Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »



Många i denna tråd som lär gilla. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
martinot skrev:
Den som sa det han var det ;-)
Mycket önsketänkande i världen (vilket var poängen). Men kan bjuda på det som en tidig julklapp till dig. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
NiklasTesla skrev:
martinot skrev:
Den som sa det han var det ;-)
Mycket önsketänkande i världen (vilket var poängen). Men kan bjuda på det som en tidig julklapp till dig. :D
;) Eller snarare så det kommer se ut om några år (tekniken är mogen sedan länge):

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Tydligt täcken på att Sveriges elnät är väldigt eftersatt, 15 gånger så höga elpriser i södra Sverige jämfört med norra. En av motiveringarna med att dela upp Sverige i fyra elområden var att få mer lokal elproduktion men det verkar trotts detta som att mest vindkraft projekteras i norra Sverige. Om mycket av dagens vindkraft är uppköpt med fast pris per kWh åt annat företag förstår jag att motivationen att sätta upp i södra Sverige försvinner. Hoppas Sydvästlänken snart fungerar så att mer effekt kan transporters söderut så att vi får en utjämning.

Bilden är tagen från sociala medier och postades i fredags.
6DA576A4-DE0A-42C6-9CB3-F1BCA5395737.jpeg
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Tydligt täcken på att Sveriges elnät är väldigt eftersatt, 15 gånger så höga elpriser i södra Sverige jämfört med norra. En av motiveringarna med att dela upp Sverige i fyra elområden var att få mer lokal elproduktion men det verkar trotts detta som att mest vindkraft projekteras i norra Sverige. Om mycket av dagens vindkraft är uppköpt med fast pris per kWh åt annat företag förstår jag att motivationen att sätta upp i södra Sverige försvinner. Hoppas Sydvästlänken snart fungerar så att mer effekt kan transporters söderut så att vi får en utjämning.

Bilden är tagen från sociala medier och postades i fredags.
6DA576A4-DE0A-42C6-9CB3-F1BCA5395737.jpeg
Ja, det här är det riktiga problemet. Det handlar om överföringskapacitet, här ligger vi långt efter plan och SVK jobbar ju inte direkt snabbt heller. Vi har flyttat mer och mer produktion till Norrland och behöver mer kraftöverföring till södra Sverige samt till storstäder. Att vi skulle bygga ny kärnkraft för att lösa ett sånt här problem känns extremt dyrt och kommer inte gynna svenska elpriser
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
vigge50 skrev:
Tydligt täcken på att Sveriges elnät är väldigt eftersatt, 15 gånger så höga elpriser i södra Sverige jämfört med norra. En av motiveringarna med att dela upp Sverige i fyra elområden var att få mer lokal elproduktion men det verkar trotts detta som att mest vindkraft projekteras i norra Sverige. Om mycket av dagens vindkraft är uppköpt med fast pris per kWh åt annat företag förstår jag att motivationen att sätta upp i södra Sverige försvinner. Hoppas Sydvästlänken snart fungerar så att mer effekt kan transporters söderut så att vi får en utjämning.

Bilden är tagen från sociala medier och postades i fredags.
6DA576A4-DE0A-42C6-9CB3-F1BCA5395737.jpeg
Ja, det här är det riktiga problemet. Det handlar om överföringskapacitet, här ligger vi långt efter plan och SVK jobbar ju inte direkt snabbt heller. Vi har flyttat mer och mer produktion till Norrland och behöver mer kraftöverföring till södra Sverige samt till storstäder. Att vi skulle bygga ny kärnkraft för att lösa ett sånt här problem känns extremt dyrt och kommer inte gynna svenska elpriser
Det stora problemet i denna tråden som jag har upptäckt är att det finns tre förhållningssätt men man anses ofta vara en av två. De tre jag skulle säga finnas är dessa.
1. Kärnkraft bör läggas ner så fort som möjligt
2. Befintlig kärnkraft bör behållas men vi bör inte bygga nytt
3. Kärnkraft är framtiden och vi bör bygga nya.

Själv skulle jag säga att jag tillhör nummer två, men skriver man om att det är en dum idé att fasa ut nuvarande kärnkraftverk snabbt så får man ibland tillbaka att det är oerhört dyrt att bygga ny kärnkraft, trotts att man aldrig har skrivit detta.

Sen har vi ju Zalman3s inlägg sen i sommars, han kunde lägga upp tillfälliga effekter 05:30 på morgonen och med de påstå att kärnkraften är överflödig och kan läggas ner.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
vigge50 skrev:
Tydligt täcken på att Sveriges elnät är väldigt eftersatt, 15 gånger så höga elpriser i södra Sverige jämfört med norra. En av motiveringarna med att dela upp Sverige i fyra elområden var att få mer lokal elproduktion men det verkar trotts detta som att mest vindkraft projekteras i norra Sverige. Om mycket av dagens vindkraft är uppköpt med fast pris per kWh åt annat företag förstår jag att motivationen att sätta upp i södra Sverige försvinner. Hoppas Sydvästlänken snart fungerar så att mer effekt kan transporters söderut så att vi får en utjämning.

Bilden är tagen från sociala medier och postades i fredags.
6DA576A4-DE0A-42C6-9CB3-F1BCA5395737.jpeg
Ja, det här är det riktiga problemet. Det handlar om överföringskapacitet, här ligger vi långt efter plan och SVK jobbar ju inte direkt snabbt heller. Vi har flyttat mer och mer produktion till Norrland och behöver mer kraftöverföring till södra Sverige samt till storstäder. Att vi skulle bygga ny kärnkraft för att lösa ett sånt här problem känns extremt dyrt och kommer inte gynna svenska elpriser
Det stora problemet i denna tråden som jag har upptäckt är att det finns tre förhållningssätt men man anses ofta vara en av två. De tre jag skulle säga finnas är dessa.
1. Kärnkraft bör läggas ner så fort som möjligt
2. Befintlig kärnkraft bör behållas men vi bör inte bygga nytt
3. Kärnkraft är framtiden och vi bör bygga nya.

Själv skulle jag säga att jag tillhör nummer två, men skriver man om att det är en dum idé att fasa ut nuvarande kärnkraftverk snabbt så får man ibland tillbaka att det är oerhört dyrt att bygga ny kärnkraft, trotts att man aldrig har skrivit detta.

Sen har vi ju Zalman3s inlägg sen i sommars, han kunde lägga upp tillfälliga effekter 05:30 på morgonen och med de påstå att kärnkraften är överflödig och kan läggas ner.
Det finns en till (som du missar):

4. Kärnkraft bör byggas nya och användas för att lägga ner all fossilkraft så snabbt som möjligt, men är ändå inte framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
vigge50 skrev:
Tydligt täcken på att Sveriges elnät är väldigt eftersatt, 15 gånger så höga elpriser i södra Sverige jämfört med norra. En av motiveringarna med att dela upp Sverige i fyra elområden var att få mer lokal elproduktion men det verkar trotts detta som att mest vindkraft projekteras i norra Sverige. Om mycket av dagens vindkraft är uppköpt med fast pris per kWh åt annat företag förstår jag att motivationen att sätta upp i södra Sverige försvinner. Hoppas Sydvästlänken snart fungerar så att mer effekt kan transporters söderut så att vi får en utjämning.

Bilden är tagen från sociala medier och postades i fredags.
6DA576A4-DE0A-42C6-9CB3-F1BCA5395737.jpeg
Ja, det här är det riktiga problemet. Det handlar om överföringskapacitet, här ligger vi långt efter plan och SVK jobbar ju inte direkt snabbt heller. Vi har flyttat mer och mer produktion till Norrland och behöver mer kraftöverföring till södra Sverige samt till storstäder. Att vi skulle bygga ny kärnkraft för att lösa ett sånt här problem känns extremt dyrt och kommer inte gynna svenska elpriser
Det stora problemet i denna tråden som jag har upptäckt är att det finns tre förhållningssätt men man anses ofta vara en av två. De tre jag skulle säga finnas är dessa.
1. Kärnkraft bör läggas ner så fort som möjligt
2. Befintlig kärnkraft bör behållas men vi bör inte bygga nytt
3. Kärnkraft är framtiden och vi bör bygga nya.

Själv skulle jag säga att jag tillhör nummer två, men skriver man om att det är en dum idé att fasa ut nuvarande kärnkraftverk snabbt så får man ibland tillbaka att det är oerhört dyrt att bygga ny kärnkraft, trotts att man aldrig har skrivit detta.

Sen har vi ju Zalman3s inlägg sen i sommars, han kunde lägga upp tillfälliga effekter 05:30 på morgonen och med de påstå att kärnkraften är överflödig och kan läggas ner.
Precis så. Men jag är en variant på 2, ekonomi går före allt. Jag är helt övertygad om att kärnkraften kommer läggas ner för gott i Sverige då vi har reglerkraft. Ekonomiskt är den oförsvarbar och vi behöver den inte av politiska skäl som i Finland eller som brist på alternativ som i Frankrike.

De som förespråkar är ute och cyklar och tror att det kommer bli lika billigt som det varit med kärnkraft, det blir bara dyrare och dyrare.

De som vill lägga mer direkt är också ute och cyklar, vi måste lägga problemen under tiden vi långsamt avvecklar. Mer pengar till SVK och snabbare lagändring och utbyggnad av nätet behövs.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av martinot »

Miljö och klimat är ett globalt problem. Bryr sig inte om landsgränserna (även om man kanske önskat att det vore så).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Miljö och klimat är ett globalt problem. Bryr sig inte om landsgränserna (även om man kanske önskat att det vore så).
Globalt problem ja men lösningarna måste vara lokala, både kraftgenererimg och effektöverföring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

– Trots det stora överskottet på el i Norden just nu är priserna i södra landet mycket höga. Vissa dagar kan priserna i söder vara upp till 20 gånger högre än i norra landet. Det beror helt enkelt på att flödet av el går från elområden med lägre pris till elområden med högre pris, och den senaste tiden har elområde 4 (södra Sverige) ofta priskopplats mot Själland och Baltikum. Priset på elbörsen NordPool styrs som på vilken börs som helst av utbud och efterfrågan, förklarar Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia.
https://www.energinyheter.se/20201119/2 ... -med-norra
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

8.000 miljarder till sol, vind och vatten – ”det mest ambitiösa jag någonsin sett”
Europa ska femdubbla kapacitet för vindkraft till havs fram till 2030 och sen femdubbla den igen till 2050, enligt EU-kommissionens nya strategi som presenterades på torsdagen. Över 8.000 miljarder kronor kommer satsningen att kosta.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/8 ... nsin-sett/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
8.000 miljarder till sol, vind och vatten – ”det mest ambitiösa jag någonsin sett”
Europa ska femdubbla kapacitet för vindkraft till havs fram till 2030 och sen femdubbla den igen till 2050, enligt EU-kommissionens nya strategi som presenterades på torsdagen. Över 8.000 miljarder kronor kommer satsningen att kosta.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/8 ... nsin-sett/
Och vart hamnar allt? Sverige specifikt behöver mer ledningar, inte bara fler vindkraftverk.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Nu kommer priset på solceller stiga... :(
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Vet att det diskuterades innan, vad heter det när företag handlar upp el till ett fastpris direkt med elproducenterna? Vi pratade ju om att det var en av anledningarna till att det fortfarande byggs upp så mycket i norr trotts de låga elpriserna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »


Det finns också en möjlighet att skaffa solel med ett elköpsavtal (PPA, Power Purchase Agreement). Detta innebär att en tredje part äger solcellsanläggningen och du betalar ett på förhand bestämt elpris per kWh för solelen.

http://framtidenssolel.se/verktyg-for-f ... smodeller/

Allt fler PPA avtal skrivs.
Och de traditionella elbolagen är allt mera sura över denna företeelse.
För man tycker att PPA avtal tar russinen ur kakan.
Att det traditionella elbolaget får allt mera agera backup när sol/vind inte levererar ström.
Ofta har det traditionella elbolaget stora fasta kostnader, som medför allt högre elpriser när deras antal sålda kWh per år sjunker.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Vattenfall har ju ett antal större vindkraftsprojekt till havs i söder på gång. Dessa är inget problem men de kraftverk som byggs i Norrland idag med dessa avtal borde självklart få stå för en del av kostnaderna som hamnar på SVK och andra aktörer. Att vi inte täppt till lagen här är ju det som är problemet.
Alternativet är att snabba på Hybrit och andra stora elkonsumtionsprojekt i Norrland som delvis kommer lösa överproduktionsproblemet.

Jag tror inte att industrin är så ledsen över dagens elpris, men det är ju svårt för vanliga aktörer att investera i mer elproduktion om priserna ser ut som de gör. Vi har visserligen tillfälligt dyr el i söder, men sett över året är det otroligt billigt med el i Sverige pga massiv överproduktion och en 40%-ig ökning av vindkraftsel mellan 2019 och 2020.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Härligt att kunna ladda Teslan med solcellsel den 22 november i Norrland.
20201122_103440.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

Svenssons skrev:
Nu kommer priset på solceller stiga... :(
Dom går ner hela tiden enl Moores lag (ex mycket dyrare 2015 att installera en KW solceller på nätet än idag).

MVH
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ChristerSjo »

jag har nyligen installerat 19 kWp solceller för cirka 200 kSEK. Om 20-30 år kommer priset vara hälften och då med dubbel effekt/effektivitet tror jag.

Man varför väntar man inte då om det blir billigare och billigare hela tiden? Med det resonemanget hade jag varken haft dator, mobil eller eller elbil idag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3, du brukar gilla att kolla på effekter och se hur det ser ut vid ett tillfälle och säga att kärnkraften är överflödig. Nu så producerar kärnkraften fem gånger så mycket som vindkraften och vi importerar över 1000 MW, lika mycket som all vår vindkraft producerar för tillfället.
Sätt till hela norden och Baltikum så producerar vi mindre än vad vi konsumerar så vi får importera el från söder och från Ryssland.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av evilirish »

vigge50 skrev:
Zalman3, du brukar gilla att kolla på effekter och se hur det ser ut vid ett tillfälle och säga att kärnkraften är överflödig. Nu så producerar kärnkraften fem gånger så mycket som vindkraften och vi importerar över 1000 MW, lika mycket som all vår vindkraft producerar för tillfället.
Sätt till hela norden och Baltikum så producerar vi mindre än vad vi konsumerar så vi får importera el från söder och från Ryssland.
Nu är det ju iofs 20 minuter senare, men enligt data från https://www.svk.se/drift-av-transmissio ... ollrummet/ stämmer ditt påstående inte riktigt.. Vattenkraften har ca 2GW kvar till förfogande, men kan inte kräma på eftersom ledningarna till, och frekvensreglering i, SE3/4 inte räcker till.. På det hela taget så importerar Norden+Baltikum 0,675GW just i detta nu.BildBildBild
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av evilirish »

Samtidigt på kärnkraftverken i Svedala:
Forsmark 1: Producerar på halv effekt fram till 6 januari på grund av utbyte av stator i en av generatorerna.
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... produktion
Ringhals 4: Avställd för underhållsåtgärd
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... produktion
Oskarshamn 3: Efter ett över 100 dagar långt underhållsstopp med omfattande åtgärder är Oskarshamn 3 (O3) nu åter i drift.
..men har bara kommit upp i lite mer än halv effekt såhär en vecka senare..
https://www.okg.se/

Skulle inte kärnkraften vara planerbar med hög tillgänglighet, så den alltid fanns tillgänglig när vi behöver den? Jag synar den myten..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3, du brukar gilla att kolla på effekter och se hur det ser ut vid ett tillfälle och säga att kärnkraften är överflödig. Nu så producerar kärnkraften fem gånger så mycket som vindkraften och vi importerar över 1000 MW, lika mycket som all vår vindkraft producerar för tillfället.
Sätt till hela norden och Baltikum så producerar vi mindre än vad vi konsumerar så vi får importera el från söder och från Ryssland.
Förstår inte problemet. Är någon abonnent i Sverige utan ström nu?
Alla länder kan inte ha ett överskott på el hela tiden och tro att man kan sälja sitt överskott till sina grannländer som också har ett överskott.

Finland har en mycket stor del av tiden elimport utan att man har problem med elförsörjningen.

Det som dock händer idag är att elpriset i söder går upp.
Inte att folk blir utan ström.

Men snart sänks elpriset i söder. Dels på att nya ledningar driftsätts, dels på grund av utbyggnad av sol och vind.
Drifttagningen av SydVästlänken planeras till december 2020.

Svenska kraftnät skjuter fram drifttagningen av SydVästlänkens södra likströmsdel. Utifrån information från leverantören av tekniken i omriktarstationerna, GE Grid, är nytt drifttagningsdatum planerat till 18 december 2020. 
https://www.svk.se/natutveckling/transm ... mber-2020/


Därför projekteras det sol och vindparker i söder eftersom det vissa tider är höga elpriser.

Och sol och vind kompletterar varandra hyfsat bra.
20201127_092331.jpg
Solkompaniets styrelse tog den 23 oktober beslut om att göra en långsiktig satsning att bygga stora solelparker i Sverige. Solkompaniets bedömning är att det fram till år 2030 kommer uppföras solelparker på tio gigawatt i Sverige, vilket ger en årlig produktion på tio miljarder kilowattimmar. Det motsvarar sju procent av Sveriges elförbrukning.
https://www.energinyheter.se/20201028/2 ... -solelpark
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Banane »

evilirish skrev:
Samtidigt på kärnkraftverken i Svedala:
Forsmark 1: Producerar på halv effekt fram till 6 januari på grund av utbyte av stator i en av generatorerna.
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... produktion
Ringhals 4: Avställd för underhållsåtgärd
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... produktion
Oskarshamn 3: Efter ett över 100 dagar långt underhållsstopp med omfattande åtgärder är Oskarshamn 3 (O3) nu åter i drift.
..men har bara kommit upp i lite mer än halv effekt såhär en vecka senare..
https://www.okg.se/

Skulle inte kärnkraften vara planerbar med hög tillgänglighet, så den alltid fanns tillgänglig när vi behöver den? Jag synar den myten..

Det är i vilket fall betydligt bättre än alternativen vad gäller tillgänglighet.

http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... roduktion/
attenkraft och kärnkraft stod tillsammans för 78 procent av den totala elproduktionen, 39 procent vardera. Vattenkraften ökade sin produktion något jämfört med året innan och producerade 64,6 TWh. Kärnkraften producerade 64,3 TWh under året. Kärnkraften producerade något mindre främst beroende på att Ringhals 2 trappade ner sin produktion under slutet av året för att sedan tas helt ur drift vid årets slut.
Under 2018 satte kärnkraften rekord med 66 TWh så 64,6 TWh under 2019 är alls inte dåligt heller.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... -karnkraft

Kort sagt. Plockar vi bort kärnkraften får vi enorma problem.
Skriv svar