Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Högre markfrigång är ju inte definitionen på en SUV. Det finns SUVar i alla möjliga storleksklasser. Det är inte dom största som säljer bäst.
Om du tror på den vägen så behöver man ju inte stoppa vid SUV. Man skulle ju kunna använda den där lite difusa "statliga instansen" till att ge tillstånd till en rad skadliga, lika meningslösa aktiviteter. Utlandssemestrar t.ex. Konsumtion av importerade varor i stort.
Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Så enkelt är det inte. Att förbjuda vissa produkter där det inte finns en glasklar avgränsning till sådana produkter som man vill ha kvar, kommer alltid leda till att industrin och konsumenterna hittar vägar förbi förbudet. Man kan förbjuda bilar som går att tankas med fossila bränslen till exempel. Det är en knivskarp avgräsning som inte går att komma runt så lätt. Men var vill du dra gränsen för vad en SUV är för nånting? Kom bara ihåg den gamla miljöbilsdefinitionen på 119g CO2/km. Gränsen infördes och plötsligt hade en massa bilar över natt blivit miljöbilar som släppte helt magiskt ut exakt 119g. Verkligheten var en annan.
Du kan definiera SUV:ar precis som du vill. Samtliga bilar som säljs framöver kommer då på papperet inte längre falla under kategorin SUV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14