Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Zalman3 »

Så här ser kurvan ut en bra solskensdag!

Screenshot_20200802-145619_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellskollen

Inlägg av [JM] »

Har bara haft systemet igång 3 veckor men 27/7 är bäst hittils med 82.2 kWh. Dock en del moln mitt på dan.
Screenshot_20200802-174140_Chrome.jpg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Vad roligt att flera pyntar tråden med grafer. Skriv gärna i vilken del av landet ni bor, och storleken på anläggningen (i kW).
Jag rekommenderar alla som har pengar till det, eller möjligheten att ta ett investeringslån, att ta steget redan i år.
Varje dag utan solceller, är en dag man förlorar pengar.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av frippan »

En av de bästa dagarna sedan installationen i början av Maj.
Anläggningen är på 168 kWpBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

frippan skrev:
En av de bästa dagarna sedan installationen i början av Maj.
Anläggningen är på 168 kWpBild
:shock: Wow, förser du hela byn med el?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av frippan »

Nilp skrev:
frippan skrev:
En av de bästa dagarna sedan installationen i början av Maj.
Anläggningen är på 168 kWpBild
:shock: Wow, förser du hela byn med el?
Nä men en e-tron Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Så här ser kurvan ut en bra solskensdag!

Screenshot_20200802-145619_Samsung Internet.jpg
Syrran har en 3 år gammal anläggning.
24st 270W paneler som ger
6480W max.
Producerar ca 5900kWh per år i Robertsfors i Västerbotten.
Håller solcellerna rena från snö med en gummiskrapa.
Så att de producerar el året om.

Producerar inte så mycket el i december och januari, men soliga dagar i februari kan vara bra.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

11,5 kwp genom 26st 445W paneler. Planerad installation v36. Ska bli riktigt spännande.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Min anläggning är på 19,4kWp och finns i Skarabôrg.
Årsproduktionen ligger runt 18 MWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

14 juni var bäst i år. 133,6 kWh den dagen med mina öst-västliga paneler.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Klintan »

Vår anläggning är på 12 kWp fördelat på 26 paneler i SSÖ och 19 paneler i Väst, samtliga 285W-paneler. 10 kW inverter, Skaraborg.
Drygt 10MWh/år.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Solcellskollen

Inlägg av Henkens »

Min anläggning finns i Dvärsätt utanför Krokom.
Är på 37,278 kWh
Screenshot_20200802_212916_com.android.chrome.jpg
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Ni som haft era anläggningar några år, märker ni av någon degradering? Om ja, är det då linjärt på ca 0,5 - 1 % per,år?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Det måste nog gå rätt många år innan man kan dra sådana slutsatser. Min anläggning är inne på sin fjärde sommar och produktionen har varierat rätt kraftigt från år till år. Vädrets påverkan är så vansinnigt mycket större än en eventuell försämring av panelerna att det är omöjligt att se om de tappar effekt. De kan ju helt enkelt ha blivit lite smutsiga också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av OlleBack »

Finns få grejjer som säljer elbilar och solceller till grannarna som att säga att man fyller sin egen tank på 1-2 bra dagar :)

6.6 kwp var tyvärr allt som fick plats.
Screenshot_20200802-214109.jpg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

OlleBack skrev:
Finns få grejjer som säljer elbilar och solceller till grannarna som att säga att man fyller sin egen tank på 1-2 bra dagar :)

6.6 kwp var tyvärr allt som fick plats.
Screenshot_20200802-214109.jpg
Jag fick ge ungefär 100000kr för mina 6.9kWp.
Det är det jag för nuvarande har i bränslekost över 3 år med min bensinare V90 T5.
Samma körmönster med MY så täcks min dagliga pendel av solcellsproduktionen.
Jag har sparat in solcellerna på taket på 3 år. Oslagbart.
Edit: sen har jag kanske en större värdeminskning på en ungefär dubbelt så dyr bil, men den äts upp av värdestigningen på huset.
Solceller på taket och elbil i garaget = oslagbar kombo.
Edit2: se @willeruds svar nedan gällande mitt kreativa räknesätt :D inte meningen att vilseleda för mycket.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Zalman3 »

Jag har sparat in solcellerna på taket på 3 år. Oslagbart.
Solceller på taket och elbil i garaget = oslagbar kombo.
Kan bara hålla med.
Om en solcellsanläggning för 100.000kr kan producera så mycket el att det motsvarar bensin för ca 40.000kr per år.
Då har man tjänat in sina solceller på mindre än 3 år!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Solcellskollen

Inlägg av Willerud »

Zalman3 skrev:
Jag har sparat in solcellerna på taket på 3 år. Oslagbart.
Solceller på taket och elbil i garaget = oslagbar kombo.
Kan bara hålla med.
Om en solcellsanläggning för 100.000kr kan producera så mycket el att det motsvarar bensin för ca 40.000kr per år.
Då har man tjänat in sina solceller på mindre än 3 år!
@Zalman3 och @heldiggrisen, nu får ni sluta lura folk och er själva. Inte min avsikt att sprida dålig stämning utan försöker hjälpa er att tänka rätt. :D

Det handlar om alternativkostnad. En kWh köpt från ditt elhandelsbolag brukar förenklat värderas till 1kr inklusive transmissionsavgifter och energiskatter. Ni kan då inte värdera en egenproducerad kWh som en halv liter bensin utan den ska värderas som alternativet, dvs en kWh från ditt elhandelsbolag.
Tar vi heldiggrisens system som exempel, 6.9kWp och 100' kr investerat borde det ha en payoff på 13-15 år givet att staten fortsätter med 60öre/kWh i skattereduktion under hela perioden.
Nu under Corona pandemin så är det tydligt att vissa antaganden inte håller. Bor ni i SE 1-3, så blir det inte många ören för en producerad kWh, men bor man i SE4 så är allt som vanligt (effektbrist etc.) med den lilla bonusen att bilen laddas snorbilligt om natten. ;)

Hur övertygade ni er själva att skaffa elbil, den laddas gratis hemma för jag har solpaneler... de sitter där redan och är en sunk cost? :lol:
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jag brukar räkna så att elen kostar mig runt 30 öre/kWh. Då utgår jag ifrån att jag producerar lika mycket som jag förbrukar, att jag får lika mycket betalt för elen som den kostar att köpa, och investeringskostnaden utsmetad över 25-30 år. Mycket grovt alltså.
Alternativt kan man räkna så att elen kostar lika mycket som tidigare de första 12 åren och därefter är den gratis livet ut, alltid förutsatt att solcellerna fungerar lika bra och att man fortfarande får betalt för överskottet.
Men att påstå att solel är gratis är bara självbedrägeri. Det är en bra investering med solceller, inget snack om saken, men den är mycket långsiktig. Och att kalkylen går ihop bygger alltid på att man kan sälja elen till ett hyfsat bra pris och att skattereduktionen på 60 öre finns kvar. Detta är dock politiskt styrt, och jag ser en stor risk att det inte kommer att finnas kvar hur länge som helst.
Därför kan det i framtiden bli aktuellt med batterier så att man kan förbruka mer av sin egen el. Men det är återigen en investering som i så fall innebär att kalkylen spricker.
F ö så betvivlar jag att solceller på taket gör att husets värde ökar i samma omfattning. Det beror förstås på en massa faktorer, men t.ex. i mitt fall så motsvarade investeringen för solcellerna nästan hälften av fastighetens värde. Osannolikt att någon skulle betala 50% mer enbart pga solcellerna på taket.
Tvärtom så hade jag inte skaffat solceller om jag hade planerat att flytta härifrån inom överskådlig tid. Det är snarare så att jag räknar med att jag kommer bo här tills jag checkar ut, och en låg elräkning kan vara guld värt när man är pensionär och måste vända på varje krona.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Zalman3 »

ETC el körde ju ett tag med ett erbjudande till en villa ägare att de satte upp solceller på ens tak och tog all vinst.
Efter ca 10 år så skänkte man bort solcellerna till villaägaren.

Man var tvungen som villaägare att ha ETC el som vanligt elbolag under tiden.
Och man tog ingen risk eller satsade inga egna pengar.
Men efter ca 10 år fick man gratis el!

ETC el har dock inte detta erbjudande just nu eftersom man har slagit i taket för sitt låneutrymme.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Klintan »

Tittade på det erbjudandet, men våra tak var inte tillräckligt optimala, man var tvungen att ha ett stort tak i sydriktning utan hinder. Annars hade det varit något för att kunna få solceller utan att binda kapital.
Elbilist sedan 2014
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Willerud skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har sparat in solcellerna på taket på 3 år. Oslagbart.
Solceller på taket och elbil i garaget = oslagbar kombo.
Kan bara hålla med.
Om en solcellsanläggning för 100.000kr kan producera så mycket el att det motsvarar bensin för ca 40.000kr per år.
Då har man tjänat in sina solceller på mindre än 3 år!
@Zalman3 och @heldiggrisen, nu får ni sluta lura folk och er själva. Inte min avsikt att sprida dålig stämning utan försöker hjälpa er att tänka rätt. :D

Det handlar om alternativkostnad. En kWh köpt från ditt elhandelsbolag brukar förenklat värderas till 1kr inklusive transmissionsavgifter och energiskatter. Ni kan då inte värdera en egenproducerad kWh som en halv liter bensin utan den ska värderas som alternativet, dvs en kWh från ditt elhandelsbolag.
Tar vi heldiggrisens system som exempel, 6.9kWp och 100' kr investerat borde det ha en payoff på 13-15 år givet att staten fortsätter med 60öre/kWh i skattereduktion under hela perioden.
Nu under Corona pandemin så är det tydligt att vissa antaganden inte håller. Bor ni i SE 1-3, så blir det inte många ören för en producerad kWh, men bor man i SE4 så är allt som vanligt (effektbrist etc.) med den lilla bonusen att bilen laddas snorbilligt om natten. ;)

Hur övertygade ni er själva att skaffa elbil, den laddas gratis hemma för jag har solpaneler... de sitter där redan och är en sunk cost? :lol:
Ja förlåt du har självklart rett, den stora besparingen i bränsle är övergången till el, inte nödvändigtvis att den produceras på mitt eget tak.
I fjol kostade en kWh köpt el mig i snitt ungefär 2kr här i söder
Med 2 kr kWh så sparar jag in taket på ungefär 10 år.

Mitt sätt att räkna på var roligare :lol:
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Solcellskollen

Inlägg av kikat »

Har själv en anläggning på drygt 7kW men om man enbart ser på den ekonomiska aspekten är solceller ingen vidare investering. Om man jämför med att ha pengarna i madrassen så blir det självklart en bättre avkastning, men en placering i vettiga värdepapper lär ge en betydligt bättre avkastning över tid.

Att solcellsbolagens kalkyler ser ut som de gör är ju för att de vill sälja och stoppar in glädjesiffror. Inte helt ovanligt att man räknar på ett fast elpris på 1,5kr/kWh, att elpriserna kommer öka till astronomiska siffror i framtiden, att utrustningen aldrig går sönder/behöver service, ingen prestandaminskning över tid eller att 60öre skattereduktion fortsätter för evigt. En del hävdar även att en solcellsanläggning ökar värdet på huset vilket jag har mycket svårt att tro på. En renovering för samma peng lär vara en bättre investering för att öka värdet på fastigheten.

Skaffar man solceller genom att tänja sin ekonomi eller ta lån till höga räntor tycker jag det är en riktig dålig idé. Har man 100k över på kontot och inte vet var man ska göra av pengarna, så varför inte. Jag skaffade min anläggningen främst av teknikintresse.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Det var en dyster prognos. :)

Nu bor jag i Skåne och då högre elpriser än i norra Sverige men tycker ändå jag räknat relativt konservativt med återbetalningstid på 10-13 år. Känns ok tycker jag om räknar med att anläggningen håller i 30 år. Då har jag också räknat med att behöva byta växelriktare en gång under perioden.

Visst är det så att spotpriset på el är väsentligt lägre hittills i år jämfört med de senate åren, men ändå givet det ligger avkastningen på ca 10% när jag räknat. tittar man på börsindex 2020 så är en avkastning på 10% helt ok. Blir lite gungor och karuseller...

Finns ingen anledning att lura sig själv med att sätta upp glädjekalkyller men att räkna med ett stort drag inom ekonomin med ökande börskurser och bra tryck inom industrin samt väldigt låga elpriser är kanske inte heller så sannolikt.

Under våren och sommaren har sportpriset legat runt 30 - 40 öre/kwh dagtid för att sen ligga runt 5-10 öre på natten. Borde ju vara bättre att sälja det soliga dagar och sen köpa tillbaka på natten för att då ladda bilen. Blir ju inte samma emotionella effekt med att ladda bilen med sin egen el man kanske smartare ekonomiskt?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av OlleBack »

kikat skrev:
Har själv en anläggning på drygt 7kW men om man enbart ser på den ekonomiska aspekten är solceller ingen vidare investering. Om man jämför med att ha pengarna i madrassen så blir det självklart en bättre avkastning, men en placering i vettiga värdepapper lär ge en betydligt bättre avkastning över tid.

Att solcellsbolagens kalkyler ser ut som de gör är ju för att de vill sälja och stoppar in glädjesiffror. Inte helt ovanligt att man räknar på ett fast elpris på 1,5kr/kWh, att elpriserna kommer öka till astronomiska siffror i framtiden, att utrustningen aldrig går sönder/behöver service, ingen prestandaminskning över tid eller att 60öre skattereduktion fortsätter för evigt. En del hävdar även att en solcellsanläggning ökar värdet på huset vilket jag har mycket svårt att tro på. En renovering för samma peng lär vara en bättre investering för att öka värdet på fastigheten.

Skaffar man solceller genom att tänja sin ekonomi eller ta lån till höga räntor tycker jag det är en riktig dålig idé. Har man 100k över på kontot och inte vet var man ska göra av pengarna, så varför inte. Jag skaffade min anläggningen främst av teknikintresse.
Precis! Jag såg det lite som att jag annars skulle lagt pengarna på något som en semesterresa och inte investera i värdepapper så för mig var det en jättebra investering :D
Skriv svar