Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

Är det 32A trefas hen försöker installera? :roll:
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Bensinupproret

Inlägg av HenrikM76 »

Jerker skrev:
Den siste idioten är inte född än.
Min installation kostade 6000 kr inklusive Teslaladdare.....räknar man hem fort :) Men vill man så kan man med siffror påvisa allt idiotiskt bara för att bekräfta sin tes......det mer skrämmande är att så många tar det de läser på FB som sanning och fakta......källkritik, vad är det idag?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Bensinupproret

Inlägg av termosen »

TiborBlomhall skrev:
Är det 32A trefas hen försöker installera? :roll:
Snabbladdare har han räknar på. Alltså 50kw.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

De kostar mer än 38,000
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Bensinupproret

Inlägg av termosen »

TiborBlomhall skrev:
De kostar mer än 38,000
Då får han höja kalkylen lite till då!
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av M3apan »

Förjävligt! Låt oss starta snabbladdarupproret NU!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bensinupproret

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Är det 32A trefas hen försöker installera? :roll:
Det verkar som att det handlar om 63A.
Ska han ladda en Tesla Semi?
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/s ... 190701.pdf
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

:lol:

Han frågar sista raden "vad anser ni övriga?"
Ja vad ansåg de?

Kanske dags att gå med i bensinupproret för underhållningens skull :lol:

Jag kollade också hur mycket en bensinbil skulle kosta mig men oljeborrtorn är så förbaskat dyra! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
:lol:

Han frågar sista raden "vad anser ni övriga?"
Ja vad ansåg de?

Kanske dags att gå med i bensinupproret för underhållningens skull :lol:

Jag kollade också hur mycket en bensinbil skulle kosta mig men oljeborrtorn är så förbaskat dyra! :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Bensinupproret

Inlägg av frippan »

TiborBlomhall skrev:
:lol:

Han frågar sista raden "vad anser ni övriga?"
Ja vad ansåg de?

Kanske dags att gå med i bensinupproret för underhållningens skull :lol:

Jag kollade också hur mycket en bensinbil skulle kosta mig men oljeborrtorn är så förbaskat dyra! :mrgreen:
Då kommer de att kontra med hur mycket ett kärnkraftverk kostar, är ungefär så mycket el varje bil behöver enligt vissa
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

Tyvärr har jag hört nåt liknande, fast i mindre omfattning så sent som igår. Som jag skrev i en annan tråd har jag hjälpt min Audi-säljare att sälja en e-tron till en kund som var lite tveksam om han skulle ha elbil eller inte. Igår fick jag höra att kunden hade pratat med en elektriker om hemmaladdning och installation av ett trefasuttag. Enligt elektrikern var det förfärligt farligt att ladda hemma, men inte pga brandrisken eller så. Nej, det är tydligen så att elbilar matar in likström i elnätet, och därför måste man installera en svindyr laddbox som förhindrar detta! Audi-säljaren var tack och lov så pass insatt i ämnet att han tyckte det lät helt orimligt, och för säkerhets skull frågade han även Audi vad de tyckte om detta. Svaret han fick var såklart som förväntat att det är bullshit.
Sen frågade han mig och jag sa bara att kunden inte ska låta just denna elektrikern installera en laddbox. För den människan är antingen inkompetent eller oseriös.
Installera en laddbox ska man helst göra, ja, men främst för smidighetens skull, inte för att elektrikern ska bli rik på det. Tyvärr finns nog många skojare som kommer att tjäna en hel del pengar på det här viset framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bensinupproret

Inlägg av Pontus »

Ingen som reagerade på hans förbrukning, han kör 1500 mil per månad. Då har han ju sparat in kostnaden bara där. Klart han behöver en snabbladdare om han snittar 50 mil om dagen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Faktiskt räcker det med 11 kW under 10 timmer.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Bensinupproret

Inlägg av Elbilisten »

"det är tydligen så att elbilar matar in likström i elnätet, och därför måste man installera en svindyr laddbox som förhindrar detta!"

Likström är livsfarligt. Man dör av det. Det är just därför det heter likström. Och det är alldeles sant, för det har någon skrivit på nätet.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av kikat »

Elbilisten skrev:
"det är tydligen så att elbilar matar in likström i elnätet, och därför måste man installera en svindyr laddbox som förhindrar detta!"

Likström är livsfarligt. Man dör av det. Det är just därför det heter likström. Och det är alldeles sant, för det har någon skrivit på nätet.
Gillar inte att håna andra människor men förmodligen har det blivit något missförstånd.
Elbilar och främst de som går på 3-fas kan vid fel läcka likström som mättar den vanliga JFB TYP A och då kan det bli livsfarligt eftersom den ordinarie jordfelsbrytaren inte slår ut vid ex. strömgenomgång. Därför installerar man en JFB TYP B som bryter om likströmsfel skulle uppstå så inte likströmmen ska vandra vidare ut på nätet.
En JFB TYP B från de vanliga märkena (Hager, Garo) som elektriker vanligtvis använder kostar runt 10k, förmodligen där ordvalet "svindyr" kommer ifrån.
Men har man en gång installerat en laddbox så har man den och den fungerar till alla bilar, för har du en gång skaffat elbil kommer du aldrig vilja gå tillbaka.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

I det här fallet var det 13-tusen plus moms tror jag han sa för laddboxen, installationskostnad och JFB skulle tillkomma. Jag anser att det är dyrt och inte motiverat. Det finns ingen anledning att skrämma folk med skräckhistorier bara för att man vill tjäna pengar. Det är som du säger JFB som tillför säkerheten, såvida inte laddboxen har en sådan JFB typ B, för då behöver man ju inte installera ytterligare en likadan JFB.
Jag har för mig att detta har diskuteras tidigare i andra trådar att en del elektriker har velat installera ett helt gäng med JFB i serie av lite olika random skäl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
I det här fallet var det 13-tusen plus moms tror jag han sa för laddboxen, installationskostnad och JFB skulle tillkomma. Jag anser att det är dyrt och inte motiverat. Det finns ingen anledning att skrämma folk med skräckhistorier bara för att man vill tjäna pengar. Det är som du säger JFB som tillför säkerheten, såvida inte laddboxen har en sådan JFB typ B, för då behöver man ju inte installera ytterligare en likadan JFB.
Jag har för mig att detta har diskuteras tidigare i andra trådar att en del elektriker har velat installera ett helt gäng med JFB i serie av lite olika random skäl.
Innehåller inte de flesta laddboxae JFB? Det är väl därför de är så dyra?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av kikat »

mati skrev:
I det här fallet var det 13-tusen plus moms tror jag han sa för laddboxen, installationskostnad och JFB skulle tillkomma. Jag anser att det är dyrt och inte motiverat. Det finns ingen anledning att skrämma folk med skräckhistorier bara för att man vill tjäna pengar. Det är som du säger JFB som tillför säkerheten, såvida inte laddboxen har en sådan JFB typ B, för då behöver man ju inte installera ytterligare en likadan JFB.
Jag har för mig att detta har diskuteras tidigare i andra trådar att en del elektriker har velat installera ett helt gäng med JFB i serie av lite olika random skäl.
13k + moms är inte orimligt för en laddbox, men den ligger ju i det översta prissegmentet helt klart för oss som vet vad en sån bör kosta.
Men det handlar ju till största del om okunskap. Elbilar har inte funnits så länge på marknaden och de allra flesta av dagens elektriker är bra mycket äldre än så. De fick aldrig lära sig vad en elbil är, vad är en laddbox är eller ens vad en JFB TYP B är, det fanns ju inte på den tiden de utbildade sig. Därför tar nog många elektriker som får en förfrågan om att installera en laddbox, och kanske aldrig gjort det tidigare, till med en onödigt dyr laddbox bara för den kommer från ett välkänt märke eller en extra JFB TYP B för att vara på den säkra sidan.
Om en yngre elektriker fick förfrågan att installera en laddbox är jag övertygad om att offerten hade sett helt annorlunda ut.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Bensinupproret

Inlägg av BrooklynS »

Bild

Min installation kostade 9000 (+5200 för TWC) varav hälften utlovas tillbaka via Naturvårdsverket.

Då är det inte allra billigaste JFB heller utan den som firman köper från erkänd leverantör.
Dessutom en seriös elfirma i Luleå.

Jag fattar inte problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bensinupproret

Inlägg av GreenMachine »

Man ska kanske inte dra alla över en kam men det är ju en rätt stor skara av genuina muppar som dessvärre skriver i Bensinupproret.

Rent principiellt så håller jag dock med de som tycker att det är fel att ”betala moms på skatt” som är fallet med drivmedel. Tycker även att det är ohederligt att man dessutom blandar in 10-15% bio-bränsle men till samma skattesats som vanlig bensin, samtidigt som det dessutom ökar förbrukningen markant per mil.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av kikat »

BrooklynS skrev:

Min installation kostade 9000 (+5200 för TWC) varav hälften utlovas tillbaka via Naturvårdsverket.

Då är det inte allra billigaste JFB heller utan den som firman köper från erkänd leverantör.
Dessutom en seriös elfirma i Luleå.

Jag fattar inte problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det är väl inget problem? Det du visar är en installation som en elektriker som förmodligen har bra koll på laddboxar gjort och säkerligen har bra rabatter.
Alla elektriker gör på sitt sätt och så länge man följer elsäkerhetskraven finns det inget rätt och fel hur man gör. Det är t.ex. inte fel att installera en extra JFB om boxen redan har det, däremot onödig kostnad kan man tycka. Priser på elkomponenter varierar dessutom kraftigt i elbranschen beroende på avtal och rabatter. Tänk vad enkelt det skulle vara om det bara fanns en modell av JFB TYP B och kostade lika mycket överallt för vem som helst.
Hade själv en elektriker som gav pris på en JFB TYP B för 11k så jag gav honom en bland Tesla-ägare välkänd JFB TYP B av modell Chint för 1,6k och han blev överraskad att det gick att få tag på en så billig JFB TYP B och undrade var jag hade fått tag på den. Han hade installerat laddboxar tidigare där kunder tyckt att JFB:en var dyr men att han inte kunde få den till lägre pris på sin grossist.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bensinupproret

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Tyvärr har jag hört nåt liknande, fast i mindre omfattning så sent som igår. Som jag skrev i en annan tråd har jag hjälpt min Audi-säljare att sälja en e-tron till en kund som var lite tveksam om han skulle ha elbil eller inte. Igår fick jag höra att kunden hade pratat med en elektriker om hemmaladdning och installation av ett trefasuttag. Enligt elektrikern var det förfärligt farligt att ladda hemma, men inte pga brandrisken eller så. Nej, det är tydligen så att elbilar matar in likström i elnätet, och därför måste man installera en svindyr laddbox som förhindrar detta! Audi-säljaren var tack och lov så pass insatt i ämnet att han tyckte det lät helt orimligt, och för säkerhets skull frågade han även Audi vad de tyckte om detta. Svaret han fick var såklart som förväntat att det är bullshit.
Sen frågade han mig och jag sa bara att kunden inte ska låta just denna elektrikern installera en laddbox. För den människan är antingen inkompetent eller oseriös.
Installera en laddbox ska man helst göra, ja, men främst för smidighetens skull, inte för att elektrikern ska bli rik på det. Tyvärr finns nog många skojare som kommer att tjäna en hel del pengar på det här viset framöver.

Fick denna info från Elektriska nämnden nyss:

Det förs diskussioner huruvida jordfelsbrytarens funktion sätts ut spel när likströmmar passerar genom jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytare inkopplade uppströms mot transformatorn sägs kunna bli ”mättade” och därmed tappa sin funktion. Det är dock inte klarlagt i fall detta även gäller parallellt inkopplade jordfelsbrytare. Detta gäller likströmmar utan att ett jordfel på DC-sidan har uppstått.

EN-TU har ingen relevant fakta som bekräftar att detta är ett problem. EN-TU avvaktar därför svar på en extern utredning (initiativtagare TK64) innan ett utlåtande ges. Besiktningsingenjörerna uppmanas att inte anmärka på parallellkopplade jordfelsbrytare som eventuellt kan bli ”mättade” av DC-strömmar fram till utredningen ger svar.

Källa:

Nyhetsbrev från Brandskyddsföreningens Elektriska Nämnd Nr 2 / 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bensinupproret

Inlägg av bylund »

GreenMachine skrev:
Man ska kanske inte dra alla över en kam men det är ju en rätt stor skara av genuina muppar som dessvärre skriver i Bensinupproret.

Rent principiellt så håller jag dock med de som tycker att det är fel att ”betala moms på skatt” som är fallet med drivmedel. Tycker även att det är ohederligt att man dessutom blandar in 10-15% bio-bränsle men till samma skattesats som vanlig bensin, samtidigt som det dessutom ökar förbrukningen markant per mil.
Kanske OT, men vad spelar det för roll för en privatperson om skatten är 8 kr + 25 % moms, eller om den är 10 kr? Eller tror man att om man tog bort momsen på skatten så skulle man sänka den totala skatten?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bensinupproret

Inlägg av GreenMachine »

bylund skrev:
GreenMachine skrev:
Man ska kanske inte dra alla över en kam men det är ju en rätt stor skara av genuina muppar som dessvärre skriver i Bensinupproret.

Rent principiellt så håller jag dock med de som tycker att det är fel att ”betala moms på skatt” som är fallet med drivmedel. Tycker även att det är ohederligt att man dessutom blandar in 10-15% bio-bränsle men till samma skattesats som vanlig bensin, samtidigt som det dessutom ökar förbrukningen markant per mil.
Kanske OT, men vad spelar det för roll för en privatperson om skatten är 8 kr + 25 % moms, eller om den är 10 kr? Eller tror man att om man tog bort momsen på skatten så skulle man sänka den totala skatten?
Som jag skrev så tycker jag att det är rent principiellt fel med skatt-på-skatt. Det har inget med priset att göra. Sen tycker jag att det är snudd på bedrägeri att blanda in biodrivmedel på det sätt man nu gör. Kan inte säga att jag gillar fossilbränslen särskilt mycket, men ogillar oärlighet långt mycket mer.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

GreenMachine skrev:

Rent principiellt så håller jag dock med de som tycker att det är fel att ”betala moms på skatt” som är fallet med drivmedel.

...och el...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar