Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Peter Andersson »

nek0 skrev:
Är det bara någon som är nyfiken eller är det något större?
https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .XqJrvAMnK
Polisen utreder brott.
Försvarsmakten är inkopplad.

Stor drönare flög över Forsmark – polisen utreder brott

UPPDATERAD IDAG 12:26PUBLICERAD IDAG 08:12

En större drönare har setts flyga över Forsmarks kärnkraftverk under fredagskvällen. Vid samma tidpunkt ska en drönare ha setts även vid Oskarshamn. Också vid Ringhals och Barsebäck har ”någon form av föremål” skådats, men polisen kan inte bekräfta vilken typ av objekt det ska röra sig om.

Försvarsmakten är informerad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... eder-brott
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Provokation.
Kanske med syfte att fokusera mer på det egna landets säkerhet än andra länders. Ukraina t.ex.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
Provokation.
Kanske med syfte att fokusera mer på det egna landets säkerhet än andra länders. Ukraina t.ex.
Ja, eller att vissa anhängare till vindkraften vill hindra den renässans för kärnkraft som börjat spridas. Dessa grupperingar har väl dessutom en tradition att göra liknande saker. 2015 klättrade 19 aktivister över staketet till kärnkraftverket i Oskarshamn.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
Provokation.
Kanske med syfte att fokusera mer på det egna landets säkerhet än andra länders. Ukraina t.ex.
Ja, eller att vissa anhängare till vindkraften vill hindra den renässans för kärnkraft som börjat spridas. Dessa grupperingar har väl dessutom en tradition att göra liknande saker. 2015 klättrade 19 aktivister över staketet till kärnkraftverket i Oskarshamn.
Tydligen duger det inte med vilken drönare som helst för att kunna flyga i det vädret.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
Provokation.
Kanske med syfte att fokusera mer på det egna landets säkerhet än andra länders. Ukraina t.ex.
Ja, eller att vissa anhängare till vindkraften vill hindra den renässans för kärnkraft som börjat spridas. Dessa grupperingar har väl dessutom en tradition att göra liknande saker. 2015 klättrade 19 aktivister över staketet till kärnkraftverket i Oskarshamn.
Ja, men dessa aktivister gör ju en stor grej av det. Inte smyger runt i det fördolda.

Sedan är det ju knappast "anhängare av vindkraft" som gör detta utan organisationer så som Green Peace.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Mr_SunBear skrev:
Avsättning till slutförvaring per producerad kilowatt.
Men kostnaden för slutförvaret uppstår ju redan när första staven ska förvaras. Även om vi skulle avskaffa kärnkraften imorgon behöver vi ju ändå ha anläggning för slutförvaring på 100 000år spelar ju ett par hundra år ingen roll.
Nej, det är ju trots allt stor skillnad att förvara 10 kg än 100 ton material. Det är ju därför helt rätt att ta betalt per kg eller producerad kWh. Om det sedan går att ta rätt betalt med tanke på de enorma tidsrymderna är ju väldigt osäkert.

Den andra kostnaden som inte fanns med är ju ”försäkringen” vid en eventuell olycka. Staten tar ju de kostnaden men vill så klart ta en liten avgift från verket om inte annat så symboliskt.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Mr_SunBear skrev:
Avsättning till slutförvaring per producerad kilowatt.
Men kostnaden för slutförvaret uppstår ju redan när första staven ska förvaras. Även om vi skulle avskaffa kärnkraften imorgon behöver vi ju ändå ha anläggning för slutförvaring på 100 000år spelar ju ett par hundra år ingen roll.
Nej, det är ju trots allt stor skillnad att förvara 10 kg än 100 ton material. Det är ju därför helt rätt att ta betalt per kg eller producerad kWh. Om det sedan går att ta rätt betalt med tanke på de enorma tidsrymderna är ju väldigt osäkert.

Den andra kostnaden som inte fanns med är ju ”försäkringen” vid en eventuell olycka. Staten tar ju de kostnaden men vill så klart ta en liten avgift från verket om inte annat så symboliskt.
Visst. Men nu handlar det inte om 10kg eller 100ton. Sverige har nu 6500ton använt kärnbränsle och en reaktor producerar 20ton per år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Visst. Men nu handlar det inte om 10kg eller 100ton. Sverige har nu 6500ton använt kärnbränsle och en reaktor producerar 20ton per år.
Det visar ju ännu tydligare på min poäng 10 kg ganska enkelt, 100 ton kräver lite mer efter tanke 6500 ton är ännu mer och kräver ännu mer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Peter Andersson skrev:
nek0 skrev:
Är det bara någon som är nyfiken eller är det något större?
https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .XqJrvAMnK
Polisen utreder brott.
Försvarsmakten är inkopplad.

Stor drönare flög över Forsmark – polisen utreder brott

UPPDATERAD IDAG 12:26PUBLICERAD IDAG 08:12

En större drönare har setts flyga över Forsmarks kärnkraftverk under fredagskvällen. Vid samma tidpunkt ska en drönare ha setts även vid Oskarshamn. Också vid Ringhals och Barsebäck har ”någon form av föremål” skådats, men polisen kan inte bekräfta vilken typ av objekt det ska röra sig om.

Försvarsmakten är informerad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... eder-brott
Vad kan en sådan här drönare göra? Antar att den är för liten för att bära något som kan skada ett kärnkraftverk. Mål laser kanske?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Vad kan en sådan här drönare göra? Antar att den är för liten för att bära något som kan skada ett kärnkraftverk. Mål laser kanske?
Ingenting såklart. Reaktorbyggnaden klarar en direktträff av ett passagerarplan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Vad kan en sådan här drönare göra? Antar att den är för liten för att bära något som kan skada ett kärnkraftverk. Mål laser kanske?
Ingenting såklart. Reaktorbyggnaden klarar en direktträff av ett passagerarplan.
Ja, precis så vad gör den där?
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Holve »

När jag var på ett verk i Sverige så såg flera personer en dykare i kylvatten kanalen. Det blev ett jäkla pådrag med bl.a. 2 st helikoptrar som hovrade och sökte.

Han hade ett sånt där system som inte släpper upp bubblor så det var nog ingen från den lokala dykklubben
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
Vad kan en sådan här drönare göra? Antar att den är för liten för att bära något som kan skada ett kärnkraftverk. Mål laser kanske?
Ingenting såklart. Reaktorbyggnaden klarar en direktträff av ett passagerarplan.
Ja, precis så vad gör den där?
Skrämmas, så ett litet frö av oro, jävlas i största allmänhet…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Skrämmas, så ett litet frö av oro, jävlas i största allmänhet…?
Tänker de fel här då? För vad som händer om vi utsätts för provokationer är ju att vi väljer att skydda oss ännu mer. Vi kommer satsa mer på militären och kanske gå med i NATO. Kan ju iofs vara NATO som står bakom, men det är ju extremt långsökt, är de ens intresserade av vad Sverige gör?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Skrämmas, så ett litet frö av oro, jävlas i största allmänhet…?
Tänker de fel här då? För vad som händer om vi utsätts för provokationer är ju att vi väljer att skydda oss ännu mer. Vi kommer satsa mer på militären och kanske gå med i NATO. Kan ju iofs vara NATO som står bakom, men det är ju extremt långsökt, är de ens intresserade av vad Sverige gör?
Dom vill att vi ska bli upptagna med funderingar på egna problem och bry oss mindre vad andra gör.
Dom uppskattar mer nationalism. Ensam är svag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Dom vill att vi ska bli upptagna med funderingar på egna problem och bry oss mindre vad andra gör.
Dom uppskattar mer nationalism. Ensam är svag.
Men är det så vi reagerar? Jag vet inte hur du känner men jag blir väldigt mycket mer engagerad i Ukraina efter att Putin sa att vi i Sverige inte ska ha rätt att välja vilka allianser vi ska gå med i.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Dom vill att vi ska bli upptagna med funderingar på egna problem och bry oss mindre vad andra gör.
Dom uppskattar mer nationalism. Ensam är svag.
Men är det så vi reagerar? Jag vet inte hur du känner men jag blir väldigt mycket mer engagerad i Ukraina efter att Putin sa att vi i Sverige inte ska ha rätt att välja vilka allianser vi ska gå med i.
Frågan är väl hur man är engagerad.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Frågan är väl hur man är engagerad.
Ja, de flesta kanske missade Putins hot mot våran självständighet?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Frågan är väl hur man är engagerad.
Ja, de flesta kanske missade Putins hot mot våran självständighet?
Nej det är ju just det. Truppförstärkningar på Gotland och drönare över kärnkraftsverk. Ukraina kommer då lite i andra hand för många.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Nej det är ju just det. Truppförstärkningar på Gotland och drönare över kärnkraftsverk. Ukraina kommer då lite i andra hand för många.
Är jag så unik alltså?
Jag hoppas ju att någon nu ser hur tokig Putin börjar brioche sätter stopp på honom. Men det kanske bara är jag som reagerar så?

Den stora frågan är ju hur de som kan tänka sig att rösta på SD tänker. En SD regering vore ju jackpot för Putin.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Peter Andersson »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nej det är ju just det. Truppförstärkningar på Gotland och drönare över kärnkraftsverk. Ukraina kommer då lite i andra hand för många.
Är jag så unik alltså?
Jag hoppas ju att någon nu ser hur tokig Putin börjar brioche sätter stopp på honom. Men det kanske bara är jag som reagerar så?

Den stora frågan är ju hur de som kan tänka sig att rösta på SD tänker. En SD regering vore ju jackpot för Putin.
Kan ju vara läge att sluta köpa olja från Ryssland.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nej det är ju just det. Truppförstärkningar på Gotland och drönare över kärnkraftsverk. Ukraina kommer då lite i andra hand för många.
Är jag så unik alltså?
Jag hoppas ju att någon nu ser hur tokig Putin börjar brioche sätter stopp på honom. Men det kanske bara är jag som reagerar så?

Den stora frågan är ju hur de som kan tänka sig att rösta på SD tänker. En SD regering vore ju jackpot för Putin.
Ärligt talat vet jag inte riktigt vad SD spelar för roll här?

Typ var fjärde man i Sverige röstar på SD inklusive min svåger och min far. Vet inte om Putin tycker att de vore bättre än fyra år till av den menlösa regering vi har nu?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nej det är ju just det. Truppförstärkningar på Gotland och drönare över kärnkraftsverk. Ukraina kommer då lite i andra hand för många.
Är jag så unik alltså?
Jag hoppas ju att någon nu ser hur tokig Putin börjar brioche sätter stopp på honom. Men det kanske bara är jag som reagerar så?

Den stora frågan är ju hur de som kan tänka sig att rösta på SD tänker. En SD regering vore ju jackpot för Putin.
Varför tror du själv det flyger drönare över kärnkraftsverken?
Du hoppas på någon sätter stopp för honom.
SD ser jag som nationalistiskt. Det skulle nog passa honom bra.
Då är det ju praktiskt om nuvarande regeringen framstår som oförmögen att hantera hot.
Jag tror det är vad som pågår.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Varför tror du själv det flyger drönare över kärnkraftsverken?
Du hoppas på någon sätter stopp för honom.
SD ser jag som nationalistiskt. Det skulle nog passa honom bra.
Då är det ju praktiskt om nuvarande regeringen framstår som oförmögen att hantera hot.
Jag tror det är vad som pågår.
Ja, att Putin gillar eller till och med stödjer SD är ju ganska klart.

Och ja, det kan vara så att de som kan tänka sig att rösta på SD ser det som en svaghet hos regeringen att det flyger drönare utanför kärnkraftverk (helt löjligt naturligtvis). Naturligtvis går även rysstrollen(?) in och förlöjliga de svenska militärerna på Gotland, kolla kommentatorsfälten under dessa bilder… mycket förlöjligande.


Den enda andra anledningen att flyga nära kärnkraftverk är för att kunna detaljstudera hur man kan sätta in sabotage. Men det måste ju finnas enklare sätt att göra det på?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Skulle bli mycket förvånad om man inte redan vet hur kärnkraftverken ser ut på utsidan.
Skriv svar