Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Läste nyss om det s.k Bensinupproret 2.0, en nystartad Facebook grupp med 150 000 medlemmar som klagar på att just bensin (och då troligen även diesel) priserna ligger för högt.

Jag tycker mig minnas att det gjordes någon uträkning här där man kom fram till att det kostar ungefär lika mycket per körd mil på bensin idag mot för 20 år sedan. Med andra ord så skulle gruppen tala i nattmössan.

Vad säger våran "sekt" om detta?
Verdi

Re: Bensinupproret

Inlägg av Verdi »

Jo fast förbrukningen har inte gått ner så mycket i verkligheten som på papperet. Och det drabbar ju mest de som kör de allra äldsta och billigaste bilarna. Lite ödmjukhet tycker jag vi ska ha.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
Jo fast förbrukningen har inte gått ner så mycket i verkligheten som på papperet. Och det drabbar ju mest de som kör de allra äldsta och billigaste bilarna. Lite ödmjukhet tycker jag vi ska ha.
Va? Är inte NEDC verklighetstrogen? :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

1,6 kr/kWh är ju inte jättehemskt ändå så de höga kostnaderna måste bero på fordonens ineffektivitet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bensinupproret

Inlägg av taliz »

Det har alltid varit dyrt att sakna begåvning.
De som gnäller är de som inte ser alternativ. Men det finns ALLTID alternativ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslalink »

Bensinpriset ser ut att ligga ganska högt i den rika delen av europa, speciellt i våra grannländer. Råoljepriset ligger högt
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Bensinupproret

Inlägg av Bodes_dad »

Teslaspolen skrev:
Läste nyss om det s.k Bensinupproret 2.0, en nystartad Facebook grupp med 150 000 medlemmar som klagar på att just bensin (och då troligen även diesel) priserna ligger för högt.

Jag tycker mig minnas att det gjordes någon uträkning här där man kom fram till att det kostar ungefär lika mycket per körd mil på bensin idag mot för 20 år sedan. Med andra ord så skulle gruppen tala i nattmössan.

Vad säger våran "sekt" om detta?
Även på 30 år är skillnaden liten om man tittar på det såhär:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

Tror jag läste om det på Aftonblaskans hemsida. De hade en omröstning längst ner där det fanns två alternativ:

Tycker du att priset på bensin är rimligt? Ja/Nej

Jag tycker att svarsalternativen skulle ha varit tre: Ja/Nej för billigt/Nej för högt
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av mickeisol »

Som nöjd ägare till två elbilar (som bor på landet i norra sverige) så stöder jag bensinupproret, i alla fall tills det ser ut som i norge.

Så länge det inte finns elbilar som klarar av folks behov, så bör inte bränslepriset höjas. Däremot kan man göra som i norge och se till att nya fossilbilar blir svindyra, det drabbar ju ingen fattig i allafall.

Om några år så kan man köpa en begagnad tesla 3 (numera med dragkrok), kanske det även finns tillgång till andra vettiga elbilar då.
Man kan se på finn.no att norskarna kan välja och vraka på billiga trillingar och gamla leafar som är perfekt som pendlarbilar.

Det jag vill säja är att om man vill sänka bränsle utsläppen för att rädda miljön så hjälper ju inte ett högt bensin/dieselpris så länge inte folk kan välja en vettig elbil istället. Det kommer ju att brännas lika mycket fossil ändå, bara att det blir dyrare för dom som inte har möjlighet att skaffa elbilen.

Samtidigt skapar det nog ganska mycket hat mot elbilar från dom som inte har möjlighet att köpa dom, men uppfattas att dom får lida för för elbilarna genom bränslepriset.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslalink »

Men ska man sänka bensinskatt för att oljan blir dyrare? Eller varför är bensinen dyrare?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

Teslalink skrev:
Men ska man sänka bensinskatt för att oljan blir dyrare? Eller varför är bensinen dyrare?
1. Vår valuta är kass
2. Bensin/Dieselskatten indexeras upp årligen
3. Det var ett ganska stort prisdropp på oljan mellan okt-jan.

Brentoljan är billigare idag än för ett år sedan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslalink »

Danmark 17,39 kr
Grekland 16,79 kr
Nederländerna 17,96 kr
Norge 17,86 kr
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Fast vi har ju redan konstaterat att bensinpriset inte är särskilt högt, det ligger realt på samma nivå sedan 70-talet. Det kostar mer per kWh att ladda en elbil påven snabbladdare än att tanka.

Människor tycker om att klaga men tar inte hand om det egentliga problemet. De flesta som gnäller i den där gruppen har förmodligen inte en susning om hur en elbil fungerar och hur lätt den är att leva med, på riktigt. Nej, jag tror inte att alla bor i Norrlands inland... det är rätt få som gör det.
Är det så dyrt att tanka så att man ska göra uppror, ja då lägger man så mycket pengar på bensin så att man kan köpa sig en elbil. De flesta som klagar över att det är dyrt, när man frågar, verkar antingen bo ien lägenhet (stad alltså?) och kan alltså omöjligen ladda bilen eller så kör de så lite per år att de inte gör någon besparing.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

Teslalink skrev:
Danmark 17,39 kr
Grekland 16,79 kr
Nederländerna 17,96 kr
Norge 17,86 kr
Sverige ligger på 11:e plats (maj 2019)
Skärmavbild 2019-05-08 kl. 22.20.11.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bensinupproret

Inlägg av EnTraktor »

Var skriver man på detta uppror?
Jag håller med, priset idag är helt tokigt!!!


Borde höjas med minst 20 kr/l
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Bensinupproret

Inlägg av olza »

Så här skrev jag i en insändare till NWT i december 2008:

https://www.nwt.se/2008/12/02/hoj-bensi ... till-50-kr
Höj bensinpriset till 50 kr
Den globala uppvärmningen, som vi än så länge knappt sett början på, kräver att vi drastiskt minskar utsläppen av koldioxid. En del av problemet är bilarna, som i de flesta fall går på fossila bränslen. Det krävs snabba politiska beslut för att hindra att vi pumpar upp varenda liter olja vi kan komma åt. Istället för att diskutera ett datum när bensinbilar ska förbjudas, borde politikerna göra något nu som tvingar utvecklingen åt rätt håll. Dessutom måste de inse att de inte är forskare och inte ens ska försöka gissa vad framtidens bränsle kommer att bli, utan istället agera så att fossila bränslen inte tillhör framtiden, inte ens den nära framtiden.Därför föreslår jag att bensinskatten höjs med en femma redan från årsskiftet. Priset blir då ungefär som i somras. Höj sedan med några kronor varje halvårsskifte så att bensinpriset blir 50 kronor om fem år. Detta kommer att driva på utvecklingen av bränslesnålare bilar och alternativa drivmedel, samt öka efterfrågan på kollektiva transportmedel. Fler kommer att ta cykeln till jobbet, vilket förutom att det förbättrar den lokala miljön även främjar folkhälsan.
Ja, åren går...
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bensinupproret

Inlägg av lator »

Den här bilden ger ju lite perspektiv på vad det kostar...
https://www.vividmaps.com/2018/04/many- ... -2018.html
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

olza skrev:
Så här skrev jag i en insändare till NWT i december 2008:

https://www.nwt.se/2008/12/02/hoj-bensi ... till-50-kr
Höj bensinpriset till 50 kr
Den globala uppvärmningen, som vi än så länge knappt sett början på, kräver att vi drastiskt minskar utsläppen av koldioxid. En del av problemet är bilarna, som i de flesta fall går på fossila bränslen. Det krävs snabba politiska beslut för att hindra att vi pumpar upp varenda liter olja vi kan komma åt. Istället för att diskutera ett datum när bensinbilar ska förbjudas, borde politikerna göra något nu som tvingar utvecklingen åt rätt håll. Dessutom måste de inse att de inte är forskare och inte ens ska försöka gissa vad framtidens bränsle kommer att bli, utan istället agera så att fossila bränslen inte tillhör framtiden, inte ens den nära framtiden.Därför föreslår jag att bensinskatten höjs med en femma redan från årsskiftet. Priset blir då ungefär som i somras. Höj sedan med några kronor varje halvårsskifte så att bensinpriset blir 50 kronor om fem år. Detta kommer att driva på utvecklingen av bränslesnålare bilar och alternativa drivmedel, samt öka efterfrågan på kollektiva transportmedel. Fler kommer att ta cykeln till jobbet, vilket förutom att det förbättrar den lokala miljön även främjar folkhälsan.
Ja, åren går...
Fast det där visade sig ju vara fel väg. Rätt väg är att göra som i Norge där de nu i princip lyckats med omställningen. Sänk kostnaden för att köpa elbilar och höj kostnaden för att köpa avgasbilar och låt bränslepriset vara, helt enkelt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bensinupproret

Inlägg av Mickep »

Shhhh de finns fortfarande de som anser att elbilar är klimatvidriga och att det är oetiskt att köpa en( har varit med om en som tom hävdar att nya fossilbilars utsläpp är renare än luften). Så om vi provocerar med att säga det borde kosta 50 kr litern att tanka kan de likväl kontra med att det borde kosta 50 kr kWh att tanka.det skapar bara polarisering. Gula västar är inte att leka med.
Men det är bara för att provocera och trolla folk.
Om ni tror att det kommer vara billigt med el i framtiden bör man tänka om. Det pågår nu redan tankar på andra sätt att beskatta fordon, staten kommer inte att släppa skatteminskningen från bränslet frivilligt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Bensinupproret

Inlägg av zyax »

Mickep skrev:
Shhhh de finns fortfarande de som anser att elbilar är klimatvidriga och att det är oetiskt att köpa en( har varit med om en som tom hävdar att nya fossilbilars utsläpp är renare än luften). Så om vi provocerar med att säga det borde kosta 50 kr litern att tanka kan de likväl kontra med att det borde kosta 50 kr kWh att tanka.det skapar bara polarisering. Gula västar är inte att leka med.
Men det är bara för att provocera och trolla folk.
Om ni tror att det kommer vara billigt med el i framtiden bör man tänka om. Det pågår nu redan tankar på andra sätt att beskatta fordon, staten kommer inte att släppa skatteminskningen från bränslet frivilligt.
Staten måste släppa att dra in skatten till vägen via bränselskatt. Det finns inget alternativ. För mig vore det bästa att betala en högre skatt för en bil per år i framtiden när de är helt rena och den skatten är bara baserad på vikt. Lastbilar och tung trafik bör betala det de kostar att köra sönder vägarna, bilarna bör betala det det kostar att köra sönder vägarna likaså. Skatt som idag dras in via bränslet får komma via den andra statliga budgeten, t ex genom att plocka bort ränteavdraget.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Bensinupproret

Inlägg av Hertsh »

Finns en Facebook grupp som startades igår som heter bensinupproret 3.0. Den startades som en reaktion på artikeln i Aftonbladet. Den gruppen vill att bensinpriset ska höjas alternativt att elbilar ska bli billigare att köpa likt i Norge
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

Hertsh skrev:
Finns en Facebook grupp som startades igår som heter bensinupproret 3.0. Den startades som en reaktion på artikeln i Aftonbladet. Den gruppen vill att bensinpriset ska höjas alternativt att elbilar ska bli billigare att köpa likt i Norge
Det finns faktiskt två sådana grupper, men jag gick med i den som har flest medlemmar.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Bensinupproret

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
Hertsh skrev:
Finns en Facebook grupp som startades igår som heter bensinupproret 3.0. Den startades som en reaktion på artikeln i Aftonbladet. Den gruppen vill att bensinpriset ska höjas alternativt att elbilar ska bli billigare att köpa likt i Norge
Det finns faktiskt två sådana grupper, men jag gick med i den som har flest medlemmar.
Vilken är den andra gruppen Jerker?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
Hertsh skrev:
Finns en Facebook grupp som startades igår som heter bensinupproret 3.0. Den startades som en reaktion på artikeln i Aftonbladet. Den gruppen vill att bensinpriset ska höjas alternativt att elbilar ska bli billigare att köpa likt i Norge
Det finns faktiskt två sådana grupper, men jag gick med i den som har flest medlemmar.
Vilken är den andra gruppen Jerker?
De heter exakt likadant. Den största är denna:
https://www.facebook.com/groups/2275847462733474/
och detta är den andra:
https://www.facebook.com/groups/2490483584355095/
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Bensinupproret

Inlägg av h37 »

Om vi ska beskatta vägslitaget, som kan vara effektivt, hur hög bör skatten vara för dubbdäck.
Skriv svar