Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Bensinupproret

Inlägg av Hertsh »

Finns en Facebook grupp som startades igår som heter bensinupproret 3.0. Den startades som en reaktion på artikeln i Aftonbladet. Den gruppen vill att bensinpriset ska höjas alternativt att elbilar ska bli billigare att köpa likt i Norge
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

Hertsh skrev:
Finns en Facebook grupp som startades igår som heter bensinupproret 3.0. Den startades som en reaktion på artikeln i Aftonbladet. Den gruppen vill att bensinpriset ska höjas alternativt att elbilar ska bli billigare att köpa likt i Norge
Det finns faktiskt två sådana grupper, men jag gick med i den som har flest medlemmar.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Bensinupproret

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
Hertsh skrev:
Finns en Facebook grupp som startades igår som heter bensinupproret 3.0. Den startades som en reaktion på artikeln i Aftonbladet. Den gruppen vill att bensinpriset ska höjas alternativt att elbilar ska bli billigare att köpa likt i Norge
Det finns faktiskt två sådana grupper, men jag gick med i den som har flest medlemmar.
Vilken är den andra gruppen Jerker?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
Hertsh skrev:
Finns en Facebook grupp som startades igår som heter bensinupproret 3.0. Den startades som en reaktion på artikeln i Aftonbladet. Den gruppen vill att bensinpriset ska höjas alternativt att elbilar ska bli billigare att köpa likt i Norge
Det finns faktiskt två sådana grupper, men jag gick med i den som har flest medlemmar.
Vilken är den andra gruppen Jerker?
De heter exakt likadant. Den största är denna:
https://www.facebook.com/groups/2275847462733474/
och detta är den andra:
https://www.facebook.com/groups/2490483584355095/
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Bensinupproret

Inlägg av h37 »

Om vi ska beskatta vägslitaget, som kan vara effektivt, hur hög bör skatten vara för dubbdäck.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Bensinupproret

Inlägg av 12man »

Om vi ska beskatta vägslitaget, som kan vara effektivt, hur hög bör skatten vara för att lägga ut undermålig asfalt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Bensinupproret

Inlägg av zyax »

h37 skrev:
Om vi ska beskatta vägslitaget, som kan vara effektivt, hur hög bör skatten vara för dubbdäck.
Mina förslag är att vi beskattar årligen för vikt vilket ger vägslitage. Betalar man extra skatt får man använda dubbdäck på vinterhalvåret även när det inte råkar vara snö. Det ska givetvis vara utrett hur mycket kostnaden är för dubbdäcken.
Lastbilar kommer få differentierad skatt, ju tyngre per hjul desto dyrare allt för att komma närmare den faktiska kostnaden. Övrig skatt går ju på energiskatten och momsen på el, det ska givetvis komma in långt mycket mindre från vägen än det gör idag så att fordonen endast betalar det de utnyttjar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bensinupproret

Inlägg av Mickep »

Det kommer säkert bli så att tyngre bilar och de som åker långt och därmed sliter på vägarna betalar mer. 8sedan blir det nog en avdraggräns)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

Fast att de där facebook-grupperna växer är ju inte något konstigt. Folk klickar på gå med i gruppen och knyter näven i fickan. Sen grymtas det lite vid köksbordet och på arbetsplatsen. Sen efter ett tag så accepterar man förändringen.

Bränsleräkning förra månade... 4000 kr.... Min fru förstår fortfarande inte hur jag ska ha råd med en Tesla :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bensinupproret

Inlägg av gellerstam »

Jeppe_E skrev:
Fast att de där facebook-grupperna växer är ju inte något konstigt. Folk klickar på gå med i gruppen och knyter näven i fickan. Sen grymtas det lite vid köksbordet och på arbetsplatsen. Sen efter ett tag så accepterar man förändringen.

Bränsleräkning förra månade... 4000 kr.... Min fru förstår fortfarande inte hur jag ska ha råd med en Tesla :roll:
Det är synd att jag kör Hybrid. Min räkning var på 1200 denna månad. Jag spar inte alls lika mycket på att gå över till BEV. Ekonomiska incitamentet från ICE till BEV är mycket större. :?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bensinupproret

Inlägg av frippe »

Det cirkulerar en meme på facebook som jämför kostnaden för en GB Sandwichglass med bensinpriset. Tydligen har glassen gått upp mer än en liter bensin på samma tid. De kostade 1kr vid samma tidpunkt och kostar båda runt 17kr nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Det cirkulerar en meme på facebook som jämför kostnaden för en GB Sandwichglass med bensinpriset. Tydligen har glassen gått upp mer än en liter bensin på samma tid. De kostade 1kr vid samma tidpunkt och kostar båda runt 17kr nu.

Jo, men det är lite äpple vs morötter :)

1990 infördes moms på bensinen.

1990 bestod bensinpriset (6,23 kr) av:
1,29 moms (20,5%)
2,80 skatt (44,5%)
1,23 produktkostnad (19,5%)
1,00 bruttomarginal (15,5%)

2012 bestod bensinpriset (14,99 kr) av:
3,00 moms (20,5%)
5,37 skatt (35,5%)
5,34 produktostnad (35,5%)
1,28 bruttomarginal (8,5%)

2019 (februari) bestod bensinpriset (15,06 kr) av:
3,01 moms (20,5%)
6,70 skatt (44%)
3,93 produktostnad (26%)
1,42 bruttomarginal (9,5%)

tja... vad ska man säga, mer än att indexeringen av bränsleskatten de senaste 7 åren har påverkat priset med typ 1,30.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Bensinupproret

Inlägg av Henrik Torphammar »

Folk kör som skållade ollon i sina SUV:ar med 24" hjul och sen gnälls det på dyr bensin.... Man kunde ju lätt halverat sopparäkningen med annat bilval och lite chill mode.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Bensinupproret

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Fast att de där facebook-grupperna växer är ju inte något konstigt. Folk klickar på gå med i gruppen och knyter näven i fickan. Sen grymtas det lite vid köksbordet och på arbetsplatsen. Sen efter ett tag så accepterar man förändringen.

Bränsleräkning förra månade... 4000 kr.... Min fru förstår fortfarande inte hur jag ska ha råd med en Tesla :roll:
:lol: :lol:
Som så många andra stirrar hon på prislappen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Bensinupproret

Inlägg av JFAH »

Bänsle skattenran är fundamentalt fel konstruerade eftersom de skapar starka incitament för staten att behålla status quo, det är staten som förlorar pengar på en övergång till miljövänlig teknik som det ser ut just nu, och den sk. koldioxidskatten förvärrar bara det hela ytterligare. Staten har alltså inga som helst incitament att skifta bränsle för närvarande och det syns också i deras engagemang i frågan. Att miljö partiet agerar nyttiga idoter i sammanhanget gör ju inte saken bättre.

Jag har full förståelse för bensinupproret (och gått med själv, trots att jag i grund och botten anser att vi måste byta drivmedel, och det snabbt). Det är nämligen helt fel väg att gå som det är utformat nu. Om man vill göra bränslet dyrt, måste systemet vara utformat så att staten inte kan använda pengarna som en inkomst. En metod är att förvandla skatten till en avgift. En avgift kan öronmärkas för ett ändamål, och och man lägger de pengarna i en fond som är transparent utformad och som har som enda uppgift att avveckla fossila utsläpp så kan man göra mycket. En sådan fond kan utöka bonus malus, medverka till nationell täckning av ladd punkter och lyfta moms, parkerings avgifter och annat för elbilar. Över tid minskar naturligtvis intäkterna för en sådan fond, och då skulle subventioner och annat automatiskt normaliseras allteftersom.

Men som det är utformat idag,då är det bara bullshit att bränsleskatten har med miljö att göra. Det är en ren intäkt fråga för staten. Och jag har full förståelse för att folk är tvärförbannade.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

Förstår inte vad folk är så upprörda över?
2D4834F5-3786-4222-B9E5-32FB999613BB.jpeg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: Bensinupproret

Inlägg av Doosan »

Men kan ha fel men är det inte så att Sverige importerar och raffinerar oljan då försvinner svenska kronor till utlandet, den effekten slipper vi om bara inhemsk el används, så bortfallet av fossil skatt borde inte bli så betungande
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Bensinupproret

Inlägg av evilirish »

Doosan skrev:
Men kan ha fel men är det inte så att Sverige importerar och raffinerar oljan då försvinner svenska kronor till utlandet, den effekten slipper vi om bara inhemsk el används, så bortfallet av fossil skatt borde inte bli så betungande
Precis. Det är därför en nationalekonom ska titta på vad som händer vid omställning till eldrift och inte en företagsekonom.
En företagsekonom ser bara minskade inkomster, en nationalekonom inser komplexiteten och tar in fler faktorer i beräkningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

zyax skrev:
h37 skrev:
Om vi ska beskatta vägslitaget, som kan vara effektivt, hur hög bör skatten vara för dubbdäck.
Mina förslag är att vi beskattar årligen för vikt vilket ger vägslitage. Betalar man extra skatt får man använda dubbdäck på vinterhalvåret även när det inte råkar vara snö. Det ska givetvis vara utrett hur mycket kostnaden är för dubbdäcken.
Lastbilar kommer få differentierad skatt, ju tyngre per hjul desto dyrare allt för att komma närmare den faktiska kostnaden. Övrig skatt går ju på energiskatten och momsen på el, det ska givetvis komma in långt mycket mindre från vägen än det gör idag så att fordonen endast betalar det de utnyttjar.
Ja, en vägskatt baserat på vikt hade varit rätt. Delar vi alla vägkostnader lika över alla bilar så skulle vi hamna på 5000 kr/år och bil, något som skulle vara helt okej för mig om vägarna hålls i bra skick. Men naturligtvis blir det ännu billigare om man går efter vikt då lastbilar kommer ta den stora delen av kostnaden.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Bensinupproret

Inlägg av Tars »

Jeppe_E skrev:
Fast att de där facebook-grupperna växer är ju inte något konstigt. Folk klickar på gå med i gruppen och knyter näven i fickan. Sen grymtas det lite vid köksbordet och på arbetsplatsen. Sen efter ett tag så accepterar man förändringen.

Bränsleräkning förra månade... 4000 kr.... Min fru förstår fortfarande inte hur jag ska ha råd med en Tesla :roll:
Jag förstår dig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bensinupproret

Inlägg av Smutt »

Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Fast att de där facebook-grupperna växer är ju inte något konstigt. Folk klickar på gå med i gruppen och knyter näven i fickan. Sen grymtas det lite vid köksbordet och på arbetsplatsen. Sen efter ett tag så accepterar man förändringen.

Bränsleräkning förra månade... 4000 kr.... Min fru förstår fortfarande inte hur jag ska ha råd med en Tesla :roll:
Jag förstår dig.
Ja du har ju några fosilbilar kvar :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Bensinupproret

Inlägg av Tars »

Smutt skrev:
Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Fast att de där facebook-grupperna växer är ju inte något konstigt. Folk klickar på gå med i gruppen och knyter näven i fickan. Sen grymtas det lite vid köksbordet och på arbetsplatsen. Sen efter ett tag så accepterar man förändringen.

Bränsleräkning förra månade... 4000 kr.... Min fru förstår fortfarande inte hur jag ska ha råd med en Tesla :roll:
Jag förstår dig.
Ja du har ju några fosilbilar kvar :)
En. Och den är avställd.
Jag kör väldigt tunga stenar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Bensinupproret

Inlägg av Kevork »

Gick in och läste lite på Facebook-sidan. Man blir ju bra ledsen av vad som skrivs. Kommer att tänka på citatet:

"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Kevork skrev:
Gick in och läste lite på Facebook-sidan. Man blir ju bra ledsen av vad som skrivs. Kommer att tänka på citatet:

"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Helt riktigt. Det mest pedagogiska är nog inte heller att komma med motsatta kravet om att höja bensinskatten (då blir det bara polariserat och pajkastning till slut...) Även om jag i principsak håller med Bensinupproret 3.0. Mer elbil till svenska folket!

Såg en post "Hur många mil har ni till jobbet?"

Många som kommenterar har 3-7 mil, vissa klagar på att kollektivt inte är ett alternativ, andra har om man ska tro dem, 20+ mil enkla vägen (?!?).

Ja inte konstigt att dom tycker att det är dyrt. Dom bränner ju bokstavligen upp pengarna varje dag!

...

...

Inte konstigt att folk hamnar i problem alá Lyxfällan. :?
Verdi

Re: Bensinupproret

Inlägg av Verdi »

Kevork skrev:
Gick in och läste lite på Facebook-sidan. Man blir ju bra ledsen av vad som skrivs. Kommer att tänka på citatet:

"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är verkligen vidrigt. Ångrar att jag gick in där. Usch.
Skriv svar