Är det inte den klassiska: "jag tanker enbart för 100 kr varje gång så jag märker inte att priset höjs"dd88 skrev:Förstår inte hur man lyckas med bedriften att behöva tanka en gång i veckan, är det för att man kör extremt långt eller för att man tankar för ett par hundra per tillfälle?
Bensinupproret
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Bensinupproret
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Bensinupproret
Blir ju lite utspritt över året, på sommaren åker vi alltid till franska Rivieran (cirka 450 mil), då blir det några tankningar per dag under resan dit och hem. I regel även någon weekend i Köpenhamn och Stockholm (cirka 150 mil totalt).Svenssons skrev:Varje vecka kanske är att ta i men vad har du för bil om det dröjer 4-5 veckor mellan tankningarna? Låter som du tar i också fast åt andra hållet...dd88 skrev:Förstår inte hur man lyckas med bedriften att behöva tanka en gång i veckan, är det för att man kör extremt långt eller för att man tankar för ett par hundra per tillfälle?
Vår privata bil rullar cirka 2000 mil per år i normala fall och behöver tanka med 3-5 veckors mellanrum.
I dessa tider så skulle det inte förvåna mig om det kommer dröja 6-7 veckor mellan tankningarna.
Om vi antar att förbrukningen är 0,5 liter per mil vilket är lågt räknat och man inte kör på ångorna utan tankar med ca 5 liter kvar i tanken så måste tanken vara på över 80 till över 100 liter. Ingen av mina avgasbilar innan Tesla hade så stora bensintankar utan låg på ca 50 liter.
Räknar man med dessa så blir det en tankning efter 2.6 veckor utslaget på ett år, "till vardags" (dvs utan att räkna med resorna ovan), så är det en tankning var 3-5:e vecka beroende på behov. Stämmer bra om jag kollar kontoutdraget.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Bensinupproret
dd88 skrev:Förstår inte hur man lyckas med bedriften att behöva tanka en gång i veckan, är det för att man kör extremt långt eller för att man tankar för ett par hundra per tillfälle?
Vår privata bil rullar cirka 2000 mil per år i normala fall och behöver tanka med 3-5 veckors mellanrum.
I dessa tider så skulle det inte förvåna mig om det kommer dröja 6-7 veckor mellan tankningarna.
Nu sitter jag bara hemma och har inte laddat Teslan sen 2 april. Har fortfarande ~50% kvar. Så det där låga elpriset har jag ingen nytta av.
Förr körde jag däremot 80-100 mil i veckan. Då måste man ladda varannan/var tredje dag. Alternativt tanka en gång i veckan när jag körde fossilt. Eller tanka 2-3 ggr i veckan som när jag körde M2 till jobbet.
Re: Bensinupproret
Så du har en snål bil med en bränsletank på ca 80 liter då? Antalet tankningar på ett år för dig blir också kanske närmare 25 med semestern, dvs ungefär en tankning per två veckor i snitt? Min avgasbil har en tank på 52 liter och snittförbrukning på 0,65 liter per mil. För mig blir det drygt en tankning per två veckor i snitt för 2000 mil per år. Bilen har inte tankats sedan 2016 dock...dd88 skrev:Blir ju lite utspritt över året, på sommaren åker vi alltid till franska Rivieran (cirka 450 mil), då blir det några tankningar per dag under resan dit och hem. I regel även någon weekend i Köpenhamn och Stockholm (cirka 150 mil totalt).Svenssons skrev:Varje vecka kanske är att ta i men vad har du för bil om det dröjer 4-5 veckor mellan tankningarna? Låter som du tar i också fast åt andra hållet...dd88 skrev:Förstår inte hur man lyckas med bedriften att behöva tanka en gång i veckan, är det för att man kör extremt långt eller för att man tankar för ett par hundra per tillfälle?
Vår privata bil rullar cirka 2000 mil per år i normala fall och behöver tanka med 3-5 veckors mellanrum.
I dessa tider så skulle det inte förvåna mig om det kommer dröja 6-7 veckor mellan tankningarna.
Om vi antar att förbrukningen är 0,5 liter per mil vilket är lågt räknat och man inte kör på ångorna utan tankar med ca 5 liter kvar i tanken så måste tanken vara på över 80 till över 100 liter. Ingen av mina avgasbilar innan Tesla hade så stora bensintankar utan låg på ca 50 liter.
Räknar man med dessa så blir det en tankning efter 2.6 veckor utslaget på ett år, "till vardags" (dvs utan att räkna med resorna ovan), så är det en tankning var 3-5:e vecka beroende på behov. Stämmer bra om jag kollar kontoutdraget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bensinupproret
Inkl semesterSvenssons skrev:Så du har en snål bil med en bränsletank på ca 80 liter då? Antalet tankningar på ett år för dig blir också kanske närmare 25 med semestern, dvs ungefär en tankning per två veckor i snitt? Min avgasbil har en tank på 52 liter och snittförbrukning på 0,65 liter per mil. För mig blir det drygt en tankning per två veckor i snitt för 2000 mil per år. Bilen har inte tankats sedan 2016 dock...dd88 skrev:Blir ju lite utspritt över året, på sommaren åker vi alltid till franska Rivieran (cirka 450 mil), då blir det några tankningar per dag under resan dit och hem. I regel även någon weekend i Köpenhamn och Stockholm (cirka 150 mil totalt).Svenssons skrev:Varje vecka kanske är att ta i men vad har du för bil om det dröjer 4-5 veckor mellan tankningarna? Låter som du tar i också fast åt andra hållet...dd88 skrev:Förstår inte hur man lyckas med bedriften att behöva tanka en gång i veckan, är det för att man kör extremt långt eller för att man tankar för ett par hundra per tillfälle?
Vår privata bil rullar cirka 2000 mil per år i normala fall och behöver tanka med 3-5 veckors mellanrum.
I dessa tider så skulle det inte förvåna mig om det kommer dröja 6-7 veckor mellan tankningarna.
Om vi antar att förbrukningen är 0,5 liter per mil vilket är lågt räknat och man inte kör på ångorna utan tankar med ca 5 liter kvar i tanken så måste tanken vara på över 80 till över 100 liter. Ingen av mina avgasbilar innan Tesla hade så stora bensintankar utan låg på ca 50 liter.
Räknar man med dessa så blir det en tankning efter 2.6 veckor utslaget på ett år, "till vardags" (dvs utan att räkna med resorna ovan), så är det en tankning var 3-5:e vecka beroende på behov. Stämmer bra om jag kollar kontoutdraget.
Mil: 2000
Förbrukning: 0.6
Liter / år: 1200
Tankstorlek: 60
Tankningar / år: 20
Veckor på ett år: 52
Veckor mellan tankningar: 2.6
Exkl semester
Mil: 1400
Förbrukning: 0.6
Liter / år: 840
Tankstorlek: 60
Tankningar / år: 14
Veckor på ett år: 52
Veckor mellan tankningar: 3.7
Sen finns det givetvis variabler, som högre förbrukning på Autobahn, större tank om man kör till ångorna och Corona som nu gör att bilen står mer eller mindre oanvänd.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Bensinupproret
Med bensin MB tankade jag en gång i veckan. Men med diesel klarade jag en och en halv vecka mellan tankningarna. Jag har lärt mig att man ska tanka fullt för att undvika kondens i tanken så jag kör alltid tills det klickar till. Förlåt körde alltid... var mer än 6 månader sedan jag tankade sist.
Re: Bensinupproret
50 mil per vecka är inget konstigt när man pendlar till jobbet och använder bilen dessutom lite till privata turer. Jag har aldrig haft nöjet att äga den berömda dieseln som klarar 200 mil på en tank, utan jag fick alltid tanka efter max 70 mil. Det blir således 3 tankningar per månad. Inte riktigt en gång i veckan men inte långt ifrån heller.dd88 skrev:Förstår inte hur man lyckas med bedriften att behöva tanka en gång i veckan, är det för att man kör extremt långt eller för att man tankar för ett par hundra per tillfälle?...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bensinupproret
Tanken på min Mondeo räckte ungefär 2,5 dagar, ungefär 8mil till jobbet... eller 10 mil till detmati skrev:50 mil per vecka är inget konstigt när man pendlar till jobbet och använder bilen dessutom lite till privata turer. Jag har aldrig haft nöjet att äga den berömda dieseln som klarar 200 mil på en tank, utan jag fick alltid tanka efter max 70 mil. Det blir således 3 tankningar per månad. Inte riktigt en gång i veckan men inte långt ifrån heller.dd88 skrev:Förstår inte hur man lyckas med bedriften att behöva tanka en gång i veckan, är det för att man kör extremt långt eller för att man tankar för ett par hundra per tillfälle?...
andra stället jag jobbar på periodvis...
Fi faen va najs med elbil då liksom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bensinupproret
Min bil kommer inte heller 200mil på en tank men eftersom jag inte kör så mycket tankar jag inte varje månad.mati skrev:50 mil per vecka är inget konstigt när man pendlar till jobbet och använder bilen dessutom lite till privata turer. Jag har aldrig haft nöjet att äga den berömda dieseln som klarar 200 mil på en tank, utan jag fick alltid tanka efter max 70 mil. Det blir således 3 tankningar per månad. Inte riktigt en gång i veckan men inte långt ifrån heller.dd88 skrev:Förstår inte hur man lyckas med bedriften att behöva tanka en gång i veckan, är det för att man kör extremt långt eller för att man tankar för ett par hundra per tillfälle?...
Köra nästan aldrig slut på diesel utan tankar när jag kör förbi Preem i Aneby och ingen tankar då
19.03. tankade jag för 265kr och 13.04 för 545kr. Har kört 214 km sedan senaste tankningen och bilen visar att jag har bränsle för 945km kvar i tanken.
Alla tankar inte varje dag
Re: Bensinupproret
Så du kör i snitt alltid på ångorna och knuffar bilen de gånger du missade det innan..dd88 skrev:Liter / år: 1200
Tankstorlek: 60
Tankningar / år: 20
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Bensinupproret
Hoppar in och tränger mig, som den ICE-förare jag är...Svenssons skrev:Så du kör i snitt alltid på ångorna och knuffar bilen de gånger du missade det innan..dd88 skrev:Liter / år: 1200
Tankstorlek: 60
Tankningar / år: 20
Min tank rymmer 45 liter-ish.. Tankar oftast (alltså typ alltid) mellan 42 och 44 liter när jag tankar. Aldrig fått soppatorsk på 14500 mil. Men ibland har det varit otäckt
Min bil drar 0,65 och jag kör 1800 mil per år. Innebär att jag tankar ca 25 gånger per år. Give or take ungefär en tankning beroende på hur mycket gräsklippar- och moppesoppa som ska gå.
edit: Min bil ska dra 0,51 ... det är najs, apropå räckviddskryddning...
edit igen: Det är sjukt billigt att tanka nu. Kostar typ bara 100kr/minut nu.
Re: Bensinupproret
Inga 3-4 veckor mellan tankningarna alltså.mastodontfilmsmats skrev:Hoppar in och tränger mig, som den ICE-förare jag är...Svenssons skrev:Så du kör i snitt alltid på ångorna och knuffar bilen de gånger du missade det innan..dd88 skrev:Liter / år: 1200
Tankstorlek: 60
Tankningar / år: 20
Min tank rymmer 45 liter-ish.. Tankar oftast (alltså typ alltid) mellan 42 och 44 liter när jag tankar. Aldrig fått soppatorsk på 14500 mil. Men ibland har det varit otäckt
Min bil drar 0,65 och jag kör 1800 mil per år. Innebär att jag tankar ca 25 gånger per år. Give or take ungefär en tankning beroende på hur mycket gräsklippar- och moppesoppa som ska gå.
edit: Min bil ska dra 0,51 ... det är najs, apropå räckviddskryddning...
edit igen: Det är sjukt billigt att tanka nu. Kostar typ bara 100kr/minut nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bensinupproret
Med ett elspotpris som aktuellt pendlar runt 10 öre/kWh kan även den billigaste soppan fortfarande inte konkurrera med en elbil som laddas hemma. På tal om sjukt billigt.mastodontfilmsmats skrev:edit igen: Det är sjukt billigt att tanka nu. Kostar typ bara 100kr/minut nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bensinupproret
Tankade min diesel var 6e vecka ungefär plus väldigt många fler gånger på semestern (säkert minst en gång i veckan i snitt). Bilen trodde den drog 0.45 ungefär, men i verkligheten var det 0.7. Tanken var på runt 50liter. Gick strax under 1000mil per år.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Bensinupproret
Har några liter kvar om jag tankar vid 60 (vilket jag påpekade i förra inlägget), men även om jag tankar vid 55 så gör det ingen större skillnad:Svenssons skrev:Så du kör i snitt alltid på ångorna och knuffar bilen de gånger du missade det innan..dd88 skrev:Liter / år: 1200
Tankstorlek: 60
Tankningar / år: 20
Inkl semester
Mil: 2000
Förbrukning: 0.6
Liter / år: 1200
Tankstorlek: 55
Tankningar / år: 21.8
Veckor på ett år: 52
Veckor mellan tankningar: 2.4 (tidigare 2.6)
Exkl semester
Mil: 1400
Förbrukning: 0.6
Liter / år: 840
Tankstorlek: 55
Tankningar / år: 15.3
Veckor på ett år: 52
Veckor mellan tankningar: 3.4 (tidigare 3.7)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Bensinupproret
Om man vill utöva självplågning så kan man gå in på Bensinupproret 2.0 på Facebook och läsa kommentarer om elbilar. Nästan varje dag publicerar någon ett inlägg om elbilar och sedan följer en kavalkad av kommentarer om hur fel allt är med elbilar. Samma människor kommenterar varje gång om alla problem från kobolt till räckvidd.
Och ofta är det någon sansad person som svarar trevligt och snällt och upplyser om hur det faktiskt ligger till med alla eventualiteter med elbilar. Och dödar några myter samt lägger upp färsk fakta.
Men varför biter inte den fakta som faktiskt presenteras? Hur kan samma personer komma tillbaka med samma falska uppgifter kring t.ex. utvinning av kobolt fast det har diskuterats åtskilliga gånger?
Vad är det som gör att elbilar skapar så otroligt starka känslor hos de som inte äger elbilar och som kanske aldrig ens kört en elbil?
Ok, det är forfarande ganska dyrt i inköp och det finns inte så stor andrahandsmarknad än. Men det borde ju inte göra att det finns sånt stort hat mot elbilar.
Och ofta är det någon sansad person som svarar trevligt och snällt och upplyser om hur det faktiskt ligger till med alla eventualiteter med elbilar. Och dödar några myter samt lägger upp färsk fakta.
Men varför biter inte den fakta som faktiskt presenteras? Hur kan samma personer komma tillbaka med samma falska uppgifter kring t.ex. utvinning av kobolt fast det har diskuterats åtskilliga gånger?
Vad är det som gör att elbilar skapar så otroligt starka känslor hos de som inte äger elbilar och som kanske aldrig ens kört en elbil?
Ok, det är forfarande ganska dyrt i inköp och det finns inte så stor andrahandsmarknad än. Men det borde ju inte göra att det finns sånt stort hat mot elbilar.
Re: Bensinupproret
Kan det vara en klassgrej? Att det blir som en okänslig kommentar typ "de kan väl äta kaka" när folk har knaper ekonomi att budgeten inte räcker till bensin. Många ser på inköpspriset och inser att de inte kan ta lån att köpa elbil för över en halvmiljon. (och tco blir därmed helt betydelselöst). Och att bidrag ges till välbärgade (och div förmåner ex gratis trängsel, åka i busslinjen mindre skatt m.m.)
Vill inte säga att det beror på bitterhet över sin egen situation (men det är väl det jag gör)
Vill inte säga att det beror på bitterhet över sin egen situation (men det är väl det jag gör)
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Bensinupproret
Men många som skriver på t.ex. BU 2.0 har ju inte heller råd med någon annan ny bil heller. De jämför ofta med sin 15 år gamla Volvo. Så redan där är ju jämförelsen sned. Och det indikerar att det snarare har med något annat än priset att göra.Mickep skrev:Kan det vara en klassgrej? Att det blir som en okänslig kommentar typ "de kan väl äta kaka" när folk har knaper ekonomi att budgeten inte räcker till bensin. Många ser på inköpspriset och inser att de inte kan ta lån att köpa elbil för över en halvmiljon. (och tco blir därmed helt betydelselöst). Och att bidrag ges till välbärgade (och div förmåner ex gratis trängsel, åka i busslinjen mindre skatt m.m.)
Vill inte säga att det beror på bitterhet över sin egen situation (men det är väl det jag gör)
Och om man tänkte lite sunt så skulle de ju kunna gilla allt med elbilen men bara hävda att de väntar tills det finns överkomliga priser. Men det är ju redan no-no verkar det som.
Re: Bensinupproret
Ska man låna pengar till ett bilköp tittar banken på totalekonomin för en person/familj. Har man då låg inkomst så får man låna till en bil som inte kostar så mycket. Vad banken inte tittar på är helheten då kunden går och köper en fossilbil som drar en jävla massa soppa, som belastar ekonomin och ser man då till personens/familjens totala utgifter hade det nog varit bättre att betala ut ett större lån så det hade räckt till en elbil med låga drifts- och ägandekostnader. Så det är helt klart en klassfråga, om ni frågar mig.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Bensinupproret
Kan lika gärna vara ryska nättroll som jobbar för oljeindustrin. Billigt o effektivt sätt att skapa polarisering och fördröja. Piska upp stämningen lite o få folk att vända sig mot oljans värsta fiende.KnightRider skrev:Men varför biter inte den fakta som faktiskt presenteras? Hur kan samma personer komma tillbaka med samma falska uppgifter kring t.ex. utvinning av kobolt fast det har diskuterats åtskilliga gånger?
Vad är det som gör att elbilar skapar så otroligt starka känslor hos de som inte äger elbilar och som kanske aldrig ens kört en elbil?
Effektiv lobbying. Är övertygad om att det förekommer. Mer än vad man vill tro.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Bensinupproret
Jag tror det ligger mycket i detta. Det är dyrt att vara fattig. Den rike har lägre TCO än den fattige. Villa + elbil är billigare än sliten hyreslägenhet + gammal bensinbil och det är svårt att komma ur sin situation. Klart dessa blir bittra.Mickep skrev:Kan det vara en klassgrej? Att det blir som en okänslig kommentar typ "de kan väl äta kaka" när folk har knaper ekonomi att budgeten inte räcker till bensin. Många ser på inköpspriset och inser att de inte kan ta lån att köpa elbil för över en halvmiljon. (och tco blir därmed helt betydelselöst). Och att bidrag ges till välbärgade (och div förmåner ex gratis trängsel, åka i busslinjen mindre skatt m.m.)
Vill inte säga att det beror på bitterhet över sin egen situation (men det är väl det jag gör)
Re: Bensinupproret
En människa med små ekonomiska resurser som köper en billig fossilbil åtar sig ju inte att köpa mycket bensin varje månad. När pengarna är slut får bilen stå och blir då ganska billig. En dyr elbil på lån blir ju lika dyr om den inte rullar en meter. Det är åtagandet banken inte accepterar om man inte klarar kreditgranskningen.Kriper skrev:Ska man låna pengar till ett bilköp tittar banken på totalekonomin för en person/familj. Har man då låg inkomst så får man låna till en bil som inte kostar så mycket. Vad banken inte tittar på är helheten då kunden går och köper en fossilbil som drar en jävla massa soppa, som belastar ekonomin och ser man då till personens/familjens totala utgifter hade det nog varit bättre att betala ut ett större lån så det hade räckt till en elbil med låga drifts- och ägandekostnader. Så det är helt klart en klassfråga, om ni frågar mig.
Re: Bensinupproret
Det stämmer som du säger, men varför ska man motarbeta något som inte kan stoppas. Är det inte bättre om man acceptera det som det är och hoppas på billiga begagnade bilar nästa gång man måste byta sin bil?Fredrik j skrev:En människa med små ekonomiska resurser som köper en billig fossilbil åtar sig ju inte att köpa mycket bensin varje månad. När pengarna är slut får bilen stå och blir då ganska billig. En dyr elbil på lån blir ju lika dyr om den inte rullar en meter. Det är åtagandet banken inte accepterar om man inte klarar kreditgranskningen.Kriper skrev:Ska man låna pengar till ett bilköp tittar banken på totalekonomin för en person/familj. Har man då låg inkomst så får man låna till en bil som inte kostar så mycket. Vad banken inte tittar på är helheten då kunden går och köper en fossilbil som drar en jävla massa soppa, som belastar ekonomin och ser man då till personens/familjens totala utgifter hade det nog varit bättre att betala ut ett större lån så det hade räckt till en elbil med låga drifts- och ägandekostnader. Så det är helt klart en klassfråga, om ni frågar mig.
Re: Bensinupproret
Vet inte hur mycket elbilen egentligen motarbetas av ägaren till en billig bil och som inte har kreditutrymme till att köpa elbil. Det är ju inte så att man behöver tillstånd från bensinuppropet.nek0 skrev:Det stämmer som du säger, men varför ska man motarbeta något som inte kan stoppas. Är det inte bättre om man acceptera det som det är och hoppas på billiga begagnade bilar nästa gång man måste byta sin bil?Fredrik j skrev:En människa med små ekonomiska resurser som köper en billig fossilbil åtar sig ju inte att köpa mycket bensin varje månad. När pengarna är slut får bilen stå och blir då ganska billig. En dyr elbil på lån blir ju lika dyr om den inte rullar en meter. Det är åtagandet banken inte accepterar om man inte klarar kreditgranskningen.Kriper skrev:Ska man låna pengar till ett bilköp tittar banken på totalekonomin för en person/familj. Har man då låg inkomst så får man låna till en bil som inte kostar så mycket. Vad banken inte tittar på är helheten då kunden går och köper en fossilbil som drar en jävla massa soppa, som belastar ekonomin och ser man då till personens/familjens totala utgifter hade det nog varit bättre att betala ut ett större lån så det hade räckt till en elbil med låga drifts- och ägandekostnader. Så det är helt klart en klassfråga, om ni frågar mig.
Visst protesterar dom mest mot höga bensinpriser vilket ju inte automatiskt betyder att man är motståndare till elbil.
Men drivkraften är säkert bitterhet över att många andra löser ett problem genom att investera.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Bensinupproret
Det är precis det jag menar. Se möjligheterna som kommer att komma istället för att bara se problem.nek0 skrev:Det stämmer som du säger, men varför ska man motarbeta något som inte kan stoppas. Är det inte bättre om man acceptera det som det är och hoppas på billiga begagnade bilar nästa gång man måste byta sin bil?