Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Moderator: Redaktion
Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Vad har de gemensamt? Jo båda är politiker. Han: Guvernör i Kalifornien. Hon: Finansminister i Sverige.
I ett avseende har de olika åsikter. "Rika" som har råd med elbilar för mer än 40000$ inte ska få skattesubvention på 2500$ tycker den republikanska guvernören.
Elbilsköpare söm anskaffar en Tesla för 1 000 000kr ska få 40 000 kr av skattebetalarna tycker den s-märkta finansministern.
Jag tycker det är ganska paradoxalt. Vem har rätt? Han som "kämpar" för Tesla i sim hemstat eller hon som "kämpar" för kinesiska Volvo?
http://insideevs.com/california-senator ... 0-or-less/
I ett avseende har de olika åsikter. "Rika" som har råd med elbilar för mer än 40000$ inte ska få skattesubvention på 2500$ tycker den republikanska guvernören.
Elbilsköpare söm anskaffar en Tesla för 1 000 000kr ska få 40 000 kr av skattebetalarna tycker den s-märkta finansministern.
Jag tycker det är ganska paradoxalt. Vem har rätt? Han som "kämpar" för Tesla i sim hemstat eller hon som "kämpar" för kinesiska Volvo?
http://insideevs.com/california-senator ... 0-or-less/
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Vad vill du ha sagt med detta inlägg? :sDelta skrev:Vad har de gemensamt? Jo båda är politiker. Han: Guvernör i Kalifornien. Hon: Finansminister i Sverige.
I ett avseende har de olika åsikter. "Rika" som har råd med elbilar för mer än 40000$ inte ska få skattesubvention på 2500$ tycker den republikanska guvernören.
Elbilsköpare söm anskaffar en Tesla för 1 000 000kr ska få 40 000 kr av skattebetalarna tycker den s-märkta finansministern.
Jag tycker det är ganska paradoxalt. Vem har rätt? Han som "kämpar" för Tesla i sim hemstat eller hon som "kämpar" för kinesiska Volvo?
http://insideevs.com/california-senator ... 0-or-less/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Jo, men så heter ju bilen Model S också.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Jag tycker nog att Ted Gains har rätt. Köper man en bil för 1 miljon så spelar inte 40kkr så stor roll. Därför är det lite slöseri att slänga ut skattepengar på det... och där någonstanns går resonemanget ihop ideologiskt. En är försiktig med pengarna för att kunna beskatta så lite som möjligt medan den andra gärna beskattar så mycket det går för att sedan kunna dela ut till höger och vänster (se ROT-avdraget som exempel).
Om vi ska stimulera elbilar, vilket vi ska, så är den Norska varianten bättre, alltså momsbefria.
Om vi ska stimulera elbilar, vilket vi ska, så är den Norska varianten bättre, alltså momsbefria.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Jag håller med om att momsbefria elbilar är bättre, men i slutänden handlar det ju om att de länder som ger rabatter på elbilar med det köper minskade utsläpp mycket mer kostnadseffektivt än alla andra alternativa sätt att minska utsläppen.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Dessutom är det ju liiiite brådis om Sverige ska klara av sin egen ambition att "Sverige 2030 bör ha en fordons- flotta som är oberoende av fossila bränslen"...
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Eftersom vi köpte vår bil privat tänkte jag ge mina tankar kring premien och kanske (har fått brev från transportstyrelsen) får tillbaka 40 000:- från staten = mig själva.
Vi trodde inte och räknade inte med att få dessa pengar tillbaks då vi beställde vår S i sk bonus/malus men var helt övertygande om att vår SUV skulle beskattas extra för så uppfattar jag vårt system.
Våra politiker (enligt mig) uteslutande bryr sig om oppositions siffrorna och tänker på nästa val och hur stor yrkeserfarenhet har en politiker idag kommer från ungdomsförbundet och hamnar i riksdagen?
Jag tror som kommer från en konkurrensutsatt verksamhet att man måste arbetat i "riktiga" arbetslivet och inte bara i statlig och kommunal verksamhet om man skall kunna fatta bra beslut för landet men kan ha fel?
Men förhoppningsvis kommer snart de 40-tusen och då hamnar dessa på taket och får producera ström till hushållet.
Vi trodde inte och räknade inte med att få dessa pengar tillbaks då vi beställde vår S i sk bonus/malus men var helt övertygande om att vår SUV skulle beskattas extra för så uppfattar jag vårt system.
Våra politiker (enligt mig) uteslutande bryr sig om oppositions siffrorna och tänker på nästa val och hur stor yrkeserfarenhet har en politiker idag kommer från ungdomsförbundet och hamnar i riksdagen?
Jag tror som kommer från en konkurrensutsatt verksamhet att man måste arbetat i "riktiga" arbetslivet och inte bara i statlig och kommunal verksamhet om man skall kunna fatta bra beslut för landet men kan ha fel?
Men förhoppningsvis kommer snart de 40-tusen och då hamnar dessa på taket och får producera ström till hushållet.
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Det spelar kanske in lite också att du får $7500 federalt om du bor i Cali, dom $2500 är bara state. Kan inte skatten i Cali som inte är federal, men kanske 10-15% och en sales tax (moms) på under 10%. Mot i sverige med 50-80% skatt (ink sociala) och 25% moms.Delta skrev:Vad har de gemensamt? Jo båda är politiker. Han: Guvernör i Kalifornien. Hon: Finansminister i Sverige.
I ett avseende har de olika åsikter. "Rika" som har råd med elbilar för mer än 40000$ inte ska få skattesubvention på 2500$ tycker den republikanska guvernören.
Elbilsköpare söm anskaffar en Tesla för 1 000 000kr ska få 40 000 kr av skattebetalarna tycker den s-märkta finansministern.
Jag tycker det är ganska paradoxalt. Vem har rätt? Han som "kämpar" för Tesla i sim hemstat eller hon som "kämpar" för kinesiska Volvo?
http://insideevs.com/california-senator ... 0-or-less/
Våra 40kkr känns ganska futtiga va om man viktar det mot hur mycket mer vi får betala för bilen?
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Tittar man på valrörelsen och budgeten så kan man nog inte säga att (S) var särskilt positiva till supermiljöbilspremien. I deras budget avsattes pengar motsvarande några månaders försäljning för 2015 och sedan igen 2016 alternativt en mycket mindre peng per bil under längre tid. Nu blev det den alliansens budget, med avsevärt mycket mer pengar till supermiljöbilspremien, som gick igenom vilket borde klara av hela 2015 och delar av 2016 samtidigt som de som fick sina bilar levererade under slutet av 2014 också fick nämnda summa.
Just när det gäller Tesla-köparna kanske det egentligen inte påverkar så mycket. Köper man en billigare el-bil så blir ju mellanskillnaden mot motsvarande bensin/diesel-bil inte lika stor och det borde väl vara lite mer möjligt att räkna hem köpet för någon som pendlar några mil varje dag.
Just när det gäller Tesla-köparna kanske det egentligen inte påverkar så mycket. Köper man en billigare el-bil så blir ju mellanskillnaden mot motsvarande bensin/diesel-bil inte lika stor och det borde väl vara lite mer möjligt att räkna hem köpet för någon som pendlar några mil varje dag.
Driver sajten Car.info
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Politikers definition på "oberoende" är "består till 50%" men även detta kommer vara mycket svårt med dagens politik för att inte säga omöjligt. För att fordonsflottan skall bli hälften fossil så krävs det att ickefossil bilar säljs till minst 50% under 10-15 år. Nu tror jag visserligen att politikerna kommer räkna med att alla bensinbilar är "fossiloberoende" till 15% även ifall de inte kan köra på 100% etanol utan är beroende av fossila bränslen till 100%.ovelundkvist skrev:Dessutom är det ju liiiite brådis om Sverige ska klara av sin egen ambition att "Sverige 2030 bör ha en fordons- flotta som är oberoende av fossila bränslen"...
Jag tror att årets supermiljöbilsbonus kommer räcka till bilar levererade under juni om ens det, inte längre. Årets budget var väl inte högre än förra året utan den samma och då ska pengarna först gå till drygt fyra månader från 2014 plus att det nu säljs fler elbilar trots politikernas velande. Att pengar kommer betalas ut under hela året beror bara på att det tar ett halvår för byråkraterna att betala ut pengarna. Går ju inte ha ett mer automatiskt sätt att sköta utbetalningen...Franz skrev:Tittar man på valrörelsen och budgeten så kan man nog inte säga att (S) var särskilt positiva till supermiljöbilspremien. I deras budget avsattes pengar motsvarande några månaders försäljning för 2015 och sedan igen 2016 alternativt en mycket mindre peng per bil under längre tid. Nu blev det den alliansens budget, med avsevärt mycket mer pengar till supermiljöbilspremien, som gick igenom vilket borde klara av hela 2015 och delar av 2016 samtidigt som de som fick sina bilar levererade under slutet av 2014 också fick nämnda summa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Jo, en sänkning av momssatsen blir helt automatisk.
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Initierade bedömare i branschen tror att pengarna tar slut i slutet av sommaren, utifrån olika prognoser. Sen att man säkert håller på närmare hela 2015 för att administrera detta är också en tydlig bedömning. Å andra sidan kommer ett nytt system 1/1 2017. Så det är väldigt troligt att man skjuter till mer pengar istället för att göra en tillfällig lösning eller att inte skjuta till några mer pengar.
Inga mer pengar =säljs i princip inga el/hybridbilar och istället vanliga ICE= inget varjen MP eller S är sugna på heller.
Inga mer pengar =säljs i princip inga el/hybridbilar och istället vanliga ICE= inget varjen MP eller S är sugna på heller.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
For Tesla spelar detta ingen större roll, produkten är i dag så unik att bilarna hittar köpare ändå. Har man smittats av Tesla-bacillen väljer man inte en ICE bil på grund av dessa 40 k pengar saknas. Tänker man efter är ju frågan om inte skola, vård och omsorg behöver pengarna bättre. Dock tror jag inte att 40k ger särskild många hyrläkaretimmar heller.. Tror faktiskt inte att staten ska styra allt för mycket inom elbilsområdet. Teslas koncept slår igenom oavsett.Leo skrev:Initierade bedömare i branschen tror att pengarna tar slut i slutet av sommaren, utifrån olika prognoser. Sen att man säkert håller på närmare hela 2015 för att administrera detta är också en tydlig bedömning. Å andra sidan kommer ett nytt system 1/1 2017. Så det är väldigt troligt att man skjuter till mer pengar istället för att göra en tillfällig lösning eller att inte skjuta till några mer pengar.
Inga mer pengar =säljs i princip inga el/hybridbilar och istället vanliga ICE= inget varjen MP eller S är sugna på heller.
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Det viktigaste är nog förmånsvärdet, tror många här aldrig köpt en Tesla om inte förmånsvärdet var så lågt.Delta skrev:For Tesla spelar detta ingen större roll, produkten är i dag så unik att bilarna hittar köpare ändå. Har man smittats av Tesla-bacillen väljer man inte en ICE bil på grund av dessa 40 k pengar saknas. Tänker man efter är ju frågan om inte skola, vård och omsorg behöver pengarna bättre. Dock tror jag inte att 40k ger särskild många hyrläkaretimmar heller.. Tror faktiskt inte att staten ska styra allt för mycket inom elbilsområdet. Teslas koncept slår igenom oavsett.Leo skrev:Initierade bedömare i branschen tror att pengarna tar slut i slutet av sommaren, utifrån olika prognoser. Sen att man säkert håller på närmare hela 2015 för att administrera detta är också en tydlig bedömning. Å andra sidan kommer ett nytt system 1/1 2017. Så det är väldigt troligt att man skjuter till mer pengar istället för att göra en tillfällig lösning eller att inte skjuta till några mer pengar.
Inga mer pengar =säljs i princip inga el/hybridbilar och istället vanliga ICE= inget varjen MP eller S är sugna på heller.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Men det gynnar ju bara de som har möjligheten till att skaffa en tjänstebil för 1Mkr. Tänk vad många fler man kan nå om den förmånen gäller alla (givetvis ändå en dyr bil som alla inte har råd med, men då har ju alla samma spelregler iallafall).point1 skrev:Det viktigaste är nog förmånsvärdet, tror många här aldrig köpt en Tesla om inte förmånsvärdet var så lågt.Delta skrev:For Tesla spelar detta ingen större roll, produkten är i dag så unik att bilarna hittar köpare ändå. Har man smittats av Tesla-bacillen väljer man inte en ICE bil på grund av dessa 40 k pengar saknas. Tänker man efter är ju frågan om inte skola, vård och omsorg behöver pengarna bättre. Dock tror jag inte att 40k ger särskild många hyrläkaretimmar heller.. Tror faktiskt inte att staten ska styra allt för mycket inom elbilsområdet. Teslas koncept slår igenom oavsett.Leo skrev:Initierade bedömare i branschen tror att pengarna tar slut i slutet av sommaren, utifrån olika prognoser. Sen att man säkert håller på närmare hela 2015 för att administrera detta är också en tydlig bedömning. Å andra sidan kommer ett nytt system 1/1 2017. Så det är väldigt troligt att man skjuter till mer pengar istället för att göra en tillfällig lösning eller att inte skjuta till några mer pengar.
Inga mer pengar =säljs i princip inga el/hybridbilar och istället vanliga ICE= inget varjen MP eller S är sugna på heller.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
Jo, det hade varit bra om de som inte har möjlighet till tjänstebil kunde få del av den rabbat som det låga förmånsvärdet innebär. Och då är jag tillbaka på momssatsen... igen.
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
En stilla undran vad har detta i Model S tråden att göra. Borde den inte flyttas till annan plats?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Ted Gains, Republikan V.S Magdalena Andersson (S)
+1Bod skrev:En stilla undran vad har detta i Model S tråden att göra. Borde den inte flyttas till annan plats?