Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Menar ni att påskbrasor skulle påverka klimatet? Eldar man ris och annat organiskt material påskyndar man ju bara processen jämfört med om det istället förmultnar.
Jag menar att majbrasor kan bli förbjudna i framtiden pga klimatförändringarna som leder till eldningsförbud. Påskbrasor kommer då funka bättre eftersom dessa är några veckor tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Menar ni att påskbrasor skulle påverka klimatet? Eldar man ris och annat organiskt material påskyndar man ju bara processen jämfört med om det istället förmultnar.
Jag tror att vi är inne på att det inte går att elda på Valborg för att det redan då är för torrt i markerna. De två senaste åren har det ju varit torrt för påskbrasor också :( Får börja med nyårsbrasa kanske?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Klimathotet

Inlägg av Black »

Från flyg till påskbrasor...
Vi kan skaffa lådcyklar och leva skogsmulleliv och bara köpa secondhandkläder och bli veganer och skaffa hipsterskägg... Ändå kommer vi inte rädda världen...
Det största problemet är att vi bli mer hela tiden, dvs det föds för mycket barn.
Tyvärr föds det mest där det är fattigast och mest trångbott. Dessutom startas krig och raserar alla byggnader som kostar massor för miljön. Då flyr alla folk från krig och fattigdom till västländer.
Och då måste vi bygga nya hus företrädesvis i storstäder eftersom de flesta vill bo där av olika orsaker.
Då byggs det höghus som oftast byggs av betong som är otroligt resurskrävande och orsakar massor av utsläpp bla co2.
Då blir det bara löjligt och patetiskt att börja prata påskbrasor kontra förmultning som också orsakar metangas som är en värre drivhusgas än co2...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Det är faktiskt så att befolkningsökningens acceleration minskar. Antalet människor ökar alltså fortfarande men inte lika mycket och vi är på väg in i en avplaning i tillväxtkurvan. Orsaken, tror jag, är att folk skaffar färre barn när de får det bättre, det har ju varit en tydlig trend i Sverige och västvärlden. Somliga har faktiskt varit oroliga för att vi kommer få ett problem med en åldrande befolkning.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Klimathotet

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Enligt Rosling beror befolkningsökningen i första hand på att vi lever längre, inte att det föds fler barn, i samstämmighet enligt ovanstående inlägg.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Black skrev:
Från flyg till påskbrasor...
Vi kan skaffa lådcyklar och leva skogsmulleliv och bara köpa secondhandkläder och bli veganer och skaffa hipsterskägg... Ändå kommer vi inte rädda världen...
Det största problemet är att vi bli mer hela tiden, dvs det föds för mycket barn.
Tyvärr föds det mest där det är fattigast och mest trångbott. Dessutom startas krig och raserar alla byggnader som kostar massor för miljön. Då flyr alla folk från krig och fattigdom till västländer.
Och då måste vi bygga nya hus företrädesvis i storstäder eftersom de flesta vill bo där av olika orsaker.
Då byggs det höghus som oftast byggs av betong som är otroligt resurskrävande och orsakar massor av utsläpp bla co2.
Då blir det bara löjligt och patetiskt att börja prata påskbrasor kontra förmultning som också orsakar metangas som är en värre drivhusgas än co2...
När man läser sånt här och har glömt bort hur man rent matematiskt kvantifierar olika sorters utsläppskällor blir det lite svårt att kontra sådana här inlägg på ett exemplariskt sätt...

Men det borde ju gå att vända på det här resonemanget också.

Typ så här:

Varför går det inte att hålla flera tankar i huvudet samtidigt?

Varför går det inte att göra flera olika sorters åtgärder samtidigt?

Och vidare:

- Befinner sig utsläppen av växthusgaser globalt på en hållbar nivå?
- Är våra utsläpp i Sverige hållbara (inklusive alla utsläpp vi ger upphov till via globala flygresor och produktion i andra länder som Kina m.fl.)?
- Är mina utsläpp hållbara?

Är svaret nej på de här frågorna – vad måste vi göra då?

Om vi är ärliga mot oss själva, och mot våra barn och barnbarn – måste vi inte då genast skära alla utsläpp som vi kan skära?

Och på vilket sätt hindrar det att vi även försöker göra vad vi kan åt alla andra aspekter som också måste börja diskuteras?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Det säljer ju i alla fall.

Jag tror vi måste göra två saker anpassa oss efter det ändrade klimatet - tex elda på påsk istället för valborg - och dra ner på våra utsläpp - tex köra elbilar.
Det tredje vi skulle kunna göra men som nog är svårt är att artificiellt minska temperaturen. Det skulle kunna göras genom att skärma av solinstrålningen på de varmaste delarna av jorden.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Jag hörde honom i Studio Ett i P1 igår.

Som jag förstår honom är det inte riktigt vad han säger.

Det han driver i sin bok är att ständigt ökad ekonomisk tillväxt baserad på materiell konsumtion inte kommer kunna stoppa en klimatkollaps.

I enlighet med vad klimatforskarna länge har hävdat måste utsläppen ner till en hållbar nivå. Och i praktiken innebär det att det måste ner till noll snarast möjligt samtidigt som man gör allt som går för att skapa koldioxidsänkor med den teknik som finns idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev:
Jerker skrev:
Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Jag hörde honom i Studio Ett i P1 igår.

Som jag förstår honom är det inte riktigt vad han säger.

Det han driver i sin bok är att ständigt ökad ekonomisk tillväxt baserad på materiell konsumtion inte kommer kunna stoppa en klimatkollaps.

I enlighet med vad klimatforskarna länge har hävdat måste utsläppen ner till en hållbar nivå. Och i praktiken innebär det att det måste ner till noll snarast möjligt samtidigt som man gör allt som går för att skapa koldioxidsänkor med den teknik som finns idag.
I artikeln står det:
– Jag har gått från att till varje pris tro på och vilja åstadkomma en förändring, till att det plötsligt gått upp för mig att vi redan lever i klimatförändringens tidevarv. Att den i princip blir omöjlig att hejda. Vi måste börja inse att allt kanske redan är över.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jerker skrev:
Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Jag hörde honom i Studio Ett i P1 igår.

Som jag förstår honom är det inte riktigt vad han säger.

Det han driver i sin bok är att ständigt ökad ekonomisk tillväxt baserad på materiell konsumtion inte kommer kunna stoppa en klimatkollaps.

I enlighet med vad klimatforskarna länge har hävdat måste utsläppen ner till en hållbar nivå. Och i praktiken innebär det att det måste ner till noll snarast möjligt samtidigt som man gör allt som går för att skapa koldioxidsänkor med den teknik som finns idag.
I artikeln står det:
– Jag har gått från att till varje pris tro på och vilja åstadkomma en förändring, till att det plötsligt gått upp för mig att vi redan lever i klimatförändringens tidevarv. Att den i princip blir omöjlig att hejda. Vi måste börja inse att allt kanske redan är över.
Och?

Nyhetschefen på Aftonbladet släpper en bok.

Ska vi nu alla bara ge upp för det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av pinussen »

Hmm bara för att vi redan lever i "klimatförändringens tidevarv" så är den väl inte över och vi kan ge upp och lägga oss på rygg?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

I artikeln står det:
– Jag har gått från att till varje pris tro på och vilja åstadkomma en förändring, till att det plötsligt gått upp för mig att vi redan lever i klimatförändringens tidevarv. Att den i princip blir omöjlig att hejda. Vi måste börja inse att allt kanske redan är över.
Han kanske pratar om mediaklimatet och Aftonbladets framtid?

Jorden har haft flertalet stora klimatkatastrofer. Det som är över är vår allt ökande förbrukning av råoljebaserade produkter. Denna dog för flera år sedan och nu kommer vi in i tiden då vi tvingas klara oss på allt mindre råoljebaserade produkter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Jag börjar att minska min konsumtion genom att inte köpa hans bok :D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
Jorden har haft flertalet stora klimatkatastrofer. /...
Och en konsekvens av det har ju t.ex. varit att den globala havsnivån inte alltid befunnit sig där den gör idag. Och det kommer ju tyvärr innebära ett relativt stort problem -- för att uttrycka det milt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
Jorden har haft flertalet stora klimatkatastrofer. /...
Och en konsekvens av det har ju t.ex. varit att den globala havsnivån inte alltid befunnit sig där den gör idag. Och det kommer ju tyvärr innebära ett relativt stort problem -- för att uttrycka det milt...
Ja men detta är inte en av konsekvenserna som vi i Sverige kommer behöva anpassa oss till i Sverige som jag sagt tidigare. Andra kommer dock påverkas stort eller påverkas redan idag...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Klimathotet

Inlägg av Black »

LarsL skrev:
Det är faktiskt så att befolkningsökningens acceleration minskar. Antalet människor ökar alltså fortfarande men inte lika mycket och vi är på väg in i en avplaning i tillväxtkurvan. Orsaken, tror jag, är att folk skaffar färre barn när de får det bättre, det har ju varit en tydlig trend i Sverige och västvärlden. Somliga har faktiskt varit oroliga för att vi kommer få ett problem med en åldrande befolkning.
Givetvis är det så att vi blir äldre idag, och vi kommer får problem med åldrande befolkning... Men vad är lösningen då? Att avliva alla över 65?
Det är väldigt positivt att det föds mindre barn idag men tyvärr föds det fortfarande för många.
Vi måste minska antalet människor på jorden alternativt leva som i Afrika som tyvärr är omöjligt i länder vid polcirkeln...
Vilket tror ni är lättast att genomföra?
Ni får gärna fortsätta döva era dåliga samveten med lite sopsortering och veganmat och leva skogsmulleliv utan konsumtion men det räddar inte världen... Det snarare förstör för många som lever på att tillverkning och turism och orsakar mer flykt från fattigdom till västvärlden och ekorrhjulet fortsätter med mer bostäder i betong och mer energi behövs...
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
Jorden har haft flertalet stora klimatkatastrofer. /...
Och en konsekvens av det har ju t.ex. varit att den globala havsnivån inte alltid befunnit sig där den gör idag. Och det kommer ju tyvärr innebära ett relativt stort problem -- för att uttrycka det milt...
Ja men detta är inte en av konsekvenserna som vi i Sverige kommer behöva anpassa oss till i Sverige som jag sagt tidigare. Andra kommer dock påverkas stort eller påverkas redan idag... /... [Min understrykning.]
Enligt SMHI är det ju inte riktigt så enkelt. Du avgränsar t.ex. bort delar av Skåne – som delar av Malmö t.ex. Havsnivåhöjningen har även redan påverkat stranden vid Ängelholm.

Källor:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/ocea ... and-1.3437

https://www.engelholm.se/fordjupning/sa ... rbete.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
Jorden har haft flertalet stora klimatkatastrofer. /...
Och en konsekvens av det har ju t.ex. varit att den globala havsnivån inte alltid befunnit sig där den gör idag. Och det kommer ju tyvärr innebära ett relativt stort problem -- för att uttrycka det milt...
Ja men detta är inte en av konsekvenserna som vi i Sverige kommer behöva anpassa oss till i Sverige som jag sagt tidigare. Andra kommer dock påverkas stort eller påverkas redan idag... /... [Min understrykning.]
Enligt SMHI är det ju inte riktigt så enkelt. Du avgränsar t.ex. bort delar av Skåne – som delar av Malmö t.ex. Havsnivåhöjningen har även redan påverkat stranden vid Ängelholm.

Källor:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/ocea ... and-1.3437

https://www.engelholm.se/fordjupning/sa ... rbete.html
Från dina egna källor:
Landhöjningen i Skandinavien gör att effekterna av den pågående globala havsnivåhöjningen minskas i viss utsträckning.
Andra källan anger inte havsnivån alls.

Mer väder är en konsekvens av klimatförändringarna som vi i Sverige måste anpassa oss till. Detta innebär mer stormar, mer regn, mer torka för att ta några exempel. Dessa stormar påverkar strandlinjen i stor grad men det är inte samma sak som höjning av havsnivån som är något som vi inte behöver anpassa oss till. Än så länge har vi landhöjning även i södra Skåne.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
Från dina egna källor:
[1] Landhöjningen i Skandinavien gör att effekterna av den pågående globala havsnivåhöjningen minskas i viss utsträckning.
[2] Andra källan anger inte havsnivån alls.

Mer väder är en konsekvens av klimatförändringarna som vi i Sverige måste anpassa oss till. Detta innebär mer stormar, mer regn, mer torka för att ta några exempel. Dessa stormar påverkar strandlinjen i stor grad men det är inte samma sak som höjning av havsnivån som är något som vi inte behöver anpassa oss till. [3] Än så länge har vi landhöjning även i södra Skåne.
1 & 3: Ok. Med dagens havsnivåhöjning klarar sig kanske Skåne precis... SMHIs grafik är inte tillräckligt exakt för att kunna avgöra det...

2: Kanske beror det inte på havnivåhöjningen, utan på kraftigare vattenerosion pga kraftigare stormar. Orkar inte googla fram någon vettig källa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Som har påpekats tidigare så finns det en rad effekter av växthuseffekten som riskerar att påverka klimatet mycket kraftigt över kort tid. Det kommer med stor sannolikhet att ske vissa trappstegsvisa förändringar som annars skulle ta decennier om det skedde linjärt. Jag tror att det var Mati som i den här tråden skrev om upptining av permafrosten och avsmältning av polerna som kan få drastiska effekter under en kort tidsperiod. Man har också gjort beräkningar som visar att golfströmmen kan komma att upphöra eller byta riktning vilket skulle förändra vårt klimat här i Norden på ett förödande sätt.

Jag tycker inte att det känns bra att fortsätta att köra på som vanligt när det finns så många okända variabler i ekvationen. Vi spelar rysk roulette med våra barns framtid. Som så många påpekar, om vi ska nå ens de mest liberala mål för att minska på uppvärmningen, skulle vi behöva permanenta nedstängningen av samhällena på den nivå som vi haft under våren. De effekter vi såg i form av minskade utsläpp var på en sån nivå som vi behöver uppnå fr.o.m. nu och framöver. Men alla vill att allt ska öppnas igen och konsumtionen och resande ska nå samma nivåer som före pandemin och då kommer vi alltså inte heller att uppnå ett enda av alla mål som satts i olika miljökonferenser.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
...] Men alla vill att allt ska öppnas igen och konsumtionen och resande ska nå samma nivåer som före pandemin och då kommer vi alltså inte heller att uppnå ett enda av alla mål som satts i olika miljökonferenser.
Alla vill inte det.

IMO: Det gäller att få folk att förstå vad klimatforskningen har kommit fram till. Förhoppningsvis kommer en klar majoritet vilja göra något annat när de förstår.

Och det är som jag förstår det även i huvudsak syftet med den här Aftonbladetnyhetschefens bok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Klimathotet

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Det tredje vi skulle kunna göra men som nog är svårt är att artificiellt minska temperaturen. Det skulle kunna göras genom att skärma av solinstrålningen på de varmaste delarna av jorden.
Inte bara svårt, i praktiken omöjligt, det skulle kräva jordens samlade resurser under typ 100 år att skärma av 2-3% av instrålningen, dessutom förutsatt att vi lyckas utveckla ett antal material, tillverkningsmetoder, framdrivningssystem etc som inte existerar idag.

Joe Scott gjorde ett program om precis detta nyligen:


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
LarsL skrev:
Det tredje vi skulle kunna göra men som nog är svårt är att artificiellt minska temperaturen. Det skulle kunna göras genom att skärma av solinstrålningen på de varmaste delarna av jorden.
Inte bara svårt, i praktiken omöjligt, det skulle kräva jordens samlade resurser under typ 100 år att skärma av 2-3% av instrålningen, dessutom förutsatt att vi lyckas utveckla ett antal material, tillverkningsmetoder, framdrivningssystem etc som inte existerar idag.
/fth
Ja det var det jag hade tittat på.
Skriv svar