Zalman3 skrev:Intressant är att "follow the money".
Kärnkraftsföretag borde ju ha 100% koll på vad det kostar att bygga och driva ett kärnkraftverk.
Intressant är att utländska kärnkraftsbolag har räknat på vad ny kärnkraft och ny vindkraft kostar och kommit fram till att man satsar på ny vindkraft i Sverige.
Om inte ens kärnkraftsbolag tror på kärnkraft i Sverige.
Vem ska då göra det?Av de 90 miljarder kronor som investerats i ny vindkraft i Sverige mellan 2017 och 2022 är China General Nuclear Power Corporation, CGN, inblandat i nästan en femtedel.
https://sverigesradio.se/artikel/7408486
Sen kan man ju ha åsikter om vilka länder som ska få inflytande i Sveriges energiförsörjning.
Kommer Sverige i oroliga tider få ångra att vi köper olja och uran från Ryssland och har kinesiska intressen i vår elförsörjning?
Jag tror de beror på politik. Även om de idag går att räkna hem ett kärnkraftverk så vågar man helt enkelt inte bygga de.. Investeringen är väl på ca 60 år, typ 10 år bygga och 50 år drift. Under dessa 60 år hinner våra politiker ändra uppfattning ca 60 gånger..
Att bygga sol och vind är det n mindre risk, kortare livslängd helt enkelt.
Kärnkraft kräver tydliga men framförallt stabila regler för att de ska våga bygga.
Obs jag kan inte kostnaderna men låt oss bara anta att de är lönsamt just idag så tror jag ni förstår min poäng med problemen.