Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Solcellskollen

Inläggav Teslaägare metchristian » 11 sep 2020 21:48

[JM] skrev:
metchristian skrev:
ChristerSjo skrev:
metchristian skrev:Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?

Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%

Har ni skaffat batteri?

Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.

Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?

Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.

Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.

Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.

Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle

Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs

Äkta lastbalansering...

Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Referralkod: christian50875

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 sep 2020 04:28

Ett Ferroamp system är definitivt ett bra val. Tänk på att det just nu finns ett mycket förmånligt paketpris med Ferroamp energihubb 14kW och ett batteri från Nilar. När batteriet och växelriktaren köps i paket så kan bidraget för energilagring på 60% användas även till växelriktaren. Normalt får du endast 20% i bidrag till denna. Merkostnaden för att få ett batteri i anläggningen blir därmed låg.

Har nån här köpt denna lösning.
Och vad blev kostnaden?
Blev du nöjd?
Har du sänkt huvudsäkringen från 25A till 16A?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav heldiggrisen » 12 sep 2020 06:44

metchristian skrev:
[JM] skrev:
metchristian skrev:
ChristerSjo skrev:
metchristian skrev:Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?

Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%

Har ni skaffat batteri?

Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.

Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?

Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.

Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.

Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle

Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs

Äkta lastbalansering...

Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.

Du får vänta med slutinstallationen till efter nyår, så du får ta del av gröna avdraget på 50/15%. Potten för solceller är strax slut, och fristen gick ut 7 juli.
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kW Solceller på taket
heldiggrisen

Referralkod: vidar43908

Inläggav Teslaägare jonsalgerier » 13 sep 2020 22:08

Kan det vara så? Att det spelar roll när anläggningen tas i drift? Jag hamnade lite otaktiskt på fel sida om 7:e juli och håller nu på att installera men om man kan vänta till 1:a Jan med att dra om kranen så är det nog värt det. Förresten, vet någon om det nya avdraget omfattar hemmasnickrare? ROT gör det ju inte och eftersom jag installerar själv så kan jag inte använda vanlig det heller.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inläggav Teslaägare metchristian » 13 sep 2020 23:08

Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?[/quote]

Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.[/quote]

Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle[/quote]

Äkta lastbalansering...[/quote]

Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.[/quote]
Du får vänta med slutinstallationen till efter nyår, så du får ta del av gröna avdraget på 50/15%. Potten för solceller är strax slut, och fristen gick ut 7 juli.[/quote]

var jag har förstått det som så är Det är inte beslutat något om solcellsstödet efter 7/7 och stödet för energilagring går ut 31/12.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Referralkod: christian50875

Föregående

Återgå till Miljö