Beskattning av Solenergi

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Bjorn »

Daoops skrev:
I d i o t e r
Menar du pegs och mig så är det fixat... ;)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Bjorn »

För att vara lite OT (Betyder väl On Topic?)

Det måste väl vara galet tänkt. Små summor in, stor negativ publicitet.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Kalle »

wow, ja nu blir man ju inte så sugen på at flytta hem direkt. väntar nog ut ett makt skifte igen...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Svenssons »

De verkar inte vara så smarta. De vill bara beskatta större anläggningar (144 kW) enligt förslaget. Antagligen tror de att det skulle bli för stor negativ publicitet om de gick och beskattade samtliga. Vad gör nu en anläggning som består av mer än 144 kW? Jo de delar upp anläggningen i två och bildar ett nytt företag som har den andra halvan. Politiker kommer då att minska storleken för vilka som ska beskattas och företagen delar på nytt anläggningen och till slut så är storleken som beskattas så liten att privatägare påverkas.

Själv blir jag bra sugen på att skaffa Teslas batteribackup och inte koppla cellerna online... Känner inte staten eller elbolag till framtida solcellerna så borde det inte gå at beskatta dom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Jorma »

"Svart" solel blir det :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av LarsL »

Fast det blir väl skatt på innehavet av solceller, då.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Daoops »

Bjorn skrev:
Daoops skrev:
I d i o t e r
Menar du pegs och mig så är det fixat... ;)
Haha nä om inte nån av er brukar stå och mumla i skägget i tv på sistone utan att hålla vad ni lovar eller basunerar ut massa dynga om ladornas mättnadsgrader..
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Kalle »

Svenssons skrev:

Själv blir jag bra sugen på att skaffa Teslas batteribackup och inte koppla cellerna online... Känner inte staten eller elbolag till framtida solcellerna så borde det inte gå at beskatta dom.
Fast va jag förstår verkar de vilja beskata den el du producerar, inte den du matar ut på nätet (den man matar ut måste man redan i dag beskatta )

Om du putar ut el på nätet idag måste du va momsregestrerad så du kan skatta på din "inkomst"
Jag vill hevda att min anlägning är hobbyverksamhet och att ja inte ska behöva skatta på de, men de e en upfattning som skattevärket inte delar
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Bjorn »

Daoops skrev:
Haha nä om inte nån av er brukar stå och mumla i skägget i tv på sistone utan att hålla vad ni lovar eller basunerar ut massa dynga om ladornas mättnadsgrader..
Trodde inte det heller. Nej, jag menar pegs som gav politikerna dumma idéer och jag som lyckas med dumheten att citera honom när jag ville hyshha. Allt det är borta nu iallafall.:D Hoppas ingen politiker tog skärmdump de timmar det låg ute. Då kan världens olycka snart vara över oss. Lätt att hamna lite OT (Betyder väl OffTopic?) under ett sånt här ämne.

Det var många som pratade om detta skatteförslag på minglet i Göteborg igår. Det hördes inte så olika åsikter i det sälskapet ;)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
Svenssons skrev:

Själv blir jag bra sugen på att skaffa Teslas batteribackup och inte koppla cellerna online... Känner inte staten eller elbolag till framtida solcellerna så borde det inte gå at beskatta dom.
Fast va jag förstår verkar de vilja beskata den el du producerar, inte den du matar ut på nätet (den man matar ut måste man redan i dag beskatta )

Om du putar ut el på nätet idag måste du va momsregestrerad så du kan skatta på din "inkomst"
Jag vill hevda att min anlägning är hobbyverksamhet och att ja inte ska behöva skatta på de, men de e en upfattning som skattevärket inte delar
Skatteverket och staten har ju noll koll på hur mycket energi som solceller de inte har registrerade möjligtvis producerar. Känner inte heller elbolagen till solcellerna så är det som om de inre finns. Skulle jag ha solceller är det inte ens säkert att jag har koll på vad de producerar, bara vad maxeffekten för fabriksnya celler är.

Förslaget är bara idiotiskt och kanske mest till för att skrämmas och göra läget osäkert så att fristående förnyelsebara energikällor inte nyttjas. Det ska de stora elbolagen ha monopol på...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
Skatteverket och staten har ju noll koll på hur mycket energi som solceller de inte har registrerade möjligtvis producerar. Känner inte heller elbolagen till solcellerna så är det som om de inre finns. Skulle jag ha solceller är det inte ens säkert att jag har koll på vad de producerar, bara vad maxeffekten för fabriksnya celler är.

Förslaget är bara idiotiskt och kanske mest till för att skrämmas och göra läget osäkert så att fristående förnyelsebara energikällor inte nyttjas. Det ska de stora elbolagen ha monopol på...
Åh, men Skatteverket drar sig helt garanterat inte för att hitta på någon helt vild schablon och sen skatta skiten ur dig baserat på rena fantasier kring storleken på dina celler och hur fruktansvärt solig det är i Kalmar. De har gjort det förr: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20214128.ab
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
Skatteverket och staten har ju noll koll på hur mycket energi som solceller de inte har registrerade möjligtvis producerar. Känner inte heller elbolagen till solcellerna så är det som om de inre finns. Skulle jag ha solceller är det inte ens säkert att jag har koll på vad de producerar, bara vad maxeffekten för fabriksnya celler är.

Förslaget är bara idiotiskt och kanske mest till för att skrämmas och göra läget osäkert så att fristående förnyelsebara energikällor inte nyttjas. Det ska de stora elbolagen ha monopol på...
Åh, men Skatteverket drar sig helt garanterat inte för att hitta på någon helt vild schablon och sen skatta skiten ur dig baserat på rena fantasier kring storleken på dina celler och hur fruktansvärt solig det är i Kalmar. De har gjort det förr: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20214128.ab
Skulle inte förvåna mig men det förutsätter fortfarande att de känner till solcellerna. Att köpa solceller och att sätta upp solceller (under vissa förutsättningar) kräver ingen registrering eller bygglov idag. Kan tänkas att de vill införa plikt att registrera inköp samt krav på bygglov för alla solceller men något sådant existerar inte idag och frågan är om det är praktiskt möjligt att införa. Politiker är dock förvånandes duktiga på att införa idiotiska byråkratiska regler...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Jojo »

För de första är det, enligt mitt vetande, inte alla kommuner som tillåter solceller utan bygglov eller åtminstone bygganmälan. Sedan är panelen ju inte helt osynliga direkt... Alla av oss som har fått bidrag eller är redan uppkopplade på nätet finns ju dessutom med i registret.
Givetvis vore en helt nätoberoende anläggning den optimala lösningen, men just nu finns väl knappast några sådana i landet. Summan på kardemumman blir att du inte kan lita på någon politiker :twisted: .
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Kalle »

Jojo skrev:
Givetvis vore en helt nätoberoende anläggning den optimala lösningen, men just nu finns väl knappast några sådana i landet. Summan på kardemumman blir att du inte kan lita på någon politiker :twisted: .
De fins i alla fall 3 "offgridd hus" vet ja väldigt säkert. men me tanke på skatevärkets obehagliga ideer säger jag inte mer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Svenssons »

Jojo skrev:
För de första är det, enligt mitt vetande, inte alla kommuner som tillåter solceller utan bygglov eller åtminstone bygganmälan. Sedan är panelen ju inte helt osynliga direkt... Alla av oss som har fått bidrag eller är redan uppkopplade på nätet finns ju dessutom med i registret.
Givetvis vore en helt nätoberoende anläggning den optimala lösningen, men just nu finns väl knappast några sådana i landet. Summan på kardemumman blir att du inte kan lita på någon politiker :twisted: .
Finns mängder med småskaliga offgrid-system. Varje Bonde med djur lär ha det för att pumpa vatten t.ex. Blir också intressant om Vägverket måste betala skatt för alla skyltar mm som har solceller, de kanske kommer upp i en effekt på 144 kW redan idag på ett och samma orgnummer. Det finns inga regler i någon kommun där man specifikt måste skicka in bygganmälan eller söka bygglov för samtliga solceller som sätts upp men det finns t.ex. regler om att man måste söka bygglov om man bygger ställning för solceller, om solcellspaneler på tak avviker från takets vinkel och jag kan även tänka mig att vissa kommuner kan ha synpunkter på utseendet av huset med tanke på att man i Sverige inte får välja färg på sitt egna hus hur man vill. Inga regler dock som styr specifikt samtliga solceller.Finns t.ex. solceller som ser ut som vanliga takpanner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Shven »

Det vi tror oss hända i naturen kopplat till stigande koldioxidutsläpp med smältande isar och stigande havsnivåer borde leda alla till eftertanke. Att i detta skede börja beskatta förnybar energi förefaller inte särkilt begåvat. Vi vet är att den enda energi vi kommer att ha på sikt är den förnybara och om 15 år ska hela fordonsflottan vara omställd.
Frågan är vilket parti det är som ligger bakom? S eller Mp eller Lille Skutt? (han som fick regeringsplanet att flyga mellan Arlanda och Bromma)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Daoops »

Hahaha "lille skutt"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av LarsL »

Det är väl Muppen och lille skutt skulle jag tro. MP tror ju inte att tillväxt finns och därmed inte att det vare sig går att utveckla eller förbättra saker. Det enda de tror hjälper är att beskatta energi så hårt att människor låter bli att använda den och sitter still.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Leo »

:D lille skutt! Klockrent namn på den som tog det lilla "flygskuttet"
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Vad sen då? Skatt på miniräknare som har solceller?!
Användarvisningsbild
Hanuman
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 feb 2015 16:27
Ort: Skurup

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Hanuman »

Om regeringen vill höja energiskatten så måste den, pga avtal med EU, höja skatten för alla energislag. Avtalet förhandlades fram av förra regeringen och det är anledningen till att alliansen varit väldigt tyst i frågan. Så äras den som äras bör!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Franz »

Hanuman skrev:
Om regeringen vill höja energiskatten så måste den, pga avtal med EU, höja skatten för alla energislag. Avtalet förhandlades fram av förra regeringen och det är anledningen till att alliansen varit väldigt tyst i frågan. Så äras den som äras bör!
Det stämmer inte riktigt va? Avtalet mellan Norge och Sverige, som gjordes under alliansens tid, var väl att förändringar skulle genomföras i samråd mellan länderna? Det är nuvarande regering som haft förhandlingar just om solcellsfrågan. Det jag sett i allians-uttalanden är förutom att det hela är dumt att regeringen givit med sig för lätt i förhandlingarna med Norge.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Beskattning av Solenergi

Inlägg av Kalle »

Skriv svar