Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Klintan »

Tittade på det erbjudandet, men våra tak var inte tillräckligt optimala, man var tvungen att ha ett stort tak i sydriktning utan hinder. Annars hade det varit något för att kunna få solceller utan att binda kapital.
Elbilist sedan 2014
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Willerud skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har sparat in solcellerna på taket på 3 år. Oslagbart.
Solceller på taket och elbil i garaget = oslagbar kombo.
Kan bara hålla med.
Om en solcellsanläggning för 100.000kr kan producera så mycket el att det motsvarar bensin för ca 40.000kr per år.
Då har man tjänat in sina solceller på mindre än 3 år!
@Zalman3 och @heldiggrisen, nu får ni sluta lura folk och er själva. Inte min avsikt att sprida dålig stämning utan försöker hjälpa er att tänka rätt. :D

Det handlar om alternativkostnad. En kWh köpt från ditt elhandelsbolag brukar förenklat värderas till 1kr inklusive transmissionsavgifter och energiskatter. Ni kan då inte värdera en egenproducerad kWh som en halv liter bensin utan den ska värderas som alternativet, dvs en kWh från ditt elhandelsbolag.
Tar vi heldiggrisens system som exempel, 6.9kWp och 100' kr investerat borde det ha en payoff på 13-15 år givet att staten fortsätter med 60öre/kWh i skattereduktion under hela perioden.
Nu under Corona pandemin så är det tydligt att vissa antaganden inte håller. Bor ni i SE 1-3, så blir det inte många ören för en producerad kWh, men bor man i SE4 så är allt som vanligt (effektbrist etc.) med den lilla bonusen att bilen laddas snorbilligt om natten. ;)

Hur övertygade ni er själva att skaffa elbil, den laddas gratis hemma för jag har solpaneler... de sitter där redan och är en sunk cost? :lol:
Ja förlåt du har självklart rett, den stora besparingen i bränsle är övergången till el, inte nödvändigtvis att den produceras på mitt eget tak.
I fjol kostade en kWh köpt el mig i snitt ungefär 2kr här i söder
Med 2 kr kWh så sparar jag in taket på ungefär 10 år.

Mitt sätt att räkna på var roligare :lol:
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Solcellskollen

Inlägg av kikat »

Har själv en anläggning på drygt 7kW men om man enbart ser på den ekonomiska aspekten är solceller ingen vidare investering. Om man jämför med att ha pengarna i madrassen så blir det självklart en bättre avkastning, men en placering i vettiga värdepapper lär ge en betydligt bättre avkastning över tid.

Att solcellsbolagens kalkyler ser ut som de gör är ju för att de vill sälja och stoppar in glädjesiffror. Inte helt ovanligt att man räknar på ett fast elpris på 1,5kr/kWh, att elpriserna kommer öka till astronomiska siffror i framtiden, att utrustningen aldrig går sönder/behöver service, ingen prestandaminskning över tid eller att 60öre skattereduktion fortsätter för evigt. En del hävdar även att en solcellsanläggning ökar värdet på huset vilket jag har mycket svårt att tro på. En renovering för samma peng lär vara en bättre investering för att öka värdet på fastigheten.

Skaffar man solceller genom att tänja sin ekonomi eller ta lån till höga räntor tycker jag det är en riktig dålig idé. Har man 100k över på kontot och inte vet var man ska göra av pengarna, så varför inte. Jag skaffade min anläggningen främst av teknikintresse.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Det var en dyster prognos. :)

Nu bor jag i Skåne och då högre elpriser än i norra Sverige men tycker ändå jag räknat relativt konservativt med återbetalningstid på 10-13 år. Känns ok tycker jag om räknar med att anläggningen håller i 30 år. Då har jag också räknat med att behöva byta växelriktare en gång under perioden.

Visst är det så att spotpriset på el är väsentligt lägre hittills i år jämfört med de senate åren, men ändå givet det ligger avkastningen på ca 10% när jag räknat. tittar man på börsindex 2020 så är en avkastning på 10% helt ok. Blir lite gungor och karuseller...

Finns ingen anledning att lura sig själv med att sätta upp glädjekalkyller men att räkna med ett stort drag inom ekonomin med ökande börskurser och bra tryck inom industrin samt väldigt låga elpriser är kanske inte heller så sannolikt.

Under våren och sommaren har sportpriset legat runt 30 - 40 öre/kwh dagtid för att sen ligga runt 5-10 öre på natten. Borde ju vara bättre att sälja det soliga dagar och sen köpa tillbaka på natten för att då ladda bilen. Blir ju inte samma emotionella effekt med att ladda bilen med sin egen el man kanske smartare ekonomiskt?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av OlleBack »

kikat skrev:
Har själv en anläggning på drygt 7kW men om man enbart ser på den ekonomiska aspekten är solceller ingen vidare investering. Om man jämför med att ha pengarna i madrassen så blir det självklart en bättre avkastning, men en placering i vettiga värdepapper lär ge en betydligt bättre avkastning över tid.

Att solcellsbolagens kalkyler ser ut som de gör är ju för att de vill sälja och stoppar in glädjesiffror. Inte helt ovanligt att man räknar på ett fast elpris på 1,5kr/kWh, att elpriserna kommer öka till astronomiska siffror i framtiden, att utrustningen aldrig går sönder/behöver service, ingen prestandaminskning över tid eller att 60öre skattereduktion fortsätter för evigt. En del hävdar även att en solcellsanläggning ökar värdet på huset vilket jag har mycket svårt att tro på. En renovering för samma peng lär vara en bättre investering för att öka värdet på fastigheten.

Skaffar man solceller genom att tänja sin ekonomi eller ta lån till höga räntor tycker jag det är en riktig dålig idé. Har man 100k över på kontot och inte vet var man ska göra av pengarna, så varför inte. Jag skaffade min anläggningen främst av teknikintresse.
Precis! Jag såg det lite som att jag annars skulle lagt pengarna på något som en semesterresa och inte investera i värdepapper så för mig var det en jättebra investering :D
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Solcellskollen

Inlägg av kikat »

Nilp skrev:
Det var en dyster prognos. :)

Nu bor jag i Skåne och då högre elpriser än i norra Sverige men tycker ändå jag räknat relativt konservativt med återbetalningstid på 10-13 år. Känns ok tycker jag om räknar med att anläggningen håller i 30 år. Då har jag också räknat med att behöva byta växelriktare en gång under perioden.

Visst är det så att spotpriset på el är väsentligt lägre hittills i år jämfört med de senate åren, men ändå givet det ligger avkastningen på ca 10% när jag räknat. tittar man på börsindex 2020 så är en avkastning på 10% helt ok. Blir lite gungor och karuseller...

Finns ingen anledning att lura sig själv med att sätta upp glädjekalkyller men att räkna med ett stort drag inom ekonomin med ökande börskurser och bra tryck inom industrin samt väldigt låga elpriser är kanske inte heller så sannolikt.

Under våren och sommaren har sportpriset legat runt 30 - 40 öre/kwh dagtid för att sen ligga runt 5-10 öre på natten. Borde ju vara bättre att sälja det soliga dagar och sen köpa tillbaka på natten för att då ladda bilen. Blir ju inte samma emotionella effekt med att ladda bilen med sin egen el man kanske smartare ekonomiskt?
Jag får liknande avkastning fastän jag har mindre anläggning än dig märkligt nog. Har räknat 12% positivt och 7% pessimistiskt så sanningen bör ligga någonstans i mitten. Men skattereduktionen kan försvinna vilken dag som helst och då går det åt skogen. Det positiva är att det åtminstone är avkastning på en pryl man köper.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Solcellskollen

Inlägg av Willerud »

Ett välfyllt tak, men dock allt för litet system. Söderläge i Skanör, dvs SE4.
6.39 kWp, 18st 355W paneler (72 cells)
IMG_20200803_164030.jpg
Förväntad årlig produktion på 7MWh. Bästa dag så långt gav 49.88 kWh. Tror aldrig jag kommer över 50 kWh pga degradering.
Screenshot_20200803_170648.jpg
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Jag har inte tagit bolån för att räkna av en aktieinvestering på 10 år men väl en solcellsanläggning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

kikat skrev:
Nilp skrev:
Det var en dyster prognos. :)

Nu bor jag i Skåne och då högre elpriser än i norra Sverige men tycker ändå jag räknat relativt konservativt med återbetalningstid på 10-13 år. Känns ok tycker jag om räknar med att anläggningen håller i 30 år. Då har jag också räknat med att behöva byta växelriktare en gång under perioden.

Visst är det så att spotpriset på el är väsentligt lägre hittills i år jämfört med de senate åren, men ändå givet det ligger avkastningen på ca 10% när jag räknat. tittar man på börsindex 2020 så är en avkastning på 10% helt ok. Blir lite gungor och karuseller...

Finns ingen anledning att lura sig själv med att sätta upp glädjekalkyller men att räkna med ett stort drag inom ekonomin med ökande börskurser och bra tryck inom industrin samt väldigt låga elpriser är kanske inte heller så sannolikt.

Under våren och sommaren har sportpriset legat runt 30 - 40 öre/kwh dagtid för att sen ligga runt 5-10 öre på natten. Borde ju vara bättre att sälja det soliga dagar och sen köpa tillbaka på natten för att då ladda bilen. Blir ju inte samma emotionella effekt med att ladda bilen med sin egen el man kanske smartare ekonomiskt?
Jag får liknande avkastning fastän jag har mindre anläggning än dig märkligt nog. Har räknat 12% positivt och 7% pessimistiskt så sanningen bör ligga någonstans i mitten. Men skattereduktionen kan försvinna vilken dag som helst och då går det åt skogen. Det positiva är att det åtminstone är avkastning på en pryl man köper.
Låter bra, förhoppningsvis blir min bättre då. :)

Min är ju inte installerad än så har inget verkligt utfall att titta på än. Men jag har medvetet räknat konservativt.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av LasseTM »

Kan bidra med mitt hustak, 11,1kW installerad effekt åt öst och 2,5kW åt väst.
Taklutning 17 grader och växelriktaren är på 10kW

Idag var en ganska trevlig dag då jag såg att jag maxade min växelriktare för det var ett tag sedan jag gjorde det sist, fick totalt 75kWh idag.
Värmen tar verkligen bort en hel del W när det är soligt och varmt.

Mitt rekord är 87kWh på en dag men som ni ser så var jag aldrig uppe i maxeffekt under den dagen pga värme.
Idag
Bild
Bästa dagen
Bild
Huset som sådant, blå markeringarna visar vart på taket jag har paneler så helt fyllt åt öst ca 60m2 och 13m2 åt väst.
Bild
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Att augusti är bättre än april är kanske inte så märkvärdigt, men att den är bättre än juli måste vara extremt ovanligt. Det jag har förlorat i juli på grund av skitväder har jag med råge fått tillbaka i augusti. Plötsligt ser det återigen ut att bli ett bra år. :)
solproduktion.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av frippan »

Inte riktigt samma här. Juli lite bättre än augusti. Men solen lyser fortfarande och det är några timmar kvar på augusti.Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

frippan skrev:
Inte riktigt samma här. Juli lite bättre än augusti. Men solen lyser fortfarande och det är några timmar kvar på augusti.
Med tanke på storleken på din anläggning så måste den ju nästan sträcka sig över flera tidszoner och således finns väl alltid ett hörn på den där solen skiner. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av frippan »

mati skrev:
frippan skrev:
Inte riktigt samma här. Juli lite bättre än augusti. Men solen lyser fortfarande och det är några timmar kvar på augusti.
Med tanke på storleken på din anläggning så måste den ju nästan sträcka sig över flera tidszoner och således finns väl alltid ett hörn på den där solen skiner. Bild
Måste vara så Bild
Firar 100MWh imorgon hoppas jag.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Juli var jag men inte bättre än augusti ändå. Tror ändå jag slutar på bästa året trots allt. På grund av de tidiga månaderna.
Screenshot_2020-08-31-16-32-32-762_com.solaredge.homeowner.jpg
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Solcellskollen

Inlägg av metchristian »

Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?

Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%

Har ni skaffat batteri?

Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.

Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Solcellskollen

Inlägg av evilirish »

Fortfarande samma laddbox. Solcellerna skjuter ut överskottet på nätet oavsett. Väljer istället att ladda bilarna på natten, när elpriset är lägre.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Solcellskollen

Inlägg av evilirish »

För att förtydliga: Den rörliga inkomsten (förutom elpriset) på såld el, är för mig 60öre/kWh i skattereduktion + ca 5öre/kWh i nätnytta.
Samma kostnad för mig ligger på ca 55öre (överföring/skatt/etc).
Alltså behöver elpriset vara 10öre lägre i snitt under dagen för att det skulle gå break-even att ladda bilen med egen sol-el. Statistisk obefintligt i dagsläget.. Skulle däremot skattereduktionen försvinna, då blir det ju ett helt annat läge.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Solcellskollen

Inlägg av PontusT »

Så här kan det se ut när man har Tibber. Man laddar på natten när det är billigt och säljer solelen på dagen när priset är högre.
Tibber.png
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Solcellskollen

Inlägg av ChristerSjo »

metchristian skrev:
Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?

Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%

Har ni skaffat batteri?

Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.

Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?
Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.

Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Solcellskollen

Inlägg av metchristian »

ChristerSjo skrev:
metchristian skrev:
Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?

Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%

Har ni skaffat batteri?

Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.

Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?
Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.

Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.
Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.

Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Solcellskollen

Inlägg av ChristerSjo »

Man bör väl på något sätt skaffa ett styrsystem som gör att Teslan laddar när det är sol.

Det gör jag genom Homey (Kontroller för smarta hem) som har appar för att styra/mäta Teslan och Solaredge som är mitt märke på solcellsinstallationen (19 kWp).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Solcellskollen

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:
Man bör väl på något sätt skaffa ett styrsystem som gör att Teslan laddar när det är sol.
Eller så laddar man på natten och säljer elen på dagen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
ChristerSjo skrev:
Man bör väl på något sätt skaffa ett styrsystem som gör att Teslan laddar när det är sol.
Eller så laddar man på natten och säljer elen på dagen.
Jag räknar inte hem kostnaden för att installera system som alltid ger bilen Max av egenproducerat överskottsel från solcellerna, mot att ha ett timprisavtal och sälja när elen är dyr (på dagen) och ladda bilen när elen är billig (på natten).
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
ChristerSjo skrev:
Man bör väl på något sätt skaffa ett styrsystem som gör att Teslan laddar när det är sol.
Eller så laddar man på natten och säljer elen på dagen.
Så gör jag oftast, eller så bryr jag mig inte för det skiljer typ ingenting. Senast jag räknade på det var det öljligt liten skillnad mellan köpt+såld el och egenkonsumerad.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar