Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Solcellskollen

Inläggav elbilist mati » 19 dec 2018 09:31

Bjelke skrev:
mati skrev:Jag ansökte i juli 2017, då gällde 20% stöd. Jag fick stödet beviljat i juli i år, nu med 30%. Men eftersom företaget som installerade solcellerna hade dragit ROT på arbetet fick jag först be Skatteverket att ompröva min deklaration. Det tog naturligtvis några månader och nu har de äntligen fått till det. Först nu kunde jag alltså lämna in alla uppgifter som länsstyrelsen kräver, för att få stödet utbetalt. Nu dröjer det väl ytterligare några månader innan pengarna kommer. Få se om det blir 15, 20, 30 eller 0%.

Du har ju jämt en sån jäkla tur med allt så jag tror du får 40% ! :)

Äh ja. Nu har jag ju betalat tillbaka ROT-pengarna för att kunna få solcellsstödet istället. Om de nu kommer på att pengarna är slut så har jag varken det ena eller det andra. Känns bra. Det blir säkert så.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Kriper » 21 dec 2018 12:34

ETC El har en ny drive med anledning av borgarbudgeten halverar bidraget till solceller. Solpaneler till självkostnadspris.

https://etcel.se/energi/nu-halverar-vi-priset-pa-solceller-tillsammans
Var dig själv, alla andra är upptagna
P85DL
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare

Referralkod: pertomasjohan6372

Inläggav perwis » 22 dec 2018 09:45

Jag köpte själv solcellspaneler från ETC och de var överlägset billigaste jag hittade både i Sverige och EU. Sen köpte jag växelriktare och montagesystem från andra leverantörer och installerade själv. Men smidigt att köpa allt från dem och att de erbjuder kurser. Det är lätt och roligt att installera själv och jag tror det blir minst lika bra som att köpa en färdig installation.

Installerade mer än vi förbrukar så att det finns utrymme för en Tesla i framtiden.

Kan rekommendera att man köper till en mätare som också mäter konsumtionen. Mycket intressant att se kurvorna över förbrukningen på sekundnivå som jag kan göra med min Fronius smart meter.
perwis

Inläggav Teslaägare +46 » 08 apr 2019 16:57

Nu är det klart. Sollcellsstödet sänks från 30 till 20 procent från och med första maj i år. Alla ansökningar som inte har behandlats före det datumet kan inte räkna med mer än 20 procent i solcellsstöd
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stod ... 20-procent
Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 08 apr 2019 17:11

+46 skrev:Nu är det klart. Sollcellsstödet sänks från 30 till 20 procent från och med första maj i år. Alla ansökningar som inte har behandlats före det datumet kan inte räkna med mer än 20 procent i solcellsstöd
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stod ... 20-procent

Lite klickbete ändå.

M/KD budgeten sänkte det till 15%. Nu "höjs" det tillbaka till 20% som det var förr, men med högre budget så att fler får tillgång till bidraget.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav perwis » 08 apr 2019 19:39

Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
perwis

Inläggav Teslaägare Tars » 08 apr 2019 19:59

perwis skrev:Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
Jag ansökte innan nyår och blev klar för ca 3 veckor sen. Jag får 30% tillbaka

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
14 st olika Teslor, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra. Om du är nyfiken, så fråga aktuell status.
Har nu beställt en plaid. =)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Referralkod: michael4548

Inläggav Teslaägare mickeisol » 09 apr 2019 06:27

Enklaste åtgärden hade ju varit att plocka bort momsen (är ju också 20% samt ha kvar ROT).
Då tar ju aldrig bidragspengarna slut och minskar administrationen.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inläggav perwis » 09 apr 2019 06:34

Jo, det har föreslagits länge av branschorganisationen för solel att man borde förenkla bidraget.

Men av någon anledning så fortsätter man att köra på ett direkt bidrag med all administration det innebär hos länsstyrelserna. Jag gissar att det ändå finns goda skäl eftersom man nu fattar beslut om att fortsätta.
perwis

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 09 apr 2019 06:37

perwis skrev:Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Var?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö