Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
niklas12 skrev:

Nu när ny kärnkraft är i fokus igen så kommer forskningen kring gen4 reaktorer få mer resurser vilket gör att det kan komma på plats snabbare.

Då kommer kärnkraftsavfallet bli en tillgång istället för en belastning.

Vart återvinns rotorbladen till vindkraftverken? Det har jag helt missat att det görs har bara sett att de grävs ner länka gärna
Tror man byggde tak till cykel ställ eller något sådant, många cykel ställ blir de :roll:
Var återvinns avfallet från kärnkraften? Det har jag missat att det görs. Har bara sett att man mellanlagrar i brist på slutförvaring. Länka gärna så jag lär mig något nytt.
Bl.a här återvinns avfallet idag
https://www.orano.group/en/unpacking-nu ... -recycling

Det finns även andra operatörer
Och om jag applicerar samma logik som Niklastesla gjorde för vingbladen för vindkraftverken så är det betyder det att allt återvinns.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
chaffis75 skrev:
niklas12 skrev:

Nu när ny kärnkraft är i fokus igen så kommer forskningen kring gen4 reaktorer få mer resurser vilket gör att det kan komma på plats snabbare.

Då kommer kärnkraftsavfallet bli en tillgång istället för en belastning.

Vart återvinns rotorbladen till vindkraftverken? Det har jag helt missat att det görs har bara sett att de grävs ner länka gärna
Tror man byggde tak till cykel ställ eller något sådant, många cykel ställ blir de :roll:
Vattenfall har redan förbjudit deponi av vindkraftverkens turbinblad. Senast år 2025 ska 50 procent av deras uttjänta turbinblad kunna återvinnas och senast 2030 ska 100 procent återvinnas

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nning-2030
Ok så för att 1 svenskt bolag har som mål att återvinna turbinblad på vindkraftverk efter 2030 är väldigt långt ifrån att säga att bladen återvinns.

Vattenfall har även slutat med kolkraftsel betyder det då att världen inte längre använder kolkraftverk?

Sen finns det en aspekt till även om bladen tekniskt efter 2030 kan återvinnas så måste det vara ekonomiskt intressant för vindkraftsoperatören att göra det också.

Det finns mängder med exempel på produkter som går att återvinna men där ekonomin gör det ointressant.

Så NEJ bladen från vindkraftverken återvinns ej.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Nu är M, V och C överens om att elkostnader måste ner.

C vill sänka elnätsavgifter med 30 procent.

Centerpartiet vill använda Svenska kraftnäts mångmiljardkassa till att pressa elpriserna, kapa elnätsavgifterna och införa ett grönt avdrag för energieffektivisering.

”Det innebär en rejäl prispress ned på elräkningen”, säger partiledare Annie Lööf.
https://www.di.se/nyheter/c-vill-sanka- ... 0-procent/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

niklas12 skrev:
+46 skrev:
chaffis75 skrev:
niklas12 skrev:

Nu när ny kärnkraft är i fokus igen så kommer forskningen kring gen4 reaktorer få mer resurser vilket gör att det kan komma på plats snabbare.

Då kommer kärnkraftsavfallet bli en tillgång istället för en belastning.

Vart återvinns rotorbladen till vindkraftverken? Det har jag helt missat att det görs har bara sett att de grävs ner länka gärna
Tror man byggde tak till cykel ställ eller något sådant, många cykel ställ blir de :roll:
Vattenfall har redan förbjudit deponi av vindkraftverkens turbinblad. Senast år 2025 ska 50 procent av deras uttjänta turbinblad kunna återvinnas och senast 2030 ska 100 procent återvinnas

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nning-2030
Ok så för att 1 svenskt bolag har som mål att återvinna turbinblad på vindkraftverk efter 2030 är väldigt långt ifrån att säga att bladen återvinns.

Vattenfall har även slutat med kolkraftsel betyder det då att världen inte längre använder kolkraftverk?

Sen finns det en aspekt till även om bladen tekniskt efter 2030 kan återvinnas så måste det vara ekonomiskt intressant för vindkraftsoperatören att göra det också.

Det finns mängder med exempel på produkter som går att återvinna men där ekonomin gör det ointressant.

Så NEJ bladen från vindkraftverken återvinns ej.
Hur länge har vindkraft funnits på ens halfseriös nivå i Sverige? Sedan 2010 kanske?

Hur mycket aluminium återvanns när det var lika nytt? Eller batterier?

Argumentet "Men Y återvinns inte!" håller inte här heller, det är alltid så med nya material, konstruktioner, osv. Man kan inte göra någon form av återvinning på någon meningsfull skala alls innan det faktiskt finns volymer att tala om.

För övrigt samma argument emot repowering. Nej, man jag det inte speciellt ofta. Varför? För att kraftverken endast stått där i cirka ett årtioende på sin höjd.

---

Debattnivån på båda "sidor" är ofta total sandlåda här. Det verkar ofta viktigare att den egna sidan vinner än att hålla en intressant och givande debatt där man kan lära sig något nytt.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Plast har funnits i minst 100år ändå förbränns fortfarande minst 30% av all plast i Sverige pga svårigheter att separera denna och då ska man veta att Sverige världsledande på återvinning av plast.

Hur ser det då ut i resten av världen?

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/plas ... -plasten-1

Att då hävda att armerad plast från vingbladen kommer återvinnas till 100% är både naivt och missledande.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Att kritisera något som sker eller inte sker är det inget fel med.

Men "diskussionen" här är för det mesta skyttegravskrig.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Finns ett väldigt enkelt och snabbt sätt att öka elproduktionen redan i vinter i SE4.

Öka statens inköp av el.
Statliga Svenska Kraftnät har tjänat över 100 miljarder kronor på att de sydsvenska elpriserna har varit historiskt höga.
Pengarna måste användas till att upphandla outnyttjad elkraft i till exempel kraftvärmeverk för att sänka priserna. Det kan göras omedelbart.


”Sänkta elpriser kräver mer än kärnkraft.”

De insatser vi föreslår kan ge snabb effekt, skriver Centerpartiets klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin, tillsammans med partikollegan Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Voteringstavlan i riksdagens plenisal i samband med omröstningen om framtiden för Ringhals kärnkraftverk.

Sveriges elkris är allvarlig. För hela landet och inte minst för Skåne. Förra vinterns elpriser slog rekord efter rekord – och priserna väntas stiga ännu mer denna vinter.
Centerpartiet kommer att göra allt för att säkra att människor i Skåne inte ska få oacceptabla elpriser i vinter eller riskera att stå utan el, något som inte heller företag ska drabbas av.
Det är bra att Moderaterna intresserar sig för Sveriges energiförsörjning (Aktuella frågor 4/8). Men partiet har inte ett enda förslag på hur den ska säkras under de kommande åren.

Moderaterna har egentligen bara ett förslag: mer kärnkraft. Men de utelämnar att det skulle ta minst ett decennium innan nya reaktorer är i drift.

Redan 2015 beslutade ägarna Vattenfall och Uniper att stänga kärnkraften i Ringhals. Inte förrän det var för sent att återstarta den började Moderaterna protestera.
Sedan dess har Moderaterna i skånska kommuner stoppat havsbaserad vindkraft som motsvarar flera kärnkraftsreaktorer.

För att trygga energiförsörjningen behövs ny produktion av el i kombination med andra lösningar. Centerpartiet har tagit fram förslag som syftar till att säkra hållbar, billig el som får effekt både redan i vinter, men också nästa vinter, nästa mandatperiod och på längre sikt:

• Ge stöd till energieffektivisering.
Med statligt stöd till energieffektivisering kan direktverkande el i villor konverteras till fjärrvärme eller effektiv värmepump. Dåligt isolerade hus kan minska sin elanvändning och gamla värmepumpar bytas ut.

• Öka elproduktionen i befintliga kraftverk.
De företag som äger vindkraftverk och kärnkraftverk kan öka sin produktion om regeringen ändrar dagens regler för elnät.

• Öka statens inköp av el.
Statliga Svenska Kraftnät har tjänat över 100 miljarder kronor på att de sydsvenska elpriserna har varit historiskt höga.
Pengarna måste användas till att upphandla outnyttjad elkraft i till exempel kraftvärmeverk för att sänka priserna. Det kan göras omedelbart.

• Ändra elområdena.
Regeringen måste förändra dagens indelning av Sverige i fyra elområden. Det har aldrig varit meningen att de ska leda till enorma prisskillnader. Det arbete som pågår för en förändring behöver påskyndas.
De insatser vi föreslår kan ge snabb effekt. Ny kärnkraft kan i bästa fall leda till ökad produktion om ett tiotal år. Vattenfall undersöker möjligheterna till ny kärnkraft på Ringhalsområdet i form av små modulära reaktorer.
I motsats till vad Moderaterna vill påskina finns det inga politiska beslut som stoppar utbyggnaden av ny kärnkraft.

Energipolitik lämpar sig inte för politiska nycker och snabba utspel i en valrörelse. De lösningar som krävs måste vara långsiktiga.
Det behövs en ny blocköverskridande energiuppgörelse som konkretiserar vad som behöver göras för att Sverige ska få ett robust elsystem med mer billig, grön och utsläppsfri el. Sänkta elpriser kräver mer än kärnkraft.
Vi vill att regeringen ska blixtinkalla blocköverskridande energisamtal. Vi välkomnar att regeringen bejakat Centerpartiets initiativ till sådana samtal, om än först efter valet. Att Moderaterna har tackat nej till att medverka i dem visar de är inte redo för att ta ansvar för Sveriges framtida energiförsörjning. Det är Centerpartiet redo att göra – liksom att lyssna till andra partiers konkreta politiska förslag. Istället för en polariserad energidebatt behövs konkret handling för Sveriges elproduktion. För klimatets, konkurrenskraftens och Sveriges bästa.

SKRIBENTERNA
Rickard Nordin (C), klimat- och energipolitisk talesperson
Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot
https://www.sydsvenskan.se/2022-08-12/s ... -karnkraft


Centern vill:
"ändra föråldrade nättariffer för vindkraftverk så att de körs på full effekt, något som enligt honom i ett slag skulle skapa el för 100 000 villor."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Att ändra elområdena kan göras från en dag till den andra.
Helt rätt då kan alla lida lika mycket av Sossarnas nedmontering av kraftsystemet.

Er är ju enkelt att lova nu när effekterna av det det inte påverkar valresultatet
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av agehall »

Nu när vi hamnat i lite av en diskussion om återvinning så blir jag nyfiken - jag kan väldigt lite om konstruktionen av vindkraftverk, men jag har alltid antagit att bladen är någon form av glas/kolfiber. Hur återvinns sådant material? Finns det processer för det idag som fungerar i större skala?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskutera sakligt och med respekt för varandra.
Personpåhopp tolereras inte och kan resultera i avstängning.
/Moderatorn
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Gargamel »

agehall skrev:
Nu när vi hamnat i lite av en diskussion om återvinning så blir jag nyfiken - jag kan väldigt lite om konstruktionen av vindkraftverk, men jag har alltid antagit att bladen är någon form av glas/kolfiber. Hur återvinns sådant material? Finns det processer för det idag som fungerar i större skala?
Sist jag såg låt om det så grävdes bladen ner i marken.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

agehall skrev:
Nu när vi hamnat i lite av en diskussion om återvinning så blir jag nyfiken - jag kan väldigt lite om konstruktionen av vindkraftverk, men jag har alltid antagit att bladen är någon form av glas/kolfiber. Hur återvinns sådant material? Finns det processer för det idag som fungerar i större skala?
Finns att läsa bland annat här: https://www.vindkraftcentrum.se/index.p ... kraftsblad
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Anderzzon »

+46 skrev:
agehall skrev:
Nu när vi hamnat i lite av en diskussion om återvinning så blir jag nyfiken - jag kan väldigt lite om konstruktionen av vindkraftverk, men jag har alltid antagit att bladen är någon form av glas/kolfiber. Hur återvinns sådant material? Finns det processer för det idag som fungerar i större skala?
Finns att läsa bland annat här: https://www.vindkraftcentrum.se/index.p ... kraftsblad
Värt att notera här är att 85% av ett vindkraftverk kan återvinnas idag. Det är bara bladen som ännu inte återvinns, men det är alltså på G också.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

Anderzzon skrev:
+46 skrev:
agehall skrev:
Nu när vi hamnat i lite av en diskussion om återvinning så blir jag nyfiken - jag kan väldigt lite om konstruktionen av vindkraftverk, men jag har alltid antagit att bladen är någon form av glas/kolfiber. Hur återvinns sådant material? Finns det processer för det idag som fungerar i större skala?
Finns att läsa bland annat här: https://www.vindkraftcentrum.se/index.p ... kraftsblad
Värt att notera här är att 85% av ett vindkraftverk kan återvinnas idag. Det är bara bladen som ännu inte återvinns, men det är alltså på G också.
Det är inte bara Vestas som satsar på 100 procent återvinning av turbinbladen.Alla dom stora tillverkarna i västvärlden lovar att turbinbladen kommer att kunna återvinnas
https://www.dagensps.se/hallbarhet/nu-g ... atervinna/
https://www.nyteknik.se/premium/ge-visa ... et-7030945
Installerat 13,2 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Man ska veta att i de 85-90% som kan återvinnas ingår också fundamentet.
I många fall har verken monterats ner men fundamenten lämnats kvar och då står vingarna för en procentuellt betydligt högre del.

Och som sagt bara för att det går att återvinna betyder det inte per automatik att det kommer återvinnas såvida inte någon ställer krav på att bladen måste återvinnas.
Sen kostar det mångmiljonbelopp att montera ner verken vilket mig veterligen inte finns några pengar avsatta för.
Så detta hänger helt på välviljan hos ägaren av vindkraftverken.

Nedmonteringen av vindkraftverken i kalmarsund beräknas kosta minst 10 miljoner
https://sverigesradio.se/artikel/7011339
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

Nix, det handlar inte om välvilja utan om reglerat ansvarstagande. För att få börja bygga en vindkraftpark i Sverige så måste exploatören numera först ställa ut en bankgaranti till Tillståndsmyndigheten (respektive Länsstyrelse) för att garantera att det finns spärrade ekonomiska medel för framtida avveckling av anläggningen. Något som inte har varit fallet när det gäller gruvverksamhet. Finns otal konkade gruvor som saneras av oss skattebetalare.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Intressant att Centern lovar ca 40% lägre elpriser I vinter, bara genom att fjärrvärmeverken producerar lite mera el.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Nect »

Zalman3 skrev:
Intressant att Centern lovar ca 40% lägre elpriser I vinter, bara genom att fjärrvärmeverken producerar lite mera el.
Lättare sagt än gjort då det inte är många av alla Sveriges fjärrvärmeverk som är utbyggda med turbiner för att kunna producera el…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
Nix, det handlar inte om välvilja utan om reglerat ansvarstagande. För att få börja bygga en vindkraftpark i Sverige så måste exploatören numera först ställa ut en bankgaranti till Tillståndsmyndigheten (respektive Länsstyrelse) för att garantera att det finns spärrade ekonomiska medel för framtida avveckling av anläggningen. Något som inte har varit fallet när det gäller gruvverksamhet. Finns otal konkade gruvor som saneras av oss skattebetalare.
Ok det hade jag missat trodde fortfarande att det var respektive kommun som hade hand om upphandlingen
Med ganska blandat resultat.

Har du någon länk eller källa där man kan se vad som gäller ?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av nek0 »

niklas12 skrev:
+46 skrev:
Nix, det handlar inte om välvilja utan om reglerat ansvarstagande. För att få börja bygga en vindkraftpark i Sverige så måste exploatören numera först ställa ut en bankgaranti till Tillståndsmyndigheten (respektive Länsstyrelse) för att garantera att det finns spärrade ekonomiska medel för framtida avveckling av anläggningen. Något som inte har varit fallet när det gäller gruvverksamhet. Finns otal konkade gruvor som saneras av oss skattebetalare.
Ok det hade jag missat trodde fortfarande att det var respektive kommun som hade hand om upphandlingen
Med ganska blandat resultat.

Har du någon länk eller källa där man kan se vad som gäller ?
https://www.ox2.com/sv/aktuella-fakta-o ... kraftverk/
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
niklas12 skrev:
+46 skrev:
Nix, det handlar inte om välvilja utan om reglerat ansvarstagande. För att få börja bygga en vindkraftpark i Sverige så måste exploatören numera först ställa ut en bankgaranti till Tillståndsmyndigheten (respektive Länsstyrelse) för att garantera att det finns spärrade ekonomiska medel för framtida avveckling av anläggningen. Något som inte har varit fallet när det gäller gruvverksamhet. Finns otal konkade gruvor som saneras av oss skattebetalare.
Ok det hade jag missat trodde fortfarande att det var respektive kommun som hade hand om upphandlingen
Med ganska blandat resultat.

Har du någon länk eller källa där man kan se vad som gäller ?
https://www.ox2.com/sv/aktuella-fakta-o ... kraftverk/
Denna länken är till ett privat vindkraftsbolag och deras uppskattning av kostnaden.
Det var en väldigt generell beskrivning och det fanns inga detaljer om vad och till vilken nivå återställningen skall ske.
Det måste ju Finnas faktiska upphandlingar där man kan se vad som faktiskt är uppgjort och överenskommet ?

När tom vindkraftsbranchen själva önskar att det instiftas ett förbud mot deponi av turbinblad ger en bra indikation på hur naivt man har hanterat etableringen av befintlig vindkraft.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av nek0 »

niklas12 skrev:
nek0 skrev:
niklas12 skrev:
+46 skrev:
Nix, det handlar inte om välvilja utan om reglerat ansvarstagande. För att få börja bygga en vindkraftpark i Sverige så måste exploatören numera först ställa ut en bankgaranti till Tillståndsmyndigheten (respektive Länsstyrelse) för att garantera att det finns spärrade ekonomiska medel för framtida avveckling av anläggningen. Något som inte har varit fallet när det gäller gruvverksamhet. Finns otal konkade gruvor som saneras av oss skattebetalare.
Ok det hade jag missat trodde fortfarande att det var respektive kommun som hade hand om upphandlingen
Med ganska blandat resultat.

Har du någon länk eller källa där man kan se vad som gäller ?
https://www.ox2.com/sv/aktuella-fakta-o ... kraftverk/
Denna länken är till ett privat vindkraftsbolag och deras uppskattning av kostnaden.
Det var en väldigt generell beskrivning och det fanns inga detaljer om vad och till vilken nivå återställningen skall ske.
Det måste ju Finnas faktiska upphandlingar där man kan se vad som faktiskt är uppgjort och överenskommet ?

När tom vindkraftsbranchen själva önskar att det instiftas ett förbud mot deponi av turbinblad ger en bra indikation på hur naivt man har hanterat etableringen av befintlig vindkraft.
Det är väl bara och läsa miljöbalken
"Enligt miljöbalken är ett tillstånd för att bygga vindkraftsverksamhet förenat med krav på att vi avsätter pengar för nedmontering och efterbehandling av platsen."
Någonstans måste det finnas exakt hur mycket pengar man ska avsätta för återvinningen.
Oavsett vad så behöver vi elen nu och inte om 5, 10 eller 20 år.
Har skrivit flera gånger att jag inte har något emot kärnkraften men jag ser inte hur vi kan få mer el innan nästkommande vinter genom att börja bygga nya reaktorer.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Vi lär inte hinna bygga någon ny kraft till nästa vinter.
Varken havsbaserad vindkraft eller kärnkraft.

Det behövs långsiktiga lösningar för att bygga ett kraftsystem som faktiskt fungerar inte kortsiktiga beslut som gynnar oplanerbara kraftslag med kort investeringshorisont.

Vi behöver utöka planerbar kraft i södra Sverige för att få stabilitet i systemet.
Det går absolut att ha vindkraft men det bör vara ett komplement till planerbara källor.
Och alla kraftslag behöver bära sina egna kostnader
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
niklas12 skrev:
nek0 skrev:
niklas12 skrev:
+46 skrev:
Nix, det handlar inte om välvilja utan om reglerat ansvarstagande. För att få börja bygga en vindkraftpark i Sverige så måste exploatören numera först ställa ut en bankgaranti till Tillståndsmyndigheten (respektive Länsstyrelse) för att garantera att det finns spärrade ekonomiska medel för framtida avveckling av anläggningen. Något som inte har varit fallet när det gäller gruvverksamhet. Finns otal konkade gruvor som saneras av oss skattebetalare.
Ok det hade jag missat trodde fortfarande att det var respektive kommun som hade hand om upphandlingen
Med ganska blandat resultat.

Har du någon länk eller källa där man kan se vad som gäller ?
https://www.ox2.com/sv/aktuella-fakta-o ... kraftverk/
Denna länken är till ett privat vindkraftsbolag och deras uppskattning av kostnaden.
Det var en väldigt generell beskrivning och det fanns inga detaljer om vad och till vilken nivå återställningen skall ske.
Det måste ju Finnas faktiska upphandlingar där man kan se vad som faktiskt är uppgjort och överenskommet ?

När tom vindkraftsbranchen själva önskar att det instiftas ett förbud mot deponi av turbinblad ger en bra indikation på hur naivt man har hanterat etableringen av befintlig vindkraft.
Det är väl bara och läsa miljöbalken
"Enligt miljöbalken är ett tillstånd för att bygga vindkraftsverksamhet förenat med krav på att vi avsätter pengar för nedmontering och efterbehandling av platsen."
Någonstans måste det finnas exakt hur mycket pengar man ska avsätta för återvinningen.
Oavsett vad så behöver vi elen nu och inte om 5, 10 eller 20 år.
Har skrivit flera gånger att jag inte har något emot kärnkraften men jag ser inte hur vi kan få mer el innan nästkommande vinter genom att börja bygga nya reaktorer.
Detta är taget från Miljöbalken

Tillstånd till en vindkraftverksamhet kan förenas med krav på att ekonomisk säkerhet ställs (miljöbalken). Huvudsyftet med att ställa krav på ekonomisk säkerhet är att slippa riskera att allmänna medel måste användas framöver för till exempel nedmontering och återställande av mark. Det är sökanden som ska visa att säkerheten är tillräcklig och i övrigt godtagbar.

Bifogar exempel från ett aktuellt vindkraftsprojekt och vad vindkraftsägaren faktiskt kommer stå för om 20år när verken ska återvinnas
35532142-BA3A-4DD7-A48B-9446DD6F4992.jpeg
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av HenrikC »

Det låter spontant väldigt snålt tilltaget. Nog lär väl rivning kosta minst en miljon per verk? Kranen för att plocka ner rotorn och huset lär kosta multum. Att bila upp betongfundamentet lär kräva mycket arbete.
Skriv svar