Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 604
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solcellskollen

Inlägg av Anderzzon »

thebishop skrev:
Har man pengarna skall man inte ens tänka ROI nödvändigtvis - utan vad alternativ (förhållandevis) riskfri intäkt hade varit (dvs, behåll pengarna på banken eller liknande)
Tänkte precis säga samma sak. Om man investerar i fonder sitter man ju aldrig och räknar på när investeringen ska vara återbetald. Enligt denna avhandling ökar dessutom en solcellsinstallation värdet på villan med 3x investeringen: https://bit.ly/2MvhfIp
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Riktigt bra kommentarer!

Håller med om att marginalkostnaden för att sätta upp 40 paneler jämfört med 30 är låg. Frågan är väl om man kan tjäna igen det inom rimlig tid.

Och ja, jämfört med att ha pengarna på banken så är solpaneler en betydligt bättre lösning. :)

En annan fråga, jag har främst tittat på kinesiska paneler med half cell teknik, svarta och runt 320w effekt vilket verkar vara sweet spot på pris prestanda. Med 12 års produkt garanti och 80% effekt garanti på 25 år.. det finns ju t.ex. LG paneler som är något mer effektiva, har 25 års produktgaranti och 90% effektgarani på 25 år. Tycker ni det är värt extra kostnaden?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solcellskollen

Inlägg av nek0 »

Nilp skrev:
Riktigt bra kommentarer!

Håller med om att marginalkostnaden för att sätta upp 40 paneler jämfört med 30 är låg. Frågan är väl om man kan tjäna igen det inom rimlig tid.

Och ja, jämfört med att ha pengarna på banken så är solpaneler en betydligt bättre lösning. :)

En annan fråga, jag har främst tittat på kinesiska paneler med half cell teknik, svarta och runt 320w effekt vilket verkar vara sweet spot på pris prestanda. Med 12 års produkt garanti och 80% effekt garanti på 25 år.. det finns ju t.ex. LG paneler som är något mer effektiva, har 25 års produktgaranti och 90% effektgarani på 25 år. Tycker ni det är värt extra kostnaden?
Jag vet inte om det är värt men känns bättre för mig att ha bättre paneler.
Köpte själv de här
https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... gKgKvD_BwE
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

nek0 skrev:
Nilp skrev:
Riktigt bra kommentarer!

Håller med om att marginalkostnaden för att sätta upp 40 paneler jämfört med 30 är låg. Frågan är väl om man kan tjäna igen det inom rimlig tid.

Och ja, jämfört med att ha pengarna på banken så är solpaneler en betydligt bättre lösning. :)

En annan fråga, jag har främst tittat på kinesiska paneler med half cell teknik, svarta och runt 320w effekt vilket verkar vara sweet spot på pris prestanda. Med 12 års produkt garanti och 80% effekt garanti på 25 år.. det finns ju t.ex. LG paneler som är något mer effektiva, har 25 års produktgaranti och 90% effektgarani på 25 år. Tycker ni det är värt extra kostnaden?
Jag vet inte om det är värt men känns bättre för mig att ha bättre paneler.
Köpte själv de här
https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... gKgKvD_BwE
Ja, dom verkar riktigt bra. Bra garantier också. Premium. :)
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av TeslaM3 »

Finns det några snygga effektiva solceller som liknar taket, typ som Teslas solceller? Är Teslas lika effektiva som vanliga som säljs idag eller förlorar man effekt pga formen på dom?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellskollen

Inlägg av Teslaspolen »

TeslaM3 skrev:
Finns det några snygga effektiva solceller som liknar taket, typ som Teslas solceller? Är Teslas lika effektiva som vanliga som säljs idag eller förlorar man effekt pga formen på dom?
Du tänker på solar roof? De har sämre effektivitet mot vanliga paneler. Det finns t.ex svenska Soltech Energy som har en liknande lösning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Solcellskollen

Inlägg av thebishop »

Jag skulle säga att det beror på hur mycket yta du har på taket. Jag hade begränsad yta och ville maxa effekten, så det blev SunPower Maxeon Black (350W per panel som dessutom är något mindre än de flesta andra så fick in en extra rad... Dessutom snyggare - helsvarta). Har man gott om takyta så är det nog lönsammare att istället fläska på med många fler billigare paneler och ta att de inte är lika effektiva och kanske tappar lite mer över tiden, men gärna med ivf 10 år garanti. (SunPower har 25 år och bra effektgaranti, men de är dyra förhållandevis).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Solcellskollen

Inlägg av dd88 »

Benders har soltak som passar både deras platta pannor samt tvåkupiga:

https://www.benders.se/sortiment/solpaneler/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Solcellskollen

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Benders har soltak som passar både deras platta pannor samt tvåkupiga:

https://www.benders.se/sortiment/solpaneler/
"Benders" produkter ShingEl och SunWAVE är egentligen Soltech Energys respektive Midsummer Solar Roofs produkter.

Midsummer har också en lösning för falsat plåttak, som även kan köpas "färdigt" i Clix "klick"-tak som ger ett utseende liknande falsat plåttak.

Den sistnämnda var jag lite intresserad av eftersom jag har just Clilx-tak på mitt lantställe, men effekt/m2 tyckte jag var för låg för att vara riktigt intressant.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jäklar vilken dålig sol-juli det har varit. Med god marginal sämst juli någonsin, bara januari, februari och mars var sämre (av begripliga skäl). Helt otroligt. Vilken kass sommar.
Dags att bygga ett vattenkraftverk i stupröret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Juni var hyfsat, med flera dagar ”perfekt” kurva här i Malmö.
Juli med många tunga gråa ”0-dagar” gav ungefär 20% lägre produktion än juni.
Även med ”dålig” produktion i juli, så nollar jag en elräkning den här månaden också, och då kommer skatteavdrag på 60öre kWh på toppen av det.

Juli:produktion 1011 kWh, köpt 181 kWh av Eon, använt 181 kWh av egen produktion, sålt 830 kWh.

En mycket lönsam investering.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

heldiggrisen skrev:
Juni var hyfsat, med flera dagar ”perfekt” kurva här i Malmö.
Juli med många tunga gråa ”0-dagar” gav ungefär 20% lägre produktion än juni.
Även med ”dålig” produktion i juli, så nollar jag en elräkning den här månaden också, och då kommer skatteavdrag på 60öre kWh på toppen av det.

Juli:produktion 1011 kWh, köpt 181 kWh av Eon, använt 181 kWh av egen produktion, sålt 830 kWh.

En mycket lönsam investering.
Vad har du för storlek på din anläggning?

Vi får vår installerad v36, ska bli grymt spännande. :)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

23 panel á 300W. Ungefär 40kvm, 6,9kW, men eftersom panelen nog producerar strax över 300W, så pikar jag strax över 7kW under optimala förhållanden (soligt, Max 20 gradar)

Lycka till
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Låter bra. Kul att höra. Bra med lite referensproduktion från Malmöregionen.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Nilp skrev:
Låter bra. Kul att höra. Bra med lite referensproduktion från Malmöregionen.
Såhär kan en graf se ut (gårdagens med Lite eftermiddagsmoln). Maxproduktion en dag i Maj med optimal temperatur och molnfritt ligger på strax under 60kWh.
97D4B8DB-961A-41C9-9E0A-0CCE67A9D8CE.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

För mig var 12 juni bäst i år. Det intressanta är att det inte var klarblå himmel den dagen utan det var en del stackmoln. Det fanns dagar före och efter som visar en helt slät kurva, men då var produktionen ändå något sämre.
Jag har alltid funderat på om det under vissa omständigheter kan vara en fördel med några stackmoln, helt enkelt eftersom taket och panelerna svalnar av när de hamnar i skugga. Därefter blir det en jättetopp som varar i några minuter, ända tills panelerna har värmts upp igen av solen. Man kan inte se topparna här i diagrammet, de brukar ligga runt 18kW.
Kanske var 12 juni en sådan dag med en perfekt blandning av sol och moln. Det var faktiskt en av de allra bästa dagarna någonsin.
20200802_134522.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Solcellskollen

Inlägg av Mr S »

Stackmoln kan även göra så att solinstrålningen blir diffus vilket gör instrålningen mot panelerna intensivare. Det i kombination med nedkylning gör det till en bra dag.

Från Wikipedia:

"Den direkta instrålningen minskas av stoft, dimma och moln, vilka i stället i viss grad alstrar diffus instrålning. Är himlen helt molntäckt är all instrålning diffus."

Du får alltså direkt och diffus instrålning samtidigt då solen får lysa fritt med massa moln runt omkring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Klintan »

För min del var tjugonde maj bäst med 78 kWh. En helt molnfri dag och minimal skuggning.
Här kan man jämföra med 2 juli, där syns det tydligt att växelriktare begränsar uteffekten vid 10kW, något som inte händer en molnfri dag. Fick då ut 72 kWh trots varierad molnighet. Tror att om vi hade haft en större växelriktare hade vi fått en del till. Men hade det lönat sig?BildBildBild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Stackmoln kan även göra så att solinstrålningen blir diffus vilket gör instrålningen mot panelerna intensivare. Det i kombination med nedkylning gör det till en bra dag.

Från Wikipedia:

"Den direkta instrålningen minskas av stoft, dimma och moln, vilka i stället i viss grad alstrar diffus instrålning. Är himlen helt molntäckt är all instrålning diffus."

Du får alltså direkt och diffus instrålning samtidigt då solen får lysa fritt med massa moln runt omkring.
Och jag har dessutom solpaneler åt båda hållen, öst och väst. De mot väst är dock inte så många, största delen ligger mot öster. Men om det blir stackmoln på eftermiddagen, vilket inte är ovanligt, så drar ju öst-panelerna, som annars redan hade legat i skugga eller halvskugga, nytta av ströljuset från molen. Det är också anledningen till att jag fördelade panelerna så som jag har gjort. Det är oftast klarblå himmel på förmiddagen och fram på dagen bildas stackmoln.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Hittills har 2020 varit klart bättre än förra året (bor i Roslagen)
Även i år så är juni bästa månad. I år blev det 2,16 MWh. Bästa produktionsdag var 11/6 (87,87 kWh).
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Zalman3 »

Så här ser kurvan ut en bra solskensdag!

Screenshot_20200802-145619_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellskollen

Inlägg av [JM] »

Har bara haft systemet igång 3 veckor men 27/7 är bäst hittils med 82.2 kWh. Dock en del moln mitt på dan.
Screenshot_20200802-174140_Chrome.jpg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Vad roligt att flera pyntar tråden med grafer. Skriv gärna i vilken del av landet ni bor, och storleken på anläggningen (i kW).
Jag rekommenderar alla som har pengar till det, eller möjligheten att ta ett investeringslån, att ta steget redan i år.
Varje dag utan solceller, är en dag man förlorar pengar.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av frippan »

En av de bästa dagarna sedan installationen i början av Maj.
Anläggningen är på 168 kWpBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

frippan skrev:
En av de bästa dagarna sedan installationen i början av Maj.
Anläggningen är på 168 kWpBild
:shock: Wow, förser du hela byn med el?
Skriv svar