Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
De har väl inte grävt ner bränslet än?

Sen är de väl bra med ett slutförvar även får de bränsle som blir över från gen 4 kärnkraft.
Skulle man inte använda gammal bränsle i gen4?
Blir ganska svårt om man gjuter ned skiten i ett djup hål
Låste du ens mitt inlägg.. Man har ju inte grävt ner bränslet än, man ska börja bygga slutförvaret, de lär ta några år.
Hur vet vi vad för slutförvar man behöver till de resterna?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
De har väl inte grävt ner bränslet än?

Sen är de väl bra med ett slutförvar även får de bränsle som blir över från gen 4 kärnkraft.
Skulle man inte använda gammal bränsle i gen4?
Blir ganska svårt om man gjuter ned skiten i ett djup hål
Låste du ens mitt inlägg.. Man har ju inte grävt ner bränslet än, man ska börja bygga slutförvaret, de lär ta några år.
Hur vet vi vad för slutförvar man behöver till de resterna?
Har inte Blykalla sagt att bränslet i svenska kärnkraftverk inte går att använda för Gen IV?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

Blykalla (Janne Wallenius) har sagt att det är för dyrt att använda det gamla avfallet.

Har jag fattat det rätt kommer man dock inte ”täppa till” anläggningen förrän om 70 år. Isf kommer det vara möjligt att komma åt ett tag framöver.

Smart beslut av S.

Nu har högerblocket tappat ett viktigt kort i valet.

Lite jobbigt läge för svensk kärnkraft. Blir det inte maktskifte i år så tror jag kärnkraften får svårt att komma tillbaka.

2026 har priserna gått ner ytterligare på förnybart.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Maw »

pefreli skrev:
Blykalla (Janne Wallenius) har sagt att det är för dyrt att använda det gamla avfallet.

Har jag fattat det rätt kommer man dock inte ”täppa till” anläggningen förrän om 70 år. Isf kommer det vara möjligt att komma åt ett tag framöver.

Smart beslut av S.

Nu har högerblocket tappat ett viktigt kort i valet.

Lite jobbigt läge för svensk kärnkraft. Blir det inte maktskifte i år så tror jag kärnkraften får svårt att komma tillbaka.

2026 har priserna gått ner ytterligare på förnybart.
Fast nu börjar både C och S mjukna lite när det gäller kärnkraften (senaste avsnittet av podden Politiken från SvD). Så oavsett hur det går i valet så kommer nog kärnkraften leva vidare och förhoppningsvis även utvecklas.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ONSatan »

Btw, kan någon förklara logiken i MPs förfasande över att kärnkraft nu kommer med i EUs gröna taxonomi?

OK, de kan ju tycka att kärnkraft är ”dåligt” och absolut inte grönt i deras ögon MEN samtidigt har de ju i flera år kört en extrem von oben attityd och hävdat att kärnkraft absolut inte är ekonomisk. Så, om de nu är så säkra på att man inte kan räkna hem kärnkraft, varför bryr de sig då om kärnkraft kommer med i taxonomin eller ej?
(Något som inte går att räkna hem lär ju inte byggas)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av R_Edvinsson »

Vindkraften är Så lönsam att vi numer får betala dem för att strypa flödet de dagar det faktiskt blåser.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far ... trypa-elen
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Maw »

R_Edvinsson skrev:
Vindkraften är Så lönsam att vi numer får betala dem för att strypa flödet de dagar det faktiskt blåser.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far ... trypa-elen
Ska vi gissa att pengarna som ska betalas till vindkraftverken av Svenska Kraftnät för att de ska minska sin produktion när det blåsermycket kommer att finansieras genom en ännu högre nätavgift? :?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

R_Edvinsson skrev:
Vindkraften är Så lönsam att vi numer får betala dem för att strypa flödet de dagar det faktiskt blåser.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far ... trypa-elen
Ett övergående problem. I framtiden kommer elproduktion (även befintlig kärnkraft) att paras med energilager och/eller elektrolysörer.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

pefreli skrev:
Blykalla (Janne Wallenius) har sagt att det är för dyrt att använda det gamla avfallet.

Har jag fattat det rätt kommer man dock inte ”täppa till” anläggningen förrän om 70 år. Isf kommer det vara möjligt att komma åt ett tag framöver.

Smart beslut av S.

Nu har högerblocket tappat ett viktigt kort i valet.

Lite jobbigt läge för svensk kärnkraft. Blir det inte maktskifte i år så tror jag kärnkraften får svårt att komma tillbaka.

2026 har priserna gått ner ytterligare på förnybart.
Där var ett inslag på aktuellt (tror jag) här om dagen där man forskar på att just använd vårt gamla kärnbränsle till gen4. Visst man är långt från klar i forskningen men ge de en 10 - 20 år så får vi se.. Både 20 och 50 eller 100 år är ju verkligen inget i förhållande till 100000 år..
De är därför jag inte tycker vi ska gärva ner vår kärn avfall.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

pefreli skrev:
R_Edvinsson skrev:
Vindkraften är Så lönsam att vi numer får betala dem för att strypa flödet de dagar det faktiskt blåser.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far ... trypa-elen
Ett övergående problem. I framtiden kommer elproduktion (även befintlig kärnkraft) att paras med energilager och/eller elektrolysörer.

I framtiden... När då på ett ungefär?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

MWall skrev:
pefreli skrev:
R_Edvinsson skrev:
Vindkraften är Så lönsam att vi numer får betala dem för att strypa flödet de dagar det faktiskt blåser.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far ... trypa-elen
Ett övergående problem. I framtiden kommer elproduktion (även befintlig kärnkraft) att paras med energilager och/eller elektrolysörer.

I framtiden... När då på ett ungefär?
Det har redan påbörjats. Men kommer accelerera för varje år som går nu.

Jag tror inte det kommer starta många nya kraftprojekt utan lagring/elektrolysörer efter 2025.

Möjligtvis att elektrolysörerna ligger något senare.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

pefreli skrev:
MWall skrev:
pefreli skrev:
R_Edvinsson skrev:
Vindkraften är Så lönsam att vi numer får betala dem för att strypa flödet de dagar det faktiskt blåser.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far ... trypa-elen
Ett övergående problem. I framtiden kommer elproduktion (även befintlig kärnkraft) att paras med energilager och/eller elektrolysörer.

I framtiden... När då på ett ungefär?
Det har redan påbörjats. Men kommer accelerera för varje år som går nu.

Jag tror inte det kommer starta många nya kraftprojekt utan lagring/elektrolysörer efter 2025.

Möjligtvis att elektrolysörerna ligger något senare.
Intressant, har du några bra exempel man kan läsa om? Skulle varaintresant se något större projekt som kan påverka marknaden där man pratar megawatt. Gärna i södra Sverige se3 eller se4 då de påverkar där effekten behövs.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Kriper »

Radioaktivt avfall för 100 000 år framöver till en mångmiljardkostnad. Kärnkraften är dyr och osäker. Risken lämpas över till kommande generationer.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:
Radioaktivt avfall för 100 000 år framöver till en mångmiljardkostnad. Kärnkraften är dyr och osäker. Risken lämpas över till kommande generationer.
Nu har vi ju redan en massa avfall oavsett vad vi gör framöver. Vad gäller slutförvaret så är det mesta en fast kostnad. Marginalkostnaderna för mer avfall är alltså lägre.

Säkerheten är väldigt bra. Tror inte allmänheten som inte har insyn behöver bekymra sig över det.

Dvs inget av det du tar upp är egentligen argument mot fortsatt kärnkraft.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Det har jag väl inte ifrågasatt. Vad tycker du vi ska göra med avfallet istället då?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

Som svar på tidigare fråga så startar disruptiva förändringar i liten skala. Det vet alla som följt exempelvis elbilsutvecklingen.

Vill man lära sig mer om detta rekommenderar jag RethinkX, t.ex.



När det gäller elektrolysörer så förväntas investeringarna enligt Bloombergs att fyrdubblas i år jämfört med 2021. Kina verkar vara drivande tillsammans med USA.

https://www.pv-magazine.com/2022/01/25/ ... this-year/

Det vi ser är början på s-kurvor inom en rad på olika sätt sammankopplade områden.

Så nej, att vi i framtiden kommer betala vindkraftparkerna för att stänga ner verksamheten när de levererar för mkt el är naturligtvis ett orealistiskt antagande.

Det är ett övergående problem under en period när elsystemet nu ställer om.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

MWall skrev:
Kriper skrev:
Radioaktivt avfall för 100 000 år framöver till en mångmiljardkostnad. Kärnkraften är dyr och osäker. Risken lämpas över till kommande generationer.
Nu har vi ju redan en massa avfall oavsett vad vi gör framöver. Vad gäller slutförvaret så är det mesta en fast kostnad. Marginalkostnaderna för mer avfall är alltså lägre.

Säkerheten är väldigt bra. Tror inte allmänheten som inte har insyn behöver bekymra sig över det.

Dvs inget av det du tar upp är egentligen argument mot fortsatt kärnkraft.
Håller med dig. Så länge inte kostnaden överstiger det vi har avsatt är detta ett icke-problem i Sverige där det finns avsatta pengar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Kriper »

MWall skrev:
Det har jag väl inte ifrågasatt. Vad tycker du vi ska göra med avfallet istället då?
Jag känner mig inte trygg med att flera forskare varnar för att det inte håller mer än 100 år innan kapslarna börjar läcka. Vad händer med språket på 1000 år? Du hade inte förstått språket för 1000 år sedan. Hur ska vi varna vår framtid om strålning och gifter? Hur ser samhället ut för våra framtida generationer? Jag tycker frågorna ställer upp svåra sociala och filosofiska utmaningar. Utmaningar som människan, genom att utveckla kärnkraften utan att se dess nackdelar, inte har möjlighet att omfamna. Vi har lekt gud utan täckning. Jag menar att det är förhastat att slutförvara bara för att ett parti ska slippa kritik från oppositionen innan valet i höst. En oberoende vetenskap kan i bästa fall ge en bättre lösning på slutförvaret på sikt, men världen behöver inte att detta beslut hastas fram.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:
MWall skrev:
Det har jag väl inte ifrågasatt. Vad tycker du vi ska göra med avfallet istället då?
Jag känner mig inte trygg med att flera forskare varnar för att det inte håller mer än 100 år innan kapslarna börjar läcka. Vad händer med språket på 1000 år? Du hade inte förstått språket för 1000 år sedan. Hur ska vi varna vår framtid om strålning och gifter? Hur ser samhället ut för våra framtida generationer? Jag tycker frågorna ställer upp svåra sociala och filosofiska utmaningar. Utmaningar som människan, genom att utveckla kärnkraften utan att se dess nackdelar, inte har möjlighet att omfamna. Vi har lekt gud utan täckning. Jag menar att det är förhastat att slutförvara bara för att ett parti ska slippa kritik från oppositionen innan valet i höst. En oberoende vetenskap kan i bästa fall ge en bättre lösning på slutförvaret på sikt, men världen behöver inte att detta beslut hastas fram.

Nu har det här inte direkt hastats fram. Tvärtom. Är sjukt skönt att regeringen blivit av med de där knäppgökarna och äntligen kan fatta lite beslut igen.

Vad du känner är ganska irrelevant. Sorry to say... Går alltid att hitta alternativa uppfattningar inom forskningen. Finns forskare som motsätter sig tanken om klimatkrisen också. För att inte tala om alla olika åsikter som diverse forskare hade om Corona-hanteringen...

För övrigt förstår vi texter som skrevs för tusentals år sen. Inte gemene man men experter. Finns väl ingenting som tyder på att framtida generationer skulle tappa den förmågan.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av R_Edvinsson »

Kriper skrev:
Radioaktivt avfall för 100 000 år framöver till en mångmiljardkostnad. Kärnkraften är dyr och osäker. Risken lämpas över till kommande generationer.

Det här trummandet med 100000 år har varit riktigt framgångsrikt.
Få eller ingen har berättat vad det egentligen innebär.

Kriterierna för strålningsnivåerna ska va 1% av bakgrundsstrålningen som vi har om vi går utanför huset.
Alltså 100ggr lägre eller ca 0,01mS.

Så istället för att berätta att efter 100 år kan avfallet hanteras med enklare skyddsutrustning utan att du skadas och att efter 1000 år kunna ta i det med dina händer, är det få som vet.

Visst är det fortfarande tungmetaller och ska ej inmundigas i större mängder eller spridas till grundvattnen, men tex plutoniumoxid som det omvandlas till är inte lösbart i vatten och fortfarande en tung mineral.

Men som nämnts i denna tråden flera gånger så är det ideologi. Alltså sektmentalitet eller religiös vidskepelse som styr de sinnesslöa.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av IcePic »

MWall skrev:
För övrigt förstår vi texter som skrevs för tusentals år sen. Inte gemene man men experter. Finns väl ingenting som tyder på att framtida generationer skulle tappa den förmågan.
Fast det satt varningar framför tutankamons grav, man skulle få förbannelser på sig osv, det hindrade inte någon det minsta från att kliva in och lyfta ut allt som fanns i hans grav, så även om man begrep orden så tog man inte in betydelsen det minsta av vad skribenten ville ha sagt med de varningarna.
Det är ju knepigt att förmedla "du vill verkligen inte in här, inget av värde finns bakom denna dörr som ser PRECIS ut som om den skyddar guld och rikedomar" utan att framtidens folk läser ... "guld och rikedomar bakom denna dörr".
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Kriper »

MWall skrev:
Kriper skrev:
MWall skrev:
Det har jag väl inte ifrågasatt. Vad tycker du vi ska göra med avfallet istället då?
Jag känner mig inte trygg med att flera forskare varnar för att det inte håller mer än 100 år innan kapslarna börjar läcka. Vad händer med språket på 1000 år? Du hade inte förstått språket för 1000 år sedan. Hur ska vi varna vår framtid om strålning och gifter? Hur ser samhället ut för våra framtida generationer? Jag tycker frågorna ställer upp svåra sociala och filosofiska utmaningar. Utmaningar som människan, genom att utveckla kärnkraften utan att se dess nackdelar, inte har möjlighet att omfamna. Vi har lekt gud utan täckning. Jag menar att det är förhastat att slutförvara bara för att ett parti ska slippa kritik från oppositionen innan valet i höst. En oberoende vetenskap kan i bästa fall ge en bättre lösning på slutförvaret på sikt, men världen behöver inte att detta beslut hastas fram.

Nu har det här inte direkt hastats fram. Tvärtom. Är sjukt skönt att regeringen blivit av med de där knäppgökarna och äntligen kan fatta lite beslut igen.

Vad du känner är ganska irrelevant. Sorry to say... Går alltid att hitta alternativa uppfattningar inom forskningen. Finns forskare som motsätter sig tanken om klimatkrisen också. För att inte tala om alla olika åsikter som diverse forskare hade om Corona-hanteringen...



För övrigt förstår vi texter som skrevs för tusentals år sen. Inte gemene man men experter. Finns väl ingenting som tyder på att framtida generationer skulle tappa den förmågan.
Tråkig ton och på det en massa relativiseringar. Trevlig helg.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

IcePic skrev:
MWall skrev:
För övrigt förstår vi texter som skrevs för tusentals år sen. Inte gemene man men experter. Finns väl ingenting som tyder på att framtida generationer skulle tappa den förmågan.
Fast det satt varningar framför tutankamons grav, man skulle få förbannelser på sig osv, det hindrade inte någon det minsta från att kliva in och lyfta ut allt som fanns i hans grav, så även om man begrep orden så tog man inte in betydelsen det minsta av vad skribenten ville ha sagt med de varningarna.
Det är ju knepigt att förmedla "du vill verkligen inte in här, inget av värde finns bakom denna dörr som ser PRECIS ut som om den skyddar guld och rikedomar" utan att framtidens folk läser ... "guld och rikedomar bakom denna dörr".
Det är ett seriöst problem. Experter hävdar att med stor sannolikhet finns inget av dagens språk kvar om 100 000år.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Det är ett seriöst problem. Experter hävdar att med stor sannolikhet finns inget av dagens språk kvar om 100 000år.
Men om det räcker med 1000 år för att radioaktiviteten ska bli låg nog för att vara relativt ofarlig så länge man inte äter det?
Skriv svar