Behåll fossilbilen och miljökompensera

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Jeppe_E »

Jag måste erkänna att jag är dåligt påläst angående utsläppsrätter. Jag vet ju att företag köper dessa för att få lov att släppa ut. Blev väldigt förvånad av en insändare i dagens tidning.
Insänadaren menade på att istället för att köpa en elbil så skulle man behålla sin fossilbil och klimatkompensera genom att köpa utsläppsrätter.
På vilket sätt hjälper det miljön? Jag har svårt att se resonemanget här, hur denna person tänker.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Teslaspolen »

Man fixar sina egna CO2 utsläpp på det viset, ja. Men man löser inte problemet med att man förgiftar den lokala luften.

Dessutom, och kanske huvudsakligen, så ger det inga signaler till förändring i samhället. Att köpa elbil visar att man tar ställning; se bara vad förbeställningarna på Model 3 gjorde för bilindustrin.
Verdi

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Verdi »

Det viktigaste när man köper elbil är att man stödjer omställningen. Man är med och ökar volymerna för att få ner priserna.

Visst, köpa utsläppsrätter kanske hindrar någon annan, men helt säkert är det ju inte.

Framförallt får man en sjukt mycket bättre upplevelse om man väljer elbil. Det är smidigt och drivlinan är fantastisk.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av juristen »

Jag gör så och har gjort så i ca ett år. En dryg hundring i månaden gör att jag klimatkompenserar för mitt dubbla CO2-avtryck. I väntan på att en elbil som fyller mina behov och funkar med mina ekonomiska förutsättningar blir tillgänglig så är det tills vidare den bästa "lösningen". Det innebär inte att jag anser att jag "köpt mig fri" från att skaffa elbil - det vill och ska jag fortfarande - och jag kommer fortsätta klimatkompensera även efter att jag skaffat elbil.

Men ekonomiskt och miljömässigt sett så håller jag på sätt och vis med skribenten, det är lite att sila mygg och svälja kameler att köpa en elbil "för miljöns skull". Bara det att en dryg hundring i månaden - vilken investeras i globala projekt för förnybar energi - kompenserar för mitt dubbla CO2-avtryck säger en del om hur pengarna kommer till bäst nytta. Sen stämmer det så klart att vi långsiktigt måste styra om fordonsparken till ett hållbart alternativ och att varje ICE-bilist som byter till elbil är ett steg i rätt riktning. Vad jag säger är att det, i alla fall i nuläget, gör större nytta för miljön om man investerar i projekt som till exempel byter ut kolenergi mot förnybara energikällor. Att köpa en billig ICE-bil istället för en Tesla och investera mellanskillnaden i projekt för förnybar energi skulle göra mer nytta för miljön, ifall det var prio ett. Men hur kul är det? :)

Som tur är utesluter inte det ena det andra. Man kan BÅDE köra elbil OCH klimatkompensera. Eller göra det ena eller det andra, man får helt enkelt göra som man vill.
https://www.goclimateneutral.org/
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Pertan »

För mig är det mest miljön och att få ner användningen av olja. Vill inte vara med och finansiera Putins imperium eller Saudiarabiens diktatur.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Teslalink »

Jag tycker Verdi har en riktigt bra poäng med: "Det viktigaste när man köper elbil är att man stödjer omställningen. Man är med och ökar volymerna för att få ner priserna. "

Tycker argumentet "det är att sila mygg och svälja kameler att köpa en elbil för miljöns skull" faller. Skulle gissa att alternativet i de flesta fall är: ska jag köpa en avgasbil eller en elbil och inte: ska jag köpa en bil eller fortsätta cykla?
En avgasbil är ju en commit på ca 65ton (Golf 1.6 TDi) jämfört med ca 12ton CO2 som en elbil (model 3) har, om man kör 2000mil/år i 15 år.
Model 3 LR AWD 19"
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Smutt »

Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Geni87 »

Smutt skrev:
Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Frysa eller svettas? Syftar du på kallsvettningar pga dåligt samvete? :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Smutt skrev:
Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Frysa eller svettas? Syftar du på kallsvettningar pga dåligt samvete? :)

Smutt har ju precis hämtat ut sin S75D, så den är ju just nu en miljöbelastning. Måste vara därför han kallsvettas :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av LarsL »

Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Ja, lite så tänker jag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av HenrikC »

LarsL skrev:
Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Det är precis vad s.k. klimatkompensation är: Avlatsbrev. Det är pengar som går till någon bedragare någonstans. Precis som kyrkans avlatsbrev förr i tiden.

Elbilar minskar luftföroreningarna. "Klimatkompensation" gör inte det.

När alla är klimathysteriker och utmålar koldioxid som ett gift, titta på vad som faktiskt händer i naturen. Sök på global greening. I takt med att koldioxidhalten ökar så brer grönskan ut sig. Ljus, vatten, värme och koldixid är det viktigaste faktorerna för att växter ska trivas. Om växterna hade fått rösta hade de gått all in på att maxa koldioxiden och istället få bort såna utsläpp som skadar dem som gift eller surt regn. Otur för dem att de som bestämmer i världen andas syre...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Teslaspolen »

HenrikC skrev:
LarsL skrev:
Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Det är precis vad s.k. klimatkompensation är: Avlatsbrev. Det är pengar som går till någon bedragare någonstans. Precis som kyrkans avlatsbrev förr i tiden.

Elbilar minskar luftföroreningarna. "Klimatkompensation" gör inte det.

När alla är klimathysteriker och utmålar koldioxid som ett gift, titta på vad som faktiskt händer i naturen. Sök på global greening. I takt med att koldioxidhalten ökar så brer grönskan ut sig. Ljus, vatten, värme och koldixid är det viktigaste faktorerna för att växter ska trivas. Om växterna hade fått rösta hade de gått all in på att maxa koldioxiden och istället få bort såna utsläpp som skadar dem som gift eller surt regn. Otur för dem att de som bestämmer i världen andas syre...
Aha, en klimatlögnare.

Öknar sprider sig pga extremtorka, och sist jag kollade var inte öknar gröna.

Nej, skulle inte kalla varken TRINE eller projekt som planterar träd som en investering är bedragare. Det är däremot luddigare att köpa utsläppsrätter; men det är fortfarande inte så att jag skulle kalla det bedrägeri.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av juristen »

Teslalink skrev:
Jag tycker Verdi har en riktigt bra poäng med: "Det viktigaste när man köper elbil är att man stödjer omställningen. Man är med och ökar volymerna för att få ner priserna. "

Tycker argumentet "det är att sila mygg och svälja kameler att köpa en elbil för miljöns skull" faller. Skulle gissa att alternativet i de flesta fall är: ska jag köpa en avgasbil eller en elbil och inte: ska jag köpa en bil eller fortsätta cykla?
En avgasbil är ju en commit på ca 65ton (Golf 1.6 TDi) jämfört med ca 12ton CO2 som en elbil (model 3) har, om man kör 2000mil/år i 15 år.
Jag tycker också att Verdi har ett bra argument.

Det jag menade med "att sila mygg och svälja kameler" behöver kanske förklaras bättre. Bilkörningen är en mindre del i en persons totala CO2-avtryck även med en fossilbil, såvida man inte kör väldigt mycket. Att flyga, äta rött kött, leva och konsumera är den större delen. Därför ger investeringen i en elbil en rätt dålig utdelning i form av miljöpåverkan per krona, jämfört med att klimatkompensera. (Om man nu inte avfärdar klimatkompensation som en bluff som bara gör någon annan rik utan att nå projekt som gör miljönytta.) Att få utvecklingsländer (och Tyskland, Polen, USA m.fl.) att ställa om från kolenergi till förnybar energi ger mer positiv miljöpåverkan per investerad krona än att köpa en elbil. DET är min poäng.

Sen tycker jag så klart att alla får göra som de vill. Och bäst är så klart att både klimatkompensera och att stödja utvecklingen med elbilar. Köper ingen elbilarna så kommer ju så klart inte omställningen att gå så fort...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av HenrikC »

Teslaspolen skrev:

Aha, en klimatlögnare.

Öknar sprider sig pga extremtorka, och sist jag kollade var inte öknar gröna.

Nej, skulle inte kalla varken TRINE eller projekt som planterar träd som en investering är bedragare. Det är däremot luddigare att köpa utsläppsrätter; men det är fortfarande inte så att jag skulle kalla det bedrägeri.
Ja, jag kan ta den anklagelsen. Har kört på biobränsle sedan RME var populärt. Bilen luktade mat när man körde! :mrgreen:

Saharaöknen växer inte. Lokalbefolkningens ihärdiga arbete med lokala lösningar får den faktiskt att krympa och grönskan att breda ut sig.

Från tidningen Nature:

https://www.nature.com/articles/s41467-018-04616-8
Here we report, using high-resolution satellite imagery, that woody vegetation cover over sub-Saharan Africa increased by 8% over the past three decades and that a diversity of drivers, other than CO2, were able to explain 78% of the spatial variation in this trend. A decline in burned area along with warmer, wetter climates drove WPE, although this has been mitigated in areas with high population growth rates, and high and low extremes of herbivory, specifically browsers. These results confirm global greening trends,
Verdi

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
HenrikC skrev:
LarsL skrev:
Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Det är precis vad s.k. klimatkompensation är: Avlatsbrev. Det är pengar som går till någon bedragare någonstans. Precis som kyrkans avlatsbrev förr i tiden.

Elbilar minskar luftföroreningarna. "Klimatkompensation" gör inte det.

När alla är klimathysteriker och utmålar koldioxid som ett gift, titta på vad som faktiskt händer i naturen. Sök på global greening. I takt med att koldioxidhalten ökar så brer grönskan ut sig. Ljus, vatten, värme och koldixid är det viktigaste faktorerna för att växter ska trivas. Om växterna hade fått rösta hade de gått all in på att maxa koldioxiden och istället få bort såna utsläpp som skadar dem som gift eller surt regn. Otur för dem att de som bestämmer i världen andas syre...
Aha, en klimatlögnare.

Öknar sprider sig pga extremtorka, och sist jag kollade var inte öknar gröna.

Nej, skulle inte kalla varken TRINE eller projekt som planterar träd som en investering är bedragare. Det är däremot luddigare att köpa utsläppsrätter; men det är fortfarande inte så att jag skulle kalla det bedrägeri.

Säger inget om klimatet. Det stämmer nog som de säger. Men visst är det så att öknarna faktiskt INTE sprider sig?
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Teslalink »

HenrikC skrev:
När alla är klimathysteriker och utmålar koldioxid som ett gift, titta på vad som faktiskt händer i naturen. Sök på global greening. I takt med att koldioxidhalten ökar så brer grönskan ut sig. Ljus, vatten, värme och koldixid är det viktigaste faktorerna för att växter ska trivas. Om växterna hade fått rösta hade de gått all in på att maxa koldioxiden och istället få bort såna utsläpp som skadar dem som gift eller surt regn. Otur för dem att de som bestämmer i världen andas syre...
Nej snälla, inte i denna tråden.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Teslalink »

juristen skrev:

Det jag menade med "att sila mygg och svälja kameler" behöver kanske förklaras bättre. Bilkörningen är en mindre del i en persons totala CO2-avtryck även med en fossilbil, såvida man inte kör väldigt mycket. Att flyga, äta rött kött, leva och konsumera är den större delen. Därför ger investeringen i en elbil en rätt dålig utdelning i form av miljöpåverkan per krona, jämfört med att klimatkompensera. (Om man nu inte avfärdar klimatkompensation som en bluff som bara gör någon annan rik utan att nå projekt som gör miljönytta.) Att få utvecklingsländer (och Tyskland, Polen, USA m.fl.) att ställa om från kolenergi till förnybar energi ger mer positiv miljöpåverkan per investerad krona än att köpa en elbil. DET är min poäng.

Sen tycker jag så klart att alla får göra som de vill. Och bäst är så klart att både klimatkompensera och att stödja utvecklingen med elbilar. Köper ingen elbilarna så kommer ju så klart inte omställningen att gå så fort...
Om man inte behöver en bil men tycker att man ändå vill köpa en elbil för klimatets skull så håller jag med dig. Tror dock att det alternativet är bra sällsynt.

Transport står för 1/3-del av sveriges utsläpp så det är en avsevärt stor del som tillfaller bilen.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av lano »

juristen skrev:
Bilkörningen är en mindre del i en persons totala CO2-avtryck även med en fossilbil, såvida man inte kör väldigt mycket. Att flyga, äta rött kött, leva och konsumera är den större delen.
Vet inte hur du kommit fram till detta. I den statistik jag har läst så ger ett bilfritt liv en större minskning på CO2-avtrycket än att äta en växtbaserad kost eller att avstå från att flyga.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av juristen »

lano skrev:
juristen skrev:
Bilkörningen är en mindre del i en persons totala CO2-avtryck även med en fossilbil, såvida man inte kör väldigt mycket. Att flyga, äta rött kött, leva och konsumera är den större delen.
Vet inte hur du kommit fram till detta. I den statistik jag har läst så ger ett bilfritt liv en större minskning på CO2-avtrycket än att äta en växtbaserad kost eller att avstå från att flyga.
Ja, det stämmer (så klart lite beroende på mängd flyg/körning/etc) och det jag sade motsäger inte heller detta. Det jag sa var att bilkörningen är en mindre del av en persons totala CO2-avtryck. Och att man med att klimatkompensera kan kompensera för hela avtrycket medan man genom att byta till elbil endast minskar en del av det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Legato »

Detta äe ju totalt nonsens. Utsläppsrätter är ju ett av de bästa argumenten för att köpa elbil. Bensin och diesel är helt exkluderat, men när man börjar "tanka" el så är man plötsligt med och bidrar till en bättre kompensation för de som producerar fossilfri el
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Smutt »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Smutt skrev:
Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Frysa eller svettas? Syftar du på kallsvettningar pga dåligt samvete? :)

Smutt har ju precis hämtat ut sin S75D, så den är ju just nu en miljöbelastning. Måste vara därför han kallsvettas :lol:
Ja jag mår jättedåligt :roll:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av Smutt »

Geni87 skrev:
Smutt skrev:
Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Frysa eller svettas? Syftar du på kallsvettningar pga dåligt samvete? :)
I mina gamla fossiler så öppnade man dörrarna soliga dagar för att få ut värmen men det blev svettigt första 10min, på vintern körde jag elektrisk kupévärmare men det var kallt första 15min i alla fall, nu sätter jag mig alltid i en perfekt tempererad bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera

Inlägg av mickeisol »

Är ju ganska enkelt egentligen.
Finns det ingen elbil som passar: behåll befintlig eller köp begagnat.
Finns det en elbil som fyller behov och man ska ha en ny bil, köp elbil.

Med andra ord alla nya bilar som säljs bör vara elbilar (hårddraget).
Skriv svar