Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bensinupproret

Inlägg av Smutt »

Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Fast att de där facebook-grupperna växer är ju inte något konstigt. Folk klickar på gå med i gruppen och knyter näven i fickan. Sen grymtas det lite vid köksbordet och på arbetsplatsen. Sen efter ett tag så accepterar man förändringen.

Bränsleräkning förra månade... 4000 kr.... Min fru förstår fortfarande inte hur jag ska ha råd med en Tesla :roll:
Jag förstår dig.
Ja du har ju några fosilbilar kvar :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Bensinupproret

Inlägg av Tars »

Smutt skrev:
Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Fast att de där facebook-grupperna växer är ju inte något konstigt. Folk klickar på gå med i gruppen och knyter näven i fickan. Sen grymtas det lite vid köksbordet och på arbetsplatsen. Sen efter ett tag så accepterar man förändringen.

Bränsleräkning förra månade... 4000 kr.... Min fru förstår fortfarande inte hur jag ska ha råd med en Tesla :roll:
Jag förstår dig.
Ja du har ju några fosilbilar kvar :)
En. Och den är avställd.
Jag kör väldigt tunga stenar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Bensinupproret

Inlägg av Kevork »

Gick in och läste lite på Facebook-sidan. Man blir ju bra ledsen av vad som skrivs. Kommer att tänka på citatet:

"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Kevork skrev:
Gick in och läste lite på Facebook-sidan. Man blir ju bra ledsen av vad som skrivs. Kommer att tänka på citatet:

"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Helt riktigt. Det mest pedagogiska är nog inte heller att komma med motsatta kravet om att höja bensinskatten (då blir det bara polariserat och pajkastning till slut...) Även om jag i principsak håller med Bensinupproret 3.0. Mer elbil till svenska folket!

Såg en post "Hur många mil har ni till jobbet?"

Många som kommenterar har 3-7 mil, vissa klagar på att kollektivt inte är ett alternativ, andra har om man ska tro dem, 20+ mil enkla vägen (?!?).

Ja inte konstigt att dom tycker att det är dyrt. Dom bränner ju bokstavligen upp pengarna varje dag!

...

...

Inte konstigt att folk hamnar i problem alá Lyxfällan. :?
Verdi

Re: Bensinupproret

Inlägg av Verdi »

Kevork skrev:
Gick in och läste lite på Facebook-sidan. Man blir ju bra ledsen av vad som skrivs. Kommer att tänka på citatet:

"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är verkligen vidrigt. Ångrar att jag gick in där. Usch.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jjonas »

Det är samma människor som är med i grupper som t.ex. Stå upp för Sverige m.m. inget vits att lägga någon energi på.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

Puhh.. Skönt att det finns filtreringsfunktionalitet på facebook
Skärmavbild 2019-05-10 kl. 19.17.39.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Bensinupproret

Inlägg av Kevork »

Jjonas skrev:
Det är samma människor som är med i grupper som t.ex. Stå upp för Sverige m.m. inget vits att lägga någon energi på.
Nej precis, lär vara ganska faktaresistenta individer med stor dos Dunning-Krueger effekt.
682395898.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Konstigt att man påstår att man ska ”stå upp för Sverige” samtidigt som man accepterar att vi skyfflar ut 70 miljarder kronor per år till skurkstater och Norge. Detta måste vara beviset för att man inte tänk igenom frågeställningen riktigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bensinupproret

Inlägg av taliz »

Kevork skrev:
"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är en av de riktigt tråkiga baksidorna med sociala medier.
Det är nu alldeles för enkelt för en tokstolle med fullständigt galna idéer att få bekräftat att de inte är ensamma med dessa idéer. Sen organiserar de sig och voilà...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jjonas »

taliz skrev:
Kevork skrev:
"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är en av de riktigt tråkiga baksidorna med sociala medier.
Det är nu alldeles för enkelt för en tokstolle med fullständigt galna idéer att få bekräftat att de inte är ensamma med dessa idéer. Sen organiserar de sig och voilà...
Och fastnar dessutom i sin egen filterbubbla - ser bara sånt som dom vill se.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Bensinupproret

Inlägg av andersm »

Jjonas skrev:
taliz skrev:
Kevork skrev:
"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är en av de riktigt tråkiga baksidorna med sociala medier.
Det är nu alldeles för enkelt för en tokstolle med fullständigt galna idéer att få bekräftat att de inte är ensamma med dessa idéer. Sen organiserar de sig och voilà...
Och fastnar dessutom i sin egen filterbubbla - ser bara sånt som dom vill se.
Tur att det inte händer oss elbilister!! :D :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

andersm skrev:
Jjonas skrev:
taliz skrev:
Kevork skrev:
"Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper."
Det är en av de riktigt tråkiga baksidorna med sociala medier.
Det är nu alldeles för enkelt för en tokstolle med fullständigt galna idéer att få bekräftat att de inte är ensamma med dessa idéer. Sen organiserar de sig och voilà...
Och fastnar dessutom i sin egen filterbubbla - ser bara sånt som dom vill se.
Tur att det inte händer oss elbilister!! :D :D
Aldrig i livet! :D :?


...

Använd Startpage.com eller ddg.gg. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

Bensin är tydligen fortfarande alldeles för billigt. När jag var på min dagliga kvällspromenad med hundarna igår kväll hörde jag plötsligt ett vrålande ljud. Sen såg jag en skrotfärdig Golf II som tydligen körs av en granne (som jag dock tack å lov inte känner). Den kom nedför en liten grusväg där de bor och stannade vid brevlådan nere vid vägen. Föraren i 20-årsåldern klev ur bilen, motorn gick, runt bilen bildades svarta avgasmoln. Människan klev in i bilen igen. Motorn dog med en smäll. Med mycket fullgas lyckades människan att få liv i vraket igen. Med en rivstart och grus flygande åt alla håll körde han .... hem igen! Han hade alltså tagit bilen till brevlådan, mindre än 100m fram och tillbaka! Helst hade jag gått och frågat ungjäveln vad i h*e han håller på med. Men troligen hade han ändå inte begripit vad jag menar.
Förslag: ändra bensinpriset till 2000kr litern dividerat med förarens IQ. Det blir nog bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.
Verdi

Re: Bensinupproret

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.

Precis. Höga bensinpriser är ett trubbigt instrument som mest drabbar de som har dålig ekonomi. Den som köper en ny X5 eller Q7 struntar ju i vad bränslet kostar eftersom det är så lite jämfört med vad bilen kostar i övrigt.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Bensinupproret

Inlägg av Viper »

LarsL: Jag håller med ... Tror dock inte att Volvo skulle gå med på det, så det kommer aldrig att hända.
Senast redigerad av Viper, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Skulle ju kunna krydda med en skrotpremie på avgasbilar också. Säg 10000kr i skrotpremie, det är ju bara att lägga på det på försäljningspriset på nya avgasbilar utöver dubbla momsen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Viper skrev:
LarsL: Jag håller med ... Tror dock inte att Volvo skulle gå med på det, så det kommer aldrig att hända.
Som politiker hade jag jobbat mer på att få igång mer elbilstillverkning inom landet. Nu har vi lyckats få hit Sonos Motor tänk om vi kunde få hit fler?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Viper skrev:
LarsL: Jag håller med ... Tror dock inte att Volvo skulle gå med på det, så det kommer aldrig att hända.
Som politiker hade jag jobbat mer på att få igång mer elbilstillverkning inom landet. Nu har vi lyckats få hit Sonos Motor tänk om vi kunde få hit fler?
Jag instämmer. Tyvärr tror jag inte att Sono Motors har lagt sin produktion till Sverige eftersom någon har "lyckats" få hit dem, utan det berodde mer på den i det här fallet lyckliga omständigheten att det råkade finnas en sedan flera år tillbaka oanvänd bilfabrik i Trollhättan som dessutom ägs av ett företag som vill bygga elbilar. Jag har mycket svårt att tro att någon politiker har varit med och lobbat för att få hit dem. Men det var kanske det du menade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av mickeisol »

LarsL skrev:
Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.
Ja jag har tyckt detsamma hela tiden, elbilarna kommer att ta över hur som helst, men det vore väldigt bra att nu göra som norge för att snabba på övergången (exakt som LarsL skriver).
Det skulle lösa alla problem (utom eventuellt för kinesiska volvo då). Jag är mest förvånad över att inget av våra så kallade miljövänliga partier redan har föreslagit detta. Speciellt som vi har facit i vårat grannland.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Inom MP så är man skeptisk till massbilism, och inom C är det dragkamp mellan biobränslen och eldrift, med det vanliga elbilsmyterna som källa för det första lägret.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

mickeisol skrev:
LarsL skrev:
Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.
Ja jag har tyckt detsamma hela tiden, elbilarna kommer att ta över hur som helst, men det vore väldigt bra att nu göra som norge för att snabba på övergången (exakt som LarsL skriver).
Det skulle lösa alla problem (utom eventuellt för kinesiska volvo då). Jag är mest förvånad över att inget av våra så kallade miljövänliga partier redan har föreslagit detta. Speciellt som vi har facit i vårat grannland.
Det lite ”roliga” är ju att det går att göra lite populärt genom att säga att vi sänker skatten på bensin till nivån som var 2015. Men de som köper en 600 000kr bil kommer betala 720 000kr istället (dubbla momsen). Vi tar också bort alla förmåner för företag, eftersom vanligt folk inte kan använda det.

Det folk inte inser är att bensinpriset kommer rusa när färre ska dela på kostnaden för raffenaderi och stationer.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av mickeisol »

LarsL skrev:
mickeisol skrev:
LarsL skrev:
Jag börjar bli mer övertygad om att den absolut bästa lösningen totalt sett, för bägge bensinuppror, är att sänka bensinskatten och höjd skatt (dubbla momsen?) på avgasbilar samt slopad moms på elbilar. Då kommer vi inte ruinera folk som måste ha bil men inte har råd att idag köpa en ny bil. Däremot kommer väldigt få nya avgasbilar säljas och vi borde nå upp till Norges nivå med 50% elbilar på bara något år eftersom det nu finns elbilar att köpa på marknaden. När väl normen är att köra elbil kommer avgasbilar snart inte vara socialt accepterade och då är de snart borta.
Ja jag har tyckt detsamma hela tiden, elbilarna kommer att ta över hur som helst, men det vore väldigt bra att nu göra som norge för att snabba på övergången (exakt som LarsL skriver).
Det skulle lösa alla problem (utom eventuellt för kinesiska volvo då). Jag är mest förvånad över att inget av våra så kallade miljövänliga partier redan har föreslagit detta. Speciellt som vi har facit i vårat grannland.
Det lite ”roliga” är ju att det går att göra lite populärt genom att säga att vi sänker skatten på bensin till nivån som var 2015. Men de som köper en 600 000kr bil kommer betala 720 000kr istället (dubbla momsen). Vi tar också bort alla förmåner för företag, eftersom vanligt folk inte kan använda det.

Det folk inte inser är att bensinpriset kommer rusa när färre ska dela på kostnaden för raffenaderi och stationer.
Jo men kanske det är smart att förmånerna för företag är kvar på elbilar, så att dom verkligen väljer dom i första hand. Speciellt för att få ut så många begagnade elbilar på marknaden så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

mickeisol skrev:
Jo men kanske det är smart att förmånerna för företag är kvar på elbilar, så att dom verkligen väljer dom i första hand. Speciellt för att få ut så många begagnade elbilar på marknaden så fort som möjligt.
Det kommer de göra ändå eftersom avgasbilarna kostar dubbla momsen och företag bara får dra halva momsen på förmånsbilar.
Skriv svar