Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5426
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
Från dina egna källor:
[1] Landhöjningen i Skandinavien gör att effekterna av den pågående globala havsnivåhöjningen minskas i viss utsträckning.
[2] Andra källan anger inte havsnivån alls.

Mer väder är en konsekvens av klimatförändringarna som vi i Sverige måste anpassa oss till. Detta innebär mer stormar, mer regn, mer torka för att ta några exempel. Dessa stormar påverkar strandlinjen i stor grad men det är inte samma sak som höjning av havsnivån som är något som vi inte behöver anpassa oss till. [3] Än så länge har vi landhöjning även i södra Skåne.
1 & 3: Ok. Med dagens havsnivåhöjning klarar sig kanske Skåne precis... SMHIs grafik är inte tillräckligt exakt för att kunna avgöra det...

2: Kanske beror det inte på havnivåhöjningen, utan på kraftigare vattenerosion pga kraftigare stormar. Orkar inte googla fram någon vettig källa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Som har påpekats tidigare så finns det en rad effekter av växthuseffekten som riskerar att påverka klimatet mycket kraftigt över kort tid. Det kommer med stor sannolikhet att ske vissa trappstegsvisa förändringar som annars skulle ta decennier om det skedde linjärt. Jag tror att det var Mati som i den här tråden skrev om upptining av permafrosten och avsmältning av polerna som kan få drastiska effekter under en kort tidsperiod. Man har också gjort beräkningar som visar att golfströmmen kan komma att upphöra eller byta riktning vilket skulle förändra vårt klimat här i Norden på ett förödande sätt.

Jag tycker inte att det känns bra att fortsätta att köra på som vanligt när det finns så många okända variabler i ekvationen. Vi spelar rysk roulette med våra barns framtid. Som så många påpekar, om vi ska nå ens de mest liberala mål för att minska på uppvärmningen, skulle vi behöva permanenta nedstängningen av samhällena på den nivå som vi haft under våren. De effekter vi såg i form av minskade utsläpp var på en sån nivå som vi behöver uppnå fr.o.m. nu och framöver. Men alla vill att allt ska öppnas igen och konsumtionen och resande ska nå samma nivåer som före pandemin och då kommer vi alltså inte heller att uppnå ett enda av alla mål som satts i olika miljökonferenser.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5426
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
...] Men alla vill att allt ska öppnas igen och konsumtionen och resande ska nå samma nivåer som före pandemin och då kommer vi alltså inte heller att uppnå ett enda av alla mål som satts i olika miljökonferenser.
Alla vill inte det.

IMO: Det gäller att få folk att förstå vad klimatforskningen har kommit fram till. Förhoppningsvis kommer en klar majoritet vilja göra något annat när de förstår.

Och det är som jag förstår det även i huvudsak syftet med den här Aftonbladetnyhetschefens bok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Klimathotet

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Det tredje vi skulle kunna göra men som nog är svårt är att artificiellt minska temperaturen. Det skulle kunna göras genom att skärma av solinstrålningen på de varmaste delarna av jorden.
Inte bara svårt, i praktiken omöjligt, det skulle kräva jordens samlade resurser under typ 100 år att skärma av 2-3% av instrålningen, dessutom förutsatt att vi lyckas utveckla ett antal material, tillverkningsmetoder, framdrivningssystem etc som inte existerar idag.

Joe Scott gjorde ett program om precis detta nyligen:


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
LarsL skrev:
Det tredje vi skulle kunna göra men som nog är svårt är att artificiellt minska temperaturen. Det skulle kunna göras genom att skärma av solinstrålningen på de varmaste delarna av jorden.
Inte bara svårt, i praktiken omöjligt, det skulle kräva jordens samlade resurser under typ 100 år att skärma av 2-3% av instrålningen, dessutom förutsatt att vi lyckas utveckla ett antal material, tillverkningsmetoder, framdrivningssystem etc som inte existerar idag.
/fth
Ja det var det jag hade tittat på.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av bjelkeman »

https://phys.org/news/2020-08-greenland-ice-sheet.html
Warming Greenland ice sheet passes point of no return

Nearly 40 years of satellite data from Greenland shows that glaciers on the island have shrunk so much that even if global warming were to stop today, the ice sheet would continue shrinking.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

bjelkeman skrev:
https://phys.org/news/2020-08-greenland-ice-sheet.html
Warming Greenland ice sheet passes point of no return

Nearly 40 years of satellite data from Greenland shows that glaciers on the island have shrunk so much that even if global warming were to stop today, the ice sheet would continue shrinking.
Snart lika varmt som för 1000 år sen då. Även om orsakerna skiljer sig åt. Var tydligen torka i stora delar av världen så det stämmer väl mot farhågorna vi har idag. Men hur var det med vattennivån i haven? I Sverige har vi ju haft landhöjningen men i andra länder?

Googlade lite snabbt och hittade den här artikeln https://fof.se/tidning/2014/4/artikel/n ... armeperiod
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Snart lika varmt som för 1000 år sen då. Även om orsakerna skiljer sig åt. Var tydligen torka i stora delar av världen så det stämmer väl mot farhågorna vi har idag. Men hur var det med vattennivån i haven? I Sverige har vi ju haft landhöjningen men i andra länder?

Googlade lite snabbt och hittade den här artikeln https://fof.se/tidning/2014/4/artikel/n ... armeperiod
Vattennivån beror främst på globala temperaturnivån för vattnen. Det är när vattnen blir varmare som detta vatten tar mer plats som orsakar höjd havsnivå. Isar i haven som smälter påverkar inte och landisar påverkar en del lokalt.

Den högre temperaturen på medeltiden var som jag fattar det lokalt runt Nordatlanten. Det var inte en global höjning av temperaturen.

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_ ... %80%93%20c.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Klimathotet

Inlägg av Elof »

Det är inte så att jag tvivlar på att klimatförändring pågår och att den kommer att leda till förändringar av naturen som påverkar oss. Jag tycker också att vi bör, med tvärbroms på fossilbränsleeldning, lägga om energiförsörjningen för att bromsa detta.
Med det sagt:
Är det något vi människor är bra på så är det att anpassa oss. Nog tusan skulle vi väl klara en snabb och kraftig klimatförändring utan större förluster än vid ett rejält krig av 1900-talsmodell?
Vi är en art med skarpa planer på att kolonialisera Mars, nog hinner vi bygga om här på Jorden så att vi klarar oss hyggligt även om medeltemperaturen skulle stiga med 0,1 grader årligen de närmaste decennierna. Tror ni inte det?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Klimathotet

Inlägg av Jordad »

Elof skrev:
Det är inte så att jag tvivlar på att klimatförändring pågår och att den kommer att leda till förändringar av naturen som påverkar oss. Jag tycker också att vi bör, med tvärbroms på fossilbränsleeldning, lägga om energiförsörjningen för att bromsa detta.
Med det sagt:
Är det något vi människor är bra på så är det att anpassa oss. Nog tusan skulle vi väl klara en snabb och kraftig klimatförändring utan större förluster än vid ett rejält krig av 1900-talsmodell?
Vi är en art med skarpa planer på att kolonialisera Mars, nog hinner vi bygga om här på Jorden så att vi klarar oss hyggligt även om medeltemperaturen skulle stiga med 0,1 grader årligen de närmaste decennierna. Tror ni inte det?
Jag tror också vi kommer klara klimatförändringar bra. Det finns en anledning till att långt färre människor dör i naturkatastrofer nuförtiden jämfört med hur det var för inte så länge sedan. Vi har blivit mycket bättre på att ta hand om varandra och det på ett helt annat sätt än vad vi gjort historiskt. Självklart finns det oerhört mycket vi kan bli bättre på fortfarande men utvecklingen som sker bådar verkligen gott.

Sedan finns det säkert mängder av problem som kan uppstå till följd av klimatförändringar som är oerhört svåra att förutsäga idag. Allt vi kan göra för att bromsa dem är viktigt som sagt.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 2 gång.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:
Det är inte så att jag tvivlar på att klimatförändring pågår och att den kommer att leda till förändringar av naturen som påverkar oss. Jag tycker också att vi bör, med tvärbroms på fossilbränsleeldning, lägga om energiförsörjningen för att bromsa detta.
Med det sagt:
Är det något vi människor är bra på så är det att anpassa oss. Nog tusan skulle vi väl klara en snabb och kraftig klimatförändring utan större förluster än vid ett rejält krig av 1900-talsmodell?
Vi är en art med skarpa planer på att kolonialisera Mars, nog hinner vi bygga om här på Jorden så att vi klarar oss hyggligt även om medeltemperaturen skulle stiga med 0,1 grader årligen de närmaste decennierna. Tror ni inte det?
Det är knappast så att vi kommer att ha några miljoner, än mindre miljarder människor på Mars de kommande decennierna. Det kommer röra sig om tiotal personer de kommande decennierna och kanske hundratal detta århundrade.

Klimatförändringarna kommer förändra möjlighet till att producera mat. Troligtvis kommer många människor dö som en följd av klimatförändringarna. Hur många beror på men 0,1 grad global temperaturökning per år är rejält snabb förändring och skulle de pågå i decennier så lär antalet flyktingar samt de som dött av en följd till klimatförändringarna räknas i hundratals miljoner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Klimathotet

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Elof skrev:
Det är inte så att jag tvivlar på att klimatförändring pågår och att den kommer att leda till förändringar av naturen som påverkar oss. Jag tycker också att vi bör, med tvärbroms på fossilbränsleeldning, lägga om energiförsörjningen för att bromsa detta.
Med det sagt:
Är det något vi människor är bra på så är det att anpassa oss. Nog tusan skulle vi väl klara en snabb och kraftig klimatförändring utan större förluster än vid ett rejält krig av 1900-talsmodell?
Vi är en art med skarpa planer på att kolonialisera Mars, nog hinner vi bygga om här på Jorden så att vi klarar oss hyggligt även om medeltemperaturen skulle stiga med 0,1 grader årligen de närmaste decennierna. Tror ni inte det?
Det är knappast så att vi kommer att ha några miljoner, än mindre miljarder människor på Mars de kommande decennierna. Det kommer röra sig om tiotal personer de kommande decennierna och kanske hundratal detta århundrade.

Klimatförändringarna kommer förändra möjlighet till att producera mat. Troligtvis kommer många människor dö som en följd av klimatförändringarna. Hur många beror på men 0,1 grad global temperaturökning per år är rejält snabb förändring och skulle de pågå i decennier så lär antalet flyktingar samt de som dött av en följd till klimatförändringarna räknas i hundratals miljoner.
Största problemet på jorden idag är inte brist på mat och det kommer antagligen inte förändras trots att klimatförändringar hotar att förändra förutsättningarna för jordbruket. Problemet idag är att vi odlar fel och äter fel. Det är långt många fler människor som dör av välfärdssjukdomar pga för mycket av fel sorters mat än vad som för av undernäring och svält.

Sedan har vi ju redan klimatflyktingar idag och det kommer säkert bli värre. Det ska vi inte blunda för heller.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5426
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

(CNN) Greenland's ice sheet has melted to a point of no return, and efforts to slow global warming will not stop it from disintegrating. That's according to a new study by researchers at Ohio State University.

Källa:

https://edition.cnn.com/2020/08/14/weat ... index.html

Den här bilden är mer än ett år gammal...

Som jag förstår det är det mycket värre än vad den här tråden 'tenderar' att ge sken av...

Kan rekommendera motsvarande tråd på det amerikanska forumet (TMC). Där finns det folk med naturvetenskaplig bakgrund som kan sammanfatta läget på ett bra sätt...

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4915608/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Klimathotet

Inlägg av vigge50 »

Det är en sak att människan kan anpassa sig men jag tycker det är mer än bara människan vi bör ta hand om på denna jorden. Har människan rätt till att göra saker som utrotar hela djurarter? Jag vet att vi redan gjort det väldigt många gånger men det rättvisare väll ändå inte att vi fortsätter?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Det är en sak att människan kan anpassa sig men jag tycker det är mer än bara människan vi bör ta hand om på denna jorden. Har människan rätt till att göra saker som utrotar hela djurarter? Jag vet att vi redan gjort det väldigt många gånger men det rättvisare väll ändå inte att vi fortsätter?
+1 på den. Vi befinner oss mitt i största massutrotningen som har ägt rum sedan ett meteoritnedslag gjorde slut på dinosaurierna. Men denna gången är det vi själva som orsakar massdöden. Och ingen bryr sig.
Jag vill inte bo på en planet där det bara finns människor som enda livsform. Vare sig jorden eller Mars. Det är rentav dumt att tro att det ens är möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Klimathotet

Inlägg av Niklas Z »

vigge50 skrev:
Det är en sak att människan kan anpassa sig men jag tycker det är mer än bara människan vi bör ta hand om på denna jorden. Har människan rätt till att göra saker som utrotar hela djurarter? Jag vet att vi redan gjort det väldigt många gånger men det rättvisare väll ändå inte att vi fortsätter?
Helt rätt. Vi får inte bete oss som att vi är den enda arten på planeten som har rätt att leva, samt de arter vi tycker att vi har nytta av.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Det är en sak att människan kan anpassa sig men jag tycker det är mer än bara människan vi bör ta hand om på denna jorden. Har människan rätt till att göra saker som utrotar hela djurarter? Jag vet att vi redan gjort det väldigt många gånger men det rättvisare väll ändå inte att vi fortsätter?
De flesta djurarter som funnits är utrotade. De flesta utan inblandning av människan. Naturen är inte statisk utan utvecklas ständigt.

Det är visserligen ingen ursäkt för att utrota djurarter med flit men å andra sidan kanske man inte ska vara alltför sentimental heller?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av bjelkeman »

En framtid där mänskligheten fortfarande fungerar som ett samhälle, men med betydligt färre arter djur, känns väldigt blekt för mig. Ok så jag är sentimental då rå.

Dessutom så fungerar ekosystem sämre med färre arter. Det är större risk för stora svängningar till nya maxima som inte alltid är så trevliga. Tänk Östersjön som ett blåalg och manet hav. Inte så trevligt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Klimathotet

Inlägg av 12man »

Klart som fan det inte är nåt problem det lovar Sigvard Eriksson, Norrtälje, i det renomerade mediet Norrtelje tidning, nja vete tusan det, grannen här hos mig säger det också, men min kusins jobbarkompis säger att vi borde oroa oss, så jag är inte helt lugn
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Det är en sak att människan kan anpassa sig men jag tycker det är mer än bara människan vi bör ta hand om på denna jorden. Har människan rätt till att göra saker som utrotar hela djurarter? Jag vet att vi redan gjort det väldigt många gånger men det rättvisare väll ändå inte att vi fortsätter?
De flesta djurarter som funnits är utrotade. De flesta utan inblandning av människan. Naturen är inte statisk utan utvecklas ständigt.

Det är visserligen ingen ursäkt för att utrota djurarter med flit men å andra sidan kanske man inte ska vara alltför sentimental heller?
Fast det handlar ju inte om att vara sentimental. Arter ingår i ett ekosystem och har en funktion. Utrotar man arter så rubbas ekosystemet och det kan få stora konsekvenser för allt liv på jorden. Det kanske inte får så stor betydelse för oss människor, men det kan vi inte veta och jag tycker att det är i allra högsta grad olämpligt att ta den risken.
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Det är en sak att människan kan anpassa sig men jag tycker det är mer än bara människan vi bör ta hand om på denna jorden. Har människan rätt till att göra saker som utrotar hela djurarter? Jag vet att vi redan gjort det väldigt många gånger men det rättvisare väll ändå inte att vi fortsätter?
De flesta djurarter som funnits är utrotade. De flesta utan inblandning av människan. Naturen är inte statisk utan utvecklas ständigt.

Det är visserligen ingen ursäkt för att utrota djurarter med flit men å andra sidan kanske man inte ska vara alltför sentimental heller?
Fast det handlar ju inte om att vara sentimental. Arter ingår i ett ekosystem och har en funktion. Utrotar man arter så rubbas ekosystemet och det kan få stora konsekvenser för allt liv på jorden. Det kanske inte får så stor betydelse för oss människor, men det kan vi inte veta och jag tycker att det är i allra högsta grad olämpligt att ta den risken.

Nej, så är det säkert. Finns även andra stora hot. T ex den storskaliga jordbruk med monokultur (eller vad man kallar det) som slår mot bin och allt vad det för med sig. Däremot får vi mer mat per hektar. Men till vilken kostnad?

Visst ska vi sluta elda fossila bränslen och allt det. Men det största problemet med jorden är dess för stora befolkning. Det går inte att komma ifrån. För tusen år sen tror de att det bodde ca 300 miljoner människor på jorden. För 500 år sen var det ca 500 miljoner, för 100 år sen var det 1,8 miljarder och nu är det runt 7 miljarder. Det är alltså helt galet. På sätt och vis kan man säga att sånt som antibiotika och malaria-vaccin är stora miljöbovar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:
Största problemet på jorden idag är inte brist på mat och det kommer antagligen inte förändras trots att klimatförändringar hotar att förändra förutsättningarna för jordbruket. Problemet idag är att vi odlar fel och äter fel. Det är långt många fler människor som dör av välfärdssjukdomar pga för mycket av fel sorters mat än vad som för av undernäring och svält.

Sedan har vi ju redan klimatflyktingar idag och det kommer säkert bli värre. Det ska vi inte blunda för heller.
Vi i västvärlden kommer inte ha så stora problem, vi har resurser att köpa det som vi vill ha. Det var ju inte länge sedan vissa grönsaker fördubblades i pris pga torrare väder och när medeltemperaturen globalt stiger med 0,1 grader per år så kommer vi få se år med global missväxt. Vi är dock en mindre del av den globala befolkningen. Vi har även redan sett år med globalt mindre skördar. Dessa kommer att bli vanligare och kommer ett par tre sådana år efter varandra så kommer det inte bli roligt för oss heller.

Flera regioner kommer också få det svårare att producera mat pga vattentillförsel och klimatförändringar vilket kommer leda till att folk börjar röra på sig.

https://www.ipcc.ch/srccl/
An IPCC Special Report on climate change, desertification, land degradation, sustainable land management, food security, and greenhouse gas fluxes in terrestrial ecosystems
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Det är en sak att människan kan anpassa sig men jag tycker det är mer än bara människan vi bör ta hand om på denna jorden. Har människan rätt till att göra saker som utrotar hela djurarter? Jag vet att vi redan gjort det väldigt många gånger men det rättvisare väll ändå inte att vi fortsätter?
De flesta djurarter som funnits är utrotade. De flesta utan inblandning av människan. Naturen är inte statisk utan utvecklas ständigt.

Det är visserligen ingen ursäkt för att utrota djurarter med flit men å andra sidan kanske man inte ska vara alltför sentimental heller?
Fast det handlar ju inte om att vara sentimental. Arter ingår i ett ekosystem och har en funktion. Utrotar man arter så rubbas ekosystemet och det kan få stora konsekvenser för allt liv på jorden. Det kanske inte får så stor betydelse för oss människor, men det kan vi inte veta och jag tycker att det är i allra högsta grad olämpligt att ta den risken.
Det här är visserligen bara anekdotiskt, men följande exempel visar ändå hur allting hänger ihop och att det inte är så lätt att bara titta på enskilda aspekter. Vi har hela trädgården full med fruktträd, äpplen, päron osv. Alla träd blommade nåt så in i bänken i våras och vi trodde att det skulle bli ett frukt-år. Det var ingen frost heller under blomningen, vilket i vanliga fall brukar kvadda allting. Men det slog mig redan i våras att det inte fanns några bin i träden, trots att de blommade extremt mycket. I vanliga fall surrar det så det dånar i hela trädgården, men inte i år. Visst sitter det ändå ganska många äpplen på en del träd, men inte på alla, fast alla har blommat i år, vilket i sig är lite ovanligt. Men det fanns inga bin när de behövdes och träden pollinerades inte när de blommade. Samma med hummlor. Det finns i princip inga getingar heller iår. Jag har knappt sett någon geting alls. Inte att man saknar dem, men det är ändå konstigt och mycket bekymmersamt. De kan knappast ha frusit ihjäl heller med tanke på att vi i princip inte hade några minusgrader i vintras. Nu tror jag inte att insekterna har försvunnit pga klimatförändringarna utan snarare pga att åkarna dränks i gift som bina inte tål, men konskvenserna är hursomhelt inte bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Det är en sak att människan kan anpassa sig men jag tycker det är mer än bara människan vi bör ta hand om på denna jorden. Har människan rätt till att göra saker som utrotar hela djurarter? Jag vet att vi redan gjort det väldigt många gånger men det rättvisare väll ändå inte att vi fortsätter?
De flesta djurarter som funnits är utrotade. De flesta utan inblandning av människan. Naturen är inte statisk utan utvecklas ständigt.

Det är visserligen ingen ursäkt för att utrota djurarter med flit men å andra sidan kanske man inte ska vara alltför sentimental heller?
Fast det handlar ju inte om att vara sentimental. Arter ingår i ett ekosystem och har en funktion. Utrotar man arter så rubbas ekosystemet och det kan få stora konsekvenser för allt liv på jorden. Det kanske inte får så stor betydelse för oss människor, men det kan vi inte veta och jag tycker att det är i allra högsta grad olämpligt att ta den risken.
Det här är visserligen bara anekdotiskt, men följande exempel visar ändå hur allting hänger ihop och att det inte är så lätt att bara titta på enskilda aspekter. Vi har hela trädgården full med fruktträd, äpplen, päron osv. Alla träd blommade nåt så in i bänken i våras och vi trodde att det skulle bli ett frukt-år. Det var ingen frost heller under blomningen, vilket i vanliga fall brukar kvadda allting. Men det slog mig redan i våras att det inte fanns några bin i träden, trots att de blommade extremt mycket. I vanliga fall surrar det så det dånar i hela trädgården, men inte i år. Visst sitter det ändå ganska många äpplen på en del träd, men inte på alla, fast alla har blommat i år, vilket i sig är lite ovanligt. Men det fanns inga bin när de behövdes och träden pollinerades inte när de blommade. Samma med hummlor. Det finns i princip inga getingar heller iår. Jag har knappt sett någon geting alls. Inte att man saknar dem, men det är ändå konstigt och mycket bekymmersamt. De kan knappast ha frusit ihjäl heller med tanke på att vi i princip inte hade några minusgrader i vintras. Nu tror jag inte att insekterna har försvunnit pga klimatförändringarna utan snarare pga att åkarna dränks i gift som bina inte tål, men konskvenserna är hursomhelt inte bra.

2018 var ett rekordår för äpplen. Vore ju konstigt om alla bin dog på bara 2 år... Snarare är det väl så att äppelträd ger sämre skörd fler år efter ett sånt bra år.

Det var dessutom väldigt kallt i våras. Kanske det spelar in?
Skriv svar