Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

Klintan skrev:
taliz skrev:
Tjamotis skrev:
Vad händer med elnätet om en diktatur bestämmer sig för att köra sin svenska vindkraftpark i motordrift istället för generatordrift?
Hahah lycka till med det säger jag bara.
Inte så svårt för oss att ta kontrollen över dem.

Leverans av kärnbränsle däremot….
Idag är Rosatom(dvs Ryssland) huvudleverantör till våra svenska kärnkraftverk. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Putin beslutar sig för att straffa oss och sluta leverera bränsle. Skulle kunna ske imorgon.
Nej, det är de inte. Alla leveranser stoppade sedan februari. Sverige har andra leverantörer.
Du får gärna hänvisa till någon källa på det.

EDIT: hittade själv.

https://www.nyteknik.se/energi/vattenfa ... le-7029282

https://www.montelnews.com/se/news/1313 ... alternativ

Kommer det bli brist på bränsle framöver tro?
Antar att många gör samma.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Klintan »

Elbilist sedan 2014
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

taliz skrev:
Tjamotis skrev:
Vad händer med elnätet om en diktatur bestämmer sig för att köra sin svenska vindkraftpark i motordrift istället för generatordrift?
Hahah lycka till med det säger jag bara.
Inte så svårt för oss att ta kontrollen över dem.

Leverans av kärnbränsle däremot….
Idag är Rosatom(dvs Ryssland) huvudleverantör till våra svenska kärnkraftverk. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Putin beslutar sig för att straffa oss och sluta leverera bränsle. Skulle kunna ske imorgon.
Så vi i Sverige kan styra över vindkraften och hur de får producera då ?
Jag trodde det var helt upp till ägaren av vindkraftsverken men där ser man vart kan man hitta mer info om detta ?

Sverige har stora uranfyndigheter tyvärr så har tidigare regeringen förbjudit brytning och prospektering, ja det gäller väl det mesta med gruvdrift iofs.

https://www.etc.se/debatt/dags-foer-ura ... -i-sverige

Uranfyndigheter bryts i flera västländer bl.a. Australien och Kanada.

Hur är det med neodym som finns i majoriteten av alla vindkraftverk?
D55B83A6-E80D-45FC-8BC3-4B3582D4744A.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Så vi i Sverige kan styra över vindkraften och hur de får producera då ?
Jag trodde det var helt upp till ägaren av vindkraftsverken men där ser man vart kan man hitta mer info om detta ?
Jag har personligen pratat med Svensk vindkraftspersonal.
De inser givetvis vikten av att ha Svensk kontroll över vindkraftsproduktionen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Tjamotis »

taliz skrev:
Tjamotis skrev:
Vad händer med elnätet om en diktatur bestämmer sig för att köra sin svenska vindkraftpark i motordrift istället för generatordrift?
Hahah lycka till med det säger jag bara.
Inte så svårt för oss att ta kontrollen över dem.

Leverans av kärnbränsle däremot….
Idag är Rosatom(dvs Ryssland) huvudleverantör till våra svenska kärnkraftverk. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Putin beslutar sig för att straffa oss och sluta leverera bränsle. Skulle kunna ske imorgon.
Vad är det som är hahah? Köra en generator i motordrift är enkelt. Transmissionen i ledningen från vindkraftverket fungerar i båda riktningarna. Hur lång tid räcker för att sänka nätet oavsett om man kan frånkoppla parken från nätet eller inte?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

niklas12 skrev:
pefreli skrev:
niklas12 skrev:
R_Edvinsson skrev:
https://www.tn.se/naringsliv/ssab-vi-be ... l-snarast/


Den fossilfria produktionen av stål som kanske aldrig blev av!!!
Det hade varit betydligt bättre att bygga en SMR på plats likt polen gör för sin industri

https://www.world-nuclear-news.org/Arti ... -Polish-in

Låt blykalla göra detta så kanske vi snart driver utvecklingen på detta området istället för att låta Kina diktera villkoren
SSAB behöver massvis av BILLIG el de närmsta 10 åren för att kunna producera enorma mängder vätgas.

Vad SSAB definitivt INTE behöver så är det fagra löften om eventuellt billig rosa el eventuellt någonstans i framtiden.

Det finns bara en lösning för SSAB den kommande 10-årsperioden och det är mängder med vindkraft.

Vi får väl helt enkelt återkomma till SMR när pilotanläggningarna driftsatts och utvärderats någon gång i början av 30-talet.

Till dess är det full fart framåt med vindkraften.
Vilka vindkraftsparker är det som kommer stå färdiga innan 2030?

Personligen så tycker jag nog att det är en bättre idé att gynna våran inhemska industri.

Varför ska vi låta en diktatur bygga och driva vårat kraftsystem?

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... vindkraft/

Blykalla kommer uppföra en test SMR i Oskarshamn till 2024 och räknar med att kunna inleda industriell produktion till 2030 kanske ännu tidigare med rätt förutsättningar.

https://www.energi.se/artiklar/2021/maj ... karnkraft/

Om detta sker genom vattenfall så kommer vinsten från elproduktion svenska folket tillgodo

Vi har dessutom gott om egna uranfyndigheter som vi kan använda
Så du tycker alltså det är en bättre idé för Sverige AB att vi inte bygger ut elproduktionen alls före 2030?

Då kan du antagligen börja montera ner stora delar av den svenska basindustrin. Den lär nämligen fly till andra länder.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Vattenfalls VD säger följande:
-De största skälen till att man stängde reaktorerna
var att de inte skulle vara lönsamma över tid.

-Priset är högre nu, men det hade behövt vara mycket
högre under lång tid för att det skulle vara motiverat.

Just nu skulle Ringhals 1 och 2 vara lönsamma.
Men om 2 år skulle de vara olönsamma igen.
Därför var det rätt beslut att lägga ner dom.
Och kan inte ens befintliga kärnkraftverk vara lönsamma.
Då är det omöjligt att få nybyggda kärnkraftverk lönsamma.
Screenshot_20221005-235741_Chrome.jpg
Screenshot_20221005-235745_Chrome.jpg
Screenshot_20221005-235748_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Angående flytt av industri på grund av höga elpriser.
VW hade tänkt bygga en batterifabrik i Salzgitter.
Nu kanske den hamnar i Norrland i stället.
Northvolts etablering i Skellefteå är ett genidrag.

Nyligen kom uppgifter om att den tyska fordonskoncernen Volkswagen överväger att flytta tillverkning från Tyskland och Östeuropa om bristen på naturgas fortsätter.

– Gasen är det första problemet och elektriciteten det andra problemet. Då uppstår frågan om hur Volkswagen kunna tillverka battericeller i Salzgitter om det inte finns tillräckligt med el för den typen energiintensiv industri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Angående flytt av industri på grund av höga elpriser.
VW hade tänkt bygga en batterifabrik i Salzgitter.
Nu kanske den hamnar i Norrland i stället.
Northvolts etablering i Skellefteå är ett genidrag.

Nyligen kom uppgifter om att den tyska fordonskoncernen Volkswagen överväger att flytta tillverkning från Tyskland och Östeuropa om bristen på naturgas fortsätter.

– Gasen är det första problemet och elektriciteten det andra problemet. Då uppstår frågan om hur Volkswagen kunna tillverka battericeller i Salzgitter om det inte finns tillräckligt med el för den typen energiintensiv industri.
Ja läser de flyttar till öst Europa.. Och där igår väl inte Norrland.

Jag tolkar de som de behöver stabil elförsörjning och de kan de inte får med bara vindkraft, de behöver el från gas också som är tillförlitligt..
Konstigt att de där med co2 verkar folk ha glömt.. Ja även gas eldaande skapar co2.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Danmark just nu
Vindkraft 4.946MW
Egen förbrukning 3.817MW
Export 1.656MW
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Så skulle det kunna se ut i Sverige också att vindkraften producerar ibland 130% av vårt elbehov.
Jag tror inte de danska vindkraft bolagen är så nöjda med att sälja för negativa priser eller nörs 0.. De är ju bra att vara självförsörjande men de finns noll ekonomi i de just nu.. Dessa svängningar i produktion är inte bra för någon jag skulle säga att 0 priserna är lika skadliga för samhället som priserna på 5kr/kWh.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Dessa svängningar i produktion är inte bra för någon jag skulle säga att 0 priserna är lika skadliga för samhället som priserna på 5kr/kWh.
Anden är släppt ur flaskan. Svängningarna i elpriset kommer bara att öka.
Företag och privatpersoner vill ju producera sin egen el i så stor utsträckning som möjligt.
Traditionella elproducenter blir en UPS, som tas till när den egna produktionen inte räcker till.

Exempel:
Höga elpriser får Biltema att miljardsatsa på solceller
Biltema ska installera solceller på alla sina fastigheter. Målet är att säkra tillgång på energi och så småningom bli helt självförsörjande.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/h ... solceller/

Att denna utveckling är speciellt dålig för kärnkraftverk ligger jag inte sömnlös över.

Ny billig fossifri elproduktion SKA konkurrera ut gammal dyr elproduktion.
Annars tappar Sverige i konkurrenskraft.

Min killgissning är att vi ligger på 30öre per kWh år 2026.
Och ner mot 20 öre per kWh år 2030 i Sverige.

Och vi MÅSTE ner mot dessa siffror. Annars flyttar industrin till länder som klarar dessa nivåer.

EDIT:
Jag tror inte de danska vindkraft bolagen är så nöjda med att sälja för negativa priser eller nörs 0.
I USA blir nollpriser allt vanligare.
Solceller är så billigt för en villaägare, så man sätter upp solceller även i öst och västtak.
Så man producerar hyfsat bra även morgon och kväll.
Att det då blir för mycket el mitt på dagen, och därmed nollpriser, är inget problem.

Det är samma med dansk vindkraft.
Det är så billigt med vindkraft, så att det blir allt större perioder med nollpriser. Men man får ihop kalkylen ändå.
När vindkraftverken står där, och vinden är gratis.
Då är marginalkostnaden att producera el nära noll.
Skulle det ju kunna vara så att också elen därmed är gratis 50% av tiden.

Detta sätter myror i huvudet på elproduktion som kräver ett dyrt bränsle.
Hur ska kol, olja och kärnkraft kunna konkurrera med elproduktion som har gratis bränsle?
Och som dessutom är tillförlitlig och har minimalt underhåll.
Vindkraftstillverkarna ger nu 40 års garanti på sina vindkraftverk.

Vi ser inte vatten, sol och vindkraftproducenter stå stilla månader per år för årligt återkommande "bränslebyte".

Vi ser inte heller slumpstopp av vatten, sol och vindkraftproducenter, som leder till stora störningar på elnätet, kostnader på ca 100 miljoner i timmen och riskerar systemkollaps och miljoner bortkopplad elabonnenter.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Dessa svängningar i produktion är inte bra för någon jag skulle säga att 0 priserna är lika skadliga för samhället som priserna på 5kr/kWh.
Anden är släppt ur flaskan. Svängningarna i elpriset kommer bara att öka.
Företag och privatpersoner vill ju producera sin egen el i så stor utsträckning som möjligt.
Traditionella elproducenter blir en UPS, som tas till när den egna produktionen inte räcker till.

Exempel:
Höga elpriser får Biltema att miljardsatsa på solceller
Biltema ska installera solceller på alla sina fastigheter. Målet är att säkra tillgång på energi och så småningom bli helt självförsörjande.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/h ... solceller/

Att denna utveckling är speciellt dålig för kärnkraftverk ligger jag inte sömnlös över.

Ny billig fossifri elproduktion SKA konkurrera ut gammal dyr elproduktion.
Annars tappar Sverige i konkurrenskraft.

Min killgissning är att vi ligger på 30öre per kWh år 2026.
Och ner mot 20 öre per kWh år 2030 i Sverige.

Och vi MÅSTE ner mot dessa siffror. Annars flyttar industrin till länder som klarar dessa nivåer.
Hur ska du ha det? Kommer vi tillbaka till rimligt låga nordiska elpriser eller ska dom svänga kraftigt som på den fossilberoende kontinenten?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Hur ska du ha det? Kommer vi tillbaka till rimligt låga nordiska elpriser eller ska dom svänga kraftigt som på den fossilberoende kontinenten?
Killgissar att vi har ett snittpris på el på ca 20 öre per kWh år 2030.
Men att det svänger kraftigt mellan 0 och 40 öre.

I Danmark producerar vindkraften fortfarande mer än hela landets behov av el.
Screenshot_20221006-100745_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Klintan »

221002.png
Och så här såg det ut häromdagen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

Tjamotis skrev:
taliz skrev:
Tjamotis skrev:
Vad händer med elnätet om en diktatur bestämmer sig för att köra sin svenska vindkraftpark i motordrift istället för generatordrift?
Hahah lycka till med det säger jag bara.
Inte så svårt för oss att ta kontrollen över dem.

Leverans av kärnbränsle däremot….
Idag är Rosatom(dvs Ryssland) huvudleverantör till våra svenska kärnkraftverk. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Putin beslutar sig för att straffa oss och sluta leverera bränsle. Skulle kunna ske imorgon.
Vad är det som är hahah? Köra en generator i motordrift är enkelt. Transmissionen i ledningen från vindkraftverket fungerar i båda riktningarna. Hur lång tid räcker för att sänka nätet oavsett om man kan frånkoppla parken från nätet eller inte?
Kul med konspirationsteorier.
Svenska kraftnät kan koppla till/från produktion väldigt snabbt och har garanterat sätt att hantera ev. tokigheter hos producenter. Just våra kärnkraftverk är ju ett exempel på där det kan gå väldigt fel, väldigt snabbt, med allvarliga följder för nätet i stort.

Om jag var du skulle jag vara betydligt mer orolig för sabotage/attack mot våra kärnkraftverk.
De har massvis med externa leverantörer. Kan nästan garantera att fientlig makt har bra koll på hur man skulle kunna infiltrera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Klintan skrev:
221002.png
Och så här såg det ut häromdagen.
Danmark har idag ingen kärnkraft eller vattenkraft.
Och de vill bygga mera fossilfri billig elproduktion.
Då bygger de givetvis mera billig vindkraft.
Danmark kommer att fyrdubbla vindkraft och solenergi på land före 2030.

Den danska regeringen säger också att tillförsel av grön kapacitet utöver inhemska krav måste uppnås utan subventioner.

Inför 2030 har Nordsjön potentialen att installera 35gigawatt vindkraft till havs, säger regeringens pressrepresentant till pressen, vilket motsvarar en 15-faldig tillväxt i förhållande till nuvarande havsbaserad vindkapacitet i danska vatten.

Regeringen vill också att nationen ska vara en nettoexportör av grön energi från 2030 och leverera el till resten av Europa.
Vindkraften kommer göra Danmark till en stor exportör av billig fossilfri el till sina grannländer.
Så bygger inte Sverige vindkraft. Så kommer vi få billig vindkraft från Danmark.

Kan tänka mig hur det låter 2030.
Att det är "orättvist" att det kommer in så mycket billig el från Danmark som gör Svensk kärnkraft olönsam.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »


Kul med konspirationsteorier.
Svenska kraftnät kan koppla till/från produktion väldigt snabbt och har garanterat sätt att hantera ev. tokigheter hos producenter. Just våra kärnkraftverk är ju ett exempel på där det kan gå väldigt fel, väldigt snabbt, med allvarliga följder för nätet i stort.

Om jag var du skulle jag vara betydligt mer orolig för sabotage/attack mot våra kärnkraftverk.
De har massvis med externa leverantörer. Kan nästan garantera att fientlig makt har bra koll på hur man skulle kunna infiltrera.
Vad kan gå fel i ett svenskt kärnkraftverk! :lol:
Screenshot_20221006-104940_Google.jpg
Bilderna från Ringhals 4: ”900 grader på en halv minut”.

Felet i Ringhals 4 orsakades av att tryckhållaren kokade torrt. Nu kan Ny Teknik berätta detaljerna om testet som fällde reaktorn. Först efter 20–25 minuter upptäcktes att något hade gått fel.

Den 29 augusti skadades tryckhållaren i Ringhals 4 vilket gör att reaktorn blir avstängd fram till den 31 januari.
Reparationerna blir besvärliga och kommer att ta flera månader.

Enligt preliminära uppgifter skadades 19 värmare, som smälte delvis.

Tryckhållaren är en av tryckvattenreaktorns allra största komponenter. Den är 12,8 meter lång, har en diameter om 2,4 meter och en vikt på cirka 84 ton.
https://www.nyteknik.se/premium/bildern ... ut-7038557
ringhals 4-1b.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Tjamotis »

taliz skrev:
Tjamotis skrev:
taliz skrev:
Tjamotis skrev:
Vad händer med elnätet om en diktatur bestämmer sig för att köra sin svenska vindkraftpark i motordrift istället för generatordrift?
Hahah lycka till med det säger jag bara.
Inte så svårt för oss att ta kontrollen över dem.

Leverans av kärnbränsle däremot….
Idag är Rosatom(dvs Ryssland) huvudleverantör till våra svenska kärnkraftverk. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Putin beslutar sig för att straffa oss och sluta leverera bränsle. Skulle kunna ske imorgon.
Vad är det som är hahah? Köra en generator i motordrift är enkelt. Transmissionen i ledningen från vindkraftverket fungerar i båda riktningarna. Hur lång tid räcker för att sänka nätet oavsett om man kan frånkoppla parken från nätet eller inte?
Kul med konspirationsteorier.
Svenska kraftnät kan koppla till/från produktion väldigt snabbt och har garanterat sätt att hantera ev. tokigheter hos producenter. Just våra kärnkraftverk är ju ett exempel på där det kan gå väldigt fel, väldigt snabbt, med allvarliga följder för nätet i stort.

Om jag var du skulle jag vara betydligt mer orolig för sabotage/attack mot våra kärnkraftverk.
De har massvis med externa leverantörer. Kan nästan garantera att fientlig makt har bra koll på hur man skulle kunna infiltrera.
Ja men om det blir fel i ett svenskt kärnkraftverk kommunicerar skyddet för problemet med Svks skydd att det är ett problem. Alternativt vissa på förhand definierade problem frånkopplar produktionsanläggningen sig själv från nätet direkt. Så Svk kan koppla bort ett medvetet fel på en vindkraftspark som inte hinner göra någon skada på stamnätet under ett tidsintervall på 0,5 sekunder?

Just medvetna fel mot radiella nät med en gigantisk överföringsförlust är ett relevant problem. Hur man ska lyckas som du påstår infiltrera ett kkv och totalhaverera det invändigt börjar angränsa mot konspirationsteori. Jag tror faktiskt att du bara gissar.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Hedman »

Zalman3 skrev:
Dessa svängningar i produktion är inte bra för någon jag skulle säga att 0 priserna är lika skadliga för samhället som priserna på 5kr/kWh.
Anden är släppt ur flaskan. Svängningarna i elpriset kommer bara att öka.
Företag och privatpersoner vill ju producera sin egen el i så stor utsträckning som möjligt.
Traditionella elproducenter blir en UPS, som tas till när den egna produktionen inte räcker till.

Exempel:
Höga elpriser får Biltema att miljardsatsa på solceller
Biltema ska installera solceller på alla sina fastigheter. Målet är att säkra tillgång på energi och så småningom bli helt självförsörjande.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/h ... solceller/

Att denna utveckling är speciellt dålig för kärnkraftverk ligger jag inte sömnlös över.

Ny billig fossifri elproduktion SKA konkurrera ut gammal dyr elproduktion.
Annars tappar Sverige i konkurrenskraft.

Min killgissning är att vi ligger på 30öre per kWh år 2026.
Och ner mot 20 öre per kWh år 2030 i Sverige.

Och vi MÅSTE ner mot dessa siffror. Annars flyttar industrin till länder som klarar dessa nivåer.

EDIT:
Jag tror inte de danska vindkraft bolagen är så nöjda med att sälja för negativa priser eller nörs 0.
I USA blir nollpriser allt vanligare.
Solceller är så billigt för en villaägare, så man sätter upp solceller även i öst och västtak.
Så man producerar hyfsat bra även morgon och kväll.
Att det då blir för mycket el mitt på dagen, och därmed nollpriser, är inget problem.

Det är samma med dansk vindkraft.
Det är så billigt med vindkraft, så att det blir allt större perioder med nollpriser. Men man får ihop kalkylen ändå.
När vindkraftverken står där, och vinden är gratis.
Då är marginalkostnaden att producera el nära noll.
Skulle det ju kunna vara så att också elen därmed är gratis 50% av tiden.

Detta sätter myror i huvudet på elproduktion som kräver ett dyrt bränsle.
Hur ska kol, olja och kärnkraft kunna konkurrera med elproduktion som har gratis bränsle?
Och som dessutom är tillförlitlig och har minimalt underhåll.
Vindkraftstillverkarna ger nu 40 års garanti på sina vindkraftverk.

Vi ser inte vatten, sol och vindkraftproducenter stå stilla månader per år för årligt återkommande "bränslebyte".

Vi ser inte heller slumpstopp av vatten, sol och vindkraftproducenter, som leder till stora störningar på elnätet, kostnader på ca 100 miljoner i timmen och riskerar systemkollaps och miljoner bortkopplad elabonnenter.
Vad kallar du slumpmässig produktion om inte slumpstopp typ hela tiden????
FB_IMG_1663096029804.jpg
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Gargamel »

Nästan hela investeringen av vindkraftverk är tagen via ”nätavgiften”.
Detta för att dölja de faktiska kostnaderna för vindkraft.
Här är ett exempel https://via.tt.se/pressmeddelande/garna ... Id=3316258
Gärna mer havsbaserad vindkraft men ta bort subventionerna

Ett annat är att det går åt tusentals kablar för vindkraft för varje annan mer traditionell produktion av energi.
Denna kostnad betalas ”solidariskt” av alla också för att dölja de riktiga kostnaderna för vindkraft.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Att påstå att ökad vindkraft inte medför några ökade marginalkostnader är mer än lovligt naivt.
Däremot så är det någon annan än vindkraftsproducenten som får betala för den ökade marginalkostnaden i form av lagring,syntetisk svängmassa o.s.v. o.s.v.

I samtliga fall får vi konsumenter betala antingen genom att kostnader läggs på nätavgifterna eller via andra skatter och avgifter.

Lagring tillför ingenting det är bara ett dyrt sätt att hantera problemet av en oförutsägbar produktion.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

För första gången någonsin har nu vind och sol passerat kärnkraften worldwide.

Kärnkraften når en ny bottennotering från toppen som var på mitten av 90-talet.

https://www.dn.se/varlden/karnkraften-a ... roduktion/


Som artikelns rubrik säger.

Kärnkraften blir allt mindre viktig för världens elproduktion.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Gargamel »

pefreli skrev:
För första gången någonsin har nu vind och sol passerat kärnkraften worldwide.

Kärnkraften når en ny bottennotering från toppen som var på mitten av 90-talet.

https://www.dn.se/varlden/karnkraften-a ... roduktion/


Som artikelns rubrik säger.

Kärnkraften blir allt mindre viktig för världens elproduktion.

Så.. Hur ska vi ha el när det inte blåser?
Enligt dig ska vi lägga ner kkv..Helst igår..
Eller blir det ok att bara ha el några timmar i veckan?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

pefreli skrev:
För första gången någonsin har nu vind och sol passerat kärnkraften worldwide.

Kärnkraften når en ny bottennotering från toppen som var på mitten av 90-talet.

https://www.dn.se/varlden/karnkraften-a ... roduktion/


Som artikelns rubrik säger.

Kärnkraften blir allt mindre viktig för världens elproduktion.
Och här kommer en länk till den mkt omfattande rapporten.

https://www.worldnuclearreport.org/
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Gargamel skrev:
pefreli skrev:
För första gången någonsin har nu vind och sol passerat kärnkraften worldwide.

Kärnkraften når en ny bottennotering från toppen som var på mitten av 90-talet.

https://www.dn.se/varlden/karnkraften-a ... roduktion/


Som artikelns rubrik säger.

Kärnkraften blir allt mindre viktig för världens elproduktion.

Så.. Hur ska vi ha el när det inte blåser?
Enligt dig ska vi lägga ner kkv..Helst igår..
Eller blir det ok att bara ha el några timmar i veckan?
Du vet trippe a batterier och krävs de mycket el så kör vi d celler..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar