Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Att lagra vätgas är jobbigt och dyrt. Finns liknande alternativ som är billigare och enklare, tex metan. Det är detta som SpaceX kommer att använda på Mars.
Jag tror på vad du säger, frågan är varför de som räknat på det ändå går till vätgas. Antagligen ser de att man kan sälja den lagrade produkten vid sidan av också, annars borde det vara som du säger, metan som gäller.

Hur som helst så tror jag att det kommer någon teknik för något som kan lagra i gigantiskt mycket större skala än batterier, som tillsammans med pumpkraft är mest effektivt, men inte skalbart där man behöver det. Snackar vi den nya vindkraften utanför Halland som kommer producera som ett kärnkraftverk när det blåser på riktigt, då räcker inte ett fjantigt batteri till, då behövs storskalig lagring och allra helst att leverantören helt kan plocka bort majoriteten av produktionen från marknaden före priset sätts så att leverantörens övrigt kraftverk inte drabbas av negativa priser t ex...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

För övrigt vore metanlagring fantastiskt i de områden som har befintliga gasledningar. Dvs om man kunde koppla på metangasen till dessa då det antagligen när kraftkällan trots omvägen från el till metan är billigare att producera metan från el än att pumpa upp metan ur marken...

Alla dessa teorier med lagring hänger dock på att priset per producerad kWh är nere på läjligt låga nivåer och att då dubbla eller trippla priset eller sänka verkningsgraden till hälften fortfarande är billigare än typ kärnkraft och kol så är det ju inte svårt att se att vi inte har dessa kraftslag kvar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av fth »

zyax skrev:
Jag tror på vad du säger, frågan är varför de som räknat på det ändå går till vätgas.
Jag tror att den enda anledningen att vätgas fortfarande öht diskuteras är att det är ett sista halmstrå för fossilindustrin att få avsättning för sina produkter i framtiden.

Fossil vätgas kommer under överskådlig tid vara extremt mycket billigare än vätgas framställd via elektrolys. Med en vätgasekonomi på plats är det förstås svårt att motstå frestelsen att använda det billigaste alternativet i stället för dyr vätgas från förnyelsebar energi.

Den senaste kampanjen från fossil-lobbyn är "blue hydrogen", dom hade iaf inte mage att kalla den "green" :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

fth skrev:
zyax skrev:
Jag tror på vad du säger, frågan är varför de som räknat på det ändå går till vätgas.
Jag tror att den enda anledningen att vätgas fortfarande öht diskuteras är att det är ett sista halmstrå för fossilindustrin att få avsättning för sina produkter i framtiden.

Fossil vätgas kommer under överskådlig tid vara extremt mycket billigare än vätgas framställd via elektrolys. Med en vätgasekonomi på plats är det förstås svårt att motstå frestelsen att använda det billigaste alternativet i stället för dyr vätgas från förnyelsebar energi.

Den senaste kampanjen från fossil-lobbyn är "blue hydrogen", dom hade iaf inte mage att kalla den "green" :D :D

/fth
Vätgas kommer på sikt inte vara billigare via naturgas och att det skulle bli produktion av detta för fossilbilsindustrin tror jag inte på, men om någon utanför lagringsvärlden och industrin (stålproduktion etc) ska använda vätgas är det ju för båtar och annat där batterier känns extremt avlägset. Allt handlar inte om vätgasbilar i den här ekvationen, vissa här har snöat in på att eftersom vätgasbilar är kass så måste alla andra fordon som går på det också vara lika kass. I fallet Northseawindpowerhub så ska de alltså skicka vätgasen in till hamnar i Tyskland och Holland och Belgien, jag antar att de tänker sig att Maersk och andra har skepp klara för att köra på detta när hubben är klar. Men jag är långt ifrån säker för det finns inget som beskriver vem förbrukaren av vätgasen ska vara...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Danskarna vill bygga vindkraftverk till havs.
Borde fungera bra i Sverige också.

Energistyrelsen har i en ny rapport kortlagt de danske havarealer, hvor man potentielt kan etablere de havvindmøller, der skal hjælpe Danmark med at nå målet om, at minimum 55 pct. af danskernes energibehov skal dækkes af vedvarende energi i 2030.

Det skriver Energistyrelsen i en pressemeddelelse.

Det samlede areal er på 35.000 kvadratkilometer, hvor det ifølge Energistyrelsen ville kunne lade sig gøre at producere 40.000 MW.
https://ing.dk/artikel/her-kan-vi-laegg ... att-225624
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Jag hade visst läst om Maersks planer så jag kan lika gärna posta mina idéer här. Folk får dra sina egna slutsatser om varför vätgas, men det är ju rimligt att tänka sig att rederierna är de stora mottagarna av överproduktionen av el.

https://www.npr.org/2019/07/16/71669300 ... n-shipping

OM det här är vägen till den billigaste elen, vilket jag tror, så är det ju bra om vi även bygger de förhatliga vätgasproduktionsanläggningarna också så att företagen som överproducerar i Sverige kan sälja den dyrare vätgasen än den billiga elen när priset är nära noll eller minus.

Fortfarande är det dock så att det här kommer handla om billigare vätgas än den avsedd för bilar som måste ha tröga anläggningar som ska komprimera vätgasen vilket gör den löjligt dyr.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av fth »

zyax skrev:
Vätgas kommer på sikt inte vara billigare via naturgas [...]
"Green hydrogen", dvs framställd via elektrolys från förnyelsebar el, är idag 3-6ggr dyrare än fossil vätgas. Med en ökad efterfrågan tror jag inte skillnaden kommer att minska under överskådlig tid.

IEA bedömer t.ex. att priset för "green hydrogen" möjligen kan falla med 30% till 2030, då endast under förutsättning att tillverkningen av elektrolysörer skalas upp väsentligt.

Edit: det var en tid sen jag jämförde priser, det är faktiskt värre än jag minns det, skillnaden enligt ovan är idag 4-18ggr :o

Vilken vätgas tror ni rederierna kommer att välja om/när dom konverterat till vätgasdrift? "Grön" för 4-18ggr priset, "blå" för 2-3ggr priset, eller "svart" för 1ggr priset? Den absolut billigaste vätgasen idag är framställd från kol utan CCS, med tanke på att rederierna slagits i många år för att få fortsätta elda bunkerolja så råder det i mina ögon inga tvivel om att ev vätgasfartyg kommer att köras uteslutande på fossil vätgas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
Jag hade visst läst om Maersks planer så jag kan lika gärna posta mina idéer här. Folk får dra sina egna slutsatser om varför vätgas, men det är ju rimligt att tänka sig att rederierna är de stora mottagarna av överproduktionen av el.

https://www.npr.org/2019/07/16/71669300 ... n-shipping

OM det här är vägen till den billigaste elen, vilket jag tror, så är det ju bra om vi även bygger de förhatliga vätgasproduktionsanläggningarna också så att företagen som överproducerar i Sverige kan sälja den dyrare vätgasen än den billiga elen när priset är nära noll eller minus.

Fortfarande är det dock så att det här kommer handla om billigare vätgas än den avsedd för bilar som måste ha tröga anläggningar som ska komprimera vätgasen vilket gör den löjligt dyr.
Intressant artikel, kul att vätgas är på gång inom fartygsindustrin men synd att det tar så lång tid. Självklart så förstår man att det tar tid men det skulle vara intressant att följa utvecklingen framöver.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

fth skrev:
zyax skrev:
Vätgas kommer på sikt inte vara billigare via naturgas [...]
"Green hydrogen", dvs framställd via elektrolys från förnyelsebar el, är idag 3-6ggr dyrare än fossil vätgas. Med en ökad efterfrågan tror jag inte skillnaden kommer att minska under överskådlig tid.

IEA bedömer t.ex. att priset för "green hydrogen" möjligen kan falla med 30% till 2030, då endast under förutsättning att tillverkningen av elektrolysörer skalas upp väsentligt.

Edit: det var en tid sen jag jämförde priser, det är faktiskt värre än jag minns det, skillnaden enligt ovan är idag 4-18ggr :o

Vilken vätgas tror ni rederierna kommer att välja om/när dom konverterat till vätgasdrift? "Grön" för 4-18ggr priset, "blå" för 2-3ggr priset, eller "svart" för 1ggr priset? Den absolut billigaste vätgasen idag är framställd från kol utan CCS, med tanke på att rederierna slagits i många år för att få fortsätta elda bunkerolja så råder det i mina ögon inga tvivel om att ev vätgasfartyg kommer att köras uteslutande på fossil vätgas.

/fth
Om du köper elen och sedan konverterar den till vätgas blir det extremt dyrt. Om du tillverkar elen själv och kan välja att hålla inne att elen åker ut på marknaden när du har överproduktion för att upprätthålla priset.

Jag exemplifierar. Säg att du räknar på ett vindkraftverk som ska hålla i 30 år ute till havs och med snittade väderförhållanden så kommer det producera en viss summa MWh totalt under denna period. Alla kostnader för förluster, installationer och liknande ska då räknas av och fördelas över denna tid. Du kan helt enkelt räkna ut vad din produktionskostnad för en kWh blir. Säg att den blir 12 öre / kWh utslaget över hela perioden, du kan självklart räkna på riktiga rörliga kostnader och riktiga fasta, men för ett vindkraftverk är det mest fasta kostnader för installation, eldragning och avveckling underhållskostnaderna är minimala räknade per kWh.

Om man då leker med tanken att man har massor av sådana verk och när det då blåser väldigt mycket så sjunker elpriset så mycket att du inte ens får något för elen eller nära 0, vad gör du då. Antingen kan du göra elen till vätgas och skicka denna till hamn och sälja den som vätgas eller få 0 för den. Då kostar plötsligt inte vätgas 3 ggr priset av elen, det gör den bara om du köper elen.
Det jag antar är också att detta kommer vara i så stor skala att när dessa leverantörer ser att väderförutsättningarna är goda när elpriserna för morgondagen sätts så kommer de hålla inne med el som annars hade sålts på marknaden, detta för att priset för de anläggningar som fortfarande är kopplade till nätet ska få betalt för den el de levererar.

Sedan tror jag som sagt inte att vätgasen i sig kommer bli så mycket billigare, men för producenterna kommer hydrolysvätgas vara otroligt mycket billigare att skapa än att göra det via naturgas den dagen vi har överproduktion av vind/sol...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Vi lär aldrig få överproduktion av el, möjligtvis lokala brister i effektöverföring. Det lär dock i princip alltid vara billigare och effektivare att lösa problemet med effektöverföringen med ledningar, avtal och tillfällig lagring än komplicerade ineffektivare lösningar.

Vindkraftverk är inte gratis och kräver underhåll. De lär inte sättas upp utan att kopplas till elnätet och bara om det finns efterfrågan på el från elnätet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av fth »

zyax skrev:
Sedan tror jag som sagt inte att vätgasen i sig kommer bli så mycket billigare, men för producenterna kommer hydrolysvätgas vara otroligt mycket billigare att skapa än att göra det via naturgas den dagen vi har överproduktion av vind/sol...
Jag hoppas att du har rätt, men jag är fortsatt mycket skeptisk, det skulle krävas revolutionerande genombrott för att priset för grön vätgas skulle minska till 1/4 - 1/18 av dagens.

Det är ju inte heller så att det är gratis att skaffa sig kapaciteten att göra vätgas istf sälja till underpris. Det är en väsentlig investering, elektrolysörer, lagring, komprimering, transport etc, som skulle fördyra vind- och solkraftverk rejält, det kommer nog dröja länge innan någon aktör anser det vara en vettig investering.

Jag tror tvärtom det vore ett gigantiskt misstag att skapa en ny, stor efterfrågan på vätgas, det kommer i mina ögon oundvikligen leda till en ökad produktion av fossil vätgas.

Bara att ersätta dagens vätgasproduktion (som alltså till 96% är fossil, c:a 3.9% som "restprodukt" i klorframställning och andra processer, och endast 0.1% i "direkt" elektrolys av vatten), skulle kräva mer el per år än vad som förbrukas i hela EU.

Detta då innan man har skapat en ytterligare efterfrågan från tunga transporter och fartyg.

För mig står det iaf helt klart att dessa initiativ måste vara i huvudsak drivna av fossilindustrins försök att skapa nya marknader för sina produkter, som sagt, den billigaste vätgasen på marknaden idag produceras från kol, den näst billigaste från naturgas ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Vi lär aldrig få överproduktion av el, möjligtvis lokala brister i effektöverföring. Det lär dock i princip alltid vara billigare och effektivare att lösa problemet med effektöverföringen med ledningar, avtal och tillfällig lagring än komplicerade ineffektivare lösningar.

Vindkraftverk är inte gratis och kräver underhåll. De lär inte sättas upp utan att kopplas till elnätet och bara om det finns efterfrågan på el från elnätet.

Jo, det har vi redan haft och det är relativt vanligt i både Tyskland och Danmark som har stor del vindenergi.

https://svenskvindenergi.org/komm-fran- ... -framtiden
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Vi lär aldrig få överproduktion av el, möjligtvis lokala brister i effektöverföring. Det lär dock i princip alltid vara billigare och effektivare att lösa problemet med effektöverföringen med ledningar, avtal och tillfällig lagring än komplicerade ineffektivare lösningar.

Vindkraftverk är inte gratis och kräver underhåll. De lär inte sättas upp utan att kopplas till elnätet och bara om det finns efterfrågan på el från elnätet.
Jag håller ofta med dig om det mesta, men här håller jag inte alls med. För mig är det klart som korvspad att det kommer överproduceras från sol och/eller vind och att denna kommer att lagras eller säljas i annan form.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

fth skrev:
zyax skrev:
Sedan tror jag som sagt inte att vätgasen i sig kommer bli så mycket billigare, men för producenterna kommer hydrolysvätgas vara otroligt mycket billigare att skapa än att göra det via naturgas den dagen vi har överproduktion av vind/sol...
Jag hoppas att du har rätt, men jag är fortsatt mycket skeptisk, det skulle krävas revolutionerande genombrott för att priset för grön vätgas skulle minska till 1/4 - 1/18 av dagens.

Det är ju inte heller så att det är gratis att skaffa sig kapaciteten att göra vätgas istf sälja till underpris. Det är en väsentlig investering, elektrolysörer, lagring, komprimering, transport etc, som skulle fördyra vind- och solkraftverk rejält, det kommer nog dröja länge innan någon aktör anser det vara en vettig investering.

Jag tror tvärtom det vore ett gigantiskt misstag att skapa en ny, stor efterfrågan på vätgas, det kommer i mina ögon oundvikligen leda till en ökad produktion av fossil vätgas.

Bara att ersätta dagens vätgasproduktion (som alltså till 96% är fossil, c:a 3.9% som "restprodukt" i klorframställning och andra processer, och endast 0.1% i "direkt" elektrolys av vatten), skulle kräva mer el per år än vad som förbrukas i hela EU.

Detta då innan man har skapat en ytterligare efterfrågan från tunga transporter och fartyg.

För mig står det iaf helt klart att dessa initiativ måste vara i huvudsak drivna av fossilindustrins försök att skapa nya marknader för sina produkter, som sagt, den billigaste vätgasen på marknaden idag produceras från kol, den näst billigaste från naturgas ;)

/fth

Du kan läsa om konceptet här https://northseawindpowerhub.eu/wp-cont ... ptions.pdf

Går inte EU under ekonomiskt så kommer det här projektet att sättas igång. Britterna har redan börjat bygga den första anläggningen i Doggers bankar, men detta är otroligt mycket större än så.

jag är medveten om vilken skit vätgas är i många sammanhang och framförallt i små applikationer såsom bilar och att det kostar hutlöst att producera idag, men när vi pratar elproduktion av förnyelsebara källor i riktigt stor skala där ett Tesla Magapack är en fis i havet så är det plötsligt helt andra kostnader och inkomster och möjligheter.
Som Svenssons skrev är det bättre att gå omvägen via metan om man bara ska lagra för el, alltså måste detta koncept ingå i något som innebär att andra tänker sig köpa det här från hamnanläggningar, ni får gärna teoretisera om till vad, jag går bara inte med på att det är för att gå till bilar, då det tillkommer sinnesjuka komplexiteter och kostnader för att pressa ihop vätgasen som gör både bränslet extremt dyrt och anläggningarna otroligt kostsamma/alternativt dåliga.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror att Liquid Air battery är ett billigare/säkrare sätt att lagra energi än vätgas.

viewtopic.php?f=29&t=21920&p=445142&hil ... ir#p445142
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Var tvungen att läsa mer nu och hittade deras Concept Paper 4: https://northseawindpowerhub.eu/wp-cont ... nefits.pdf
When moving away from dispatchable (and load
following) power sources it is key to ensure security
of supply in the energy system. The Hub-and-Spoke
concept ensures that security of supply is maintained
cost-effectively through integrated electricity and
gas infrastructure (through P2X4
conversion) which
can produce e.g. hydrogen or other synthetic fuels
when (local) electricity excesses occur. The existing
gas infrastructure (gas storages, pipelines and
compressors) can be used to store and transmit
hydrogen, and support decarbonisation in end-use
sectors such as industry and transport. Hydrogen can
be converted back to power (in other locations) when
shortage situations occur. An additional benefit of
P2X conversion is that it has the potential to reduce
the energy import dependency of the EU, as P2X can
provide (decarbonised) synthetic fuels and feedstock
for industry

Plus detta:
Other work by the consortium has shown that
based on long term (2050) energy scenarios
the transition from a largely fossil based to a
predominantly renewable energy electricity
generation mix requires significant (approximately
100 – 140 TWh) seasonal storage for the North
Sea countries. And that the large scale expansion
of North Sea offshore wind, and phase out of
fossil based generation capacity, implies a need
to transport approximately 25% of the generated
offshore wind energy to inland location beyond the
coastal regions. Using power-to-gas conversion
in coastal regions connected to transmission to
demand centres located deep inland may relieve
congestions in the electricity transmission grid.
Therefore, it can reduce curtailment due to
transmission bottlenecks of variable renewable
energy and support system adequacy. Also,
developing synergies between offshore wind
and Renewable Energy-fuel production at large
scale coastal industrial facilities, could support
system integration of large-scale offshore wind,
reducing congestion in the electricity transmission
grid through a flexible switch between electricity
generation and consumption operation modes.
Further analysis is required and will be undertaken
by the consortium to quantify the costs and benefits
associated with further sector coupling between
the electricity and the gas (Hydrogen) grid in
relation to the integration of large scale North Sea
offshore wind.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

I studien så hittade jag också Northseawindpowerhub fullskaliga anläggnings maxeffekt år 2040 beskriven:
likely more than 150 GW in
the North Sea alone by 2040.
150 GW är alltså maxkapacitet. Nu är det sällan vindstilla på Nordsjön, men heller sällan nära max, men ändå, man förstår ju lätt att de kommer överproducera om de når ens nära det där. Men om man förstår hur mycket energi det finns där. Tyskland har typ dubbla Sveriges förbrukning om man vill ha någon referens. Vi använder momentant som mest 25-30GW på vintern samt 10-20GW på sommaren och då har vi tung industri och kallt energikrävande klimat. Då förstår man hur mycket 150GW är eller i alla fall 100GW+ om det blåser ok.

Nu är detta ett EU-projekt med en massa länder inblandade så man får ta framförallt tiderna med en nypa salt, men vattendjupet är inte farligt och storskalig produktion kommer det komma där, frågan är när och om Sverige kommer vara med på banan. Vi är med på konceptstadiet som ett av länderna...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Lite ytterligare perspektiv på lagring:
Other work by the consortium has shown that based on long term (2050) energy scenarios the transition from a largely fossil based to a predominantly renewable energy electricity generation mix requires significant (approximately 100 – 140 TWh) seasonal storage for the North Sea countries.
100TWh är lika med 33 miljoner Tesla Megapacks eller då 100 000 fullstora Megapacks-anläggningar som dagens största.

Många Megapacks blir det... eller så tar man en mer skalbar lösning.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Vestas tar hem största europeiska vindkraftordern någonsin.

103 vindkraftverk med en total kapacitet på 443 megawatt ska monteras på Shetlandsöarna. Nu är det klart vem som ska leverera verken.
Danska Vestas har fått i uppdrag att leverera 103 vindmöllor av typen V117-4.2, med en samlad kapacitet på 443 megawatt, enligt ett pressmeddelande från Vestas. Ordern är den största enskilda beställningen på vindkraftmöllor i Europa som hittills har gjorts.
Beställare är bolaget SSE Renewables och möllorna ska användas på Viking, ett landbaserat vindkraftprojekt på Shetlandsöarna.
De första leveranserna är planerade till första kvartalet 2023 och när Vikingprojektet är färdigställt ska det ha en kapacitet som motsvarar det årliga energibehovet hos en halv miljon hushåll.

https://www.nyteknik.se/energi/vestas-t ... in-6999689
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Vi lär aldrig få överproduktion av el, möjligtvis lokala brister i effektöverföring. Det lär dock i princip alltid vara billigare och effektivare att lösa problemet med effektöverföringen med ledningar, avtal och tillfällig lagring än komplicerade ineffektivare lösningar.

Vindkraftverk är inte gratis och kräver underhåll. De lär inte sättas upp utan att kopplas till elnätet och bara om det finns efterfrågan på el från elnätet.

Jo, det har vi redan haft och det är relativt vanligt i både Tyskland och Danmark som har stor del vindenergi.

https://svenskvindenergi.org/komm-fran- ... -framtiden
Jag kallar detta högst tillfälliga lokala brister i effektöverföringen. Det du länkar till gäller 4 timmar under en natt. Detta kommer leda till att företag kommer fundera en extra gång på nybyggnation av vindkraft samt om det är möjligt att temporärt minska produktion (minska på vindkraften för att spara på verken) och tillfälligt få avsättning till elen (avtal med förbrukare och temporär lagring tex).

Dessa 4 timmar med ett spotpris som lägst på 0,2 öre/kWh kommer inte leda till mångmiljoninvestering för att producera vätgas som sedan måste transporteras någonstans. Vätgas som sedan har tappat ca 20-30 procent av värdet mot ren el under normala förhållanden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Batteriprojekten blir allt större.


Tesla Could Work with Neoen on 1.8GWh Big Battery Storage Project in South Australia

French renewable energy developer Neoen has applied to develop a huge $3 billion Goyder South wind, solar and energy storage project— including a proposed large battery that's nearly 10 times larger than an expanded “Tesla big battery” at Hornsdale.

The plan proposes a total of 1,200MW of wind energy, 600MW of solar PV, and 900MW/1800MWh of battery storage, reported Renew Economy. Each stage would be delivered in three equal tranches of 400MW wind, 200MW solar and 300MW/600MWh of battery storage. Combined, they would generate around 4.8 terawatt-hours of zero-emissions power each year, nearly doubling the current output of wind and solar in the state, and taking South Australia close to the Liberal government’s net 100% renewables target just on its own.

Neoen says the wind facility will consist of up to 163 turbines, suggesting a capacity of 7.3MW per turbine - by far the largest announced in Australia to date. 

The solar farm would be spread across 3,000 hectares. Lithium-ion batteries would deliver 900MW with two hours of storage. And associated infrastructure for connection to the electricity grid would include three substations, access tracks, underground connection cabling and transmission lines.

Neoen says the “extremely large battery” associated with the proposed project would be located on the South Australia end of the future EnergyConnect line and would, like the Hornsdale Power Reserve, provide crucial grid support functions to the states energy supply.

The Goyder South Plan. The yellow dots represent wind turbines, the yellow areas are solar, while red is for the transmission line and blue for the battery.

Source: Renew Economy


At the moment, Neoen has not announced which company will be the battery supplier. Nevertheless, the French renewable energy developer already has a fruitful and profitable partnership with Tesla, which is why there is reason to suspect that the Californian company could become the battery supplier.

At the end of July, Neoen said its battery storage revenue in the first six months jumped to € 24.6 million ($40.4 million) from € 8.4 million. The company's revenue comes almost entirely from the Hornsdale Power Reserve -- “Tesla big battery.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Lars Json »

Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Som jag ser det är alternativen 2.

Fall 1
Kunderna får betala utbyggnad av infrastrukturen.
Kunderna får betala billigt sol och vindkraft.

Fall 2
Kunderna får betala utbyggnad av infrastrukturen.
Kunderna får betala dyr kärnkraft.

Ute i Europa ligger elpriset för privatpersoner på 2-3 kr per kWh.
Här i Sverige runt 1kr per kWh.
Därmed har Sverige ett av Europas lägsta elpriser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Som jag ser det är alternativen 2.

Fall 1
Kunderna får betala utbyggnad av infrastrukturen.
Kunderna får betala billigt sol och vindkraft.

Fall 2
Kunderna får betala utbyggnad av infrastrukturen.
Kunderna får betala dyr kärnkraft.

Ute i Europa ligger elpriset för privatpersoner på 2-3 kr per kWh.
Här i Sverige runt 1kr per kWh.
Därmed har Sverige ett av Europas lägsta elpriser.
Vi har högre priser än Frankrike som har mycket högre andel kärnkraft än Sverige och inte särskilt mycket billig vattenkraft...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Anderzzon »

Svenssons skrev:
Vi har högre priser än Frankrike som har mycket högre andel kärnkraft än Sverige och inte särskilt mycket billig vattenkraft...
Frankrike har mer installerad vattenkraft än Sverige.
Skriv svar