El från värme (TEG / stirling)

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Kalle »

Jag gör en ny tråd om de här emnät så vi slipper vara OT i andra trådar :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Kalle »

Sofie skrev:
mickeisol skrev:
Solfångare versus solceller från ett norrländskt perspektiv, Solfångare är ju helt klart effektivare räknat att fånga mest kwh/kvadratmeter, men då får man ju såklart energin i form av varmvatten. Vi här uppe i mitten av sverige får ju väldigt klent från solfångarna vinterhalvåret, ja det kan ju komma typ 20gradigt vatten från dom framåt mars, men det har man ju ingen glädje av när man ska ladda en ackumulatortank.
däremot under sommarhalvåret så ser dom ju till att sköta tappvarmvattnet.
Solcellerna å sin sida, ger ju alltid energi som man kan ha nytta av, och det speciellt när det är kallt ute (en 250watt solpanel vid +20graderC ger 300watt vid -20grader C). Har själv vedpanna med ackumulatortank och elpatron med styrning från solcellerna (20kwp) och väljer jag att köra ackumulatortanken från överskott från solcellerna (utan att ta energi från elnätet) så klarar jag det mellan april och september.
Kommer väl att byta vedpanna så småningom och då skulle jag vilja ha tag på nån som har kombinerat den med exvis peltier teknik (TEG).
Där skulle teslas batterier kunna vara en höjdare att lagra el från vedeldning under mörka och kalla årstiden när solpanelerna bara ger skit (8kwh under december, men ändå 8kwh som har kommit till användning).
Har sett att det finns TEG system som kan ge ett par KW under tiden det eldas, och eldar man 8 timmar en kväll så har man ju en 10-16kwh el.
mens man fyller ackumulatortankarna.
Berätta mer! Jag eldar ca 75 kubik Ved om året och skulle gärna göra el samtidigt.
Oooh! Har du länkar till TEGarna? E nyfiken på va de kostar, de e ju just en sån ja bygger från små peltier ellement. (E ju i prinsip seriekoplade thermocouple) så de borde funka utmärkt om ja har tillreckligt många.
Har alldrig sätt såna att köpa dock
(Ja börja fila på min efter att läsa på hur voyager proberna fik ström utan solceller)
mickeisol skrev:
här är en japansk site med olika produkter baserat på TEG
http://tes-ne.com/English/

kommer inte ihåg vart jag såg en produkt som byggde på att man skulle ha upphettad olja som gick in i en typ värmeväxlare med TEG och vatten till ackumulatortank på andra sidan, den skulle kunna ge upp till 2,5kw. några priser har jag inte sett.

Men jag tycker att tillverkare av värmepannor/pellets/flis utrustning skulle börja titta på den här tekniken, speciellt för att öka värdet på skogsråvarorna. TEG moduler kan ju seriekopplas så att dom efterliknar strängar av solceller (likström och upp till runt 1000V) och då kan man använda befintliga solcellsinvertrar, "tesla storage" etc etc.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Svenssons »

Själv har jag tänkt använda ett par peltier element för att driva en fläkt till vedspisen så att värmen sprids. De ger ju inte så stor effekt men 5-10 Watt kan vara fullt tillräckligt ibland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Stefan T »

Har ni tänkt på värme pump som producerar mer värme än tillförd eleffekt
då skulle man kunna göra en grej som bara kyler och och man får ström ut av den
utan att ta någon ström
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Svenssons »

Stefan T skrev:
Har ni tänkt på värme pump som producerar mer värme än tillförd eleffekt
då skulle man kunna göra en grej som bara kyler och och man får ström ut av den
utan att ta någon ström
En värmepump kräver 1-2 kW el för uppvärmning och ge kanske 3-8 kW värme och från det kommer det kanske gå att få ut 50-100 W el plus mindre värme. Kommer alltså fortfarande gå åt ca 1-2 kW el för 3-8 kW värme...

Vitsen med peltier element är att man kan få ut lite el från värme när man inte har tillgång till el. Att använda el till att skapa värme för att ge el är bara meningslöst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Kalle »

Stefan T skrev:
Har ni tänkt på värme pump som producerar mer värme än tillförd eleffekt
då skulle man kunna göra en grej som bara kyler och och man får ström ut av den
utan att ta någon ström
Problemet är värkningsgraden,
På de besta värmepumparna ligger de på 25%
Och peltierellement har ca 7% värkningsgrad.

Sterlingmotor är mycket mer effectiv, (ca 75%)
Men för att få de att funka tilsamman måste du alltså ha 0% värme/ljud/friktion lekage.

De som värmepumpen + peltier ellement/stirling motor skulle göra är att ge el med jälp av en temperaturskilnad. Altså presis de peltierellementen redan gör.

Varför jag har valt peltierellement och inte stirling motor är att peltierellement är statiska, inga rörliga delar, inget krångel med smörjning och sånt. Jag tar häldere en lägre effektivitet för ett enklare system än tvärt om.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Shven »

Hej. Detta är något som jag letat mycket efter. Att kunna producera el samtidigt med värme. Det finns inte mycket att hitta men här en Österrikisk panntillverkare som tillverkar pannor som producerar el via en stirlingmotor dock bara på 1 kW. Är inne i en testfas och ännu inte komersiellt tillgängliga. Någon som koll på något annat?

http://www.okofen-e.com/
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 06 jul 2014 04:45

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Morgan »

Ett litet tips är www.inresol.se
Går tydligen att beställa redan idag och dom har flera maskiner igång i ett showroom någonstans i Gävle.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av jonas »

25% verkningsgrad värmepump? Det är väl snarare 400-700% termiskt verkningsgrad. Stirlingmotorn ligger ju snarare på 33% mekanisk verkningsgrad. Förklara gärna hur du kom fram till dessa siffror.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Kalle »

ja de ser ju faktiskt tokig ut, ja hade skrivit ner de numererna för vermepumparna i mitt "kul projekt block", ja ringde runt o fråga när ja titta på de där, men de e rett som du säger att de värkar fel.

intresant, då kanske stirling som mekaniskt driver en kompressor för en vermepump skulle funka
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Kalle »

här e i alla fall den TEGen ja filar på, har inte kommit så mycket längre en ritningar och att samlat i hop delar. ska bli spännande :)

tänkte använda vanliga aluminium balkar som ja pumpar vatten igenom som värmevexlare.
antalet peltierellement är inte bestämt ennu, skissen e väldigt ungefärlig, tänkte börja me ett tjugotal sen öka antalet tills ja får ut nån vettig effekt.

PS. De fins ett fel i designen på bilderna, poeng till de som ser det ;)
TEG 2 kalle.jpg
TEG .jpg
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av jonas »

En stirlingmotor bygger på stora temperaturdifferenser. Värmepumpen bygger på att öka små temeraturdifferenser. Skaffa solceller och batterier driv din värmepump med strömmen. Det är nog billigaste lösningen. Alt kör en stirlingmotor med solspegel eller värme från annnan högtemererad källa. Det är dyrt, lösningar på detta finns redan. Panna med integrerad stirlingmotor.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Sofie »

Exakt var får man tag i en sådan panna?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av jonas »

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av Kalle »

värkar inte finnas nu,
hittar inget på KBAs hemsida http://www.kwb.at/de/produkte.html
och tyska SPM hittar jag ingenting ifrån nån stans, (jo en del gamla länkar, men de leder till företag som bara har solcellsinstalationer nu)

men ja hitta lite andra intressanta svenska företag:

de här sätter ubåts stirlings i fokuspungten på parabål speglar http://www.ripassoenergy.com

och se här, de använder metangas från reningsverk och sånt.
http://cleanergy.com/solutions/#chp-systems



ingen information om pris eller återförsäljare dock
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: El från värme (TEG / stirling)

Inlägg av jonas »

Det gamla priset (10 år) låg väl på ca 10k€ för 15kW värme och 1kW el ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar