Att fler fossilsuvar säljs är ett reellt hot mot målen i Parisavtalet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7535309
Klimathotet
Moderator: Redaktion
Re: Klimathotet
Biltillverkarna behöver elektrifiera sina SUV-modeller först. Det gör ju störst skillnad på utsläppen. Småbilar kan vänta om det måste prioriteras.Kriper skrev:Att fler fossilsuvar säljs är ett reellt hot mot målen i Parisavtalet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7535309
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Klimathotet
Det finns massor med olika sätt man kan göra...Fredrik j skrev:Biltillverkarna behöver elektrifiera sina SUV-modeller först. Det gör ju störst skillnad på utsläppen. Småbilar kan vänta om det måste prioriteras.Kriper skrev:Att fler fossilsuvar säljs är ett reellt hot mot målen i Parisavtalet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7535309
Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Och/eller:
Alt 2: Straffskatta bort dem. Gör det snordyrt att äga SUV.
Eventuellt kommer det behövas ett temporärt undantag för eldrivna SUVar eftersom det finns så dåligt med alternativ om man vill ha en vanlig eldriven personbil med kombi- eller halvkombikaross...
EDIT: Det går säkert att komma på fler sätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Klimathotet
Vad jag hade önskat från politiker är att de på allvar börjar informera medborgarna om hur fruktansvärt allvarlig situationen är. Klimatförändringar är komplexa och svåra att förstå. Vi behöver tala om det mycket mer än vad vi gör idag.SwedishAdvocate skrev:Det finns massor med olika sätt man kan göra...Fredrik j skrev:Biltillverkarna behöver elektrifiera sina SUV-modeller först. Det gör ju störst skillnad på utsläppen. Småbilar kan vänta om det måste prioriteras.Kriper skrev:Att fler fossilsuvar säljs är ett reellt hot mot målen i Parisavtalet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7535309
Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Och/eller:
Alt 2: Straffskatta bort dem. Gör det snordyrt att äga SUV.
Eventuellt kommer det behövas ett temporärt undantag för eldrivna SUVar eftersom det finns så dåligt med alternativ om man vill ha en vanlig eldriven personbil med kombi- eller halvkombikaross...
EDIT: Det går säkert att komma på fler sätt...
Om alla kan börja förstå hur allvarlig situationen är blir det också automatiskt mindre attraktivt att göra sådant som är förstörande och man har lättare att acceptera olika styrverktyg som skattehöjningar.
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Klimathotet
Vi har nog kommit så pass långt nu att vi alla måste börja engagera oss.Jordad skrev:Vad jag hade önskat från politiker är att de på allvar börjar informera medborgarna om hur fruktansvärt allvarlig situationen är. Klimatförändringar är komplexa och svåra att förstå. Vi behöver tala om det mycket mer än vad vi gör idag.SwedishAdvocate skrev:Det finns massor med olika sätt man kan göra...Fredrik j skrev:Biltillverkarna behöver elektrifiera sina SUV-modeller först. Det gör ju störst skillnad på utsläppen. Småbilar kan vänta om det måste prioriteras.Kriper skrev:Att fler fossilsuvar säljs är ett reellt hot mot målen i Parisavtalet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7535309
Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Och/eller:
Alt 2: Straffskatta bort dem. Gör det snordyrt att äga SUV.
Eventuellt kommer det behövas ett temporärt undantag för eldrivna SUVar eftersom det finns så dåligt med alternativ om man vill ha en vanlig eldriven personbil med kombi- eller halvkombikaross...
EDIT: Det går säkert att komma på fler sätt...
Om alla kan börja förstå hur allvarlig situationen är blir det också automatiskt mindre attraktivt att göra sådant som är förstörande och man har lättare att acceptera olika styrverktyg som skattehöjningar.
Risken känns överhängande att enbart dagens politiker inte kommer kunna lösa det här om inte alla andra i samhället som har möjlighet också börjar engagera sig nu.
Personligen måste jag tyvärr börja med att lägga några timmar på göra iordning bostaden lite mer. Men sen får jag också ge mig ut och organisera mig ihop med andra på något sätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Klimathotet
Högre markfrigång är ju inte definitionen på en SUV. Det finns SUVar i alla möjliga storleksklasser. Det är inte dom största som säljer bäst.SwedishAdvocate skrev:Det finns massor med olika sätt man kan göra...
Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Om du tror på den vägen så behöver man ju inte stoppa vid SUV. Man skulle ju kunna använda den där lite difusa "statliga instansen" till att ge tillstånd till en rad skadliga, lika meningslösa aktiviteter. Utlandssemestrar t.ex. Konsumtion av importerade varor i stort.
Re: Klimathotet
Så enkelt är det inte. Att förbjuda vissa produkter där det inte finns en glasklar avgränsning till sådana produkter som man vill ha kvar, kommer alltid leda till att industrin och konsumenterna hittar vägar förbi förbudet. Man kan förbjuda bilar som går att tankas med fossila bränslen till exempel. Det är en knivskarp avgräsning som inte går att komma runt så lätt. Men var vill du dra gränsen för vad en SUV är för nånting? Kom bara ihåg den gamla miljöbilsdefinitionen på 119g CO2/km. Gränsen infördes och plötsligt hade en massa bilar över natt blivit miljöbilar som släppte helt magiskt ut exakt 119g. Verkligheten var en annan.SwedishAdvocate skrev:Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Du kan definiera SUV:ar precis som du vill. Samtliga bilar som säljs framöver kommer då på papperet inte längre falla under kategorin SUV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14