Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Så skattebetalare ska gå in och stötta gamla vindkraftverk som producerar dyr el tycker du?
Jag tycker staten ska säkerställa att det finns elproduktion för varje givet tillfälle. En elproducent som erbjuder det skulle gynnas. Det bästa är om det kan ske genom att man erbjuder en mix av kraftslag som kompenserar för varndras svagheter. Det är ju inte säkert att den mixen är den billigaste om du fritt får välja en tidpunkt/förutsättning för att mäta men det tror jag nog att egentligen begriper efter all tid du spenderat med frågan.
Zalman3 skrev:
Jag tror nämligen att marknaden bygger ny fossilfri elproduktion, till allt lägre elpriser.
Så du kan vara trygg med att få billig el året runt.
Och utan en krona i statligt stöd.
Som sagt, marknaden (den som invetserar i elproduktion) vill ju inte ha låga elpriser. Inser du inte hur absurd den visionen är. Den som investerar i elproduktion vill ju se så höga priser som möjligt eftersom det ökar avkastningen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Jag tycker staten ska säkerställa att det finns elproduktion för varje givet tillfälle. En elproducent som erbjuder det skulle gynnas.
I andra länder har staten haft auktioner för fossilfri elproduktion.
Där den som garanterar ett lågt elpris vinner.
Och att man garanterar el året runt.
Givetvis har dessa upphandlingar varit teknikneutrala.
Och givetvis har kärnkraft inte kunnat konkurrera, eftersom den är för dyr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Jag tycker staten ska säkerställa att det finns elproduktion för varje givet tillfälle. En elproducent som erbjuder det skulle gynnas.
I andra länder har staten haft auktioner för fossilfri elproduktion.
Där den som garanterar ett lågt elpris vinner.
Och att man garanterar el året runt.
Givetvis har dessa upphandlingar varit teknikneutrala.
Och givetvis har kärnkraft inte kunnat konkurrera, eftersom den är för dyr.
Och hur har det gått för dessa länder? Låter som en farlig väg att gå då man utarmar konkurrensen på sikt.
Bättre vore att ha en elmarknad men att man som elproducent får betala om den elmix man har inte kan leverera samtidigt som det finns behov. Det skulle diskvalificiera elbolag som lägger alla äggen i en korg.
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av JONI »

Zalman3 skrev:
Jag tycker staten ska säkerställa att det finns elproduktion för varje givet tillfälle. En elproducent som erbjuder det skulle gynnas.
I andra länder har staten haft auktioner för fossilfri elproduktion.
Där den som garanterar ett lågt elpris vinner.
Och att man garanterar el året runt.
Givetvis har dessa upphandlingar varit teknikneutrala.
Och givetvis har kärnkraft inte kunnat konkurrera, eftersom den är för dyr.
Väntar med spänning på information vilka länder det gäller och hur dessa auktioner gick till.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratas det om att höja maxpriset på el till ca 53 kr per kWh.
Priset på el slog i taket på dagen före-marknaden i Baltikum i veckan. Nu diskuteras en höjning av pristaket. Det kan ge ännu högre pristoppar på el i Sverige redan i vinter.

Ett pris om 5 000 euro/MWh motsvarar nästan 53 kronor per kWh.
https://www.nyteknik.se/energi/elbrist- ... ge-7036543
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

JONI skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tycker staten ska säkerställa att det finns elproduktion för varje givet tillfälle. En elproducent som erbjuder det skulle gynnas.
I andra länder har staten haft auktioner för fossilfri elproduktion.
Där den som garanterar ett lågt elpris vinner.
Och att man garanterar el året runt.
Givetvis har dessa upphandlingar varit teknikneutrala.
Och givetvis har kärnkraft inte kunnat konkurrera, eftersom den är för dyr.
Väntar med spänning på information vilka länder det gäller och hur dessa auktioner gick till.

Hur garanterar de el året runt? För jag antar att man avser dygnet runt. Varje sekund. Inte "ibland på vinter och ibland på sommaren". :roll:
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

MWall skrev:
JONI skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tycker staten ska säkerställa att det finns elproduktion för varje givet tillfälle. En elproducent som erbjuder det skulle gynnas.
I andra länder har staten haft auktioner för fossilfri elproduktion.
Där den som garanterar ett lågt elpris vinner.
Och att man garanterar el året runt.
Givetvis har dessa upphandlingar varit teknikneutrala.
Och givetvis har kärnkraft inte kunnat konkurrera, eftersom den är för dyr.
Väntar med spänning på information vilka länder det gäller och hur dessa auktioner gick till.

Hur garanterar de el året runt? För jag antar att man avser dygnet runt. Varje sekund. Inte "ibland på vinter och ibland på sommaren". :roll:
Här har väderberoende kraftslag en stor fördel mot kärnkraften.
För som det visat sig genom hela denna tråden så behöver de väderberoende kraftsslagen inte ta hänsyn till sådana triviala saker som fakta och verkliga förutsättningar.

Nej bara man får upp några gratis tidvattenkraftverk och kablar till island så kommer solen och vinden göra resten, men ställ inga följdfrågor eller källhänvisningar för det finns inga man bara vet att det är så.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
men ställ inga följdfrågor eller källhänvisningar för det finns inga man bara vet att det är så.
Jag tror mer det handlar om att man vill att det ska vara så. Det är en förnekelseprocess. Det känns bättre om man får ihop det för sig själv även om allt ska hända i framtiden. Helst om man diskuterar på nätet där man enkelt kan smyga ut om det inte blir som man spått.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
men ställ inga följdfrågor eller källhänvisningar för det finns inga man bara vet att det är så.
Jag tror mer det handlar om att man vill att det ska vara så. Det är en förnekelseprocess. Det känns bättre om man får ihop det för sig själv även om allt ska hända i framtiden. Helst om man diskuterar på nätet där man enkelt kan smyga ut om det inte blir som man spått.

Det handlar även om vem man vill vara. Vilken identitet man vill ha. Vilka andra som tycker vad osv.

Jag får ju själv reflexen att rätta elbilsmotståndare som pratar om elbrist osv. Det är ju för att det är människor som jag inte vill ha något gemensamt med. Då blir det liksom jobbigt att helt plötsligt dela en åsikt med "fienden". Finns flera såna där frågor där låsningar och polarisering låser fast en vid ett visst åsiktspaket.

Själv sätter jag viss stolthet i att jag blandar och ger. Ibland tycker jag som SD, ibland som V, ibland som M, ibland som S...
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:

Jag får ju själv reflexen att rätta elbilsmotståndare som pratar om elbrist osv. Det är ju för att det är människor som jag inte vill ha något gemensamt med. Då blir det liksom jobbigt att helt plötsligt dela en åsikt med "fienden". Finns flera såna där frågor där låsningar och polarisering låser fast en vid ett visst åsiktspaket.

Själv sätter jag viss stolthet i att jag blandar och ger. Ibland tycker jag som SD, ibland som V, ibland som M, ibland som S...
Är nog lite likadan. När det gäller elbilar känner jag mig nästan som MP-light ibland. Tycker man borde fasa ut förbränningsmotorer och fossila bränslen för personbilar så fort så möjligt. M och KD fokuserar för mycket på biobränslen som ett alternativ tycker jag. Förbränning av biobränslen leder ju fortfarande till utsläpp av kolväten och NOx. Istället för att sänka skatten på bränsle vore det isåfall bättre att ta bort momsen på elbilar ala Norge.
Dock så delar jag inte MP:s åsikt att bilen ska nedprioriteras till fördel för tåg, men det skulle helt klart vara positivt för miljön i städer om förbränningsmotorbilarna försvann.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
Istället för att sänka skatten på bränsle vore det isåfall bättre att ta bort momsen på elbilar ala Norge.
Det låter ju i och för sig som något mp skulle kunna föra fram. Som om det var två olika lösningsförslag på samma problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

https://svt.se/nyheter/lokalt/skane/rad ... nkraftverk
En incident har inträffat i samband med nedmonteringen av Barsebäcks kärnkraftverk. Ett radioaktivt dammoln släpptes av misstag ut, skriver Sydsvenskan. 
Det är oklart varför läckaget inträffade. Samma moment har gjorts tidigare utan problem
"99% of the time, it works every time." :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/skane/rad ... nkraftverk
En incident har inträffat i samband med nedmonteringen av Barsebäcks kärnkraftverk. Ett radioaktivt dammoln släpptes av misstag ut, skriver Sydsvenskan. 
Det är oklart varför läckaget inträffade. Samma moment har gjorts tidigare utan problem
"99% of the time, it works every time." :lol:
En incident har inträffat i samband med nedmonteringen av Barsebäcks kärnkraftverk. Ett radioaktivt dammoln släpptes av misstag ut, skriver Sydsvenskan.
Läckaget skedde den 3 augusti när bottendelen på reaktortank två skulle vändas. Samtliga sex arbetare exponerades för det radioaktiva molnet med ämnet kobolt 60.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Aldrig varit med om avkortning tidigare”
Så redan under tisdagen stod det klart att utbudet av elproduktion inte skulle räcka för att täcka efterfrågan på el i de baltiska länderna Estland, Lettland och Litauen under onsdagskvällen.
– Då behöver de som driver dagen föra-marknaden, till exempel Nordpool eller Epex, se över vad de kan göra för att få ihop det hela, säger Staffan Engström, enhetschef på Svenska kraftnät.

Det som gjordes i praktiken var att effektreserven om 50 MW aktiverades. Då gick pusslet ihop för alla timmar under onsdagen utom just mellan 17 och 18.
Därefter gjordes så kallad avkortning, vilket innebär att alla köp under timmen minskades. Alla köpare fick alltså köpa mindre el än vad de egentligen hade velat. Totalt minskades köpbuden under timmen med 2,14 MWh i de tre länderna.

Det är en extremt ovanlig åtgärd.
– Jag har aldrig varit med om avkortning förut, säger Mårten Bergman, enhetschef på Svenska kraftnät.

Pristaket höjdes i våras
Någon frånkoppling av elkunder behövdes dock aldrig under själva drifttimmen. När klockan slog 17 hade förbrukningen minskat med tio procent.
– Det blir ofta en sekundär effekt. När konsumenterna hör talas om det höga priset minskar eller flyttar de sin elanvändning till en annan timme. Men vi vill hellre att de ska vara med och agera på marknaden så att de är med i prisbildningen, säger Mårten Bergman.
Händelsen har lett till diskussioner om ifall pristaket på dagen före-marknaden ska höjas. 5 000 euro/MWh är en möjlig ny nivå.
– Om priset går över 60 procent av rådande maxpris ska man analysera den situationen för att se om det fanns skäliga orsaker till det höga priset, eller om man behöver se över maxpriset, säger Staffan Engström.
En liknande situation uppstod även i våras, vilket ledde till att pristaket på dagen före-marknaden höjdes från 3 000 till 4 000 euro/MWh.
https://www.nyteknik.se/premium/elbrist ... ge-7036543

Man trodde att det skulle bli svart i Baltikum, att strömmen inte skulle räcka. Men när priset går upp minskas förbrukningen dramatiskt, och det blir ingen brist på el.
Visst, det är inte kul med höga elpriser, men det blir inte svart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Tung svensk industri gör rekordvinster med höga elpriser. Holmen Energi har nästan tredubblat sin vinst på ett år. Och har planer på att bygga nya vindkraftsparker.

ENERGI
Egen elproduktion ger rekordvinst för Holmen
2022-08-19 10:26TT

Skogs- och energiföretaget Holmen ökade ökade vinsten rejält under andra kvartalet. Nyckeln till framgång var egen elproduktion – och höjda priser.

Holmen är i dag ägare av eller delägare i 21 vattenkraftverk och två vindkraftsparker på sin egen mark. Koncernen har planer för ytterligare vindkraftsparker.
Utanför Holmens anläggning i Hallstavik i Uppland, i Varsvik, ligger en vindkraftspark med 17 vindkraftverk som per år i genomsnitt producerar 165 GWh, varav Holmens del är 83 GWh.
I Blåbergsliden utanför Skellefteå har Holmen 26 vindkraftverk som tillsammans producerar cirka 400 GMh per år.
De 21 vattenkraftverken finns i Umeälven, Faxälven, Gideälven, Motala Ström, Iggesundsån och Ljusnan. De bidrar årligen med 1 112 GWh, enligt Holmen.

Affärsområdet energi växer
Rörelsevinsten steg till rekordhöga 2,1 miljarder kronor, jämfört med 0,9 miljarder kronor samma period i fjol. Försäljningen ökade med en miljard till 6,2 miljarder kronor.
Kostnadsinflationen motverkades genom att koncernen dels satsat på egen energiproduktion, dels höjda priser gentemot kunderna.
Rörelseresultatet för affärsområde Energi har på ett år ökat från 66 miljoner till 162 miljoner kronor.
https://www.nyteknik.se/energi/egen-elp ... en-7036573
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Man trodde att det skulle bli svart i Baltikum, att strömmen inte skulle räcka. Men när priset går upp minskas förbrukningen dramatiskt, och det blir ingen brist på el.
Visst, det är inte kul med höga elpriser, men det blir inte svart.

Haha, du är för rolig du.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Aldrig varit med om avkortning tidigare”
Så redan under tisdagen stod det klart att utbudet av elproduktion inte skulle räcka för att täcka efterfrågan på el i de baltiska länderna Estland, Lettland och Litauen under onsdagskvällen.
– Då behöver de som driver dagen föra-marknaden, till exempel Nordpool eller Epex, se över vad de kan göra för att få ihop det hela, säger Staffan Engström, enhetschef på Svenska kraftnät.

Det som gjordes i praktiken var att effektreserven om 50 MW aktiverades. Då gick pusslet ihop för alla timmar under onsdagen utom just mellan 17 och 18.
Därefter gjordes så kallad avkortning, vilket innebär att alla köp under timmen minskades. Alla köpare fick alltså köpa mindre el än vad de egentligen hade velat. Totalt minskades köpbuden under timmen med 2,14 MWh i de tre länderna.

Det är en extremt ovanlig åtgärd.
– Jag har aldrig varit med om avkortning förut, säger Mårten Bergman, enhetschef på Svenska kraftnät.

Pristaket höjdes i våras
Någon frånkoppling av elkunder behövdes dock aldrig under själva drifttimmen. När klockan slog 17 hade förbrukningen minskat med tio procent.
– Det blir ofta en sekundär effekt. När konsumenterna hör talas om det höga priset minskar eller flyttar de sin elanvändning till en annan timme. Men vi vill hellre att de ska vara med och agera på marknaden så att de är med i prisbildningen, säger Mårten Bergman.
Händelsen har lett till diskussioner om ifall pristaket på dagen före-marknaden ska höjas. 5 000 euro/MWh är en möjlig ny nivå.
– Om priset går över 60 procent av rådande maxpris ska man analysera den situationen för att se om det fanns skäliga orsaker till det höga priset, eller om man behöver se över maxpriset, säger Staffan Engström.
En liknande situation uppstod även i våras, vilket ledde till att pristaket på dagen före-marknaden höjdes från 3 000 till 4 000 euro/MWh.
https://www.nyteknik.se/premium/elbrist ... ge-7036543

Man trodde att det skulle bli svart i Baltikum, att strömmen inte skulle räcka. Men när priset går upp minskas förbrukningen dramatiskt, och det blir ingen brist på el.
Visst, det är inte kul med höga elpriser, men det blir inte svart.
Det är augusti. Det blir inte svart mellan 17-18.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att Moderaterna och Sverigedemokraterna vill satsa på kraftvärme.


Vad vill partierna? – parti för parti
Samtliga riksdagspartier bejakar elektrifiering och pekar på en ökad framtida elanvändning. Alla partier vill främja elproduktion, främja utbyggnad av elnät och korta tillståndsprocesserna. En summering av respektive parti i korthet:

Socialdemokraterna
• Som regeringsparti har Socialdemokraterna lyft fram sin elektrifieringsstrategi från i februari och pekat på behovet av ökad elproduktion. Man har i juni efterlyst breda energipolitiska samtal.
• Förnybar energi: Socialdemokraterna vill ha ett förnybart energisystem till 2040. Man har samtidigt nyligen öppnat för att se över regelverken för ny kärnkraft. Vindkraft lyfts fram som ett kraftslag som kan stå för stor utbyggnad och man har lagt förslag för att förenkla för vindkraftsutbyggnaden.
• Elpriser: Socialdemokraterna lyfter fram ett konkurrenskraftigt elpris som viktigt. Under vintern 21/22 betalade man ut en elpriskompensation till hushåll och man har föreslagit ett högkostnadsskydd för elpriser.

Moderaterna
• Stod bakom energiuppgörelsen 2016 som omfattade ett mål för förnybar energianvändning men lämnade denna 2019. Har kritiserat regeringen för kärnkraftsavvecklingen och vill omformulera målet till fossilfri energi.
• Kärnkraft: Moderaterna förespråkar kärnkraft och vill se kreditgarantier om 400 miljarder kronor för att möjliggöra nya reaktorer.
• Elpriser: Moderaterna har nyligen gjort ett utspel om ett tillfälligt högkostnadsskydd för elkunder där staten ska ta kostnaden om elpriset går över en viss nivå. Man har tidigare förespråkat sänkt skatt på el.
• Man vill även sänka beskattningen av kraftvärmen och genomföra en elmarknadsreform.

Kristdemokraterna
• Även Kristdemokraterna ingick i energiöverenskommelsen och lämnade den samtidigt med Moderaterna. Man vill ha ett mål för fossilfri elproduktion.
• Kärnkraft: Kristdemokraterna förordar kärnkraft och vill att driften förlängs på nuvarande reaktorer, liksom att Sverige planerar för nya reaktorer.
• Elpriser: Kristdemokraterna vill se en tillfälligt sänkt moms på el och införa en ”stötdämpare” på energiskatten.
• Man vill se över elmarknadens funktion och inrätta en energikommission som ska ta fram en bred och långsiktig energipolitik.

Sverigedemokraterna
• Sverigedemokraterna lyfter fram kärnkraft i sin energipolitik och vill ändra målet för energipolitiken till fossilfri energi. Man vill undersöka möjligheten att återstarta reaktorerna Ringhals 1 och 2. Man problematiserar kring vindkraften i sina energipolitiska motioner.
• Man betonar ofta säkerhet och försörjningstrygghet i energifrågorna.
• På kortare sikt vill Sverigedemokraterna främja kraftvärmen.
• Elpriser: Även Sverigedemokraterna har lyft fram reducerad moms och elskatt under vintermånaderna. Man har tidigare ställt sig bakom regeringens elpriskompensation.

Liberalerna
• Liberalerna vill se en expansion av kärnkraft som man menar är det enda kraftslag som kan ersätta fossil energi i tillräckligt stor skala. Man vill ändra den energipolitiska målformuleringen till ett mål om fossilfri el.
• Man har föreslagit sänkt moms och elskatt för att motverka de höga elpriserna. I augusti har man presenterat ett utspel om enhetliga elpriser i hela Sverige.
• Man betonar även att elnätet aktivt måste byggas ut för att möta framtida behov.

Centerpartiet
• Centerpartiet vill ha en fördubblad elproduktion redan till 2030. Man pekar framför allt på en utbyggd vindkraft för att uppnå detta. Man har även öppnat för ökad effekt i befintlig kärnkraft.
• Liksom regeringen efterlyser man nya energipolitiska samtal.
• För att möta höga elpriser vill Centerpartiet lyfta fram ökad energieffektivisering för hushållen. Man vill även att Svenska kraftnät ska få i uppdrag att upphandla kraftproduktion som kan utnyttjas när elpriserna är höga.

Vänsterpartiet
• Vänsterpartiet vill se ett helt förnybart energisystem till 2040 och vill ha en snabb avveckling av kärnkraften. Man ser vindkraft som det snabbaste sättet att bygga ut den förnybara energin.
• Vänsterpartiet är kritiska till att elmarknaden avreglerats. Man vill ha ett förstatligande av elnätet och kunna sätta tak på elnätsavgifter.
• För att möta de höga elpriserna vill Vänsterpartiet införa ”Sverigepriser” där inhemsk elmarknad separeras från export. Man har även tidigare kritiserat utbyggnaden av elöverföring till andra länder.

Miljöpartiet
• Miljöpartiet vill satsa på att öka förnybar energiproduktion. Framför allt ser man en utbyggnad av havsbaserad vindkraft. Kärnkraft ska fasas ut.
• Miljöpartiet ser stor potential i energieffektivisering och renoveringar. Detta kan motverka ökad elanvändning.
• För att möta de höga elpriserna har man lyft fram just åtgärder för privatpersoner och fastighetsägare för att minska sina elkostnader. Åtgärder ska då kunna bekostas av staten.

Vad vill energibranschen?
• Energiföretagen har pekat på att mer än en fördubbling av elanvändning väntas till 2045 för att vi ska klara klimatmålen. Detta förutsätter stora investeringar i elnät och elproduktion. Idag är omställningstakten för låg.
• Alla fossilfria energislag kommer att behövas och förutsättningarna i form av regelförändringar för ny fossilfri elproduktion bör stärkas.
• Såväl stamnät som lokala och regionala elnät behöver stärkas och överföringskapaciteten öka. Här kan Svenska kraftnät bidra, liksom att det krävs långsiktiga villkor för elnätsföretagen.
• Pålagor och hot mot dagens energiproduktion behöver ses över. Här har till exempel skatter på avfall och bioolja i fjärr- och kraftvärmen samt vattenkraftens miljöprövningar skapat sämre villkor och osäkerhet.
• Det finns en förståelse för att politiken vill stötta utsatta kunder men kortsiktiga åtgärder måste vara tillfälliga och påverka marknaden så lite som möjligt. Huvudfokus i energipolitiken bör istället vara att säkra rimliga elpriser framöver, genom att göra de nödvändiga satsningarna på ny elproduktion och utbyggda elnät.
• Branschen har återkommande pekat på behovet av långsiktighet och samling i energipolitiken. Det finns samsyn i en mängd sakfrågor, men det saknas beslut och framdrift.


https://www.energinyheter.se/20220819/2 ... ipolitiken
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

[quote="Zalman3"]Intressant är att Moderaterna och Sverigedemokraterna vill satsa på kraftvärme.

[quote]


Tja de har väl också insett att andra planerbara kraftkällor har lagts ner och det funkar inte att förlita sig på vädret.
Och då får man kortsiktigt lösandet med kraftvärmeverk fram tills ny kärnkraft är på plats

Hur Socialdemokratin överhuvudtaget kan ha någon trovärdighet i sin energipolitik när man delar säng med de två partier vars viktigaste uppgift är att lägga ner kärnkraft är för mig en gåta.

En röst på S är en garanti för nedläggning av resterande kärnkraft
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
Installerat 13,2 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
Har du missat att både polen och Estland just nu projekterar ny kärnkraft?
Även Rumänien kommer satsa på SMR

https://www.nyteknik.se/energi/rumanien ... er-7023875

Tjeckien har totalt 6 kärnkraftsreaktorer och planerar att bygga ut betydligt fler
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Istället för att sänka skatten på bränsle vore det isåfall bättre att ta bort momsen på elbilar ala Norge.
Det låter ju i och för sig som något mp skulle kunna föra fram. Som om det var två olika lösningsförslag på samma problem.
Fast det tycker jag nog det är. Kör man mycket så kan redan en elbil idag var billigare än många fossilbilar. Till exempel så är den mest sålda bensinbilen i Sverige VW T-Roc. Att privatleasa en sådan kostar 3654 kronor i månaden, den drar 0,61 l/mil enligt WLTP och kostar 5696 kr om året i skatt. Med ett bensinpris på 19,80 kr/l blir det 5638 kronor i månaden om man kör 1500 mil om året. Motsvarande totalkostnad för en ID 3 Pro performance är 4650 kr i månaden om man räknar med ett elpris på 2 kr/kwh. Även med ett elpris på 6 kr/kwh så kommer totalkostnaden för ID3 vara lägre. Så varför går våra kära partiledare fortfarande ut med att det är så dyrt med elbil? Kör man en T-Roc så kommer man med största sannolikhet klara sig utrymmesmässigt med en ID3. Så då kan man undra varför det hittills i år har sålts 1312 T-Roc till privatpersoner men bara 448 ID3:or. Man undrar om VW kanske inte vill sälja några ID3?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Dom flesta bilar i Sverige är inte nya och kommer inte bytas till någon ny inom överskådlig framtid.
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Istället för att sänka skatten på bränsle vore det isåfall bättre att ta bort momsen på elbilar ala Norge.
Det låter ju i och för sig som något mp skulle kunna föra fram. Som om det var två olika lösningsförslag på samma problem.
Fast det tycker jag nog det är. Kör man mycket så kan redan en elbil idag var billigare än många fossilbilar. Till exempel så är den mest sålda bensinbilen i Sverige VW T-Roc. Att privatleasa en sådan kostar 3654 kronor i månaden, den drar 0,61 l/mil enligt WLTP och kostar 5696 kr om året i skatt. Med ett bensinpris på 19,80 kr/l blir det 5638 kronor i månaden om man kör 1500 mil om året. Motsvarande totalkostnad för en ID 3 Pro performance är 4650 kr i månaden om man räknar med ett elpris på 2 kr/kwh. Även med ett elpris på 6 kr/kwh så kommer totalkostnaden för ID3 vara lägre. Så varför går våra kära partiledare fortfarande ut med att det är så dyrt med elbil? Kör man en T-Roc så kommer man med största sannolikhet klara sig utrymmesmässigt med en ID3. Så då kan man undra varför det hittills i år har sålts 1312 T-Roc till privatpersoner men bara 448 ID3:or. Man undrar om VW kanske inte vill sälja några ID3?
Inte för att vara sån men är det bara jag som inte hängde med på vad har VWs prissättning av leasing på sina bilar har att göra med kärnkraften ?
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
niklas12 skrev:
+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
Har du missat att både polen och Estland just nu projekterar ny kärnkraft?
Även Rumänien kommer satsa på SMR
https://www.nyteknik.se/energi/rumanien ... er-7023875
Tjeckien har totalt 6 kärnkraftsreaktorer och planerar att bygga ut betydligt fler
Nix men allt kan hända så länge Putin har makten.
Killgissar att till och med Macron börjar få kalla fötter…
36372D1F-5ED8-4CE8-ABC4-EB719C0687F8.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar