Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Men ja nu tar du oss offtopic för hem batterier skapar ingen ström, de kan bara jämna ut en aningen över samma dygn.
1. Vi har överskott på el i Sverige. Men vi har för små ledningar. Om vi ser till att befintliga ledningar används till 100% 24/7 vore mycket vunnet.
2. En villa säkring på 16A kan överföra 11kW. Gånger 24 timmar blir 264 kWh per dygn.
3. Min syster som har en villa och ca 10kWh i elförbrukning per dygn. Skulle klara sig upp till 21 dagar med ett hemmabatteri på 10kWh och en elpickup med 200kWh och V2H. Med den lösningen så skulle hon klara sig offgrid i ca 8 månader per år.

1. Problemet är inte bara ledningarna. Det handlar även om lagring.
2. Visst, men så ser inte behovet ut alla ggr. Man kanske vill laga mat och dammsuga hundhår samtidigt som man laddar bilen inför barnets bortamatch i fotboll efter middagen?
3. Din syster lever på ett extremt sätt som verkligen inte passar alla. Dessutom, skulle alla elda ved i samma utsträckning som hon gör så skulle vi få en massa andra problem med luften och utsläpp av partiklar och koldioxid. Det tar lång tid för ett träd att växa upp och binda koldioxiden i det där vedträet. Det är tid som vi inte har.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

1.Problemet är inte bara ledningarna. Det handlar även om lagring.
SVAR:
Sant. Men om ett hemma batteri på 9,6kWh bara kostar 10.000kr extra och många elbilar kommer med eluttag 2022. Så blir lagring av el mycket billig!

2. Visst, men så ser inte behovet ut alla ggr. Man kanske vill laga mat och dammsuga hundhår samtidigt som man laddar bilen inför barnets bortamatch i fotboll efter middagen?
SVAR:
Även med ett så litet batteri som 9,6kWh kan man göra stor påverkan på elnätet. Låt säga att snittvillan förbrukar ca 30kWh per dygn. ( Min kollega i Umeå bor i en nybyggd välisolerat hus med fristående uppvärmt garage. Har bergvärmepump. Förbrukar ca 4.700kWh i uppvärmning och ca 5.300kWh övrig el, totalt ca 10.000kWh per år. Blir ca 27kWh per dygn i snitt).
Kan man då flytta ca 30% av sin förbrukning några timmar spelar stor roll.

3. Din syster lever på ett extremt sätt som verkligen inte passar alla. Dessutom, skulle alla elda ved i samma utsträckning som hon gör så skulle vi få en massa andra problem med luften och utsläpp av partiklar och koldioxid.
SVAR:
Många villaägare använder inte el för att värma sitt hus. På landet eldar man ved eller pellets. I stan har man fjärrvärme.
Men håller med dig om att eldning släpper ut farliga saker.

Men tydligen har våra politiker bestämt sig för att det är bra att importera sopor, som man får betalt för att elda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
1.Problemet är inte bara ledningarna. Det handlar även om lagring.
SVAR:
Sant. Men om ett hemma batteri på 9,6kWh bara kostar 10.000kr extra och många elbilar kommer med eluttag 2022. Så blir lagring av el mycket billig!

2. Visst, men så ser inte behovet ut alla ggr. Man kanske vill laga mat och dammsuga hundhår samtidigt som man laddar bilen inför barnets bortamatch i fotboll efter middagen?
SVAR:
Även med ett så litet batteri som 9,6kWh kan man göra stor påverkan på elnätet. Låt säga att snittvillan förbrukar ca 30kWh per dygn. ( Min kollega i Umeå bor i en nybyggd välisolerat hus med fristående uppvärmt garage. Har bergvärmepump. Förbrukar ca 4.700kWh i uppvärmning och ca 5.300kWh övrig el, totalt ca 10.000kWh per år. Blir ca 27kWh per dygn i snitt).
Kan man då flytta ca 30% av sin förbrukning några timmar spelar stor roll.

3. Din syster lever på ett extremt sätt som verkligen inte passar alla. Dessutom, skulle alla elda ved i samma utsträckning som hon gör så skulle vi få en massa andra problem med luften och utsläpp av partiklar och koldioxid.
SVAR:
Många villaägare använder inte el för att värma sitt hus. På landet eldar man ved eller pellets. I stan har man fjärrvärme.
Men håller med dig om att eldning släpper ut farliga saker.

Men tydligen har våra politiker bestämt sig för att det är bra att importera sopor, som man får betalt för att elda.
1*
Jag betalar dig 15000kr, 50% överpris enl dig, om du kör hem ett batteri till mig på 9,6kWh.
Taget?
2*
Som vanligt är du ute ock cyklar med siffrorna.
Detta är typ tredje gången jag påpekar detta.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... for-villa/
Genomsnittsförbrukningen av el för en villa är 20000kWh/år.
Så du är nere på ca 15% av energin som du kan flytta på. Om du kör fossilbil dvs. När alla kör elbil och skal ladda billig el på natten så kommer priserna jämnas ut och du kan inte heller ladda ditt hembatteri.
3*
Visa gärna lite källor för detta påstående.
Min erfarenhet visar att det är extremt få villor i storstäder som nyttjar fjärrvärme.

Generalfelet i din argumentation är att vi som privatpersoner ska betala för batterier för att nätägarna inte fixar infrastrukturen SOM VI REDAN BETALAT FÖR under många är med nätavgiften.

Varför ska jag betala 2ggr för samma tjänst?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

1*
Jag betalar dig 15000kr, 50% överpris enl dig, om du kör hem ett batteri till mig på 9,6kWh.
Taget?
SVAR:
Ska kolla med leverantören. Gissar att priset på batteriet är 20.000kr innan 50% i bidrag.
Kan man köpa en solcellsanläggning med 2x9,6kWh batteri för 110.000kr?
Vad hindrar då mig från att skruva loss ett batteri och sälja till dig för 15.000kr?

2*
Som vanligt är du ute ock cyklar med siffrorna.
Detta är typ tredje gången jag påpekar detta.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... for-villa/
Genomsnittsförbrukningen av el för en villa är 20000kWh/år.
SVAR:
Vore intressant att veta vad som skiljer min kollegas elförbrukning mot den som förbrukar 20.000kWh per år.
Min syster som bor ensam i en villa förbrukar ju ca 3600kWh per år plus att ladda elbilen.

3*
Visa gärna lite källor för detta påstående.
Min erfarenhet visar att det är extremt få villor i storstäder som nyttjar fjärrvärme.
SVAR:
Fjärrvärme är den vanligaste uppvärmningsformen i Sverige. Ungefär hälften av all uppvärmning kommer från fjärrvärme.

Mer än hälften av alla bostäder och lokaler i Sverige värms med fjärrvärme. Bland flerfamiljshus är andelen omkring 90 procent, medan den är något lägre för lokaler och lägst för småhus.
https://www.energiforetagen.se/energifakta/fjarrvarme/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
1*
Jag betalar dig 15000kr, 50% överpris enl dig, om du kör hem ett batteri till mig på 9,6kWh.
Taget?
SVAR:
Ska kolla med leverantören. Gissar att priset på batteriet är 20.000kr innan 50% i bidrag.
Kan man köpa en solcellsanläggning med 2x9,6kWh batteri för 110.000kr?
Vad hindrar då mig från att skruva loss ett batteri och sälja till dig för 15.000kr?

2*
Som vanligt är du ute ock cyklar med siffrorna.
Detta är typ tredje gången jag påpekar detta.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... for-villa/
Genomsnittsförbrukningen av el för en villa är 20000kWh/år.
SVAR:
Vore intressant att veta vad som skiljer min kollegas elförbrukning mot den som förbrukar 20.000kWh per år.
Min syster som bor ensam i en villa förbrukar ju ca 3600kWh per år plus att ladda elbilen.

3*
Visa gärna lite källor för detta påstående.
Min erfarenhet visar att det är extremt få villor i storstäder som nyttjar fjärrvärme.
SVAR:
Fjärrvärme är den vanligaste uppvärmningsformen i Sverige. Ungefär hälften av all uppvärmning kommer från fjärrvärme.

Mer än hälften av alla bostäder och lokaler i Sverige värms med fjärrvärme. Bland flerfamiljshus är andelen omkring 90 procent, medan den är något lägre för lokaler och lägst för småhus.
https://www.energiforetagen.se/energifakta/fjarrvarme/
Så hälften av all uppvärmning kommer från fjärrvärme MEN, 90% av alla flerfamiljshus har fjärrvärme. Kanske säger något om att det är betydligt lägre i enfamiljshus?

Man kan ju alltid kolla energimyndigheten.
För småhus är någon form av elvärme (inklusive värmepumpar) det vanligaste uppvärmningssättet. 1,2 miljoner småhus (motsvarande 60 procent av småhusen) använde en värmepump under 2019.
Så 60% har värmepump och utöver det så finns det säkert en del som har direktverkande el.

https://www.energimyndigheten.se/nyhets ... h-lokaler/

Eller så går man direkt siffrorna.

Total energianvändning per energibärare för uppvärmning och varmvatten i småhus.
El: 14,6 TWh
Biobränsle: 8,4 TWh
Fjärrvärme: 5,2 TWh
Olja: 0,4 TWh
Naturgas/stadsgas: 0,3 TWh
Närvärme: 0,2 TWh

https://www.energimyndigheten.se/global ... eller.xlsx
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Vad hände med kärnkraften idag?

5743MW kl06.00.

4546MW nu.
Screenshot_20210911-224130_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Vad hände med kärnkraften idag?

5743MW kl06.00.

4546MW nu.
Screenshot_20210911-224130_Chrome.jpg
Har inte någon pratat om planerat underhåll av någon reaktor som skulle börja snart, kanske idag?

Men nej jag vet inte, gissar nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Fortsätter att falla till 4493MW.
Mycket märkligt.

Lär bli dyrt för nätägaren att tvingas skaka fram 1250MW med kort varsel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av yps »

Zalman3 skrev:
Fortsätter att falla till 4493MW.
Mycket märkligt.

Lär bli dyrt för nätägaren att tvingas skaka fram 1250MW med kort varsel.
Verkar vara något issue med Ringhals: https://umm.nordpoolgroup.com/#/message ... 844a5f6a/3
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Fortsätter att falla till 4493MW.
Mycket märkligt.

Lär bli dyrt för nätägaren att tvingas skaka fram 1250MW med kort varsel.
Mycket märkligt? Du är mycket märklig i ditt sätt att vinkla dina inlägg. Är ju helt stört. Nån kvällstidning borde ha plockat upp din talang för länge sen.
Forsmark 3

Revisionen på Forsmark 3 genomförs 12 september – 25 oktober 2021. Under revisionen sker bland annat omfattande provning av mekanisk integritet i reaktortank och städning av reaktortankbotten, bränslebyte, byte av likriktare för säkerhetsutrustning och ombyggnader i wet-well med justering/utbyte av fästplattor för rörsystem. Under revisionen arbetar totalt cirka 1 600 personer med ungefär 2 500 arbetsorder.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Fortsätter att falla till 4493MW.
Mycket märkligt.

Lär bli dyrt för nätägaren att tvingas skaka fram 1250MW med kort varsel.
På kort varsel? Den 7:e maj så skrev jag detta inlägget i tråden
Zalman3 skrev:
Här är årets planerade avstämningar av kärnkraften i Sverige utifrån vad jag kunder hitta.

Forsmark 1: 4-24 juli
Forsmark 2: 2-30 maj
Forsmark 3: 12 september-25 oktober

https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... n/revision

Ringhals 3: 24 maj-20 juni
Ringhals 4: 28 juli-9 september

https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... n/revision

Oskarshamn: 17 maj-6 juni

Ja, kanske inte bästa källan men var det ända jag kunder hitta om revision på verket i Oskarshamn :lol:
https://arbetsformedlingen.se/platsbank ... r/24452863

Så vi får hoppas att det går bättre i år än förra året men som värst kommer det väll vara 24-30 maj då tre reaktorer kommer vara nedstängda. Dock så har vår elanvändning gått ner betydligt sen i vintras så vi får hoppas att det inte skapar några större problem
Så den stora frågan är, hur kan en planerad stängning av kärnkraft vara ett stort problem men att den fantastiska vindkraft som vi har fått läsa så mycket om här inte ens gav 1/10 av kärnkraften tidigare idag(eller snarare igår, lördag) är något problem. Men visst, vi ska väll bara lära oss att stänga ner fabriker i framtiden så fort det inte blåser eftersom det enda som har betydelse är kr/kWh.

Måste säga att du ger till och med Donal Trump en utmaning när det kommer till att strunta i att kolla upp fakta och bara hitta på egna nyheter som passar vad du tycker.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Sant var ju att man tappade 1250MW idag på kärnkraften.
Googlade med hittade ingen anledning.
Men visst, sökfunktionen på detta forum är kass.

Och kärnkraften har ju maj, juni, juli, augusti, september haft sänkt elproduktion pga
servicejobb och haverier.

Stora bortfall av elproduktion under 5 månader känns inte bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

Personligen så känns det bättre med planerade bortfall än ickeplanerade....
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Sant var ju att man tappade 1250MW idag på kärnkraften.
Googlade med hittade ingen anledning.
Men visst, sökfunktionen på detta forum är kass.

Och kärnkraften har ju maj, juni, juli, augusti, september haft sänkt elproduktion pga
servicejobb och haverier.

Stora bortfall av elproduktion under 5 månader känns inte bra.
De är så kärnkraft fungerar och de har varit så sedan de startade..

Precis som att vindkraft inte producerar när de inte blåser.

De finna för och nackdelar med olika produktions slag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Personligen så känns det bättre med planerade bortfall än ickeplanerade....
Men i sommar har man haft flera oplanerade haverier.

Exempel:
Ringhals kärnkraftverk kommer inte kunna producera någon el på hela sommaren. Det på grund av en allvarlig händelse som inträffade i början av juni då ett bränsleelement lossnade och hamnade på botten i en bassäng i reaktor 3.
Citat från 2020
Stoppen gör att kärnkraften producerar mindre el än vanligt i Sverige. Hittills i år, till och med maj, är den 16 procent lägre än samma tid 2019, och 20 procent mindre än 2018, enligt Energiföretagens veckostatistik
Planerade stopp och haverier gör att allt mindre kärnkraftsel produceras.

Som tur är byggs det med än 4,5TWh vindkraft varje år.
Det motsvarar ett nytt kärnkraftverk vartannat år.

Kärnkraften får allt mindre andel av Sveriges elförsörjning när vindkraften snart producerar mer el än kärnkraften per år.
Bara under 2021 kommer ny vindkraft motsvarande 8,7 TWh att tas i drift, enligt Svensk Vindenergis nya prognos. Det mer än kompenserar för avställda Ringhals 1:s årliga produktion som varierat mellan 3,6-6,7 TWh de senaste tio åren.

”Med senaste kvartalets kontrakt adderade visar vår prognos att vindkraften redan i slutet av 2024, kommer att nå uppemot 54 TWh i normalårsproduktion, och då kommer att vara Sveriges näst största kraftslag efter vattenkraften. Det är en viktig milstolpe och en tydlig signal om vilket oerhört stor potential och betydelse vindkraften har att snabbt bidra till att möta Sveriges snabbt växande elbehov”, säger Daniel Badman.

Bara under 2021 bedömer vi att investeringarna kommer att överstiga 30 miljarder kronor.
https://www.di.se/nyheter/vindkraften-b ... g-bromsar/

Det kommer inte att byggas någon ny kärnkraft i Sverige.
Men allt prat om att vissa vill bygga ny kärnkraft gör att osäkerheten ökar för investeringar i sol och vind.
Studie: Kärnkraft tränger undan sol och vind
Ju mer kärnkraft, desto mindre förnybar el. Energislagen tenderar att tränga ut varandra. Det är slutsatsen i en studie i tidskriften Nature Energy av en grupp forskare vid Sussex-universitetets School of Business, Management, and Economics Science Policy Research Unit, SPRU, i England
Skulle man bygga ny kärnkraft. Vad händer då?
Först och främst så är det ingen snabb lösning på elbrist.
Killgissar att det skulle ta 15 till 20 år innan ett nytt kärnkraftverk i Sverige är driftsatt. Det är bara att titta på exempelvis Finland hur många långa och dyra förseningar man har av start av kärnkraftverk.
( Är man sugen på kärnkraft kan man ju köpa andelar i finsk kärnkraft. Många vill sälja sina värdelösa andelar.)

Problemet är bara om 15 till 20 år så är sol och vindel så billig att det inte går att konkurrera.
Om lokal solcellsel kostar under överföringskostnaden från ett kraftverk, oavsett om det är kärnkraft, vatten eller vind. Då kan man inte konkurrera.
Och lagring av el är nästan gratis i form av elbilar med V2G.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Personligen så känns det bättre med planerade bortfall än ickeplanerade....
Men i sommar har man haft flera oplanerade haverier.

Exempel:
Ringhals kärnkraftverk kommer inte kunna producera någon el på hela sommaren. Det på grund av en allvarlig händelse som inträffade i början av juni då ett bränsleelement lossnade och hamnade på botten i en bassäng i reaktor 3.
Citat från 2020
Stoppen gör att kärnkraften producerar mindre el än vanligt i Sverige. Hittills i år, till och med maj, är den 16 procent lägre än samma tid 2019, och 20 procent mindre än 2018, enligt Energiföretagens veckostatistik
Planerade stopp och haverier gör att allt mindre kärnkraftsel produceras.

Som tur är byggs det med än 4,5TWh vindkraft varje år.
Det motsvarar ett nytt kärnkraftverk vartannat år.

Kärnkraften får allt mindre andel av Sveriges elförsörjning när vindkraften snart producerar mer el än kärnkraften per år.
Bara under 2021 kommer ny vindkraft motsvarande 8,7 TWh att tas i drift, enligt Svensk Vindenergis nya prognos. Det mer än kompenserar för avställda Ringhals 1:s årliga produktion som varierat mellan 3,6-6,7 TWh de senaste tio åren.

”Med senaste kvartalets kontrakt adderade visar vår prognos att vindkraften redan i slutet av 2024, kommer att nå uppemot 54 TWh i normalårsproduktion, och då kommer att vara Sveriges näst största kraftslag efter vattenkraften. Det är en viktig milstolpe och en tydlig signal om vilket oerhört stor potential och betydelse vindkraften har att snabbt bidra till att möta Sveriges snabbt växande elbehov”, säger Daniel Badman.

Bara under 2021 bedömer vi att investeringarna kommer att överstiga 30 miljarder kronor.
https://www.di.se/nyheter/vindkraften-b ... g-bromsar/

Det kommer inte att byggas någon ny kärnkraft i Sverige.
Men allt prat om att vissa vill bygga ny kärnkraft gör att osäkerheten ökar för investeringar i sol och vind.
Studie: Kärnkraft tränger undan sol och vind
Ju mer kärnkraft, desto mindre förnybar el. Energislagen tenderar att tränga ut varandra. Det är slutsatsen i en studie i tidskriften Nature Energy av en grupp forskare vid Sussex-universitetets School of Business, Management, and Economics Science Policy Research Unit, SPRU, i England
Skulle man bygga ny kärnkraft. Vad händer då?
Först och främst så är det ingen snabb lösning på elbrist.
Killgissar att det skulle ta 15 till 20 år innan ett nytt kärnkraftverk i Sverige är driftsatt. Det är bara att titta på exempelvis Finland hur många långa och dyra förseningar man har av start av kärnkraftverk.
( Är man sugen på kärnkraft kan man ju köpa andelar i finsk kärnkraft. Många vill sälja sina värdelösa andelar.)

Problemet är bara om 15 till 20 år så är sol och vindel så billig att det inte går att konkurrera.
Om lokal solcellsel kostar under överföringskostnaden från ett kraftverk, oavsett om det är kärnkraft, vatten eller vind. Då kan man inte konkurrera.
Och lagring av el är nästan gratis i form av elbilar med V2G.
Så det läggs till 4,5 TWh el vindkraft varje år men under årets första 35 veckor så sjönk elproduktionen från dessa med nästan 2 TWh jämfört med samma period förra året, plockade de ner en massa vindkraftverk i början av året eller har alla kraftkällor variationer? Varför är det enligt dig ett stort problem att kärnkraften inte producerat mer än vad de gjort men inget problem att vi har så stora variationer i produktionen från vindkraft?

Om vi kollar på elproduktionen i början av året och inte räknar med kärnkraft så hade vi tre veckor inom loppet av fyra där elproduktionen utan kärnkraft hade varit 1 TWh mindre än vår användning. Totalt under dessa fyra veckorna så hade underskottet varit större än 4 TWh utan kärnkraft. Även om vi hade haft dubbelt så mycket vindkraft under denna perioden så hade underskottet varit på nästan 2,3 TWh. Menar du att detta skulle mötas upp av V2G? Visst är liqud air intressant men den testanläggning som finns i Storbritannien är på 50 MW, ganska litet jämfört med de nästan 7 GW som vi fick i vintras av kärnkraften.
Och trots att kärnkraften maxade på 7 GW och vattenkraften maxade på över 12 GW så var det ganska många timmar där Sverige inte klarade av att vara självförsörjande då vindkraften producerade mindre än 1 GW.
Så ska vi ersätta vår kärnkraft så behöver vi inte bara något som kan ge runt 45-50 TWh per år, vi behöver också något som kan leverera runt 7 GW kontinuerligt under vintern.

Alla komplicerade system kan ha problem så väl kärnkraft men vi behöver något system som åtminstone har hyfsad hög tillförlitlighet. Visst har Norge överskott med vattenkraft men då Danmark inte är självförsörjande så fort det inte blåser utan är beroende av sina grannar så fort det blåser lite så skulle jag säga att det är en dålig idé att sätta Sverige i samma position.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

V2G? När? Hur? Vilka modeller har stöd för det? När kommer dem? Är det ens lagligt?

Så när det är vindstilla så kan vi alltså inte köra våra bilar? Än mindre ladda dem? Låter ju svinbra. Ska industrin stänga ner också när det inte blåser? Eller ska den drivas av våra elbilar? Hur ska personalen komma dit? Cykla?

Att hänvisa till något som eventuellt blir verklighet och som eventuellt kanske kan fungera som förslag på lösning till ett konkret problem är inte hederligt.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

Om man nu tänker lite efter - vilket jag förstår kan vara svårt - så är det ju inte enbart vindkraften som "har problem" just nu. Det har blåst mindre än på ett normalt år samtidigt som det också har regnat mindre än normalt vilket betyder att vattenmagasinen är fyllt till 70% av kapaciteten, där det vanligtvis ligger på 80% så man har inte riktigt vågat att ta mer vattenkraft när det inte har blåst.

https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/

Nu kommer vi in i den blåsigare perioden så vindkraften kan leverera mer och samtidigt får vi hålla tummarna att vattenmagasinen fyllas mer så det finns på "lager" inför vintern.

Så skyll inte bara på kärnkraften, vindkraften eller vattenkraften var för sig.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Problemet är bara om 15 till 20 år så är sol och vindel så billig att det inte går att konkurrera.
Om lokal solcellsel kostar under överföringskostnaden från ett kraftverk, oavsett om det är kärnkraft, vatten eller vind. Då kan man inte konkurrera.
Och lagring av el är nästan gratis i form av elbilar med V2G.
Ja åtminstone de dagar när de blåser, vad gör vi de andra.. Batteri backup kanske bör räknas med i denna kalkyl?

Någon annan skrev de är inte lät att bygga kärnkraft nu för de hjälper inte förren om 10-15 år.. Jag tycker de låter utmärkt för våra kunder kärnkraftverk som är igång idag håller någon inte längre än så.. Hur ska vi klara ersätta dessa och även ha ett stabil elförsörjning. Vattenkraften kommer inte räcka till allt. Jag är sjukt rädd vi kommer hem elda kol och nato gas i Polen och Tyskland och sen slå oss för brösten att vi är självförsörjande på års bas av vindkraft och vatten..

Men ja northstream2 är ju perfekt, nu klarar tyskarna sin elförsörjning bättre utan kärnkraft..bör vara ganska lätt att räkna på vad denna ryska gas släpper ut i co2 oavsett var den hamnar.. Den ljusa dungen borde aldrig fått byggas men visst de är lättare än kärnkraft att få igenom och elda fossilt är vi duktiga på..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Tjamotis »

Credde skrev:
Om man nu tänker lite efter - vilket jag förstår kan vara svårt - så är det ju inte enbart vindkraften som "har problem" just nu. Det har blåst mindre än på ett normalt år samtidigt som det också har regnat mindre än normalt vilket betyder att vattenmagasinen är fyllt till 70% av kapaciteten, där det vanligtvis ligger på 80% så man har inte riktigt vågat att ta mer vattenkraft när det inte har blåst.

https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/

Nu kommer vi in i den blåsigare perioden så vindkraften kan leverera mer och samtidigt får vi hålla tummarna att vattenmagasinen fyllas mer så det finns på "lager" inför vintern.

Så skyll inte bara på kärnkraften, vindkraften eller vattenkraften var för sig.
Om man ska tänka ytterligare ett steg har ingen av elproducenterna ett samhällsansvar. Enda ansvaret som finns är lagkrav samt ägarkrav. Vattenkraft kommer inte spara vatten för att fylla luckor i vindkraften. Lika lite som vindkraften kommer stoppa sin produktion för att det är låga priser på el samtidigt som det är gynnsamma vindar.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

Tjamotis skrev:
Credde skrev:
Om man nu tänker lite efter - vilket jag förstår kan vara svårt - så är det ju inte enbart vindkraften som "har problem" just nu. Det har blåst mindre än på ett normalt år samtidigt som det också har regnat mindre än normalt vilket betyder att vattenmagasinen är fyllt till 70% av kapaciteten, där det vanligtvis ligger på 80% så man har inte riktigt vågat att ta mer vattenkraft när det inte har blåst.

https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/

Nu kommer vi in i den blåsigare perioden så vindkraften kan leverera mer och samtidigt får vi hålla tummarna att vattenmagasinen fyllas mer så det finns på "lager" inför vintern.

Så skyll inte bara på kärnkraften, vindkraften eller vattenkraften var för sig.
Om man ska tänka ytterligare ett steg har ingen av elproducenterna ett samhällsansvar. Enda ansvaret som finns är lagkrav samt ägarkrav. Vattenkraft kommer inte spara vatten för att fylla luckor i vindkraften. Lika lite som vindkraften kommer stoppa sin produktion för att det är låga priser på el samtidigt som det är gynnsamma vindar.
Kommer inte dröja många år förre det kommer vara vindkraftparker som kombinerar sin produktion med en form för lagring så man kan leverera när priset är högt.

Med hänsyn till samhällsansvar så håller jag med dig förutom, att Vattenfall är helägt av svenska staten (och därmed alla skattebetalare) och äger och producerar vindkraft, vattenkraft och kärnkraft så det borde vara lite samhällsansvar åt dom, vilket det ju såklart inte är.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Den här podcasten är bra. Kärnkraftsvurmare eller miljövurmare som Zalmn.... Ingen av dessa får vatten på sin kvarn, det får istället vi som tror på en framtid med sol och vind men inte utan problem

https://www.solcellskollen.se/podcast/l ... -karnkraft
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

zyax skrev:
Den här podcasten är bra. Kärnkraftsvurmare eller miljövurmare som Zalmn.... Ingen av dessa får vatten på sin kvarn, det får istället vi som tror på en framtid med sol och vind men inte utan problem

https://www.solcellskollen.se/podcast/l ... -karnkraft
Kan bara hålla med.
Många bra intervjuer med insatta personer.
Avsnitten 31, 44 och 45 handlar också om elsystemet.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

[JM] skrev:
zyax skrev:
Den här podcasten är bra. Kärnkraftsvurmare eller miljövurmare som Zalmn.... Ingen av dessa får vatten på sin kvarn, det får istället vi som tror på en framtid med sol och vind men inte utan problem

https://www.solcellskollen.se/podcast/l ... -karnkraft
Kan bara hålla med.
Många bra intervjuer med insatta personer.
Avsnitten 31, 44 och 45 handlar också om elsystemet.
Jag har lyssnat på det mesta där. Man vill ha fakta från någon som räknat. Vi har trots faktaunderlag olika åsikter, men jag tror att man blir lite mindre år vurmare åt något håll när man får mer fakta.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

zyax skrev:
[JM] skrev:
zyax skrev:
Den här podcasten är bra. Kärnkraftsvurmare eller miljövurmare som Zalmn.... Ingen av dessa får vatten på sin kvarn, det får istället vi som tror på en framtid med sol och vind men inte utan problem

https://www.solcellskollen.se/podcast/l ... -karnkraft
Kan bara hålla med.
Många bra intervjuer med insatta personer.
Avsnitten 31, 44 och 45 handlar också om elsystemet.
Jag har lyssnat på det mesta där. Man vill ha fakta från någon som räknat. Vi har trots faktaunderlag olika åsikter, men jag tror att man blir lite mindre år vurmare åt något håll när man får mer fakta.
Tony Sebas (RethinkX) senaste video.


Innehåller en hel del om sol/vind vs överkapacitet och hur det kan användas och påverka samhället.
Skriv svar