneler för runt 1000kr.
Var köper man dom?

Ser att ETC tar 1.205kr för sina 275W paneler.

"275 W poly-paneler (Datablad)
1205 kr/st inklusive moms"
https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Solcellskollen

Inlägg av perwis »

Zalman3 skrev:
Såg nån här på forumet som pratade om 270W solpaneler för runt 1000kr.
Var köper man dom?

Ser att ETC tar 1.205kr för sina 275W paneler.

"275 W poly-paneler (Datablad)
1205 kr/st inklusive moms"
https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris
Det var på ett annat forum där en någon sa att de beställt för ca 1000kr per panel inkl frakt från CZ.

Jag tror det var härifrån:
https://www.ev-power.eu

Annat tips är:
https://www.photovoltaik-shop.com/?___s ... tore=pv_en

Svesol AB i Sverige har också ganska billiga paneler (obs priserna är ex moms på deras sida men vad jag förstår säljer de till privatpersoner också).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellskollen

Inlägg av Teslaspolen »

perwis skrev:
(obs priserna är ex moms på deras sida men vad jag förstår säljer de till privatpersoner också).
Stämmer. Dom är den lokala installatören här i nejderna.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Solcellskollen

Inlägg av Elof »

Redovisar leverantörerna hur mycket energi som förbrukats, och koldioxidutsläpp som orsakats, i tillverkningen av panelerna? Vore intressant att räkna på hur stor initial koldioxidbomb en snabb global övergång till solenergi skulle orsaka.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Solcellskollen

Inlägg av perwis »

Det är inte så mycket. Även om solcellerna tillverkas av kolkraft så blir det plus bara efter ett par år och de har ofta en garanterad livslängd på 25 år eller mer. Och ju fler solceller som produceras desto effektivare blir tillverkningen. Samma sak gäller förstås elbilar och batterier.

Läs mer här: https://www.svensksolenergi.se/fakta-om ... atpaverkan
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Solcellskollen

Inlägg av evilirish »

Elof skrev:
Redovisar leverantörerna hur mycket energi som förbrukats, och koldioxidutsläpp som orsakats, i tillverkningen av panelerna? Vore intressant att räkna på hur stor initial koldioxidbomb en snabb global övergång till solenergi skulle orsaka.
Det jag sett hittils pekar på att en panel tillverkad i Kina, med deras elmix, går +-0 på ca 2 år.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Solcellskollen

Inlägg av kler »

evilirish skrev:
Elof skrev:
Redovisar leverantörerna hur mycket energi som förbrukats, och koldioxidutsläpp som orsakats, i tillverkningen av panelerna? Vore intressant att räkna på hur stor initial koldioxidbomb en snabb global övergång till solenergi skulle orsaka.
Det jag sett hittils pekar på att en panel tillverkad i Kina, med deras elmix, går +-0 på ca 2 år.
Det är ju dock det "bokförda" värdet och matchar inte verkligheten. Polen kommer ju inte att sluta elda motsvarande mindre kol bara för att en solpanel tillverkats. Eller monterats. Eller tagits i drift.
Så solpaneler orsakar naturligtvis en "koldioxid-kulle" på kurvan, som kommer att "betala sig" på längre sikt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Solcellskollen

Inlägg av dbar »

Har en bekant som räknar på solpaneler till bla industrifastigheter. Om kunden gör det för miljönytta/goodwill är det en typ av panel (dyra). Med miljövänlig tillverkning, lång hållbarhet, etc etc.
Är det en ren ekonomisk investering är det en helt annan panel. (Hög prestanda/investerad krona)

Oftast vill man lite av båda, göra gott för miljön och tjäna en liten slant på köpet. Då blir den en kompromiss.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Solcellskollen

Inlägg av Wahll »

Mina paneler från Canadian Solar har en utsläppsskuld på 30g/kw, vilket ger ca 1 års avbetalning.
Allt enligt montörerna. Inga källor på det.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Thorla
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 okt 2015 21:43
Ort: Vaxholm

Re: Solcellskollen

Inlägg av Thorla »

Största osäkerheten i kalkylen är elpriset. Ska vi nå klimatmålen så måste energieffektiviteten öka och inget driver det mer än kostnadsbesparing.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Den här månaden knäcker alla gamla solcellsrekord för april. Idag kommer min produktion att gå förbi fjolårets aprilproduktion. Och då är det ändå 10 dagar kvar på månaden. Hade det inte legat ett tjockt lager pollen på panelerna hade det varit ännu mer. Här har det inte regnat en enda droppe sedan i mitten på mars. Vi har nog fått ökenklimat i Skaraborg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellskollen

Inlägg av Teslaspolen »

Skulle behövts ännu mer solceller i Sverige, har varit väldigt lite vind men enorma mängder solsken. Blir lågt med vatten i vattenkraftsdammarna igen också om det inte blir väderomslag.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

mati skrev:
Den här månaden knäcker alla gamla solcellsrekord för april. Idag kommer min produktion att gå förbi fjolårets aprilproduktion. Och då är det ändå 10 dagar kvar på månaden. Hade det inte legat ett tjockt lager pollen på panelerna hade det varit ännu mer. Här har det inte regnat en enda droppe sedan i mitten på mars. Vi har nog fått ökenklimat i Skaraborg.
Härligt!
Hur mycket har du producerat under april?
Enligt min leverantör så ska jag producera 1500 kWh (normalårs korrigerat) under april. Hittills har jag fått ihop lite drygt 1000 kWh. Har installerat 13,2 KW och producerar cirka 75 kWh timmar om dagen nar solen skiner så här års.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Solcellskollen

Inlägg av Mr S »

Jag förstår att du frågar mati, men du får svar av mig med. Har en 8,26 kW anläggningen och får nu drygt 50 kWh soliga dagar. April fram till nu 920 kWh.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av Tars »

Har 19 kWp och ligger på 90 kWh om dagen.
Tror jag skulle ha legat på 100 kWh om det inte vore för damm och pollen skulle jag gissa.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Solcellskollen

Inlägg av evilirish »

Som (förhoppningsvis inom snar framtid) blivande ägare av solceller på taket. Varför tar ni inte fram trädgårdsslangen och spolar av lite snabbt? Har inte reflekterat över det innan, men på en av mina ytor (nästan platt jämfört med resten) där 5 paneler ska ligga så tänkte jag att där måste man ju spola av lite då och då.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Finns säkert i den här tråden från förra året men jag gjorde ett experiment med att spola vatten på mina paneler för att se skillnad dels för sånt temperatur vilket ger högre verkningsgrad samt rent från pollen. Temperatursänkning en gav ett litet litet hack i kurvan uppåt men det vatten jag spenderade på de örena extra jag tjänade kostade mer pengar.
Det gav ingen som helst skillnad med rent från pollen och då ska sägas att det var jävligt gult den där dagen förra året.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jag når inte hela taket med vattenslangen. Dessutom har vi egen brunn och jag vill inte slösa bort det lilla vattnet som finns för några få kilowattimmar som man kanske får. Om det fortsätter såhär kan varje droppe vatten betyda stor skillnad om några månader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 jan 2019 23:48
Ort: Göteborg

Re: Solcellskollen

Inlägg av JosefAlex »

Tars skrev:
perwis skrev:
Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
Jag ansökte innan nyår och blev klar för ca 3 veckor sen. Jag får 30% tillbaka

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Grattis, vilken del av Sverige? jag ansökte också i december men i Västra Götaland länsstyrelse, ett halvårs kö till, så jag lär nog bara få 20%, har inte börjat installera utan väntar på beslut att jag får stöd, nån skrev ju att pengar kanske bara räcker till de som sökt innan nyår trots att nya regeringen ökade i vårbudgeten...
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av jonas »

Jag har en perfekt söderanläggning (tycker jag iallafall), som nu levererat 1228kWh/installerad kW.
28,5kW solpaneler har gett drygt 35000kWh, genom en 25kW växelriktare, April 2018 till April 2019.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar