Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

chaffis75 skrev:
niklas12 skrev:
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vatt ... d-ringhals

I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
Kan det vara önskemål om mer flexibel placering ?
Med nuvarande lagar får du bara uppföra nya kärnkraftverk där det redan finns kärnkraft
Kan ju vara.. Samtidigt känns de lämpligt att börja på våra existerande platser men visst räknar man med att bygga många så kanske man måste se över var man kan bygga dessa.

Känns lite sjukt man nästan precis stängde fullt fungerande kärnkraft och nu vill man bygga ny. Dock ska man väl räkna bort oskarshamn 1 och Ringhals 1, visst var dessa i sämre skick och inte lämpliga att driva vidare.
Bra de börjar vakna till och förstå behoven, synd man vaknar så sent.
Tyvärr är sittande regeringen oförmögen att fatta några stabila långsiktiga beslut angående landets energiförsörjning.
Det blir som det flesta besluten de senaste 8 åren diverse olika hafsverk framtagna antingen pga en akut kris eller pga hot från Mp eller V.

Hade man istället gjort en ordentlig utredning redan 2014 och haft landets bästa istället för sitt eget maktbegär i fokus kunde dagens energipriser och el tillgång varit Sverige största tillgång istället för svaghet.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

niklas12 skrev:
chaffis75 skrev:
niklas12 skrev:
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vatt ... d-ringhals

I denna artikel så talas de om att man måste ändra lagen, undrar varför, just nu vill man ju bara bygga två smr reaktoer och de borde de väl finnas utrymme för redan inom de 10 reaktorer som lagen tillåter.. Missar jag något?
Kan det vara önskemål om mer flexibel placering ?
Med nuvarande lagar får du bara uppföra nya kärnkraftverk där det redan finns kärnkraft
Kan ju vara.. Samtidigt känns de lämpligt att börja på våra existerande platser men visst räknar man med att bygga många så kanske man måste se över var man kan bygga dessa.

Känns lite sjukt man nästan precis stängde fullt fungerande kärnkraft och nu vill man bygga ny. Dock ska man väl räkna bort oskarshamn 1 och Ringhals 1, visst var dessa i sämre skick och inte lämpliga att driva vidare.
Bra de börjar vakna till och förstå behoven, synd man vaknar så sent.
Tyvärr är sittande regeringen oförmögen att fatta några stabila långsiktiga beslut angående landets energiförsörjning.
Det blir som det flesta besluten de senaste 8 åren diverse olika hafsverk framtagna antingen pga en akut kris eller pga hot från Mp eller V.

Hade man istället gjort en ordentlig utredning redan 2014 och haft landets bästa istället för sitt eget maktbegär i fokus kunde dagens energipriser och el tillgång varit Sverige största tillgång istället för svaghet.
Håller med dig men samtidigt bättre sent än aldrig.. Men visst vi får väl först se om de är ord bara eller om de blir handling också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Har vi nått slutet av den ideologiska eran vi levt i de senaste årtiondena och återgått till en mer pragmatisk hållning? Vore välkommet isf.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
Har vi nått slutet av den ideologiska eran vi levt i de senaste årtiondena och återgått till en mer pragmatisk hållning? Vore välkommet isf.
Nä, det är bara valår.
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Gargamel skrev:
MWall skrev:
Har vi nått slutet av den ideologiska eran vi levt i de senaste årtiondena och återgått till en mer pragmatisk hållning? Vore välkommet isf.
Nä, det är bara valår.
Ja och om man 3månader innan valet helt plötsligt vänder 180 grader och tycker att kärnkraft är ett bra alternativ från att aktivt motarbetat detta så har jag väldigt svårt att tro på denna nya insikt.

Men S verkar kunna lura stora delar av befolkningen utan att detta ifrågasätts i någon större grad.
Kolla bara på Nato senast.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
Har vi nått slutet av den ideologiska eran vi levt i de senaste årtiondena och återgått till en mer pragmatisk hållning? Vore välkommet isf.
Jo jag hoppas de verkligen.. De behövs lösningar nu när man misshandlat samhället och energipolitiken så många år.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

niklas12 skrev:
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Har vi nått slutet av den ideologiska eran vi levt i de senaste årtiondena och återgått till en mer pragmatisk hållning? Vore välkommet isf.
Nä, det är bara valår.
Ja och om man 3månader innan valet helt plötsligt vänder 180 grader och tycker att kärnkraft är ett bra alternativ från att aktivt motarbetat detta så har jag väldigt svårt att tro på denna nya insikt.

Men S verkar kunna lura stora delar av befolkningen utan att detta ifrågasätts i någon större grad.
Kolla bara på Nato senast.
Jo precis, och så snart första kärnkraftverket börjar byggas så ska du se att S vänder de till att de var deras ide och för att de jobbat så hårt med den frågan så lyckas Sverige med detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

chaffis75 skrev:
niklas12 skrev:
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Har vi nått slutet av den ideologiska eran vi levt i de senaste årtiondena och återgått till en mer pragmatisk hållning? Vore välkommet isf.
Nä, det är bara valår.
Ja och om man 3månader innan valet helt plötsligt vänder 180 grader och tycker att kärnkraft är ett bra alternativ från att aktivt motarbetat detta så har jag väldigt svårt att tro på denna nya insikt.

Men S verkar kunna lura stora delar av befolkningen utan att detta ifrågasätts i någon större grad.
Kolla bara på Nato senast.
Jo precis, och så snart första kärnkraftverket börjar byggas så ska du se att S vänder de till att de var deras ide och för att de jobbat så hårt med den frågan så lyckas Sverige med detta.
Ja så lär det bli ,Fullständigt obegripligt att någon faktiskt köper deras BS och röstar på dem.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Gargamel »

niklas12 skrev:
chaffis75 skrev:
niklas12 skrev:
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Har vi nått slutet av den ideologiska eran vi levt i de senaste årtiondena och återgått till en mer pragmatisk hållning? Vore välkommet isf.
Nä, det är bara valår.
Ja och om man 3månader innan valet helt plötsligt vänder 180 grader och tycker att kärnkraft är ett bra alternativ från att aktivt motarbetat detta så har jag väldigt svårt att tro på denna nya insikt.

Men S verkar kunna lura stora delar av befolkningen utan att detta ifrågasätts i någon större grad.
Kolla bara på Nato senast.
Jo precis, och så snart första kärnkraftverket börjar byggas så ska du se att S vänder de till att de var deras ide och för att de jobbat så hårt med den frågan så lyckas Sverige med detta.
Ja så lär det bli ,Fullständigt obegripligt att någon faktiskt köper deras BS och röstar på dem.
Många av S-röstarna är beroende av deras bidragssystem.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MangeT »

Public Service granskar tyvärr inte makten då de är beroende av makten.
Detta gynnar sittande parti som oftast är S.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
Många av S-röstarna är beroende av deras bidragssystem.
Skoja inte.

Jämför härliga Malmö med alla kulturella influenser och genuina falafel (63,6% självförsörjande) mot de "onda fascisterna" i Staffanstorp (80,3% självförsörjande). Frågan är vilket samhälle som är mest livsdugligt. Malmö är ju för fasiken en storstad och ska i teorin vara en ekonomisk motor i samhället. Inte ett jävla blysänke.

I Rosengård (valkretsarna Norra och Södra Apelgården) röstar över 60% på sossarna. Gissa hur många som försörjer sig själva där... Skulle dock tippa på att Nyans snor en del röster från S framöver. Blir fint med ett islamistparti i Riksdagen så småningom.

https://www.svensktnaringsliv.se/utanforskap/
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Ja tyvärr verkar folk vara helt blinda för vad som händer och lyckas inte se Sossarnas framfart.
Förstår inte varför Sverige ska vara hela tredjevärldens socialbyrå
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Verkar inte som att förslagen som finns för att lösa elkrisen fallit i god jord hos de som drabbas.

https://www.expressen.se/debatt/hall-ta ... -elpris-m/

Jag tycker det är helt rätt alla ska lida lika mycket för våran elbrist
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
Verkar inte som att förslagen som finns för att lösa elkrisen fallit i god jord hos de som drabbas.

https://www.expressen.se/debatt/hall-ta ... -elpris-m/

Jag tycker det är helt rätt alla ska lida lika mycket för våran elbrist
Samma pris överallt = SE4-pris. Hur skulle man annars göra?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
niklas12 skrev:
Verkar inte som att förslagen som finns för att lösa elkrisen fallit i god jord hos de som drabbas.

https://www.expressen.se/debatt/hall-ta ... -elpris-m/

Jag tycker det är helt rätt alla ska lida lika mycket för våran elbrist
Samma pris överallt = SE4-pris. Hur skulle man annars göra?
Ja man undrar ju.. Glöm inte att Norrland dessutom har lägre skatt på el. Men ja inför samma åeis i hela Sverige, varför ska Norrland vara skonade kan man undra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:
Verkar inte som att förslagen som finns för att lösa elkrisen fallit i god jord hos de som drabbas.

https://www.expressen.se/debatt/hall-ta ... -elpris-m/

Jag tycker det är helt rätt alla ska lida lika mycket för våran elbrist
Samma pris överallt = SE4-pris. Hur skulle man annars göra?
Ja man undrar ju.. Glöm inte att Norrland dessutom har lägre skatt på el. Men ja inför samma åeis i hela Sverige, varför ska Norrland vara skonade kan man undra.
Därför att så mycket av produktionen finns där och överföringskapaciteten är begränsad?

Om du är väldigt avundsjuk så kan du väl flytta dit?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

PS. Imorgon toppar elpriset på över 5:+/kwh exklusive moms. Man skulle ju kunna tro att det var en kall och vindstilla januaridag. Men nej, det är mitt i sommaren. Sista juni! Totalt kostar varje kWh en bit över 7:-/kWh inklusive allt imorgon mellan 19 och 20.
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Intressant att se skillnaden mellan de olika områden
5947290B-9306-49F8-A0CC-874BD17BD59F.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
Intressant att se skillnaden mellan de olika områden
Går ju inte att ändra på utan att införa subventioner/straffskatt. Dvs om man inte bygger mer överföring eller mer produktion.

Men en sak är säker. Hade vi haft obegränsad överföringskapacitet i Sverige och ut ur Sverige hade vi haft tyska priser i hela landet.

Mitt förslag är att vi bygger mer väderoberoende baskraft som håller nere prisfluktuationerna. Dvs kärnkraft.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:
Verkar inte som att förslagen som finns för att lösa elkrisen fallit i god jord hos de som drabbas.

https://www.expressen.se/debatt/hall-ta ... -elpris-m/

Jag tycker det är helt rätt alla ska lida lika mycket för våran elbrist
Samma pris överallt = SE4-pris. Hur skulle man annars göra?
Ja man undrar ju.. Glöm inte att Norrland dessutom har lägre skatt på el. Men ja inför samma åeis i hela Sverige, varför ska Norrland vara skonade kan man undra.
Därför att så mycket av produktionen finns där och överföringskapaciteten är begränsad?

Om du är väldigt avundsjuk så kan du väl flytta dit?
Nej de tänker jag inte.. Men jag trodde vi var ett land.. Varför fick norrlänningarna rösta på nerläggningen av kärnkraft de bor ju i ett annat land. Varför ska Norrland ha lägre skatt på el? Varför ska Norrland betala samma pengar för ett frimärke, de är öänht att köra breven och små volymer.. Varför ska Norrland få kommun utjämnsingsbidrag från södra sverige.

Ska jag fortsätta.. Jag önskar vi är ett land så jag tycker alla e där sakerna är ok men jag tycker inte de är ok vi i söder ska betala 1000% mer för elen än i norr.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
MWall skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:
Verkar inte som att förslagen som finns för att lösa elkrisen fallit i god jord hos de som drabbas.

https://www.expressen.se/debatt/hall-ta ... -elpris-m/

Jag tycker det är helt rätt alla ska lida lika mycket för våran elbrist
Samma pris överallt = SE4-pris. Hur skulle man annars göra?
Ja man undrar ju.. Glöm inte att Norrland dessutom har lägre skatt på el. Men ja inför samma åeis i hela Sverige, varför ska Norrland vara skonade kan man undra.
Därför att så mycket av produktionen finns där och överföringskapaciteten är begränsad?

Om du är väldigt avundsjuk så kan du väl flytta dit?
Nej de tänker jag inte.. Men jag trodde vi var ett land.. Varför fick norrlänningarna rösta på nerläggningen av kärnkraft de bor ju i ett annat land. Varför ska Norrland ha lägre skatt på el? Varför ska Norrland betala samma pengar för ett frimärke, de är öänht att köra breven och små volymer.. Varför ska Norrland få kommun utjämnsingsbidrag från södra sverige.

Ska jag fortsätta.. Jag önskar vi är ett land så jag tycker alla e där sakerna är ok men jag tycker inte de är ok vi i söder ska betala 1000% mer för elen än i norr.
Ingen kommun får lika mycket bidrag som Malmö. Kollar du på utjämningen så verkar det bara vara Stockholm med kranskommuner som bidrar.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offen ... 2%20kronor.

Men det beror ju även på att många företag har huvudkontor och många anställda där. Plus att många välutbildade flyttat dit. Kostar ju för glesbygdskommuner att utbilda en massa människor som sen flyttar därifrån utan att betala skatt. Tycker man borde låta en viss del av kommunalskatten gå till sin uppväxtkommun för att kompensera.


Utan Norrland skulle Sverige vara ett fattigt land. Var finns skogen? Var finns malmen? Var finns vattenkraften?

Hur ska du lösa prissättningen rent praktiskt. Gå över till planekonomi?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
[quote="niklas12Verkar inte som att förslagen som finns för att lösa elkrisen fallit i god jord hos de som drabbas.

https://www.expressen.se/debatt/hall-ta ... -elpris-m/

Jag tycker det är helt rätt alla ska lida lika mycket för våran elbrist
Samma pris överallt = SE4-pris. Hur skulle man annars göra?
Ja man undrar ju.. Glöm inte att Norrland dessutom har lägre skatt på el. Men ja inför samma åeis i hela Sverige, varför ska Norrland vara skonade kan man undra.
Därför att så mycket av produktionen finns där och överföringskapaciteten är begränsad?

Om du är väldigt avundsjuk så kan du väl flytta dit?
Nej de tänker jag inte.. Men jag trodde vi var ett land.. Varför fick norrlänningarna rösta på nerläggningen av kärnkraft de bor ju i ett annat land. Varför ska Norrland ha lägre skatt på el? Varför ska Norrland betala samma pengar för ett frimärke, de är öänht att köra breven och små volymer.. Varför ska Norrland få kommun utjämnsingsbidrag från södra sverige.

Ska jag fortsätta.. Jag önskar vi är ett land så jag tycker alla e där sakerna är ok men jag tycker inte de är ok vi i söder ska betala 1000% mer för elen än i norr.
Ingen kommun får lika mycket bidrag som Malmö. Utan Norrland skulle Sverige vara ett fattigt land. Var finns skogen? Var finns malmen? Var finns vattenkraften?

Hur ska du lösa prissättningen rent praktiskt. Gå över till planekonomi?[/quote]
Kolla på Kävlinge, Tyresö, Vellinge istället. Malmö är bara tragiskt..
Prissättningen är jättenkel, ett pris område för Sverige och för en energi politik som gör att vi har produktion i hela landet. Lägg inte ner fullt fungerande anläggningar i Barsebäck Ringhals och forsmark.

Jag tror verkligen hela vårt land kan bidra till ett bra samhälle, vi har olika storkor och svagheter..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Var finns vattenkraften?
I Trollhättan….;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

The wind farm Aurora will be situated about 20 kilometers from the island of Gotland and 30 kilometers from the Island of Öland. The wind farm will comprise of up to 370 wind turbines, with a maximum height of 370 meter. The total installed capacity is estimated to 5500 MW.

The electricity production from the planned wind farm will be about 24 TWh per year, which corresponds to the electricity consumption of about 5 million households or about 17 percent of the total electricity consumption in Sweden.
Inget litet projekt detta. Motsvarande 5 kärnreaktorer. Ändå är det mindre än hälften av vad de har i pipeline. :shock:

https://corporate.ox2.com/financial-rep ... omic-zone/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

taliz skrev:
The wind farm Aurora will be situated about 20 kilometers from the island of Gotland and 30 kilometers from the Island of Öland. The wind farm will comprise of up to 370 wind turbines, with a maximum height of 370 meter. The total installed capacity is estimated to 5500 MW.

The electricity production from the planned wind farm will be about 24 TWh per year, which corresponds to the electricity consumption of about 5 million households or about 17 percent of the total electricity consumption in Sweden.
Inget litet projekt detta. Motsvarande 5 kärnreaktorer. Ändå är det mindre än hälften av vad de har i pipeline. :shock:

https://corporate.ox2.com/financial-rep ... omic-zone/
Det kan nog bli ett bra tillskott när det blåser.
Ringhals 1-4 producerade 30twh när de gick för fullt.

Vad kostar anslutningen oss skattebetalare?
Skriv svar