Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.[JM] skrev:Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.metchristian skrev:Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.ChristerSjo skrev:Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.metchristian skrev:Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?
Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%
Har ni skaffat batteri?
Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.
Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?
Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.
Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs
Äkta lastbalansering...
Solcellskollen
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Solcellskollen
Re: Solcellskollen
Har nån här köpt denna lösning.Ett Ferroamp system är definitivt ett bra val. Tänk på att det just nu finns ett mycket förmånligt paketpris med Ferroamp energihubb 14kW och ett batteri från Nilar. När batteriet och växelriktaren köps i paket så kan bidraget för energilagring på 60% användas även till växelriktaren. Normalt får du endast 20% i bidrag till denna. Merkostnaden för att få ett batteri i anläggningen blir därmed låg.
Och vad blev kostnaden?
Blev du nöjd?
Har du sänkt huvudsäkringen från 25A till 16A?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Solcellskollen
Du får vänta med slutinstallationen till efter nyår, så du får ta del av gröna avdraget på 50/15%. Potten för solceller är strax slut, och fristen gick ut 7 juli.metchristian skrev:Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.[JM] skrev:Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.metchristian skrev:Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.ChristerSjo skrev:Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.metchristian skrev:Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?
Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%
Har ni skaffat batteri?
Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.
Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?
Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.
Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs
Äkta lastbalansering...
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Solcellskollen
Kan det vara så? Att det spelar roll när anläggningen tas i drift? Jag hamnade lite otaktiskt på fel sida om 7:e juli och håller nu på att installera men om man kan vänta till 1:a Jan med att dra om kranen så är det nog värt det. Förresten, vet någon om det nya avdraget omfattar hemmasnickrare? ROT gör det ju inte och eftersom jag installerar själv så kan jag inte använda vanlig det heller.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Solcellskollen
Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?[/quote]
Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.
Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.[/quote]
Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.
Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle[/quote]
Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs
Äkta lastbalansering...[/quote]
Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.[/quote]
Du får vänta med slutinstallationen till efter nyår, så du får ta del av gröna avdraget på 50/15%. Potten för solceller är strax slut, och fristen gick ut 7 juli.[/quote]
var jag har förstått det som så är Det är inte beslutat något om solcellsstödet efter 7/7 och stödet för energilagring går ut 31/12.
Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.
Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.[/quote]
Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.
Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle[/quote]
Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs
Äkta lastbalansering...[/quote]
Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.[/quote]
Du får vänta med slutinstallationen till efter nyår, så du får ta del av gröna avdraget på 50/15%. Potten för solceller är strax slut, och fristen gick ut 7 juli.[/quote]
var jag har förstått det som så är Det är inte beslutat något om solcellsstödet efter 7/7 och stödet för energilagring går ut 31/12.
Re: Solcellskollen
Helt underbart att få en elräkning på 0kr, trots skenande elpriser. Fortfarande flera tusen kr tillgodo.
Tänk alla stackare som tankar diesel för närmare 20kr litern och så har de dessutom ingen egen el heller. Usch vad jobbigt.
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
Tänk alla stackare som tankar diesel för närmare 20kr litern och så har de dessutom ingen egen el heller. Usch vad jobbigt.
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Solcellskollen
mati skrev:Helt underbart att få en elräkning på 0kr, trots skenande elpriser. Fortfarande flera tusen kr tillgodo.
Tänk alla stackare som tankar diesel för närmare 20kr litern och så har de dessutom ingen egen el heller. Usch vad jobbigt.
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
Japp, jag har varit inne på dessa banor. Vill bara få Ferroamp att svara på vissa frågor då jag tänkte även fixa fasbalansering för utom batterilager. Jag ser ett batterilager på runt 100 kWh på sikt som man på vintern kan använda till att köpa billigt och sälja dyrt. Om inte eventuella effekttariffer ställer till det.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Solcellskollen
Ja, det börjar ju bli aktuellt/mer intressant, just nu mest för toppeffektavgiftens skull (Göteborgs Energi). Det kräver lite research först gällande vad det finns för alternativ på batterifronten, och hur vår nuvarande energiförbrukning ser ut gällande effekttoppar. Men jag har inte orkat titta/räkna på det ännumati skrev:Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
Behöver kanske skaffa nåt effektloggningssystem (tips på det?) för att få lite finkornigare data än elräkningen och kanske uppdelat på lite olika effektförbrukare (värmepump et c)...
Re: Solcellskollen
Hur fungerar detta egentligen rent praktiskt? Vem eller vad bestämmer när batteriet laddas och när jag vill använda eller sälja strömmen som finns lagrad i batteriet? Det finns ju massvis med olika tänkbara scenarion. Köra så autonomt som möjligt, tjäna så mycket pengar som möjligt (köpa billigt och sälja dyrt), använda batteriet enbart som backup ifall strömmen går, bara kapa toppar osv osv.
Kan man styra detta själv genom att skriva egen mjukvara? Det hade ju varit det bästa. Jag har suttit och klurat över hur ett sådant program skulle kunna fungera och jag har massor med roliga idéer. Eller finns det ett standardprogram som tillverkarna har hittat på som jag tvingas leva med?
Kan man styra detta själv genom att skriva egen mjukvara? Det hade ju varit det bästa. Jag har suttit och klurat över hur ett sådant program skulle kunna fungera och jag har massor med roliga idéer. Eller finns det ett standardprogram som tillverkarna har hittat på som jag tvingas leva med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Solcellskollen
Skulle mena att t.ex EnergyCloud bör kunna en del av detta men finns säkert annat på marknaden.mati skrev:Hur fungerar detta egentligen rent praktiskt? Vem eller vad bestämmer när batteriet laddas och när jag vill använda eller sälja strömmen som finns lagrad i batteriet? Det finns ju massvis med olika tänkbara scenarion. Köra så autonomt som möjligt, tjäna så mycket pengar som möjligt (köpa billigt och sälja dyrt), använda batteriet enbart som backup ifall strömmen går, bara kapa toppar osv osv.
Kan man styra detta själv genom att skriva egen mjukvara? Det hade ju varit det bästa. Jag har suttit och klurat över hur ett sådant program skulle kunna fungera och jag har massor med roliga idéer. Eller finns det ett standardprogram som tillverkarna har hittat på som jag tvingas leva med?
https://ferroamp.com/produkter/energycloud/
Utvecklingen går snabbt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Solcellskollen
Ja, men finns det inget API så jag kan tala om för systemet hur mycket effekt som ska gå in eller ut ur batteriet?
Man kan ju nörda till det nåt så in i bänken. Jag tänkte använda mig av prognoser kring min egen uppskattade elanvändning samt solcellernas uppskattade produktion, med hjälp av väderleksrapporten och historiskt data.
Samtidigt vet man ju spotpriset ett dygn i förväg. Med hjälp av allt detta kan man bygga en smart optimeringsalgoritm som beräknar hela tiden den optimala användningen av batteriet. Sen kan man ju lägga till ytterligare parametrar, till exempel för att kapa strömtoppar eller vad man nu vill åstadkomma.
Jag vet ju bäst hur jag vill ha det. Dessutom brukar jag vara ganska bra på att utveckla mjukvara för styrsystem. Det här passar mig väldigt bra. Det hade varit synd att köpa nåt färdigt som inte fungerar som jag vill, när jag samtidigt redan har algoritmen färdig i huvudet.
Man kan ju nörda till det nåt så in i bänken. Jag tänkte använda mig av prognoser kring min egen uppskattade elanvändning samt solcellernas uppskattade produktion, med hjälp av väderleksrapporten och historiskt data.
Samtidigt vet man ju spotpriset ett dygn i förväg. Med hjälp av allt detta kan man bygga en smart optimeringsalgoritm som beräknar hela tiden den optimala användningen av batteriet. Sen kan man ju lägga till ytterligare parametrar, till exempel för att kapa strömtoppar eller vad man nu vill åstadkomma.
Jag vet ju bäst hur jag vill ha det. Dessutom brukar jag vara ganska bra på att utveckla mjukvara för styrsystem. Det här passar mig väldigt bra. Det hade varit synd att köpa nåt färdigt som inte fungerar som jag vill, när jag samtidigt redan har algoritmen färdig i huvudet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Solcellskollen
Såg att solcellen.nu har börjat erbjuda installation med batteri på 9,6kWh. 100.000 för hela installationen med solceller, växelriktare o.s.v.mati skrev:Helt underbart att få en elräkning på 0kr, trots skenande elpriser. Fortfarande flera tusen kr tillgodo.
Tänk alla stackare som tankar diesel för närmare 20kr litern och så har de dessutom ingen egen el heller. Usch vad jobbigt.
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
Känns väldigt rimligt. Ska bli spännande att se utvecklingen här, för de andra leverantörerna borde snart följa deras exempel.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Solcellskollen
Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Re: Solcellskollen
Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Jag skäms inte, annars samma. Så många som man debatterat med som har varit belackare i detta med solceller och elbil, det är pga dem jag inte skäms annars hade jag gjort det.mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Re: Solcellskollen
Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.nek0 skrev:Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?zyax skrev:Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.nek0 skrev:Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Re: Solcellskollen
Jag ger mig, min kalkyl skulle stannat hos mig och jag skulle istället räknat på vad en tidning gjort.nek0 skrev:Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?zyax skrev:Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.nek0 skrev:Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:
Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Vad gäller snack; Du har väl snackat om hur billig en Skoda-diesel i jag vet inte hur många inlägg, den var säkert billig då och du snackade om det då. Nu är det inte så billigt längre då dieselpriset gått upp och det var vad jag skrev, det stämmer inte längre.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Ja precis det var billigare då men jag har inte pratat om Skoda diesel sedan april förra året. Kör inte diesel längre för att det inte är längre billigare.zyax skrev:Jag ger mig, min kalkyl skulle stannat hos mig och jag skulle istället räknat på vad en tidning gjort.nek0 skrev:Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?zyax skrev:Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.nek0 skrev:Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:
Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Vad gäller snack; Du har väl snackat om hur billig en Skoda-diesel i jag vet inte hur många inlägg, den var säkert billig då och du snackade om det då. Nu är det inte så billigt längre då dieselpriset gått upp och det var vad jag skrev, det stämmer inte längre.
Din TCO ser vi på forumet och utanför forumet läser många www.vibilagare.se. Vad tror du vem de som kör diesel idag litar mer på, dig eller tidningen?
Re: Solcellskollen
Jag ska avsluta detta genom att posta sista försöket till avslut.nek0 skrev:Ja precis det var billigare då men jag har inte pratat om Skoda diesel sedan april förra året. Kör inte diesel längre för att det inte är längre billigare.zyax skrev:Jag ger mig, min kalkyl skulle stannat hos mig och jag skulle istället räknat på vad en tidning gjort.nek0 skrev:Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?zyax skrev:
Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Vad gäller snack; Du har väl snackat om hur billig en Skoda-diesel i jag vet inte hur många inlägg, den var säkert billig då och du snackade om det då. Nu är det inte så billigt längre då dieselpriset gått upp och det var vad jag skrev, det stämmer inte längre.
Din TCO ser vi på forumet och utanför forumet läser många http://www.vibilagare.se. Vad tror du vem de som kör diesel idag litar mer på, dig eller tidningen?
Jag bryr mig inte om andras kalkyler, jag bryr mig om min. Hade han kört mer, haft lägre kostnader för el och laddning, däck så hade kalkylen minskat, hade han brytt sig mer om fälgar, foliering och annat hade den blivit dyrare. Jag påverkar troligen ingen som kör diesel, jag påverkar de som är intresserade av att få ner sin kalkyl för sin elbil att sätta upp solceller och KÖPA sin bil och sluta bry sig om fälgar och annat som är dyrt.
Jag kommer behålla min bil eftersom jag vill ha ner kalkylen än mer, försäkringskostnaden stiger medan värdeminskningen förväntas minska.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Nej, naturligtvis hade varit billigare att behålla Mazdan. Och det hade också varit billigare att ersätta den med en annan fossilbil. Naturligtvis är totalkostnaden för elbilarna högre, framför allt med tanke på vilken vansinnes värdeminskning jag har blivit konfronterad med. Men att använda elbilen, nu när jag ändå har den, är såklart jättebilligt. Och höga bränslepriser påverkar mig inte.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
vilken leverantör är bra i Stockholm ?
Jag bor i Nacka
Jag bor i Nacka
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Solcellskollen
Tack mati. Det var det jag frågade. Jag har inte heller åkt billigare än idag. Tack vare covid-19 kör jag inte långt och klarar mig på el nästan hela tiden.mati skrev:Nej, naturligtvis hade varit billigare att behålla Mazdan. Och det hade också varit billigare att ersätta den med en annan fossilbil. Naturligtvis är totalkostnaden för elbilarna högre, framför allt med tanke på vilken vansinnes värdeminskning jag har blivit konfronterad med. Men att använda elbilen, nu när jag ändå har den, är såklart jättebilligt. Och höga bränslepriser påverkar mig inte.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Köpa idag ren fossilbil eller mildhybrid skulle jag inte göra, men det finns andra som gör det