Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av 12man »

Nu ska det bli off topic här
Solkraft är framtid

http://www.bbc.com/news/amp/science-env ... t-53450688
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

De ekonomiska förlusterna för ägarna till kol- och kärnkraftverk blivit så stora att de tycks desperata för att skydda sina intressen.

Och i Frankrike så blir kostnaden för nybyggd kärnkraft ca 165 miljarder kr över budget.


I USA har de ekonomiska förlusternaför ägarna till kol- och kärnkraftverk blivit så stora att de tycks desperata för att skydda sina intressen. För några dagar sedan grep den federala polisen talmannen i Ohios parlament för korruption efter att en utredning visat att elbolaget betalat ca 600 miljoner kronor i mutor för att få subventioner. Resultatet av mutorna var beslut om 1 500 miljoner per år till olönsamma kärnreaktorer och kolkraftverk. Historien visar vad det är som försenar utfasningen av ohållbar energi. Sådan olaglig politisk verksamhet är förhoppningsvis mindre än de lagliga kampanjer där man använder pengar till att sprida budskap för att bromsa utvecklingen. Budskap som att ett system med bara förnybar energi är omöjligt, att den är dyr eller att utvecklingen i vart fall tar så lång tid att det är en fråga för en kommande generation.

Den franska riksrevisionen (Cour des comptes) publicerade nyligen en rapport om landets försök att bygga ett nytt kärnkraftverk. När kärnkraftens företrädare i Frankrike förmådde det statliga elbolaget att besluta om investeringen påstods den nya kärnreaktorn kosta 35 miljarder kronor. Nu skriver revisionen att denna reaktor kommer kosta ca 200 miljarder. Skattebetalarna och kunderna kommer på något sätt tvingas betala.
https://www.etc.se/ledare/samre-forutsa ... -fortsatta
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Så det kvittar för dig vad vi använder för källor, hur mycket kritik som skrivits här mot ETC kvittar. Kanske ska börja använda klimatupplysningen när vi diskuterar miljö och elbilar framöver...
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Kriper »

vigge50 skrev:
Så det kvittar för dig vad vi använder för källor, hur mycket kritik som skrivits här mot ETC kvittar. Kanske ska börja använda klimatupplysningen när vi diskuterar miljö och elbilar framöver...
Kritiken från några mot ETC förvånar, då mycket av det de refererar till kommer från empiri som forskare tagit fram. Heja Zalman! Vi behöver visioner, inte status quo.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

vigge50 skrev:
Så det kvittar för dig vad vi använder för källor, hur mycket kritik som skrivits här mot ETC kvittar. Kanske ska börja använda klimatupplysningen när vi diskuterar miljö och elbilar framöver...
:lol: :lol: :lol:
Isåfall inte första gången...
viewtopic.php?f=28&t=11915
Installerat 13,2 kWp solceller
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

+46 skrev:
vigge50 skrev:
Så det kvittar för dig vad vi använder för källor, hur mycket kritik som skrivits här mot ETC kvittar. Kanske ska börja använda klimatupplysningen när vi diskuterar miljö och elbilar framöver...
:lol: :lol: :lol:
Isåfall inte första gången...
viewtopic.php?f=28&t=11915
Det var dock inte så att jag tog det som fakta i en diskussion, jag snarare frågade om sidan.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av mickeisol »

vigge50 skrev:
Så det kvittar för dig vad vi använder för källor, hur mycket kritik som skrivits här mot ETC kvittar. Kanske ska börja använda klimatupplysningen när vi diskuterar miljö och elbilar framöver...
Jag har också läst kåbergers artikel, och vet att det är kritik mot ETC-tidningar (bidrag ekonomi etc), har även varit på ehrenbergs föreläsningar och mycket håller jag med om när det gäller solceller och energi, andra saker han pratar om tycker jag är fantasier. Tänkte få han som föreläsare 2012 ang solceller, men insåg då att han var inte riktigt en idealist (dyr) när det gällde att promota solcellerna.

Men angående ämnet som kåberger skriver om i artikeln vet jag inte vad man kan hävda är fel.
Jag tycker det är intressant att se hur dom som förespråkar kärnkraft har tänkt sig hur och vem ska bygga i sverige (finansiering tidplan etc), ska det skattefinansieras, då borde väl i rimlighetens namn all elproduktion vara gemensamt ägd typ.

Jag byggde själv en solcellsanläggning (19,6kwp) 2012, och fick 45%bidrag då, sen har jag fyllt på paneler i efterhand och har nu ungefär 28kwp (utan bidrag, ännu billigare paneler nu).
Ja frågan är om man kan likställa bidrag till kärnkraftverk med bidrag till solceller?.

Tycker det blir spännande att se hur elen kommer att funka söder om gävle till vintern, har rådd en kompis i stockholm att fixa elverk just in case.
Nån förstärkning av elnätet är väl inte att vänta innan 2027-2030 söderut, snabbaste lösningen är nog att skaffa tesla megapack i södra sverige.

Och här i norrland byggs vindkraftverk med oförminskad styrka (och elpriserna blåser sönder), har nya finska kärnkraftverket startat än?

Ja det är många frågor och den som lever får se.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

mickeisol skrev:
vigge50 skrev:
Så det kvittar för dig vad vi använder för källor, hur mycket kritik som skrivits här mot ETC kvittar. Kanske ska börja använda klimatupplysningen när vi diskuterar miljö och elbilar framöver...
Jag har också läst kåbergers artikel, och vet att det är kritik mot ETC-tidningar (bidrag ekonomi etc), har även varit på ehrenbergs föreläsningar och mycket håller jag med om när det gäller solceller och energi, andra saker han pratar om tycker jag är fantasier. Tänkte få han som föreläsare 2012 ang solceller, men insåg då att han var inte riktigt en idealist (dyr) när det gällde att promota solcellerna.

Men angående ämnet som kåberger skriver om i artikeln vet jag inte vad man kan hävda är fel.
Jag tycker det är intressant att se hur dom som förespråkar kärnkraft har tänkt sig hur och vem ska bygga i sverige (finansiering tidplan etc), ska det skattefinansieras, då borde väl i rimlighetens namn all elproduktion vara gemensamt ägd typ.

Jag byggde själv en solcellsanläggning (19,6kwp) 2012, och fick 45%bidrag då, sen har jag fyllt på paneler i efterhand och har nu ungefär 28kwp (utan bidrag, ännu billigare paneler nu).
Ja frågan är om man kan likställa bidrag till kärnkraftverk med bidrag till solceller?.

Tycker det blir spännande att se hur elen kommer att funka söder om gävle till vintern, har rådd en kompis i stockholm att fixa elverk just in case.
Nån förstärkning av elnätet är väl inte att vänta innan 2027-2030 söderut, snabbaste lösningen är nog att skaffa tesla megapack i södra sverige.

Och här i norrland byggs vindkraftverk med oförminskad styrka (och elpriserna blåser sönder), har nya finska kärnkraftverket startat än?

Ja det är många frågor och den som lever får se.
Det finns dock två linjer man kan dra utifrån trådens rubrik, den ena att vi inte bör bygga nya kärnkraftverk men behålla de vi har och den andra att vi bör stänga de vi har fortast möjligt. Att bygga nya tycker jag inte heller är en lysande idé men Zalman3 har flera gånger postat momentana effekter tidigt på morgonen eller runt midnatt och menat att kärnkraften är lika stor som exporten, därför kan vi stänga den kärnkraften vi har. När några av oss påpekade att det är stora skillnader i elpriset mellan norr och söder i Sverige så skrev han att det inte gjorde något eftersom priset nere i Europa ändå är runt 2,50 kr/kWh så om våra elpriser ökar ytterligare så är det fortfarande bra priset. Lätt för en som bor i lägenhet uppe i Umeå att säga...
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av mickeisol »

vigge50 skrev:
Det finns dock två linjer man kan dra utifrån trådens rubrik, den ena att vi inte bör bygga nya kärnkraftverk men behålla de vi har och den andra att vi bör stänga de vi har fortast möjligt. Att bygga nya tycker jag inte heller är en lysande idé men Zalman3 har flera gånger postat momentana effekter tidigt på morgonen eller runt midnatt och menat att kärnkraften är lika stor som exporten, därför kan vi stänga den kärnkraften vi har. När några av oss påpekade att det är stora skillnader i elpriset mellan norr och söder i Sverige så skrev han att det inte gjorde något eftersom priset nere i Europa ändå är runt 2,50 kr/kWh så om våra elpriser ökar ytterligare så är det fortfarande bra priset. Lätt för en som bor i lägenhet uppe i Umeå att säga...
Ja jag är mest sur över att elpriserna är så låga på dagarna, så att jag får dåligt betalt för solelen (SE2) :lol: . Det är ju mycket bättre att ha solceller i skåne nu.

Men elsituationen i sverige är intressant. Helt klart är det potential för tesla.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

mickeisol skrev:
vigge50 skrev:
Det finns dock två linjer man kan dra utifrån trådens rubrik, den ena att vi inte bör bygga nya kärnkraftverk men behålla de vi har och den andra att vi bör stänga de vi har fortast möjligt. Att bygga nya tycker jag inte heller är en lysande idé men Zalman3 har flera gånger postat momentana effekter tidigt på morgonen eller runt midnatt och menat att kärnkraften är lika stor som exporten, därför kan vi stänga den kärnkraften vi har. När några av oss påpekade att det är stora skillnader i elpriset mellan norr och söder i Sverige så skrev han att det inte gjorde något eftersom priset nere i Europa ändå är runt 2,50 kr/kWh så om våra elpriser ökar ytterligare så är det fortfarande bra priset. Lätt för en som bor i lägenhet uppe i Umeå att säga...
Ja jag är mest sur över att elpriserna är så låga på dagarna, så att jag får dåligt betalt för solelen (SE2) :lol: . Det är ju mycket bättre att ha solceller i skåne nu.

Men elsituationen i sverige är intressant. Helt klart är det potential för tesla.
Mina föräldrar har solceller och bor i SE4, det är nästan så jag skulle avråda dem att skaffa batterier om de var gratis i dagens läge med höga elpriser på dagen och låga på natten, i alla fall så länge skattereduktionen på 60 öre/kWh finns.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
mickeisol skrev:
vigge50 skrev:
Det finns dock två linjer man kan dra utifrån trådens rubrik, den ena att vi inte bör bygga nya kärnkraftverk men behålla de vi har och den andra att vi bör stänga de vi har fortast möjligt. Att bygga nya tycker jag inte heller är en lysande idé men Zalman3 har flera gånger postat momentana effekter tidigt på morgonen eller runt midnatt och menat att kärnkraften är lika stor som exporten, därför kan vi stänga den kärnkraften vi har. När några av oss påpekade att det är stora skillnader i elpriset mellan norr och söder i Sverige så skrev han att det inte gjorde något eftersom priset nere i Europa ändå är runt 2,50 kr/kWh så om våra elpriser ökar ytterligare så är det fortfarande bra priset. Lätt för en som bor i lägenhet uppe i Umeå att säga...
Ja jag är mest sur över att elpriserna är så låga på dagarna, så att jag får dåligt betalt för solelen (SE2) :lol: . Det är ju mycket bättre att ha solceller i skåne nu.

Men elsituationen i sverige är intressant. Helt klart är det potential för tesla.
Mina föräldrar har solceller och bor i SE4, det är nästan så jag skulle avråda dem att skaffa batterier om de var gratis i dagens läge med höga elpriser på dagen och låga på natten, i alla fall så länge skattereduktionen på 60 öre/kWh finns.
Jag har solceller och hade nog tagit emot batterier gratis om man fått installationen av dessa, annars inte. Staten måste göra något om de vill att vi som har solceller ska stå för batterier också...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
vigge50 skrev:
mickeisol skrev:
vigge50 skrev:
Det finns dock två linjer man kan dra utifrån trådens rubrik, den ena att vi inte bör bygga nya kärnkraftverk men behålla de vi har och den andra att vi bör stänga de vi har fortast möjligt. Att bygga nya tycker jag inte heller är en lysande idé men Zalman3 har flera gånger postat momentana effekter tidigt på morgonen eller runt midnatt och menat att kärnkraften är lika stor som exporten, därför kan vi stänga den kärnkraften vi har. När några av oss påpekade att det är stora skillnader i elpriset mellan norr och söder i Sverige så skrev han att det inte gjorde något eftersom priset nere i Europa ändå är runt 2,50 kr/kWh så om våra elpriser ökar ytterligare så är det fortfarande bra priset. Lätt för en som bor i lägenhet uppe i Umeå att säga...
Ja jag är mest sur över att elpriserna är så låga på dagarna, så att jag får dåligt betalt för solelen (SE2) :lol: . Det är ju mycket bättre att ha solceller i skåne nu.

Men elsituationen i sverige är intressant. Helt klart är det potential för tesla.
Mina föräldrar har solceller och bor i SE4, det är nästan så jag skulle avråda dem att skaffa batterier om de var gratis i dagens läge med höga elpriser på dagen och låga på natten, i alla fall så länge skattereduktionen på 60 öre/kWh finns.
Jag har solceller och hade nog tagit emot batterier gratis om man fått installationen av dessa, annars inte. Staten måste göra något om de vill att vi som har solceller ska stå för batterier också...
Med tanke på dagens läge med effektbrist i södra Sverige vilket är anledningen till de högre priserna så är det nog dock bra om så mycket som möjligt av effekten från solcellerna skickas ut på elnätet. Om det är någon som bör skaffa batterier så är det fabriker med höga effekttoppar dagtid som då skulle kunna ladda batterierna på natten. Om det snart kommer elbilar med V2G och i stor skala så och köparna får incitament nog så skulle dessa kunna laddas på natten och sen platta ut effekttopparna dagtid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Insändare från Torbjörn Vennström.
”Bygg havsbaserad vindkraft, nu!”

Insändare • Torsdag 06:00
Nu är det dags för Sverige att börja storsatsa på att bygga ut havsbaserad Vindkraft. Flera projekt ligger på ritbordet men det går alldeles för långsamt med utvecklingen.
Försvarsmaktens vetorätt satte stopp för t ex det stora projektet i Hanöbukten utanför Blekinge.

Samtidigt har vi för lite elproduktion i södra Sverige vilket då och då skapar effektbrist på grund av att de stora elledningarna från Norrland inte räcker till.

Havsbaserad vindkraft blir allt effektivare. Storbritannien har precis upphandlat ett vindkraftsprojekt till havs som redan år 2023 kommer att producera el till lägre kostnad än befintliga gaseldade kraftverk.
De sex vindkraftsområdena kommer att producera 29 TWh el vilket motsvarar en dryg femtedel av hela Sveriges förbrukning.
De brittiska vindkraftsparkerna byggs helt utan subventioner, och kommer tvärtom att bidra med inkomster till staten.
Vi skulle lätt kunna bygga sex stora vindkraftparker utanför Sveriges kuster. Då kan vi också exportera billig el till Europa och få bort smutsiga kolkraftverk.
Så – begränsa försvarets vetorätt, sätt in en stor del av coronakris-pengarna till en snabbstart av havsbaserad vindkraft på redan projekterade platser runt våra kuster.

Torbjörn Vennström
https://www.barometern.se/insandare/byg ... u-638183f2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Insändare från Torbjörn Vennström.
”Bygg havsbaserad vindkraft, nu!”

Insändare • Torsdag 06:00
Nu är det dags för Sverige att börja storsatsa på att bygga ut havsbaserad Vindkraft. Flera projekt ligger på ritbordet men det går alldeles för långsamt med utvecklingen.
Försvarsmaktens vetorätt satte stopp för t ex det stora projektet i Hanöbukten utanför Blekinge.

Samtidigt har vi för lite elproduktion i södra Sverige vilket då och då skapar effektbrist på grund av att de stora elledningarna från Norrland inte räcker till.

Havsbaserad vindkraft blir allt effektivare. Storbritannien har precis upphandlat ett vindkraftsprojekt till havs som redan år 2023 kommer att producera el till lägre kostnad än befintliga gaseldade kraftverk.
De sex vindkraftsområdena kommer att producera 29 TWh el vilket motsvarar en dryg femtedel av hela Sveriges förbrukning.
De brittiska vindkraftsparkerna byggs helt utan subventioner, och kommer tvärtom att bidra med inkomster till staten.
Vi skulle lätt kunna bygga sex stora vindkraftparker utanför Sveriges kuster. Då kan vi också exportera billig el till Europa och få bort smutsiga kolkraftverk.
Så – begränsa försvarets vetorätt, sätt in en stor del av coronakris-pengarna till en snabbstart av havsbaserad vindkraft på redan projekterade platser runt våra kuster.

Torbjörn Vennström
https://www.barometern.se/insandare/byg ... u-638183f2
Det låter helt klart intressant men vad kostar el från gaseldande kraftverk? Skulle gärna vilja se ett pris i öre/kWh istället för informationen att det är billigare än gaseldande kraftverk. Annars så säger det väldigt lite.

Sen angående mer vindkraft, om vi ska bygga mer vindkraft och ersätta kärnkraft så behöver vi definitivt bygga ut kraftledningarna till norr och länderna i Europa, eller ha tillgång till mycket batterier. Enligt elstatistik.se så producerade Sveriges vindkraft 5 787 MW den 30:e juli klockan 13:00. Den första augusti 06:00 så producerade Sveriges vindkraft 109 MW. Det är en faktor på 53 gånger.
För Danmark gick de från att producera mer el från vindkraft än vad de använde, tillsammans med värmekraftverk så hade de ett ordentligt överskott. Två dagar senare så klarade de endast att producera 25% av vad de använde, alltså importera 75% av el.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Havsbaserad vindkraft i söder är riktigt bra. Det enda negativa är om elpriset pga detta sjunker så lågt att kärnkraften lägger ner för fort. Lagom är alltid bäst så vi vill ha ett lågt elpris men inte för lågt förrän den dagen vi klarar oss helt utan kärnkraften.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Lars Json »

Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Det var stopp för mer vindkraft på och utanför Öland tidigare pga att överföringskapacitet saknades. Detta löstes för några år sedan vilket gjort att det börjat byggas och ansökas på nytt. FRA och andra får dock problem med en del av vindkraftverken i sin signalspaning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Kärnkraften var alltså inte så ”planerbar” som många hade räknat med.

Den kvarvarande kärnkraften går inte heller så bra. Vi hade till exempel höga elpriser i södra Sverige den 25 juni i år. Denna dag hade flera kärnkraftsreaktorer tekniska problem som tvingade fram reducerad effekt:

• Forsmark 2: Oplanerat nödvändigt underhåll av en generator efter oförutsedda problem.

• Forsmark 3: Bränsleläckage som medförde att man stängde verket.

• Ringhals 4: Oplanerat underhåll, gick på knappt halv effekt på grund av problem med en av generatorerna och byte av en rotor.

• Ringhals 3: Skulle ha startat efter årlig avställning, men stod fortfarande stilla.

Kärnkraften var alltså inte så ”planerbar” som många hade räknat med. Enligt Svenska kraftnät berodde förlängda revisioner inte bara på låga elpriser utan också på corona, vilket man knappast kan känna till i förväg.
https://www.etc.se/debatt/med-annu-mer- ... t-elsystem
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Kriper »

Heja Zalman! :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Man kan alltid räkna med att ETC är väldigt förutsägbara... :lol:
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Kriper »

Teslaspolen skrev:
Man kan alltid räkna med att ETC är väldigt förutsägbara... :lol:
Lennart Söder, professor på KTH, hur är han kopplad till ETC? Eller hur menar du?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Kriper skrev:
Teslaspolen skrev:
Man kan alltid räkna med att ETC är väldigt förutsägbara... :lol:
Lennart Söder, professor på KTH, hur är han kopplad till ETC? Eller hur menar du?
Lennart Söder verkar vara kopplad till Johan Ehrenberg på flera sätt under rätt många år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Lars Json »

https://www.fplus.se/var-tredje-svensk- ... morgonkoll
Prioritera.jpg
Hur många här på forumet skulle prioritera EL-bilen och skulle det ens vara möjligt vid en elransonering?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Kriper »

Svenssons skrev:
Kriper skrev:
Teslaspolen skrev:
Man kan alltid räkna med att ETC är väldigt förutsägbara... :lol:
Lennart Söder, professor på KTH, hur är han kopplad till ETC? Eller hur menar du?
Lennart Söder verkar vara kopplad till Johan Ehrenberg på flera sätt under rätt många år...
Är det ditt allmänna tyckande, eller har du något som visar på att det du skriver har någon relevans?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Lars Json skrev:
https://www.fplus.se/var-tredje-svensk- ... morgonkoll
Prioritera.jpg
Hur många här på forumet skulle prioritera EL-bilen och skulle det ens vara möjligt vid en elransonering?
Både mobilen och elbilen laddas ju på natten när förbrukningen är låg i övrigt så inget problem egentligen. Av det som måste köras Hela tiden så prioriterar jag så klart kyl, frys och värme och sedan internet/kommunikation/nyheter.
Skriv svar