Enorma mängder? Artikeln du länkar till säger 28 ton om året. Sätt det i relation till att det varje dag säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 16,8 miljoner liter diesel och 7,8 miljoner liter bensin. Mängden olja som förbrukas årligen för elproduktion motsvarar med andra ord mindre än två dagars förbrukning av drivmedel. Jag skulle inte kalla det enorma mängder. https://carup.se/sa-mycket-extra-tjanar ... r%20bensin.
Enorma mängder? Artikeln du länkar till säger 28 ton om året. Sätt det i relation till att det varje dag säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 16,8 miljoner liter diesel och 7,8 miljoner liter bensin. Mängden olja som förbrukas årligen för elproduktion motsvarar med andra ord mindre än två dagars förbrukning av drivmedel. Jag skulle inte kalla det enorma mängder. https://carup.se/sa-mycket-extra-tjanar ... r%20bensin.
28 000 ton olja bränner vi inte 28ton en viss skillnad.
Vad har förbrukning av drivmedel att göra med våran balansering av kraftnätet ?
Det saknas reglerkraft i södra Sverige pga brist på planerbara energikällor, ju mer vindkraft vi tillför kraftsystemet i södra Sverige desto mer olja kommer vi bränna för att balansera när vindkraften inte kan leverera.
Det gäller att förvilla och dra halvsanningar så man kan få rätt.
Enorma mängder? Artikeln du länkar till säger 28 ton om året. Sätt det i relation till att det varje dag säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 16,8 miljoner liter diesel och 7,8 miljoner liter bensin. Mängden olja som förbrukas årligen för elproduktion motsvarar med andra ord mindre än två dagars förbrukning av drivmedel. Jag skulle inte kalla det enorma mängder. https://carup.se/sa-mycket-extra-tjanar ... r%20bensin.
28 000 ton olja bränner vi inte 28ton en viss skillnad.
Vad har förbrukning av drivmedel att göra med våran balansering av kraftnätet ?
Det saknas reglerkraft i södra Sverige pga brist på planerbara energikällor, ju mer vindkraft vi tillför kraftsystemet i södra Sverige desto mer olja kommer vi bränna för att balansera när vindkraften inte kan leverera.
Det gäller att förvilla och dra halvsanningar så man kan få rätt.
Enorma mängder? Artikeln du länkar till säger 28 ton om året. Sätt det i relation till att det varje dag säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 16,8 miljoner liter diesel och 7,8 miljoner liter bensin. Mängden olja som förbrukas årligen för elproduktion motsvarar med andra ord mindre än två dagars förbrukning av drivmedel. Jag skulle inte kalla det enorma mängder. https://carup.se/sa-mycket-extra-tjanar ... r%20bensin.
28 000 ton olja bränner vi inte 28ton en viss skillnad.
Vad har förbrukning av drivmedel att göra med våran balansering av kraftnätet ?
Det saknas reglerkraft i södra Sverige pga brist på planerbara energikällor, ju mer vindkraft vi tillför kraftsystemet i södra Sverige desto mer olja kommer vi bränna för att balansera när vindkraften inte kan leverera.
Nollorna föll bort, jag ber om ursäkt för det och redigerar mitt inlägg. Slutsatsen förblir dock giltig. Det säljs ca 16 000 ton drivmedel om dagen. Jag vidhåller därmed att 28 000 ton inte är "enorma mängder", som du tycker. Ur ett klimatperspektiv är det bättre att vi reducerar utsläppen från vägtrafiken med 0.5% än att vi stänger den oljeeldade reservkraften.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Åter igen, vad är de som gör vi mitt i sommaren har medelpriser på 3 kr per kWh, jo olja kol och naturgas.. Problemet är större än vad vi eldar i Sverige.. Och utsläppen bryr sig inte om de är i plen Tyskland eller Sverige.
Kärnkraft är bra, varje kilo co2 man kan undvika släppa ut är bra.. Och då behövs både kärnkraft men också vindkraft men de måste vara i balans för de ska fungera.
Obs ja de finns fler kraftslag och vi behöver antagligen dem också.
Enorma mängder? Artikeln du länkar till säger 28 ton om året. Sätt det i relation till att det varje dag säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 16,8 miljoner liter diesel och 7,8 miljoner liter bensin. Mängden olja som förbrukas årligen för elproduktion motsvarar med andra ord mindre än två dagars förbrukning av drivmedel. Jag skulle inte kalla det enorma mängder. https://carup.se/sa-mycket-extra-tjanar ... r%20bensin.
28 000 ton olja bränner vi inte 28ton en viss skillnad.
Vad har förbrukning av drivmedel att göra med våran balansering av kraftnätet ?
Det saknas reglerkraft i södra Sverige pga brist på planerbara energikällor, ju mer vindkraft vi tillför kraftsystemet i södra Sverige desto mer olja kommer vi bränna för att balansera när vindkraften inte kan leverera.
Nollorna föll bort, jag ber om ursäkt för det och redigerar mitt inlägg. Slutsatsen förblir dock giltig. Det säljs ca 16 000 ton drivmedel om dagen. Jag vidhåller därmed att 28 000 ton inte är "enorma mängder", som du tycker. Ur ett klimatperspektiv är det bättre att vi reducerar utsläppen från vägtrafiken med 0.5% än att vi stänger den oljeeldade reservkraften.
Det är ju absolut ett sätt att man stänger ner fungerade co2 neutral kärnkraft och istället satsar på att bränna olja känns lite bakåtsträvande om du frågar mig men absolut.
Vägtrafikens utsläpp kommer alldeles säkert minska oavsett om vi fortsätter bränna olja i Karlshamn eller inte.
Med världens högsta drivmedelsskatter finns det gott om motivation att byta till elbil så länge det inte kostar 3kr/kWh att ladda elbilen mitt i sommaren
Hittade en intressant beräkning om avvecklingen av Ringhals 1och 2 hade dessa fortfarande varit i drift hösten 2021 så skulle spotpriset varit 30-45% lägre i SE3och SE4
Hittade en intressant beräkning om avvecklingen av Ringhals 1och 2 hade dessa fortfarande varit i drift hösten 2021 så skulle spotpriset varit 30-45% lägre i SE3och SE4
Känns så m de finns någon magisk gräns när priser t i se3 och 4 drar iväg totalt.. Och jo de känns verkligen som ringahals 1 och 2 har gjort att vi är förbi denna gräns nästan hela tiden nu..
Hittade en intressant beräkning om avvecklingen av Ringhals 1och 2 hade dessa fortfarande varit i drift hösten 2021 så skulle spotpriset varit 30-45% lägre i SE3och SE4
Känns så m de finns någon magisk gräns när priser t i se3 och 4 drar iväg totalt.. Och jo de känns verkligen som ringahals 1 och 2 har gjort att vi är förbi denna gräns nästan hela tiden nu..
Ja det gäller att ha större överproduktion än vad ledningarna söderut klarar av. Och självklart hålla importbehovet till ett minimum.
Hittade en intressant beräkning om avvecklingen av Ringhals 1och 2 hade dessa fortfarande varit i drift hösten 2021 så skulle spotpriset varit 30-45% lägre i SE3och SE4
Känns så m de finns någon magisk gräns när priser t i se3 och 4 drar iväg totalt.. Och jo de känns verkligen som ringahals 1 och 2 har gjort att vi är förbi denna gräns nästan hela tiden nu..
Ja det gäller att ha större överproduktion än vad ledningarna söderut klarar av. Och självklart hålla importbehovet till ett minimum.
Ja det är exporten till kontinenten som gör att priserna drar iväg när det inte blåser.
Kollar man på de havsbaserade vindkraftsparkerna som planeras i se4 verkar det innebära ytterligare ökning av exporten till kontinenten, så det alternativt kommer innebära forsatta stora svängningar i pris
Tomas Kåberger: På plats i Fukushima blir kärnkraften för farlig och dyr.
Ingen vet hur mycket olyckan totalt kommer att kosta. Året efter olyckan, 2012, skrev man att det skulle kosta ungefär 2 500 miljarder yen, 2014 hade den siffran stigit till drygt 10 000 miljarder och 2017 till över 20 000. År 2019 rapporterade Japan Center for Economic Research att kostnaden kunde bli 80 000 miljarder yen, det är ungefär sex gånger den svenska årliga statsbudgeten.
Tomas Kåberger: På plats i Fukushima blir kärnkraften för farlig och dyr.
Ingen vet hur mycket olyckan totalt kommer att kosta. Året efter olyckan, 2012, skrev man att det skulle kosta ungefär 2 500 miljarder yen, 2014 hade den siffran stigit till drygt 10 000 miljarder och 2017 till över 20 000. År 2019 rapporterade Japan Center for Economic Research att kostnaden kunde bli 80 000 miljarder yen, det är ungefär sex gånger den svenska årliga statsbudgeten.
Tomas Kåberger: På plats i Fukushima blir kärnkraften för farlig och dyr.
Ingen vet hur mycket olyckan totalt kommer att kosta. Året efter olyckan, 2012, skrev man att det skulle kosta ungefär 2 500 miljarder yen, 2014 hade den siffran stigit till drygt 10 000 miljarder och 2017 till över 20 000. År 2019 rapporterade Japan Center for Economic Research att kostnaden kunde bli 80 000 miljarder yen, det är ungefär sex gånger den svenska årliga statsbudgeten.
Ja det finns risker med kärnkraft som leder till stora kostnader vid ett eventuellt haveri.
Men om man ställer det i relation till de risker och kostnader man istället har nuläget med att bränna olja och kol som baskraft är det fortfarande ett bättre alternativ.
Så vad är viktigast co2 neutral kraftproduktion
eller acceptera risken att en tsunami teoretisk sett skulle kunna slå ut Ringhals ?
Men för all del det finns ju outnyttjad kapacitet på oljekraftverket i Karlshamn och det går troligtvis att bygga flera liknande för att ersätta resterande kärnkraft
I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
Finns det nånstans färdigbyggda SMR?
Jag tror du missade min fråga.. Men du får gärna ställa en fråga själv men citera då inte mig..
I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
Kan det vara önskemål om mer flexibel placering ?
Med nuvarande lagar får du bara uppföra nya kärnkraftverk där det redan finns kärnkraft
I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
Finns det nånstans färdigbyggda SMR?
Jag tror du missade min fråga.. Men du får gärna ställa en fråga själv men citera då inte mig..
Du förespråkar kärnkraften och då trodde jag du kan svara på min fråga. Du skriver att det borde finnas utrymme för 10 nya SMR och jag frågar finns det någon SMR som är i drift? Det var en ärlig fråga för att jag inte hört om det finns sådana, men kan ha missat det.
I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
Kan det vara önskemål om mer flexibel placering ?
Med nuvarande lagar får du bara uppföra nya kärnkraftverk där det redan finns kärnkraft
Kan ju vara.. Samtidigt känns de lämpligt att börja på våra existerande platser men visst räknar man med att bygga många så kanske man måste se över var man kan bygga dessa.
Känns lite sjukt man nästan precis stängde fullt fungerande kärnkraft och nu vill man bygga ny. Dock ska man väl räkna bort oskarshamn 1 och Ringhals 1, visst var dessa i sämre skick och inte lämpliga att driva vidare.
Bra de börjar vakna till och förstå behoven, synd man vaknar så sent.
I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
Kan det vara önskemål om mer flexibel placering ?
Med nuvarande lagar får du bara uppföra nya kärnkraftverk där det redan finns kärnkraft
Kan ju vara.. Samtidigt känns de lämpligt att börja på våra existerande platser men visst räknar man med att bygga många så kanske man måste se över var man kan bygga dessa.
Känns lite sjukt man nästan precis stängde fullt fungerande kärnkraft och nu vill man bygga ny. Dock ska man väl räkna bort oskarshamn 1 och Ringhals 1, visst var dessa i sämre skick och inte lämpliga att driva vidare.
Bra de börjar vakna till och förstå behoven, synd man vaknar så sent.
Tyvärr är sittande regeringen oförmögen att fatta några stabila långsiktiga beslut angående landets energiförsörjning.
Det blir som det flesta besluten de senaste 8 åren diverse olika hafsverk framtagna antingen pga en akut kris eller pga hot från Mp eller V.
Hade man istället gjort en ordentlig utredning redan 2014 och haft landets bästa istället för sitt eget maktbegär i fokus kunde dagens energipriser och el tillgång varit Sverige största tillgång istället för svaghet.
I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
Kan det vara önskemål om mer flexibel placering ?
Med nuvarande lagar får du bara uppföra nya kärnkraftverk där det redan finns kärnkraft
Kan ju vara.. Samtidigt känns de lämpligt att börja på våra existerande platser men visst räknar man med att bygga många så kanske man måste se över var man kan bygga dessa.
Känns lite sjukt man nästan precis stängde fullt fungerande kärnkraft och nu vill man bygga ny. Dock ska man väl räkna bort oskarshamn 1 och Ringhals 1, visst var dessa i sämre skick och inte lämpliga att driva vidare.
Bra de börjar vakna till och förstå behoven, synd man vaknar så sent.
Tyvärr är sittande regeringen oförmögen att fatta några stabila långsiktiga beslut angående landets energiförsörjning.
Det blir som det flesta besluten de senaste 8 åren diverse olika hafsverk framtagna antingen pga en akut kris eller pga hot från Mp eller V.
Hade man istället gjort en ordentlig utredning redan 2014 och haft landets bästa istället för sitt eget maktbegär i fokus kunde dagens energipriser och el tillgång varit Sverige största tillgång istället för svaghet.
Håller med dig men samtidigt bättre sent än aldrig.. Men visst vi får väl först se om de är ord bara eller om de blir handling också.
Har vi nått slutet av den ideologiska eran vi levt i de senaste årtiondena och återgått till en mer pragmatisk hållning? Vore välkommet isf.
Nä, det är bara valår.
Ja och om man 3månader innan valet helt plötsligt vänder 180 grader och tycker att kärnkraft är ett bra alternativ från att aktivt motarbetat detta så har jag väldigt svårt att tro på denna nya insikt.
Men S verkar kunna lura stora delar av befolkningen utan att detta ifrågasätts i någon större grad.
Kolla bara på Nato senast.