Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
Svar:
Har kanske varit otydlig. Vill inte bygga ny kärnkraft. Det är inte samma sak som att lägga ner all befintlig kärnkraft imorgon.

2. Vi har för billig el och använder därför för mycket, vi måste få folk att tänka på energieffektivisering och ända sättet att få fler att göra det är att öka energiskatten(om nu elpriset ska ner).
Svar:
Blir lite irriterad på alla kompisar som slösar med elen.
De skaffar utomhus spabad som drar kanske 2.000 kWh i månaden, för att hålla vattnet varmt hela tiden. På frågan om det inte blir dyrt, får jag svaret. Dom bryr sig inte, elen är ju ändå så billig.

3. Med Tesla VPP så ska man kunna använda sin egna producerad el från solceller på Superchargers utan att behöva betala elskatt.
Svar:
Dagens system med elskatt är föråldrad och måste förnyas.

4. Nu ska man även kunna sälja sin el till sina grannar utan att energiskatten och elnätsavgifter ska behöva betalas.
Svar:
Om jag har en lada på landet och sätter upp solceller på den ladan så min granne kan ladda sin elbil där.
Varför ska jag då betala elnätsavgift när jag inte har en koppling till elnätet?

Kan tänka mig att flertalet enklare sommar stugor kommer att gå off grid nu när billigare och enklare lösningar kommer.

Edit:
Får signaler om att Ygeman kommer med ett mikronätsförslag i vår. Låter som den får ett brett politiskt stöd.
Om regelverket inte förnyas, då anpassar sig marknaden och börjar leverera elen med lastbil, istället för att använda befintliga ledningar.
Det utvecklingen vore olycklig.

Exempel:
Jag köper en lastbil med 1000kWh batteri.
Är delägare i Kvarkenvinden. Åker till vindkraftverket och laddar 1000kWh för 30 öre per kWh. Totalt 300kr.
Alternativet är att 3km från vindkraftverket, på åkeriet, betala 1kr per kWh av Umeå Energi. Totalt 1000kr.

Om jag då på åkeriet har en 32A anslutning.
Är det då rimligt att jag kan ladda med 22kW i 45 timmar nonstop över helgen?
Men låt oss säga att din kompis sätter upp solceller och batterier samtidigt som han går tillsammans med några grannar med energigemenskap, då kommer han enligt dig få ännu billigare el och slippa både elskatt och elnätsavgifter. På vilket sätt kommer det leda till att han blir mer sparsam med energin? Eller är det så att om du skaffar egen produktion så är det strunt samma hur mycket el du använder, den kommer ju ändå vara väldigt billig, speciellt om staten finansierar delar av solcellerna och batterierna. Men de som av någon anledning inte kan skaffa solceller, de ska betala ordentligt för all den elen de använder så att de gör vad de kan för att få ner sin förbrukning.

Du har flera gånger sagt att du har andelar i vindkraft, anser du att de ska kunna ingå i denna energigemenskap så att du ska kunna använda elen i din lägenhet utan att behöva betala energiskatt?

I så fall så är detta väldigt rolig lösning, vi måste höja energiskatten så att vi minskar energislösandet men vi ska också göra så att du slipper betala denna elskatt och därmed får en lägre energikostnad än idag.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

thnis skrev:
Igår morse så importerade vi tydligen el via kolkraft från Polen. Men bra att Ygeman inte är orolig :)
Jag såg bild på det på twitter så jag gissar att det är samma, den visade dock att vi exporterade betydligt mer el till Danmark än vad vi importerade från Tyskland och Polen. Så även om man endast kollar på elområde fyra så skulle jag snarare säga att vi blev en genomfart av el från Polen till Danmark. Vi själva hade mer el till elområde 4 än vad vi använde.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
Svar:
Har kanske varit otydlig. Vill inte bygga ny kärnkraft. Det är inte samma sak som att lägga ner all befintlig kärnkraft imorgon.

2. Vi har för billig el och använder därför för mycket, vi måste få folk att tänka på energieffektivisering och ända sättet att få fler att göra det är att öka energiskatten(om nu elpriset ska ner).
Svar:
Blir lite irriterad på alla kompisar som slösar med elen.
De skaffar utomhus spabad som drar kanske 2.000 kWh i månaden, för att hålla vattnet varmt hela tiden. På frågan om det inte blir dyrt, får jag svaret. Dom bryr sig inte, elen är ju ändå så billig.

3. Med Tesla VPP så ska man kunna använda sin egna producerad el från solceller på Superchargers utan att behöva betala elskatt.
Svar:
Dagens system med elskatt är föråldrad och måste förnyas.

4. Nu ska man även kunna sälja sin el till sina grannar utan att energiskatten och elnätsavgifter ska behöva betalas.
Svar:
Om jag har en lada på landet och sätter upp solceller på den ladan så min granne kan ladda sin elbil där.
Varför ska jag då betala elnätsavgift när jag inte har en koppling till elnätet?

Kan tänka mig att flertalet enklare sommar stugor kommer att gå off grid nu när billigare och enklare lösningar kommer.

Edit:
Får signaler om att Ygeman kommer med ett mikronätsförslag i vår. Låter som den får ett brett politiskt stöd.
Om regelverket inte förnyas, då anpassar sig marknaden och börjar leverera elen med lastbil, istället för att använda befintliga ledningar.
Det utvecklingen vore olycklig.

Exempel:
Jag köper en lastbil med 1000kWh batteri.
Är delägare i Kvarkenvinden. Åker till vindkraftverket och laddar 1000kWh för 30 öre per kWh. Totalt 300kr.
Alternativet är att 3km från vindkraftverket, på åkeriet, betala 1kr per kWh av Umeå Energi. Totalt 1000kr.

Om jag då på åkeriet har en 32A anslutning.
Är det då rimligt att jag kan ladda med 22kW i 45 timmar nonstop över helgen?
Men låt oss säga att din kompis sätter upp solceller och batterier samtidigt som han går tillsammans med några grannar med energigemenskap, då kommer han enligt dig få ännu billigare el och slippa både elskatt och elnätsavgifter. På vilket sätt kommer det leda till att han blir mer sparsam med energin? Eller är det så att om du skaffar egen produktion så är det strunt samma hur mycket el du använder, den kommer ju ändå vara väldigt billig, speciellt om staten finansierar delar av solcellerna och batterierna. Men de som av någon anledning inte kan skaffa solceller, de ska betala ordentligt för all den elen de använder så att de gör vad de kan för att få ner sin förbrukning.

Du har flera gånger sagt att du har andelar i vindkraft, anser du att de ska kunna ingå i denna energigemenskap så att du ska kunna använda elen i din lägenhet utan att behöva betala energiskatt?

I så fall så är detta väldigt rolig lösning, vi måste höja energiskatten så att vi minskar energislösandet men vi ska också göra så att du slipper betala denna elskatt och därmed får en lägre energikostnad än idag.
Hur ska man göra då?
Fall 1.
Bor i en bostadsrättsförening, köper el av Umeå Energi för ca 1kr per kWh inklusive skatt, moms och överföringsavgiften.

Fall 2.
Delägare i ett vindkraftverk som inte har en koppling till nätet.
Kör med lastbil elen till bostadsrättsföreningen.
Inga skatter eller moms.
Pris ca 60 öre per kWh.(30 öre för elen och 30 öre för transport per kWh)

Fall 3.
Har solceller på bostadsrättsföreningens tak som kan leverera 50% av elen under ett år till ett pris av 30 öre per kWh.
Övriga 50% levereras med lastbil från vindkraftverket till ett pris av 60 öre per kWh.
Snittpriset blir 45 öre per kWh.

Vi kommer med stor sannolikhet installera solceller och IMD.
Så jag debiteras den nettoel jag förbrukar av bostadsrättsföreningen.
Låt säga att jag bor 5 dagar i veckan i min lägenhet och 2 dagar i veckan hos min syster som har solceller.
Är det då rimligt att jag laddar min elbil på helgen hos min syster och kör över den mängd el till bostadsrättsföreningen som jag förbrukar under en vecka.
Så jag i lägenheten inte har någon nettoförbrukning alls?
Ska jag då behöva betala elskatt och moms för den elen jag skickar från min elbil till BRFen.
Vad är det som då hindrar att en kabel dras från min elbil direkt till min lägenhet?
Så att den el jag tillför inte går att mäta och därmed heller inte beskatta?

Betalar exempelvis ICA någon skatt för den el som folk kan ladda gratis på deras parkering?

Om jag har en gammal lada med ett stort tak vid en sjö.
Sätter solceller på ladan.
Bygger 2 enkla sommarstugor vid sjön.
De har ingen elanslutning till nätet.
Vad är det som hindrar att jag hyr ut dessa stugor och säger att elen är gratis bara dom laddar sin elbil av den solcellsel som produceras vid ladan.
När de har laddat elbilen kan de driva sommarstugan med el.

Om jag hyr ut elbilar, och laddar dessa elbilar med mina egna solceller.
Ska jag då betala skatt och moms på de kWh som jag laddar dessa elbilar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
1. Kärnkraften är för dyr och måste snarast ersättas med billigare förnyelsebar energi.
Svar:
Har kanske varit otydlig. Vill inte bygga ny kärnkraft. Det är inte samma sak som att lägga ner all befintlig kärnkraft imorgon.

2. Vi har för billig el och använder därför för mycket, vi måste få folk att tänka på energieffektivisering och ända sättet att få fler att göra det är att öka energiskatten(om nu elpriset ska ner).
Svar:
Blir lite irriterad på alla kompisar som slösar med elen.
De skaffar utomhus spabad som drar kanske 2.000 kWh i månaden, för att hålla vattnet varmt hela tiden. På frågan om det inte blir dyrt, får jag svaret. Dom bryr sig inte, elen är ju ändå så billig.

3. Med Tesla VPP så ska man kunna använda sin egna producerad el från solceller på Superchargers utan att behöva betala elskatt.
Svar:
Dagens system med elskatt är föråldrad och måste förnyas.

4. Nu ska man även kunna sälja sin el till sina grannar utan att energiskatten och elnätsavgifter ska behöva betalas.
Svar:
Om jag har en lada på landet och sätter upp solceller på den ladan så min granne kan ladda sin elbil där.
Varför ska jag då betala elnätsavgift när jag inte har en koppling till elnätet?

Kan tänka mig att flertalet enklare sommar stugor kommer att gå off grid nu när billigare och enklare lösningar kommer.

Edit:
Får signaler om att Ygeman kommer med ett mikronätsförslag i vår. Låter som den får ett brett politiskt stöd.
Om regelverket inte förnyas, då anpassar sig marknaden och börjar leverera elen med lastbil, istället för att använda befintliga ledningar.
Det utvecklingen vore olycklig.

Exempel:
Jag köper en lastbil med 1000kWh batteri.
Är delägare i Kvarkenvinden. Åker till vindkraftverket och laddar 1000kWh för 30 öre per kWh. Totalt 300kr.
Alternativet är att 3km från vindkraftverket, på åkeriet, betala 1kr per kWh av Umeå Energi. Totalt 1000kr.

Om jag då på åkeriet har en 32A anslutning.
Är det då rimligt att jag kan ladda med 22kW i 45 timmar nonstop över helgen?
Men låt oss säga att din kompis sätter upp solceller och batterier samtidigt som han går tillsammans med några grannar med energigemenskap, då kommer han enligt dig få ännu billigare el och slippa både elskatt och elnätsavgifter. På vilket sätt kommer det leda till att han blir mer sparsam med energin? Eller är det så att om du skaffar egen produktion så är det strunt samma hur mycket el du använder, den kommer ju ändå vara väldigt billig, speciellt om staten finansierar delar av solcellerna och batterierna. Men de som av någon anledning inte kan skaffa solceller, de ska betala ordentligt för all den elen de använder så att de gör vad de kan för att få ner sin förbrukning.

Du har flera gånger sagt att du har andelar i vindkraft, anser du att de ska kunna ingå i denna energigemenskap så att du ska kunna använda elen i din lägenhet utan att behöva betala energiskatt?

I så fall så är detta väldigt rolig lösning, vi måste höja energiskatten så att vi minskar energislösandet men vi ska också göra så att du slipper betala denna elskatt och därmed får en lägre energikostnad än idag.
Hur ska man göra då?
Fall 1.
Bor i en bostadsrättsförening, köper el av Umeå Energi för ca 1kr per kWh inklusive skatt, moms och överföringsavgiften.

Fall 2.
Delägare i ett vindkraftverk som inte har en koppling till nätet.
Kör med lastbil elen till bostadsrättsföreningen.
Inga skatter eller moms.
Pris ca 60 öre per kWh.(30 öre för elen och 30 öre för transport per kWh)

Fall 3.
Har solceller på bostadsrättsföreningens tak som kan leverera 50% av elen under ett år till ett pris av 30 öre per kWh.
Övriga 50% levereras med lastbil från vindkraftverket till ett pris av 60 öre per kWh.
Snittpriset blir 45 öre per kWh.

Vi kommer med stor sannolikhet installera solceller och IMD.
Så jag debiteras den nettoel jag förbrukar av bostadsrättsföreningen.
Låt säga att jag bor 5 dagar i veckan i min lägenhet och 2 dagar i veckan hos min syster som har solceller.
Är det då rimligt att jag laddar min elbil på helgen hos min syster och kör över den mängd el till bostadsrättsföreningen som jag förbrukar under en vecka.
Så jag i lägenheten inte har någon nettoförbrukning alls?
Ska jag då behöva betala elskatt och moms för den elen jag skickar från min elbil till BRFen.
Vad är det som då hindrar att en kabel dras från min elbil direkt till min lägenhet?
Så att den el jag tillför inte går att mäta och därmed heller inte beskatta?

Betalar exempelvis ICA någon skatt för den el som folk kan ladda gratis på deras parkering?

Om jag har en gammal lada med ett stort tak vid en sjö.
Sätter solceller på ladan.
Bygger 2 enkla sommarstugor vid sjön.
De har ingen elanslutning till nätet.
Vad är det som hindrar att jag hyr ut dessa stugor och säger att elen är gratis bara dom laddar sin elbil av den solcellsel som produceras vid ladan.
När de har laddat elbilen kan de driva sommarstugan med el.

Om jag hyr ut elbilar, och laddar dessa elbilar med mina egna solceller.
Ska jag då betala skatt och moms på de kWh som jag laddar dessa elbilar?
Jag bor också i bostadsrättsförening, har inga problem med att själv välja elleverantör. Vet dock ej hur ni har det.

Men om du skulle göra det, vad är det då som stoppar dig från att använda mycket el eftersom den blir så billig? Du säger ju själv att det är för billigt med elen här i Sverige. Att elen bör kosta runt 2,5 kr/kWh så varför då klaga över 1 kr/kWh?

Okej, låt oss säga att du kan skicka solceller mellan dina vänners och släktingar hus samt mellan vindkraftverket du har andelar i samt ditt boende utan att betala någon energiskatt. Då kommer delägarskap i elproduktion helt plötsligt anses betydligt billigare än att köpa elen från vanliga elbolag. Kanske kommer möjligheten upp att köpa sig in i vattenkraft men stora delar kommer nog hamna på vindkraft och solenergi. Varför skulle vi då bry oss om att hushålla med energin om vi kan köpa in el för 30-50 öre/kWh utan extra avgifter?

Eftersom de flesta företag betalar energiskatt precis som privatpersoner förutom några specifika industrier så ser i alla fall inte jag något som tyder på att ICA inte skulle behöva betala energiskatt på den elen som de ger till sina kunder vid elbilsladdning.

Sveriges system är helt klart inte gjort för att klara av V2G, de finns som sagt flera scenarier som väcker frågor men om våran el idag är för billig och sol och vind är väldigt billig så har jag svårt att se att man skulle kunna slippa energiskatten bara för att man har solceller någon annan stans, då skulle ju elen bli för billig enligt dig.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

Klart att systemet klarar V2G. Problemet är snarare att det är för få elbilar idag som har den möjligheten.

Med V2G och gridbatterier kommer man kunna klara peakbehovet bättre (vardagar morgon och eftermiddag).
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

NiklasTesla skrev:
Klart att systemet klarar V2G. Problemet är snarare att det är för få elbilar idag som har den möjligheten.

Med V2G och gridbatterier kommer man kunna klara peakbehovet bättre (vardagar morgon och eftermiddag).
Jag kanske uttryckte mig fel, rent fysiskt klarar de Säker V2G precis som de klarar solceller och batterier, ingen större skillnad. Däremot så har Zalman rätt att regler och skatter inte riktigt är utformade för V2G. Men samtidigt, du kan komma på så många varianter på vad du kommer kunna göra med V2G så det blir nog inte helt enkelt att säga när du ska betala energiskatt och när du inte ska göra det.
Användarvisningsbild
Kerjes
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 feb 2020 10:44

Re: Kärnkraft är inte framtide

Inlägg av Kerjes »

Dagens kärnkraft är inte framtiden, men morgondagens typ Traveling wave reactor, TWR,
https://en.wikipedia.org/wiki/Traveling_wave_reactor

Med denna teknik så används uttjänt kärnavfall som bränsle och själva rektor-kärnan fungerar som långsamt brinnande ciggar, som tänds med en liten del anrikat U-235, och brinner sedan i 50 år. Rest-avfallet som blir kvar har en halveringstid på 600 år istället för dagens kärnavfall med en halveringstid på 100 000 år.

Man slår två flugor i en smäll: en ersättare för kolkraftverk (1000 av dom i Kina) och hantering av dagens kärnavfall som räcker som bränsle till TWR i 100 tals år.

Bill Gates ligger bakom företaget Terrapower som har en prototyp installerad i Kina, dock har detta stoppats p g a Trump-sanktioner.
Tesla Model S LR 2019
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Högsta elpriset sen 2016
Efter ett rekordbilligt 2020 – nu är elrean över. Kallare väder och dåligt med vind får elpriset på elbörsen Nordpool att raka i höjden.

På fredagen ligger priset på 77 öre per kilowattimme, före skatter. Det innebär det högsta dygnspriset sedan 2016, enligt elhandelsbolaget Bixia. Som jämförelse kostade en kilowattimme i snitt elva öre under fjolåret.

En annan orsak till det högre priset är bättre exportmöjligheter i och med att en kabel mellan Tyskland och Norge har fått större kapacitet, enligt Bixia. Det innebär att den nordiska elen kopplas närmare till länderna med de normalt sett högre priserna.
https://www.energinyheter.se/20210108/2 ... -pa-fem-ar
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Fall 2.
Delägare i ett vindkraftverk som inte har en koppling till nätet.
Kör med lastbil elen till bostadsrättsföreningen.
Inga skatter eller moms.
Pris ca 60 öre per kWh.(30 öre för elen och 30 öre för transport per kWh)
Det är nog för lågt räknat. Om man skattar batteripris till 2000 kr per kWh kapacitet och att batteriet har en livstid på 4000 cykler, då blir priset per laddad/urladdad kWh 50 öre enbart för batterislitaget. Till det däck och övrigt slitage på lastbilen. Och möjligen förarens timlön.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Fall 2.
Delägare i ett vindkraftverk som inte har en koppling till nätet.
Kör med lastbil elen till bostadsrättsföreningen.
Inga skatter eller moms.
Pris ca 60 öre per kWh.(30 öre för elen och 30 öre för transport per kWh)
Det är nog för lågt räknat. Om man skattar batteripris till 2000 kr per kWh kapacitet och att batteriet har en livstid på 4000 cykler, då blir priset per laddad/urladdad kWh 50 öre enbart för batterislitaget. Till det däck och övrigt slitage på lastbilen. Och möjligen förarens timlön.
Det beror på.
Alltifrån vilka batterier man har till hur laddcykeln ser ut.
I bästa fall kan tydligen de batterier jag har i min bil klara 300.000 cykler om man bara ligger mellan 30-70%.

Och batteri tillverkarna börjar ge 20 års garanti.
Oregon, USA-headquartered Powin Energy has launched a set of three battery storage system products using CATL’s large form factor lithium-ion cells, including a system solution capable of 4+ hour duration and backed by a 20-year warranty.
https://www.energy-storage.news/news/ca ... on-systems

Elbussarna i Umeå snabbladdar ca 22 ggr per dygn i upp till 10C vid varje ändhållplats. Tar ca 3-4 minuter att ladda.
Och batterierna håller bra.
Tesla battery researcher showed updated test results pointing to batteries lasting over 15,000 cycles or the equivalent of over 2 million miles (3.5 million km) in an electric car.
https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ba ... ion-miles/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Det antyds ju ofta att den el som produceras i Norrland skulle i första hand tillhöra den region den tillverkas i. Att norra Sverige skulle ”exportera” eventuellt överskott söder ut om man vill. I själva verket ägs ju elproduktionsanläggningarna av staten genom vattenfall. Man tar betalt för dyrare överföring men det är ju inte ”överskottet” södra Sverige skulle få hålla tillgodo med om det blir brist.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Vindkraften motarbetas.
”Vattenfall måste satsa mer på havsbaserad vindkraft i Sverige”

Den kommande elektrifieringen av industrin och transportsektorn kräver en kraftigt ökad elproduktion i Sverige, däribland havsbaserad vindkraft.

Därför är det anmärkningsvärt att statliga Vattenfall – som satsar stort på havsbaserad vindkraft i andra länder – är medlem i en branschorganisation som aktivt motsätter sig energiöverenskommelsen om att slopa anslutningsavgifterna för havsbaserad vindkraft.

Vindkraften är den elproduktion som växer i särklass snabbast i Sverige. Det har redan tagits investeringsbeslut som innebär stora mängder landbaserad vindkraft fram till år 2023.

Och från och med under den andra halvan av 2020-talet kan också den havsbaserade vindkraften ge ett omfattande bidrag till vår elförsörjning. Detta kan både minska utsläppen från kolkraft i våra grannländer och lägga grunden för att den kommande elektrifieringen i Sverige kan ske på ett klimatsmart sätt. Havsbaserad kan också spela en viktig roll för effektbalansen när kärnkraftsreaktorer avvecklas i södra Sverige.

För fem år sedan slog regeringen fast att den ska ”styra Vattenfall i en riktning mot att bli ledande i omställningen av energisystemet mot en högre andel förnybar energi”. Sedan dess har statliga Vattenfall genomfört en rad satsningar på landbaserad vindkraft i Sverige. Men det går trögare när det gäller den havsbaserade vindkraften.

En förutsättning för denna utbyggnad är att regeringen gör verklighet av energiöverenskommelsen och slopar anslutningskostnaderna för havsbaserad vindkraft. Vi förväntar oss ett förslag från regeringen inom kort.

För två år sedan skrev Vattenfall i ett remissvar att ”Slopandet av anslutningsavgifterna för havsbaserad vind är en del av helheten i energiöverenskommelsen och bör genomföras med elsystemets bästa i åtanke.”

Men Vattenfall är samtidigt medlem i branschorganisationen Energiföretagen som opinionsbildar mot denna del av överenskommelsen. Det förefaller osannolikt att Energiföretagen kommit fram till denna ståndpunkt utan att Vattenfall, deras tyngsta medlemsorganisation, gett sitt klartecken.

Den egentliga orsaken till att Energiföretagen, och också organisationen Svenskt Näringsliv, aktivt motsätter sig att slopa anslutningskostnaderna är sannolikt att ytterligare elproduktion pressar elpriset, något som är bra för elkonsumenterna men minskar lönsamheten för den befintliga kärnkraften.

Det är orimligt att Vattenfall – via sin branschorganisation – är med och opinionsbildar för att sätta käppar i hjulet för en tidig utbyggnad av havsbaserad vindkraft, något som förutsätter slopade anslutningskostnader.

Det är också orimligt att Vattenfall hittills har begränsat sina investeringar i havsbaserad vindkraft till stora projekt i Nederländerna och Danmark. Detta är något som aktualiseras än mer av de storskaliga satsningar som planeras av bland andra SSAB, LKAB och Northvolt, som alla kommer att kräva mycket ny ren el i Sverige.

Därför borde Vattenfall gå i bräschen för omfattande investeringar i havsbaserad vindkraft i Sverige. Vi är förvånade över handfallenheten från regeringen i frågan, i synnerhet energiminister Anders Ygeman och näringsminister Ibrahim Baylan.

Med uppdaterade instruktioner till vårt största statliga bolag skulle regeringen lätt kunna få Vattenfall på rätt kurs. Varför agerar ni inte, Ygeman och Baylan?



Jens Holm, klimatpolitisk talesperson (V)

Birger Lahti, energipolitisk talesperson (V)
https://www.nyteknik.se/opinion/vattenf ... ge-7007797
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Många av dagens elregler är omoderna och måste förnyas.


I slutet av december 2020 lämnade Energimarknadsinspektionen (Ei) rapporten Genomförandeplan med tidsplan för att förbättra elmarknadens funktion till regeringen. I rapporten framgår att Sverige har en väl fungerande elmarknad, men att det finns några områden som kan förbättras.

Uppdraget är kopplat till den nya elmarknadsförordningen (artikel 20:3) som EU- parlamentet och Rådet beslutade om 2019. Syftet med genomförandeplanen är att presentera sådana åtgärder som om de genomförs, kan förbättra elmarknadens funktion.

Elmarknaden i Sverige är en del av EU:s inre marknad för el. Den genomgår just nu förändringar för att anpassas till den pågående energiomställningen och nya regelverk, metoder och villkor som beslutats på EU-nivå och på regional nivå.

Det uppdrag som Ei nu genomfört handlar om att se om det finns nationella hinder i lagstiftning eller liknande som behöver åtgärdas. Analysen handlar om sådana åtgärder som listas i elmarknadsförordningen och där ingår inte nätregleringen eller lokala eller regionala kapacitetsproblem.

– Vi kan konstatera att den svenska elmarknaden fungerar väl och att det svenska regelverket löpande har anpassats till utvecklingen av de EU-gemensamma reglerna. Det vi har fokuserat på i rapporten är att lyfta fram de åtgärder som vi ser kan förbättra marknadens funktion ytterligare. I rapporten beskriver vi i vilken riktning marknaden bör gå för att säkerställa effektivitet både på kort och lång sikt, säger Robin Jacobsson, analytiker på Ei och projektledare för uppdraget.

Tre förslag på förbättringsområden
I rapporten nämns tre områden där Ei ser att det finns förbättringsmöjligheter.

Det första är vikten av att säkerställa balansmarknadens fortsatta ändamålsenlighet givet den accelererande energiomställningen. Vad gäller balansmarknaden ser Ei att det finns en del förbättringsområden eftersom inträdeshinder och hinder för effektiv prisbildning fortfarande finns.

– Energiomställningen skapar utmaningar för elsystemet. En effektivt fungerande balansmarknad är både nödvändig och en möjlighet att hantera de förändringar som omställningen medför, säger Robin Jacobsson.

Det andra området är behovet av ändamålsenliga styrmedel.

– Styrmedel kan bestå av många olika åtgärder. Olika styrmedel får olika konsekvenser och det är viktigt att kostnadseffektivitet, måleffektivitet och dynamiska effekter beaktas vid utformning. Genom en väl genomtänkt utformning minimeras risken för ovälkomna effekter såsom marknadspåverkan och oförutsedda marknadsrisker, säger Robin Jacobsson.

Ett tredje förbättringsområde berör vikten av att fortsätta arbeta med efterfrågeflexibilitet, ett område som Ei arbetar med kontinuerligt i flera olika uppdrag.

– Vi vill i den här rapporten poängtera vikten av att fortsätta arbetet med att undanröja hinder för efterfrågeflexibilitet så att dessa aktörer fullt ut kan delta på alla elmarknadens delmarknader, säger Robin Jacobsson.

https://www.energinyheter.se/20210111/2 ... regeringen
https://www.ei.se/sv/Publikationer/Rapp ... -r2020-09/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Vindkraften motarbetas.
”Vattenfall måste satsa mer på havsbaserad vindkraft i Sverige”

Den kommande elektrifieringen av industrin och transportsektorn kräver en kraftigt ökad elproduktion i Sverige, däribland havsbaserad vindkraft.

Därför är det anmärkningsvärt att statliga Vattenfall – som satsar stort på havsbaserad vindkraft i andra länder – är medlem i en branschorganisation som aktivt motsätter sig energiöverenskommelsen om att slopa anslutningsavgifterna för havsbaserad vindkraft.

Vindkraften är den elproduktion som växer i särklass snabbast i Sverige. Det har redan tagits investeringsbeslut som innebär stora mängder landbaserad vindkraft fram till år 2023.

Och från och med under den andra halvan av 2020-talet kan också den havsbaserade vindkraften ge ett omfattande bidrag till vår elförsörjning. Detta kan både minska utsläppen från kolkraft i våra grannländer och lägga grunden för att den kommande elektrifieringen i Sverige kan ske på ett klimatsmart sätt. Havsbaserad kan också spela en viktig roll för effektbalansen när kärnkraftsreaktorer avvecklas i södra Sverige.

För fem år sedan slog regeringen fast att den ska ”styra Vattenfall i en riktning mot att bli ledande i omställningen av energisystemet mot en högre andel förnybar energi”. Sedan dess har statliga Vattenfall genomfört en rad satsningar på landbaserad vindkraft i Sverige. Men det går trögare när det gäller den havsbaserade vindkraften.

En förutsättning för denna utbyggnad är att regeringen gör verklighet av energiöverenskommelsen och slopar anslutningskostnaderna för havsbaserad vindkraft. Vi förväntar oss ett förslag från regeringen inom kort.

För två år sedan skrev Vattenfall i ett remissvar att ”Slopandet av anslutningsavgifterna för havsbaserad vind är en del av helheten i energiöverenskommelsen och bör genomföras med elsystemets bästa i åtanke.”

Men Vattenfall är samtidigt medlem i branschorganisationen Energiföretagen som opinionsbildar mot denna del av överenskommelsen. Det förefaller osannolikt att Energiföretagen kommit fram till denna ståndpunkt utan att Vattenfall, deras tyngsta medlemsorganisation, gett sitt klartecken.

Den egentliga orsaken till att Energiföretagen, och också organisationen Svenskt Näringsliv, aktivt motsätter sig att slopa anslutningskostnaderna är sannolikt att ytterligare elproduktion pressar elpriset, något som är bra för elkonsumenterna men minskar lönsamheten för den befintliga kärnkraften.

Det är orimligt att Vattenfall – via sin branschorganisation – är med och opinionsbildar för att sätta käppar i hjulet för en tidig utbyggnad av havsbaserad vindkraft, något som förutsätter slopade anslutningskostnader.

Det är också orimligt att Vattenfall hittills har begränsat sina investeringar i havsbaserad vindkraft till stora projekt i Nederländerna och Danmark. Detta är något som aktualiseras än mer av de storskaliga satsningar som planeras av bland andra SSAB, LKAB och Northvolt, som alla kommer att kräva mycket ny ren el i Sverige.

Därför borde Vattenfall gå i bräschen för omfattande investeringar i havsbaserad vindkraft i Sverige. Vi är förvånade över handfallenheten från regeringen i frågan, i synnerhet energiminister Anders Ygeman och näringsminister Ibrahim Baylan.

Med uppdaterade instruktioner till vårt största statliga bolag skulle regeringen lätt kunna få Vattenfall på rätt kurs. Varför agerar ni inte, Ygeman och Baylan?



Jens Holm, klimatpolitisk talesperson (V)

Birger Lahti, energipolitisk talesperson (V)
https://www.nyteknik.se/opinion/vattenf ... ge-7007797
Så om och om igen så skriver du här om hur otroligt billig vindkraft är, trots det så tycker du att anslutningsavgift som finns för alla som ska ansluta något till elnätet ska slopas för vindkraft. Om vindkraft nu kan producer så billigt, varför kan de då inte bara ta och betala anslutningsavgiften som alla andra? Eller är vindkraften endast billig om den subventioneras på fler olika sätt?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Det är väl framförallt landbaserad som är billig och det som V menar i detta fall är att man vill skynda på att göra havsbaserad, som har en rad fördelar, billigare.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

vigge50 skrev:

Så om och om igen så skriver du här om hur otroligt billig vindkraft är, trots det så tycker du att anslutningsavgift som finns för alla som ska ansluta något till elnätet ska slopas för vindkraft. Om vindkraft nu kan producer så billigt, varför kan de då inte bara ta och betala anslutningsavgiften som alla andra? Eller är vindkraften endast billig om den subventioneras på fler olika sätt?
Vindkraft byggas redan utan subventioner i andra länder men även i Sverige. Efter nästa årsskifte har det införts en stoppregel för nya elcert-anläggningar från 2021-12-31. Elcerten är/var subventionen i Sverige och just nu är priset på 1 styck elcertifikat mycket lågt (mellan 2-3 kr). Man får 1 styck elcertifikat av svenska staten per 1 MWh producerad förnybar ström.

Jag håller absolut inte med, att vindkraften (eller egentligen någon annan kraftform) ska subventioneras - och då jobbar jag själv inom förnybar energi.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

Teslaspolen skrev:
Det är väl framförallt landbaserad som är billig och det som V menar i detta fall är att man vill skynda på att göra havsbaserad, som har en rad fördelar, billigare.
Man försöker att kopiera modellen man har i Danmark för offshore vindkraft då staten går in och tar en stor del av elanslutningen (typ ut till transformer stationen ute till havs). Sen kör man en auktion om, vem som kan bygga och driva vindkraftsparken billigast och leverera ström billigast.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

vigge50 skrev:
NiklasTesla skrev:
Klart att systemet klarar V2G. Problemet är snarare att det är för få elbilar idag som har den möjligheten.

Med V2G och gridbatterier kommer man kunna klara peakbehovet bättre (vardagar morgon och eftermiddag).
Jag kanske uttryckte mig fel, rent fysiskt klarar de Säker V2G precis som de klarar solceller och batterier, ingen större skillnad. Däremot så har Zalman rätt att regler och skatter inte riktigt är utformade för V2G. Men samtidigt, du kan komma på så många varianter på vad du kommer kunna göra med V2G så det blir nog inte helt enkelt att säga när du ska betala energiskatt och när du inte ska göra det.
Låt det bara vara exakt samma regler som idag gäller för mikroproducenter av el så blir det lätt.

Mvh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtide

Inlägg av NiklasTesla »

Kerjes skrev:
Dagens kärnkraft är inte framtiden, men morgondagens typ Traveling wave reactor, TWR,
https://en.wikipedia.org/wiki/Traveling_wave_reactor

Med denna teknik så används uttjänt kärnavfall som bränsle och själva rektor-kärnan fungerar som långsamt brinnande ciggar, som tänds med en liten del anrikat U-235, och brinner sedan i 50 år. Rest-avfallet som blir kvar har en halveringstid på 600 år istället för dagens kärnavfall med en halveringstid på 100 000 år.

Man slår två flugor i en smäll: en ersättare för kolkraftverk (1000 av dom i Kina) och hantering av dagens kärnavfall som räcker som bränsle till TWR i 100 tals år.

Bill Gates ligger bakom företaget Terrapower som har en prototyp installerad i Kina, dock har detta stoppats p g a Trump-sanktioner.
Om det fungerar i kommersiell drift?

Mvh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

Credde skrev:
vigge50 skrev:

Så om och om igen så skriver du här om hur otroligt billig vindkraft är, trots det så tycker du att anslutningsavgift som finns för alla som ska ansluta något till elnätet ska slopas för vindkraft. Om vindkraft nu kan producer så billigt, varför kan de då inte bara ta och betala anslutningsavgiften som alla andra? Eller är vindkraften endast billig om den subventioneras på fler olika sätt?
Vindkraft byggas redan utan subventioner i andra länder men även i Sverige. Efter nästa årsskifte har det införts en stoppregel för nya elcert-anläggningar från 2021-12-31. Elcerten är/var subventionen i Sverige och just nu är priset på 1 styck elcertifikat mycket lågt (mellan 2-3 kr). Man får 1 styck elcertifikat av svenska staten per 1 MWh producerad förnybar ström.

Jag håller absolut inte med, att vindkraften (eller egentligen någon annan kraftform) ska subventioneras - och då jobbar jag själv inom förnybar energi.
Själv älskar jag subventioner. Det är viktigt då viss bättre teknik i ett uppstartsskede är dyr innan man har tillverkar tillräckligt många enheter.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Det är väl framförallt landbaserad som är billig och det som V menar i detta fall är att man vill skynda på att göra havsbaserad, som har en rad fördelar, billigare.
Man försöker att kopiera modellen man har i Danmark för offshore vindkraft då staten går in och tar en stor del av elanslutningen (typ ut till transformer stationen ute till havs). Sen kör man en auktion om, vem som kan bygga och driva vindkraftsparken billigast och leverera ström billigast.

Det är väl exakt så vi behöver ha det i Sverige.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Det är väl framförallt landbaserad som är billig och det som V menar i detta fall är att man vill skynda på att göra havsbaserad, som har en rad fördelar, billigare.
Man försöker att kopiera modellen man har i Danmark för offshore vindkraft då staten går in och tar en stor del av elanslutningen (typ ut till transformer stationen ute till havs). Sen kör man en auktion om, vem som kan bygga och driva vindkraftsparken billigast och leverera ström billigast.
Det är väl exakt så vi behöver ha det i Sverige.
Så det är framförallt landbaserad vindkraft som är billig men havsbaserad är billigare?
Vad är det som är billigast?
Om nu havsbaserad är billigare, varför ska denna då subventioneras då det tidigare i tråden skrivits att vindkraft är så billig så det inte behöver någon subvention.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Det är väl framförallt landbaserad som är billig och det som V menar i detta fall är att man vill skynda på att göra havsbaserad, som har en rad fördelar, billigare.
Man försöker att kopiera modellen man har i Danmark för offshore vindkraft då staten går in och tar en stor del av elanslutningen (typ ut till transformer stationen ute till havs). Sen kör man en auktion om, vem som kan bygga och driva vindkraftsparken billigast och leverera ström billigast.
Det är väl exakt så vi behöver ha det i Sverige.
Så det är framförallt landbaserad vindkraft som är billig men havsbaserad är billigare?
Vad är det som är billigast?
Om nu havsbaserad är billigare, varför ska denna då subventioneras då det tidigare i tråden skrivits att vindkraft är så billig så det inte behöver någon subvention.
Landbaserad vindkraft är fortfarande billigare än havsbaserad (LCOE), men i och med utvecklingen går så snabbt så räknar man med att havsbaserad vind är minst lika billig om 6-7 år.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av GreenMachine »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Det är väl framförallt landbaserad som är billig och det som V menar i detta fall är att man vill skynda på att göra havsbaserad, som har en rad fördelar, billigare.
Man försöker att kopiera modellen man har i Danmark för offshore vindkraft då staten går in och tar en stor del av elanslutningen (typ ut till transformer stationen ute till havs). Sen kör man en auktion om, vem som kan bygga och driva vindkraftsparken billigast och leverera ström billigast.
Det är väl exakt så vi behöver ha det i Sverige.
Så det är framförallt landbaserad vindkraft som är billig men havsbaserad är billigare?
Vad är det som är billigast?
Om nu havsbaserad är billigare, varför ska denna då subventioneras då det tidigare i tråden skrivits att vindkraft är så billig så det inte behöver någon subvention.
Alla disskusioner om att något därför skulle vara billigare är meningslösa eftersom det mest är hittepå. Energiproduktion en så super-reglerad, komplext subventionerad och så politiskt styrt område att ingen vet vad något faktiskt kostar längre. Vill man att vindkraft ska vara "billigare" så räknar man helt enkelt tills det att siffrorna säger att vindkraft är "billigare" och om man vill man att något annat ska vara "billigare" så räknar man tills den typen av energi är den billigaste.

Oavsett vilket kan jag dock tycka att om man inte år 2021 stödjer alla typer av energiproduktion som inte är Co2-drivanade tills det att kol, olja och naturgas är borta så har man ju kapitalt missat vilka problem det är som vi står inför på denna planet och då ägnar sig mer åt vad jag skulle kalla rent åsikts-snobberi. Man kan inte ena dagen säga att vi har ett "klimatnödläge" pg av förhöjda Co2-nivåer, och dagen efter lägga ner Co2-fri energiproduktion.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Det är väl framförallt landbaserad som är billig och det som V menar i detta fall är att man vill skynda på att göra havsbaserad, som har en rad fördelar, billigare.
Man försöker att kopiera modellen man har i Danmark för offshore vindkraft då staten går in och tar en stor del av elanslutningen (typ ut till transformer stationen ute till havs). Sen kör man en auktion om, vem som kan bygga och driva vindkraftsparken billigast och leverera ström billigast.
Det är väl exakt så vi behöver ha det i Sverige.
Så det är framförallt landbaserad vindkraft som är billig men havsbaserad är billigare?
Vad är det som är billigast?
Om nu havsbaserad är billigare, varför ska denna då subventioneras då det tidigare i tråden skrivits att vindkraft är så billig så det inte behöver någon subvention.
Jag har inte skrivit något om pris? Jag menar att precis som för alla andra kraftslag bör SVK bygga nätet fram till transformatorn. Om det är ny vattenkraft eller ny kärnkraft eller vad som helst så bör det fungera så, det är ingen subvention om staten har ansvaret för infrastrukturen. Har inte staten hand om detta är det givet en subvention. Jag ogillar alla subventioner.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar