Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Solcellskollen

Inläggav elbilist FredrikR » 18 dec 2018 19:50

+46 skrev:Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?

Hade du sökt och fått godkänna tidigare? Eller skiljer det så mycket i handläggningstiden beroende på ort?
Jag sökte 7 september och fick driftsatt där i dagarna. Men har fortfarande inte fått något beslut.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018)
Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020)
Kona 64 kWh - 20 (2020-...)
FredrikR
elbilist

Inläggav chutil » 18 dec 2018 20:55

FredrikR skrev:
+46 skrev:Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?

Hade du sökt och fått godkänna tidigare? Eller skiljer det så mycket i handläggningstiden beroende på ort?
Jag sökte 7 september och fick driftsatt där i dagarna. Men har fortfarande inte fått något beslut.

I Jämtland där jag är verksam var länsstyrelsen noga med att inte påbörja bygget förrän stödet hade beviljats. Från ansökan till att stödet beviljats tog 10 dagar. Från slutredovisning till utbetalning tog det tre dagar.
chutil

Inläggav Teslaägare +46 » 18 dec 2018 21:45

chutil skrev:
FredrikR skrev:

I Jämtland där jag är verksam var länsstyrelsen noga med att inte påbörja bygget förrän stödet hade beviljats. Från ansökan till att stödet beviljats tog 10 dagar. Från slutredovisning till utbetalning tog det tre dagar.

Jag ansökte om solcellsstödet i mitten på juni 2018. Fick en bekräftelse med vändande post att den bidragsram som Länstyrelsen i Stockholm fått tilldelad redan var intecknad, men mer skulle tilldelas. Beslutet om tilldelningen kom i mitten på november.
Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav elbilist FredrikR » 19 dec 2018 06:16

+46 skrev:
chutil skrev:
FredrikR skrev:

Jag ansökte om solcellsstödet i mitten på juni 2018. Fick en bekräftelse med vändande post att den bidragsram som Länstyrelsen i Stockholm fått tilldelad redan var intecknad, men mer skulle tilldelas. Beslutet om tilldelningen kom i mitten på november.

Ok, man kan ju hoppas att det ligger på ca 5 månaders handläggning för mig också, borde ju öka chansen att få tillbaka 30 % istället för 15 % eller inget alls.
Fick höra av vår leverantör i september att han hört att det var 9-12 månaders väntetid! Så har förberett mig på en lång väntan.

Förstår inte hur handläggningstiden ska behöva vara så lång. Borde ju vara ett ganska enkelt beslut att ta.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018)
Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020)
Kona 64 kWh - 20 (2020-...)
FredrikR
elbilist

Inläggav elbilist mati » 19 dec 2018 07:04

Jag ansökte i juli 2017, då gällde 20% stöd. Jag fick stödet beviljat i juli i år, nu med 30%. Men eftersom företaget som installerade solcellerna hade dragit ROT på arbetet fick jag först be Skatteverket att ompröva min deklaration. Det tog naturligtvis några månader och nu har de äntligen fått till det. Först nu kunde jag alltså lämna in alla uppgifter som länsstyrelsen kräver, för att få stödet utbetalt. Nu dröjer det väl ytterligare några månader innan pengarna kommer. Få se om det blir 15, 20, 30 eller 0%.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Walker » 19 dec 2018 07:41

När jag ansökte 2017-11-17 fick jag beskedet att det var ”upp till 2 års handläggningstid”.
Jag fick ansökan beviljad i slutet på oktober efter lite påstötning.
Nu går jag och väntar på utbetalningen.
Snabba grabbar - är de INTE. :(
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare zyax » 19 dec 2018 08:07

Jag ansökte vid byggstart sommaren 2017 och fick det beviljat våren 2018 och utbetalt sommaren 2018, så runt ett år för mig från anökning till betalning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

Inläggav Teslaägare lobbin » 19 dec 2018 08:09

Om man fått sin ansökan beviljad med 30%, så har jag väldigt svårt att se att man skulle ändra det beslutet. Den stora frågan gäller de som ansökt men som fortfarande inte fått beviljat.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare zyax » 19 dec 2018 09:01

lobbin skrev:Om man fått sin ansökan beviljad med 30%, så har jag väldigt svårt att se att man skulle ändra det beslutet. Den stora frågan gäller de som ansökt men som fortfarande inte fått beviljat.

Jag gjorde min ansökan precis som mati när det var 20% och fick den beviljad för 30% så jag antar att det är lika nu, att det är när det beviljas som stödprocenten sätts.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

Inläggav Teslaägare Bjelke » 19 dec 2018 09:22

mati skrev:Jag ansökte i juli 2017, då gällde 20% stöd. Jag fick stödet beviljat i juli i år, nu med 30%. Men eftersom företaget som installerade solcellerna hade dragit ROT på arbetet fick jag först be Skatteverket att ompröva min deklaration. Det tog naturligtvis några månader och nu har de äntligen fått till det. Först nu kunde jag alltså lämna in alla uppgifter som länsstyrelsen kräver, för att få stödet utbetalt. Nu dröjer det väl ytterligare några månader innan pengarna kommer. Få se om det blir 15, 20, 30 eller 0%.

Du har ju jämt en sån jäkla tur med allt så jag tror du får 40% ! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö