Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Bensinupproret

Inlägg av HenrikC »

Mickep skrev:
Kan det vara en klassgrej? Att det blir som en okänslig kommentar typ "de kan väl äta kaka" när folk har knaper ekonomi att budgeten inte räcker till bensin. Många ser på inköpspriset och inser att de inte kan ta lån att köpa elbil för över en halvmiljon. (och tco blir därmed helt betydelselöst). Och att bidrag ges till välbärgade (och div förmåner ex gratis trängsel, åka i busslinjen mindre skatt m.m.)
Vill inte säga att det beror på bitterhet över sin egen situation (men det är väl det jag gör)
Jag tror det ligger mycket i detta. Det är dyrt att vara fattig. Den rike har lägre TCO än den fattige. Villa + elbil är billigare än sliten hyreslägenhet + gammal bensinbil och det är svårt att komma ur sin situation. Klart dessa blir bittra.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bensinupproret

Inlägg av Fredrik j »

Kriper skrev:
Ska man låna pengar till ett bilköp tittar banken på totalekonomin för en person/familj. Har man då låg inkomst så får man låna till en bil som inte kostar så mycket. Vad banken inte tittar på är helheten då kunden går och köper en fossilbil som drar en jävla massa soppa, som belastar ekonomin och ser man då till personens/familjens totala utgifter hade det nog varit bättre att betala ut ett större lån så det hade räckt till en elbil med låga drifts- och ägandekostnader. Så det är helt klart en klassfråga, om ni frågar mig.
En människa med små ekonomiska resurser som köper en billig fossilbil åtar sig ju inte att köpa mycket bensin varje månad. När pengarna är slut får bilen stå och blir då ganska billig. En dyr elbil på lån blir ju lika dyr om den inte rullar en meter. Det är åtagandet banken inte accepterar om man inte klarar kreditgranskningen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bensinupproret

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Kriper skrev:
Ska man låna pengar till ett bilköp tittar banken på totalekonomin för en person/familj. Har man då låg inkomst så får man låna till en bil som inte kostar så mycket. Vad banken inte tittar på är helheten då kunden går och köper en fossilbil som drar en jävla massa soppa, som belastar ekonomin och ser man då till personens/familjens totala utgifter hade det nog varit bättre att betala ut ett större lån så det hade räckt till en elbil med låga drifts- och ägandekostnader. Så det är helt klart en klassfråga, om ni frågar mig.
En människa med små ekonomiska resurser som köper en billig fossilbil åtar sig ju inte att köpa mycket bensin varje månad. När pengarna är slut får bilen stå och blir då ganska billig. En dyr elbil på lån blir ju lika dyr om den inte rullar en meter. Det är åtagandet banken inte accepterar om man inte klarar kreditgranskningen.
Det stämmer som du säger, men varför ska man motarbeta något som inte kan stoppas. Är det inte bättre om man acceptera det som det är och hoppas på billiga begagnade bilar nästa gång man måste byta sin bil?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bensinupproret

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Kriper skrev:
Ska man låna pengar till ett bilköp tittar banken på totalekonomin för en person/familj. Har man då låg inkomst så får man låna till en bil som inte kostar så mycket. Vad banken inte tittar på är helheten då kunden går och köper en fossilbil som drar en jävla massa soppa, som belastar ekonomin och ser man då till personens/familjens totala utgifter hade det nog varit bättre att betala ut ett större lån så det hade räckt till en elbil med låga drifts- och ägandekostnader. Så det är helt klart en klassfråga, om ni frågar mig.
En människa med små ekonomiska resurser som köper en billig fossilbil åtar sig ju inte att köpa mycket bensin varje månad. När pengarna är slut får bilen stå och blir då ganska billig. En dyr elbil på lån blir ju lika dyr om den inte rullar en meter. Det är åtagandet banken inte accepterar om man inte klarar kreditgranskningen.
Det stämmer som du säger, men varför ska man motarbeta något som inte kan stoppas. Är det inte bättre om man acceptera det som det är och hoppas på billiga begagnade bilar nästa gång man måste byta sin bil?
Vet inte hur mycket elbilen egentligen motarbetas av ägaren till en billig bil och som inte har kreditutrymme till att köpa elbil. Det är ju inte så att man behöver tillstånd från bensinuppropet.
Visst protesterar dom mest mot höga bensinpriser vilket ju inte automatiskt betyder att man är motståndare till elbil.
Men drivkraften är säkert bitterhet över att många andra löser ett problem genom att investera.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Bensinupproret

Inlägg av KnightRider »

nek0 skrev:
Det stämmer som du säger, men varför ska man motarbeta något som inte kan stoppas. Är det inte bättre om man acceptera det som det är och hoppas på billiga begagnade bilar nästa gång man måste byta sin bil?
Det är precis det jag menar. Se möjligheterna som kommer att komma istället för att bara se problem.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bensinupproret

Inlägg av Mickep »

Eller så tänker man nytt. Exempelvis så det väldigt dyrt att vara fattig uteliggare/hemlös. hyror äter upp en stor del av inkomsten. Och ibland får staten gå in och bekosta extrema summor i temporära boenden. Ponera att istället för att betala hyran så tar staten ett lån på en lägenhet i stockholm. Staten betalar av räntan och avgiften (kanske lägenhetsinnehavaren kan betala en del). ( är ung vad hyran skulle varit). Efter 2-3 år har lägenhetens värde ökat med det dubbla. Lägenheten säljs och staten får tillbaka det den satsat. Lägenhetsinnhavaren får vinsten som blir över. (säg att den är kanske 700 000 efter skatt.) Då är helt plötsligt inte den forne uteliggaren fattig längre och kan själv bekosta insats (eller flytta till mindre dyrt område/stad).

Om någon annan tar den initiala investeringen (om tco är så bra) så folk kunde leasa till en mycket låg månadskostnad. Skulle det ändra uppfattningen?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bensinupproret

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Eller så tänker man nytt. Exempelvis så det väldigt dyrt att vara fattig uteliggare/hemlös. hyror äter upp en stor del av inkomsten. Och ibland får staten gå in och bekosta extrema summor i temporära boenden. Ponera att istället för att betala hyran så tar staten ett lån på en lägenhet i stockholm. Staten betalar av räntan och avgiften (kanske lägenhetsinnehavaren kan betala en del). ( är ung vad hyran skulle varit). Efter 2-3 år har lägenhetens värde ökat med det dubbla. Lägenheten säljs och staten får tillbaka det den satsat. Lägenhetsinnhavaren får vinsten som blir över. (säg att den är kanske 700 000 efter skatt.) Då är helt plötsligt inte den forne uteliggaren fattig längre och kan själv bekosta insats (eller flytta till mindre dyrt område/stad).

Om någon annan tar den initiala investeringen (om tco är så bra) så folk kunde leasa till en mycket låg månadskostnad. Skulle det ändra uppfattningen?
Problemet är ju ofta att fattiga uteliggare/hemlösa är det för att dom inte kan sköta ett hyreskontrakt. Troligtvis vill ju inte grannarna som köpt sina lägenheter bo i samma trapp som klientelet.
Men visst är det så att dom som inte har pengar/kreditvärdighet ofta bor mycket dyrt/kvadrat.

Om staten ska köpa elbilar åt låginkomsttagare kommer det ju dras en gräns vid någon inkomst.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

Det där är ju en väldigt svår diskussion. Jag kan börja med ett exempel ur verkliga livet: Min exfrus föräldrar flyttade in i en nybyggd lägenhet i slutet av 50-talet. När det på 70-talet gjordes en besiktning inför en allmän översyn så konstaterade besiktningsmännen att lägenheten var så välskött att det inte behövdes nån omtapetsering. Då blev föräldrarna givetvis arga och ifrågasatte varför de, som hade skött sin lägenhet exemplariskt, då skulle straffas och inte få nya tapeter. Argumentet höll och även de fick omtapetsering.

Det är nånstans där man hamnar hela tiden: Varför ska de som inte klarar av att sköta sig och sin privatekonomi ständigt räddas av dem som sköter sig, dvs de som betalar skatt till kommun och stat som i sin tur håller de svaga i samhället under armarna. Hoppsan! Där var det nåt: De svaga! För det är ju oftast inte så enkelt att de som hamnat i missbruk av olika slag, som har ett rörigt inre och därför inte kan hålla ordning på ekonomi, inte behålla ett arbete osv. bara har sig själva att skylla. De kanske har fått en dålig start här i livet med föräldrar som inte skötte sig och sina förpliktelser som föräldrar med allt vad det kan innebära. (Nu talar jag alltså inte om funktionshindrade som ligger helt utanför den här diskussionen.)

Nu är det ju inte så att de som lyckats här i livet inte subventioneras av stat och kommun. Man får dra av låneräntor (även om det minskat kraftigt med åren) och som nån skrev ovan att det är dyrt att vara fattig och att den välbeställdes TCO på kapitalvaror är lägre osv. Så belöningar för att man sköter sig finns. Och vem vill leva i ett samhälle där det finns en massa utslagna människor? Det skapar ju mer kriminalitet som också drabbar dem som sköter sig. Kanske då bättre att hålla dem under armarna som ligger i riskzonen för att falla ur skyddsnäten och istället börja leva vid sidan om den överenskommelse vi har för att ett samhälle ska fungera och att alla ska känna sig trygga. Se hur det är i USA. Inte skulle jag vilja leva i ett sånt samhälle, där allt fler vill bo i gated communities för att det är det enda sättet att känna sig trygga om natten.

Så det ligger ju i allas intresse att även de som nästan medvetet missköter sig får hjälp och subventioner så att de kan fortsätta att konsumera och även de betala moms och annan skatt. Det ligger ju faktiskt i den strikta kapitalismens intresse att pengar omsätts. Det är ju sämre för ett kapitalistiskt samhälle att pengar sitter på banken, för det är ju där de oftast hamnar när folk får mer pengar än de behöver. Bättre då att andra, som inte lyckats skapa den förmögenheten, får spendera en del av de pengarna. De ger mer vinst åt dem som producerar varor och tjänster. Man pratar ju om att allt fler arbeten kommer att kunna skötas av maskiner och robotar. Nu hävdar ju vissa att det alltid istället skapas nya jobb, men det tror jag inte kan ske i all oändlighet. Naturligtvis finns det alltid jobb som måste skötas av människor men ändå kanske över tid antalet nettoarbetstillfällen minskar. Om vi drar det till sin spets: Nästan ingen jobbar, vem ska då konsumera allt som kan produceras av alla dessa robotar? Nej, det ligger i företagens egna intressen att människor har pengar att spendera och om ingen har jobb så måste de ju då få pengar nån annan stans ifrån. Ja, ni fattar.

Även om det kan sticka i ögonen på de ordningsamma att en person som får socialbidrag uppenbarligen lägger en hel del av den summan på cigaretter, tatueringar och sprit så är det nåt man får stå ut med för alternativet är förmodligen ännu värre. (Återigen: Se på USA, och många andra länder också, för den delen.)
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Bensinupproret

Inlägg av 4dy »

Jerker skrev:
Kloka saker.

Vem som har pengar och vem som inte har pengar styrs inte bara av personlig nit och hur arbetsam man är. Mycket avgörs redan vid födseln. Av vem är man född? Var bor man? Detta styr en rad förutsättningar för den nyföddes kommande levnadsbana:

- Den mest uppenbara är föräldrarnas ekonomiska situation. Ju mer pengar desto bättre. Tror ni Karl-Johan Persson skulle vara styrelseordförande för ett jättestort företag om det inte hade grundats av hans farfar?
- Föräldrars engagemang och förväntningar. Väljer föräldrar bra skolor, stöttar barnen och ställer hårda krav så går det givetvis antagligen bättre än om de inte gör det.
- Miljön. Är man uppväxt bland en massa företagsledare på Östermalm eller i Danderyd så är det nog jävligt mycket enklare att hitta sommarjobb först och sen bra jobb senare än om man växer upp med en ensamstående mamma med alkoholproblem i Säffle.
- Personlig charm och social förmåga. Har man en vinnande personlighet och gott självförtroende så går det såklart mycket lättare än om man trulig, blyg och saknar självkänsla. Också det en fråga om arv och miljö.
- Utseende. Ja faktiskt. Det går bättre för snygga människor.

Många med mycket pengar säger att det beror på att de har "jobbat hårt". Ja, jag vet många som jobbat otroligt hårt utan att bli rika. Det gäller såklart att vara lagom fräck och jobba på rätt sätt med rätt saker. Papperslösa som har 2-3 olika ströjobb blir t ex inte rika trots att de kanske jobbar 16 timmar om dagen. Pizzabagaren blir inte rik trots att han står i sin pizzeria 14 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Osv osv.

För att lyckas bra i livet måste man nog kryssa i åtminstone ett par av de punkter jag räknade upp. Väldigt få av de kan man påverka själv. Visst kan man försöka bli trevligare och jobba hårdare men grunden för dessa egenskaper är olika. Ofta ärvs ett kynne också.

Kort sagt. De som är framgångsrika i livet bör stanna upp och fråga sig varför. Och kanske vara lite mer ödmjuka och empatiska inför andras situation.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bensinupproret

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Så det ligger ju i allas intresse att även de som nästan medvetet missköter sig får hjälp och subventioner så att de kan fortsätta att konsumera och även de betala moms och annan skatt. Det ligger ju faktiskt i den strikta kapitalismens intresse att pengar omsätts
Effektivaste sättet är att någon mån möjliggöra att även ekonomiskt svagare grupper kan konsumera tjänster. Att subventionera importerade kapitalvaror är ju inte samma sak.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Så det ligger ju i allas intresse att även de som nästan medvetet missköter sig får hjälp och subventioner så att de kan fortsätta att konsumera och även de betala moms och annan skatt. Det ligger ju faktiskt i den strikta kapitalismens intresse att pengar omsätts
Effektivaste sättet är att någon mån möjliggöra att även ekonomiskt svagare grupper kan konsumera tjänster. Att subventionera importerade kapitalvaror är ju inte samma sak.
Sant.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

4dy skrev:
Ja, jag vet många som jobbat otroligt hårt utan att bli rika. Det gäller såklart att vara lagom fräck och jobba på rätt sätt med rätt saker. Papperslösa som har 2-3 olika ströjobb blir t ex inte rika trots att de kanske jobbar 16 timmar om dagen. Pizzabagaren blir inte rik trots att han står i sin pizzeria 14 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Osv osv.
Jag har ofta slagits av att människor som är framgångsrika egenföretagare inte särskilt sentimentala eller blödiga. Den som klarar av att hela tiden arbeta på gränsen till det moraliskt acceptabla tjänar mer än de som är "hyggliga". Det är ju ingen slump att en högre andel av ledare för stora bolag är psykopater.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bensinupproret

Inlägg av Fredrik j »

Det beror ju på vad man lägger in i begreppet "jobba hårt". Menar man gå upp tidigt, långa dagar och vara trött på kvällen eller menar man mer kreativt krävande arbete? Kanske med betydande risker.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Bensinupproret

Inlägg av 4dy »

Jerker skrev:
4dy skrev:
Ja, jag vet många som jobbat otroligt hårt utan att bli rika. Det gäller såklart att vara lagom fräck och jobba på rätt sätt med rätt saker. Papperslösa som har 2-3 olika ströjobb blir t ex inte rika trots att de kanske jobbar 16 timmar om dagen. Pizzabagaren blir inte rik trots att han står i sin pizzeria 14 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Osv osv.
Jag har ofta slagits av att människor som är framgångsrika egenföretagare inte särskilt sentimentala eller blödiga. Den som klarar av att hela tiden arbeta på gränsen till det moraliskt acceptabla tjänar mer än de som är "hyggliga". Det är ju ingen slump att en högre andel av ledare för stora bolag är psykopater.

Det finns såklart olika typer av framgångsrika. Carl-Henric Svanberg och Leif-Ivan Karlsson är båda män, norrlänningar, är ungefär samma ålder och har dubbelnamn. Men där slutar antagligen likheterna. Iaf de yttre. Carl-Henric är välutbildad, snygg, sund och charmant och har gjort karriär i stora företag medan Leif-Ivan är en ful, fet och alkoholiserad self made man som gjort pengar på olika grader av skumraskaffärer.

Jag antar dock att även Carl-Henric avancerat i de fina salongerna medelst olika dolkhugg och andra manövrar. Så i sina kärnor kanske de är exakt likadana? Att det mest är fernissan som är olika.

Jag kan dock inte låta bli att beundra den där fräcka typen som Leif-Ivan företräder. Såna som han och Bert Karlsson fascinerar mig. Såna finns det i olika nivåer av framgång i de flesta svenska samhällen och bygder. Såna som liksom tar för sig och inte är så noga med att allt gått rätt till. Egentligen tycker jag bättre om såna än om lismande karriärister som hela tiden siktar på nästa tjänst uppåt i organisationen och som mest snackar corporate bullshit om dagarna.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Bensinupproret

Inlägg av 4dy »

Fredrik j skrev:
Det beror ju på vad man lägger in i begreppet "jobba hårt". Menar man gå upp tidigt, långa dagar och vara trött på kvällen eller menar man mer kreativt krävande arbete? Kanske med betydande risker.

Min poäng är att många saknar grundförutsättningarna för att ens hamna i situationen att de kan ta "betydande risker" för att bli rik. Har man startkapital, rymligt samvete eller nån annan edge är det såklart mycket enklare än om du börjar från noll och har god moral.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

4dy skrev:
Kort sagt. De som är framgångsrika i livet bör stanna upp och fråga sig varför. Och kanske vara lite mer ödmjuka och empatiska inför andras situation.
Mycket bra skrivet (och från Jerker också). Jag har alltid blivit lite smått förbannad när folk (som har det bra) påstår att alla har samma möjligheter och samma förutsättningar, bara man anstränger sig lite och jobbar hårt. Det är definitivt inte så. Naturligtvis spelar det jättestor roll var man kommer ifrån och vilken start man har fått i livet.
Jag växte upp med en ensamstående mamma som slet bokstavligen ihjäl sig för att vi skulle få det bra. Jag skulle vilja påstå att hon lyckades jättebra i den mån det var möjligt. Men vi hade det naturligtvis alltid sämre ställt än de runt omkring oss, dvs klasskompisar, kollegor och vänner osv. Alla bodde i egna stora hus, vi hade en liten lägenhet. Alla hade fina nya bilar hela tiden, vi hade en gammal Kadett. De som hade en pappa med kontakter och inflytande hade naturligtvis bättre förutsättningar än jag själv att få sommarjobb osv. Jag har aldrig någonsin haft ett sommarjobb. När jag skulle börja plugga fick jag inte komma in på den linjen jag ville eftersom jag inte fick någon praktikplats. Andra fick hjälp av sin pappa och saken var biff. Jag läste istället datavetenskap, ingenting jag egentligen ville. Men det fanns massor med lediga platser. Och så i efterhand var det en jäkla tur att jag gjorde det. Det bästa som kunde hända mig, men ibland får man ha tur också. Hursomhelst, listan skulle kunna göras hur lång som helst.
Lyckan var total när vi på 90-talet fick möjlighet att köpa ett litet torp i Sverige, billigt såklart. Det är där jag bor nu. Annars hade jag med största sannolikhet fortfarande bott i en hyreslägenhet nånstans i Tyskland.
Efter universitetet fick jag inget jobb i Tyskland. Jag hade kanonbetyg, men inga kontakter. Återigen samma visa. Vid den tidpunkten hade min mamma redan dött, jag var alltså helt ensam numera. Så flyttade jag till Sverige. Här fanns åtminstone ett hus att bo i, gratis dessutom. Men här fortsatte ju svårigheterna såklart. Förutsättningarna att få jobb är garanterat inte desamma för en invandrare som för en svensk. Det tog två år. Det gick bra till sist. Men jag var nära att ge upp många gånger. Ge upp på riktigt alltså.
Jag kände alltid att jag var tvungen att klara mig själv. Hjälp eller stöd fick jag aldrig. Det är väl min personlighet eller nåt, men hade jag inte varit så fruktansvärt envis hade det nog inte gått så bra för mig som det ändå har gjort, förutsättningarna var inte de allra bästa om man får säga så.
Men jag undrar ibland hur det hade sett ut för mig idag om jag hade fått samma start som de flesta av mina skolkompisar, dvs med två föräldrar, båda med bra jobb.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bensinupproret

Inlägg av Fredrik j »

Jag är också imponerad av Bert Karlsson.
Entreprenör som hugger på möjligheter. Går på minor ibland men dyker då på nästa projekt. Han verkar gå all-in när han väl satsar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag är också imponerad av Bert Karlsson.
Entreprenör som hugger på möjligheter. Går på minor ibland men dyker då på nästa projekt. Han verkar gå all-in när han väl satsar.
Jag har en gång haft nöjet (?) att käka lunch med Bert. Jag och sambon satt där och käkade, så kom Bert och satte sig bara vid vårt bord, fast det var ledigt överallt. Han sa hej, vad jobbar ni med...? Och så började han prata som om vi hade känt varandra hur länge som helst. Jag sa inte så mycket, satt mest och funderade vad som är fel på den karln. Men han är onekligen en fascinerade och väldigt speciell människa, den saken är klar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Bensinupproret

Inlägg av 4dy »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Jag är också imponerad av Bert Karlsson.
Entreprenör som hugger på möjligheter. Går på minor ibland men dyker då på nästa projekt. Han verkar gå all-in när han väl satsar.
Jag har en gång haft nöjet (?) att käka lunch med Bert. Jag och sambon satt där och käkade, så kom Bert och satte sig bara vid vårt bord, fast det var ledigt överallt. Han sa hej, vad jobbar ni med...? Och så började han prata som om vi hade känt varandra hur länge som helst. Jag sa inte så mycket, satt mest och funderade vad som är fel på den karln. Men han är onekligen en fascinerade och väldigt speciell människa, den saken är klar.

Jag hade tyckte det varit jätteroligt och intressant om det hade hänt mig. Väldigt speciellt av honom att göra så dock. Är säkert en ledtråd till hans framgång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

4dy skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Jag är också imponerad av Bert Karlsson.
Entreprenör som hugger på möjligheter. Går på minor ibland men dyker då på nästa projekt. Han verkar gå all-in när han väl satsar.
Jag har en gång haft nöjet (?) att käka lunch med Bert. Jag och sambon satt där och käkade, så kom Bert och satte sig bara vid vårt bord, fast det var ledigt överallt. Han sa hej, vad jobbar ni med...? Och så började han prata som om vi hade känt varandra hur länge som helst. Jag sa inte så mycket, satt mest och funderade vad som är fel på den karln. Men han är onekligen en fascinerade och väldigt speciell människa, den saken är klar.

Jag hade tyckte det varit jätteroligt och intressant om det hade hänt mig. Väldigt speciellt av honom att göra så dock. Är säkert en ledtråd till hans framgång.
Jag tyckte det var mest fruktansvärt pinsamt. Det var mitt under #metoo tiden och Bert satt alltså där och gapade efter lite random tjejer om de redan hade anmält någon idag. Och så sitter man där och alla tror att vi är där tillsammans med honom. Var är hålet som jag kan försvinna i liksom?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bensinupproret

Inlägg av Fredrik j »

Min kontakt med Bert Karlsson var på en hem/hus-mässa för ca 15år sedan där jag stod och kollade på en sån där säljpresentation för knivar (....OCH INTE NOG MED DET, JUST IDAG SKICKAR VI MED..osv).
Bert Karlsson stod där och lyssnade med sin fru. Plötsligt kliver han fram och tystar försäljaren bara för att förklara att han vill göra affär på ett set knivar.
För honom var det så självklart och han sket fullständigt i oss andra som stod där och lyssnade. Han hade bestämt sig och du slösas ingen tid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

Det är väl just det som utmärker honom, att han skiter i precis allting, och det funkar ju bevisligen för honom. Men om det är ett universalrecept för framgång som man ska efterlikna vet jag däremot inte. Det fungerar för ett fåtal personer som av någon anledning har lyckats bli kända på det viset. Men jag är ganska säker på att det inte hade fungerat om t.ex. jag hade betett mig på samma sätt. Troligen hade det blivit raka motsatsen till framgång.
Men som sagt, det är fascinerande, inget snack om saken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

Ja, ni beskriver ju en typ av framgångsrik entreprenör. Vet inte vilka epitet man kan sätta på honom, men egocentrisk, hänsynslös, narcissistisk kanske?

Ett stickspår, men läste en krönika av nån kvinna som är nåt inom kultursfären, kommer tyvärr inte ihåg vem, som hade åkte tåg och fått Horace Engdahl bredvid sig. Han hade direkt, utan att fråga om hon var intresserad, börjat med en utstuderad mansplaining. Hon hade suttit och läst en bok, men det brydde han sig inte om. Nej, han var totalt övertygad om att hon skulle bli överförtjust över att få en föreläsning om allt mellan himmel och jord av denne legendar! Detta var före me too.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bensinupproret

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror han är ganska enkel som person. Samma hela tiden.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av M3apan »

Well jag har haft "äran" att jobba en del med/mot Bert och är inte det minsta imponerad. Är inget större fan av människor som kan gå över lik, eller sälja sin egen mamma, för att nå sina mål. Menar inte att det är fel att vara ambitiös och målmedveten, men inte till vilket pris som helst.
Skriv svar