mati skrev:zyax skrev:mati skrev:zyax skrev:Har man stort behov är det nästan bättre att som vi har ett stort tak som inte är så jäkla solelanpassat mot söder utan låglutande mot väst/öst för att täcka större delen av behovet istället för att maxa en sida med 45 grader mot söder och sedan ha en 45-graders sida mot norr som är oanvändbar.
Precis så har jag också gjort. Min ladugård pekar med gaveln nästan exakt söderut. Jag har lagt solceller på båda sidor. Jag kommer på det viset aldrig upp i de 14kW teoretisk toppeffekt som panelerna kan leverera (12,5kW har jag fått som mest hittills), men å andra sidan har jag solel i princip hela dagen så länge solen är uppe. Jag slapp dessutom säkra upp huset, vilket jag hade behövt göra om alla paneler hade pekat åt samma håll.
Jag har inte haft anläggningen när den peakar ännu så jag vet inte om säkringen smäller, men gör den så får jag ställa ner toppeffekten mjukvarumässigt. Har 20A idag och det kostar mer att höja till 25A än att sänka toppeffekten.
Precis. Det är inte många timmar om året som anläggningen peakar. Antar jag. Jag har fått min anläggning driftsatt i slutet på juni när solen stod som högst. Samtidigt var det ju en kall sommar. Det var lite roligt. Projektledaren sa till mig att det inte fanns någon som helst risk att anläggningen någonsin kommer över 11kW, just eftersom den är uppdelad på det viset som jag beskrev ovan. De valde därför uppenbarligen att inte strypa växelriktaren. När sedan elektrikern kom och anläggningen slogs på så producerade den omedelbart drygt 12kW. Och då var ändå en panel trasig som byttes ut senare. Jag har alltså hittills inte sett var peaken ligger och hur ofta den nås. Just nu i september får jag max 9kW, vilket är ändå bra tycker jag.
Jag har toppat på 13kW nu så antagligen kommer jag ligga jävligt nära gränsen sen vår/tidig sommar.