Laddning av batteri

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

kwhtravel
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2014 19:14
Ort: Märsta

Laddning av batteri

Inlägg av kwhtravel »

Hej
Har i dag varit och tagit närkamp med bilen 85 kwh mod S
vi lurar starkt på att slå till, men vissa tekniska frågor snurrar under hatten.

Vet man att det inte skapas några laddgaser i bilen när det är på laddning.
(ladda en blybatteri så förstår du vad jag menar)
borde det vara "riskfritt" att sitta i bilen under laddning.

Samt hur är det med magnetfälten om man har/kör någon med pacemaker.
elektricitet har en viss egenskap att höra ihop med magnetfält.
Både under gång och under laddning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Jojo »

Man kan säga såhär: skulle allt detta vara ett allvarligt problem, så hade någon "smartarse"-jurist i USA redan stämt Tesla på ett mångmiljonbelopp...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Kalle »

EU har financierat studier av magnetfält i elbilar, de kom fram till att de är ingen fara. http://www.sintef.no/home/news-from-gem ... tric-cars/

de intressanta är att roterande hjul skapar magnetfält på alla typer av fordon, för att citera studien ja länka till:

"The rotation of the wheels themselves generates considerable magnetic fields, irrespective of vehicle type"


angående laddgaser så skapas inga från den typ av batterier tesla använder, de är helt inkapslade i ett metalhölje så ingenting kommer ut. (typ som AA batterier)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kwhtravel
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2014 19:14
Ort: Märsta

Re: Laddning av batteri

Inlägg av kwhtravel »

Då är saken klar..
jag får ansöka om ett förskott på veckopengen hos min fru
så jag kan slå till..

Jag tycker det ser mycket intressant och det är mentalt riktigt att köra med el.
och dessutom är det en mycket trevlig och inbjudande bil.
Tack för svaren, jag försökte med försäljaren men hon såg bara frågande ut.
(jag har egentligen aldrig tvekat till köp - men nu så..) // Kwhtravel
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Laddning av batteri

Inlägg av jjmaskin »

jag har en magnetfältsmätare i jobbet som används ibland om det är krångel i nån maskin. Jag köpte den mest föratt det var kul. Nu har jag mätt i Teslan (S85 -14 4000 mil) mätning vid huvudhöjd förare vid acceleration 0,400 -0,800uT(microtesla) 0,120uT stilla och 0,180uT vid jämnfart ungefär. Baksäte vänster i huvudhöjd acc 1,200uT och stilla 0,200uT och jämnfart 0,400uT det blir ungefär samma med regen som acceleration. Idag provade jag SC Toftaholm med65% då laddade bilen 40kW vid laddkabel och lucka kom mätaren upp i 0,200-0,400uT i bilen förare märktes inget. Provade även att mäta runt teslas transformator och fick max 0,600uT men det höll på att sluta illa det när jag trampa runt i allt piss som teslaianerna pissat bakom trafo, det ser ju ut som en hundrastgård :cry: Min mätare mäter den samanlagd i xy och z led så siffrorna är nog inte superexakta :D men jag tyckte att det var intressant att det ändå är så stor skillnad mellan förare o baksäte att det vispar till lite när man gasar misstänkte jag.
image.jpg
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Leo »

Har Tesla dragit +- kablarna tillsammans bredvid varandra längs bilen så är det lugnt. Vilket man i princip måste då man garanterat inte använder karossen som "-ledare" för högspänningen. Vilket man vanligtvis gör för 12V systemet i vanliga plåtbilar.

Det var Volvos "servicefix" (extra jordkabel bredvid +kabeln) då man hade problem med höga magnetfält i S60 i början av 2000-talet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning av batteri

Inlägg av leiflodde »

jjmaskin skrev:
jag har en magnetfältsmätare i jobbet som används ibland om det är krångel i nån maskin. Jag köpte den mest föratt det var kul. Nu har jag mätt i Teslan (S85 -14 4000 mil) mätning vid huvudhöjd förare vid acceleration 0,400 -0,800uT(microtesla) 0,120uT stilla och 0,180uT vid jämnfart ungefär. Baksäte vänster i huvudhöjd acc 1,200uT och stilla 0,200uT och jämnfart 0,400uT det blir ungefär samma med regen som acceleration. Idag provade jag SC Toftaholm med65% då laddade bilen 40kW vid laddkabel och lucka kom mätaren upp i 0,200-0,400uT i bilen förare märktes inget. Provade även att mäta runt teslas transformator och fick max 0,600uT men det höll på att sluta illa det när jag trampa runt i allt piss som teslaianerna pissat bakom trafo, det ser ju ut som en hundrastgård :cry: Min mätare mäter den samanlagd i xy och z led så siffrorna är nog inte superexakta :D men jag tyckte att det var intressant att det ändå är så stor skillnad mellan förare o baksäte att det vispar till lite när man gasar misstänkte jag.
Blir lite intresserad av ditt batteri eller räckvidden efter "några" mil alltså hur mycket kortare tycker du det är jämfört med när den var ny?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av batteri

Inlägg av TiborBlomhall »

Du måste omedelbart klaga hos Tesla Motors!

De påstår ha sålt en hel Tesla till dig, men när du kontrollmäter hittar du bara bråkdelar av en microTesla!

Bedrägeri! :lol:
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Laddning av batteri

Inlägg av jjmaskin »

TiborBlomhall skrev:
Du måste omedelbart klaga hos Tesla Motors!

De påstår ha sålt en hel Tesla till dig, men när du kontrollmäter hittar du bara bråkdelar av en microTesla!

Bedrägeri! :lol:
:D Japp men hellre det än milivolvo som sölar kilolitervis med diesel om året. Du har rätt det kan ju knappt vara en hjulmutter jag fått inte undra på att laddluckan är svår att hitta.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Laddning av batteri

Inlägg av jjmaskin »

Blir lite intresserad av ditt batteri eller räckvidden efter "några" mil alltså hur mycket kortare tycker du det är jämfört med när den var ny?[/quote]
Min var demoex uttagen eg jan-15 jag fick den vid midsommar då hade den gått 340Mil. Laddar alltid till 90% och 100% om jag ska iväg långt har tyvärr bara 220v hemma så jag får fylla lite Cademo om jag kört förmycket. Laddat 50% Cademo 30% SC resten hemma om jag får gissa. Nu står den och gosladdar på torget i Ljunby redo för hemfärd till trollhättan imorgon em via Falkenberg. Har ej kört slut på kräm än lägst 50km kvar så batterit kanske inte har resettat sig.
image.png
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Laddning av batteri

Inlägg av TeslaMartin »

Angående "reset" av batteriet, hur tomt skall eller bör man köra det för att uppnå reset?
Är det ens uttalat något om reset från Tesla, eller bara antaganden att det hjälper/är bra?

Tycker jag läst om att fulladda då och då är bra för att "utjämning av celler,är det också bra eller är det viktigare att köra tomt - vad gäller?
(Antar att jag kan googla svar, men här brukar någon snabbt sammanfatta ett svar, så jag kör Tesling istället :D )
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Toja »

TiborBlomhall skrev:
Du måste omedelbart klaga hos Tesla Motors!

De påstår ha sålt en hel Tesla till dig, men när du kontrollmäter hittar du bara bråkdelar av en microTesla!

Bedrägeri! :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol:
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Laddning av batteri

Inlägg av drakbane »

Bild
Oxo intresserad vad dom händer när man kör slut?

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Tars »

TeslaMartin skrev:
Angående "reset" av batteriet, hur tomt skall eller bör man köra det för att uppnå reset?
Är det ens uttalat något om reset från Tesla, eller bara antaganden att det hjälper/är bra?

Tycker jag läst om att fulladda då och då är bra för att "utjämning av celler,är det också bra eller är det viktigare att köra tomt - vad gäller?
(Antar att jag kan googla svar, men här brukar någon snabbt sammanfatta ett svar, så jag kör Tesling istället :D )
Ner till 10% och sen upp till 100% några ggr. (3-5 ggr)
Fått information från annan batteriexpert (min bror) att man ska hålla 100% några timmar (3-4 timmar på 3-fas typ 10 amp) så det fyller alla celler. Därefter köra till 10% igen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Martinen »

drakbane skrev:
Bild
Oxo intresserad vad dom händer när man kör slut?

/Sony Z3 Dual
Då får man hoppa ut och putta.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Laddning av batteri

Inlägg av far1far2 »

En dryg vecka kvar tills man kan kalla sej för Teslaägare. Och då infinner sej en fråga i ett gammalt dumhuvud:Var och hur skaffar man ett RFID-kort?
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av batteri

Inlägg av LarsL »

far1far2 skrev:
En dryg vecka kvar tills man kan kalla sej för Teslaägare. Och då infinner sej en fråga i ett gammalt dumhuvud:Var och hur skaffar man ett RFID-kort?
Till Tesla behövs inte det utan är inbyggt i bilen (smartare). För de andra leverantörerna så går du in på deras respektive webbsida och beställer ett kort eller en RFID. Det är lite som på tankkortens tid man får skaffa sig en hel hög med kort i fall att... Jag har beställt Clever, Fortum och vattenfall, alla kort kommer placeras i bilen som nödproviant.

http://www.fortum.com/countries/se/priv ... fault.aspx

http://clever.nu

http://www.vattenfall.se/sv/ladda-pa-st ... ddkort.htm
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Laddning av batteri

Inlägg av far1far2 »

Tack för det!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Laddning av batteri

Inlägg av TeslaMartin »

Tars skrev:
TeslaMartin skrev:
Angående "reset" av batteriet, hur tomt skall eller bör man köra det för att uppnå reset?
Är det ens uttalat något om reset från Tesla, eller bara antaganden att det hjälper/är bra?

Tycker jag läst om att fulladda då och då är bra för att "utjämning av celler,är det också bra eller är det viktigare att köra tomt - vad gäller?
(Antar att jag kan googla svar, men här brukar någon snabbt sammanfatta ett svar, så jag kör Tesling istället :D )
Ner till 10% och sen upp till 100% några ggr. (3-5 ggr)
Fått information från annan batteriexpert (min bror) att man ska hålla 100% några timmar (3-4 timmar på 3-fas typ 10 amp) så det fyller alla celler. Därefter köra till 10% igen.
OK, tack då skall jag prova det!
100% ned till 10% och ladda igen går bra. Men att hålla laddningen på 100% i flera timmar är väl svårt, bilen bryter väl själv laddningen när den tycker att det är 100%. Eller ligger den och toppfyller alla celler så länge det finns kabel inkopplad?
Skriv svar