Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 18 jan 2021 10:53

Aldrig skrivit att jag bara tror på sol/vind.

Mvh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

Inläggav Teslaägare zyax » 18 jan 2021 11:07

chaffis75 skrev:Ok.. Ja de löser sig nog genom att hoppas och tro (obs sarkasm) .. Jag hoppas något har räknat på detta.. Kanske Fortum eller varför tror de att kärnkraft är billigast?

Känns som att tex vattenkraften utnyttjas väldigt hårt idag redan.

Jag tror att de kommer bli väldigt dyrt för vårt land om man bara tror på vind och sol och sedan ska lagra energi när de är vindstilla.. Solen är ju ännu mer begränsad för den producerar nära 0 under november till mars ungefär, ja detta bygger på erfarenhet av min egna sol anläggning.

Känns som? Vi har höga nivåer på reserverna i vattenkraften idag, det är snarare problem med överföring än effekt. Vi utnyttjar förstås det mesta av de cirka 17GW vi har som maxnivå nu när det är kallt och det blåser lite. Det blåser snart mer och då utnyttjas den mindre. Att nivåerna är höga beror på låga elpriser under förra vintern, våren, sommaren och hösten och det är först från november och framåt vi behövt plocka ur mer ur den reserven.

Med mer vindkraft i systemet så kan vi lagra vatten till när det behövs, som nu t ex.

Men fortfarande är det förbrukarna som är nyckeln ju fler förbrukare vi lägger till systemet. Förbrukarna av mycket el måste ställa om.
Vi kommer förstås lägga till lite mer lagring, men jag spår att det mest är storförbrukarna som kommer addera lagring i stor skala, och då för egen del, inte för nätet primärt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

Inläggav elbilist chaffis75 » 18 jan 2021 11:43

zyax skrev:
chaffis75 skrev:Ok.. Ja de löser sig nog genom att hoppas och tro (obs sarkasm) .. Jag hoppas något har räknat på detta.. Kanske Fortum eller varför tror de att kärnkraft är billigast?

Känns som att tex vattenkraften utnyttjas väldigt hårt idag redan.

Jag tror att de kommer bli väldigt dyrt för vårt land om man bara tror på vind och sol och sedan ska lagra energi när de är vindstilla.. Solen är ju ännu mer begränsad för den producerar nära 0 under november till mars ungefär, ja detta bygger på erfarenhet av min egna sol anläggning.

Känns som? Vi har höga nivåer på reserverna i vattenkraften idag, det är snarare problem med överföring än effekt. Vi utnyttjar förstås det mesta av de cirka 17GW vi har som maxnivå nu när det är kallt och det blåser lite. Det blåser snart mer och då utnyttjas den mindre. Att nivåerna är höga beror på låga elpriser under förra vintern, våren, sommaren och hösten och det är först från november och framåt vi behövt plocka ur mer ur den reserven.

Med mer vindkraft i systemet så kan vi lagra vatten till när det behövs, som nu t ex.

Men fortfarande är det förbrukarna som är nyckeln ju fler förbrukare vi lägger till systemet. Förbrukarna av mycket el måste ställa om.
Vi kommer förstås lägga till lite mer lagring, men jag spår att det mest är storförbrukarna som kommer addera lagring i stor skala, och då för egen del, inte för nätet primärt.

Här håller jag med sig om många av dessa principer, de jag tror vi möjligen skiljer oss på vilka nivåer respektive resurs kräver.. Jag tror jag också att stor förbrukarna kan anpassa sig så länge de finns ekonomi i de men de kan liksom inte stänga ner hur som helst för då blir de väldigt dyrt i något led.

Och jag överförings kapacitet lär vi behöva i massor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist

Inläggav Teslaägare 12man » 18 jan 2021 11:46

Det finns planerbar fossilkraft i grannländer på >800TWh/år, Polen,Ryssland plus diverse småländer, behöver byggas mer och bättre ledningar dit, i ena fallet borde det vara en bra avspänningsåtgärd(!) om Sverige och nordpool området kan skicka energi i andra riktningen så de kan få lite bättre närmiljö tidvis.

Dessutom om Tyskland, med 230inv/km2 mot Sveriges ~22 kan ha 60GW vindkraft och vi har 16GW, då kan vi ha mer

Edit och 80% av ytan
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Svenssons » 18 jan 2021 12:44

Det kommer aldrig investeras några pengar i reservkraft oavsett om det är batterier, pumpkraft, V2G eller vätgas om det är för att tjäna lite pengar en handfull dagar om året. Jag tror inte heller befintlig vattenkraft vi agera reservkraft om de inte får betalt för det. Vikten att kunna tjäna pengar på överskott/underskott kommer bara bli viktigare ju mer sol/vind som kommer. Idag finns väl i princip inga system för detta förutom spotpriset och storskaliga lösningar där de största konsumenterna får betalt för att dra ner på produktion.

Vi kommer få räkna med allt större svängningar på priset så länge detta inte är löst och på plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare zyax » 18 jan 2021 13:01

Svenssons skrev:Det kommer aldrig investeras några pengar i reservkraft oavsett om det är batterier, pumpkraft, V2G eller vätgas om det är för att tjäna lite pengar en handfull dagar om året. Jag tror inte heller befintlig vattenkraft vi agera reservkraft om de inte får betalt för det. Vikten att kunna tjäna pengar på överskott/underskott kommer bara bli viktigare ju mer sol/vind som kommer. Idag finns väl i princip inga system för detta förutom spotpriset och storskaliga lösningar där de största konsumenterna får betalt för att dra ner på produktion.

Vi kommer få räkna med allt större svängningar på priset så länge detta inte är löst och på plats.

Det kommer det om det finns ett system för det. Idag stoppas företag i södra Sverige från att etablera sig eller bygga ut pga brist på el. Det är ju inte svårt att tänka sig att det snabbt finns lagar på plats eller redan idag möjligt att dessa företag får dessa kontrakt för att bygga om de också står för en del reserv motsvarande den risk deras byggnation medför. Ett sånt system skulle kunna komma på plats snabbt, men det behövs också givet ekonomiska incitament att denna utbyggnad går att skriva av på rimlig tid.

Om vi inte har den där lösningen så innebär det nog att vi får invänta lagringslösningar som passar oss i Sverige, dvs lagring över dagar och veckor, inte timmar...
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 18 jan 2021 13:05

zyax skrev:
Svenssons skrev:Det kommer aldrig investeras några pengar i reservkraft oavsett om det är batterier, pumpkraft, V2G eller vätgas om det är för att tjäna lite pengar en handfull dagar om året. Jag tror inte heller befintlig vattenkraft vi agera reservkraft om de inte får betalt för det. Vikten att kunna tjäna pengar på överskott/underskott kommer bara bli viktigare ju mer sol/vind som kommer. Idag finns väl i princip inga system för detta förutom spotpriset och storskaliga lösningar där de största konsumenterna får betalt för att dra ner på produktion.

Det kommer det om det finns ett system för det. Idag stoppas företag i södra Sverige från att etablera sig eller bygga ut pga brist på el. Det är ju inte svårt att tänka sig att det snabbt finns lagar på plats eller redan idag möjligt att dessa företag får dessa kontrakt för att bygga om de också står för en del reserv motsvarande den risk deras byggnation medför. Ett sånt system skulle kunna komma på plats snabbt, men det behövs också givet ekonomiska incitament att denna utbyggnad går att skriva av på rimlig tid.

Om vi inte har den där lösningen så innebär det nog att vi får invänta lagringslösningar som passar oss i Sverige, dvs lagring över dagar och veckor, inte timmar...

Ja, det kommer om det finns ett system men idag så käbblar men om för mycket/för lite vindkraft istället för att prata om hur ett system som gör det mer lönsamt att agera reservkraft skulle kunna tas fram. Skulle inte förvåna mig om Tesla kommer lösa detta själva även i Sverige men varför stretar alla energibolag som vi har idag emot en långsiktig lösning? Vill de att staten ska ge bidrag för det istället för att lösa det själva?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare zyax » 18 jan 2021 13:17

Svenssons skrev:
zyax skrev:

Ja, det kommer om det finns ett system men idag så käbblar men om för mycket/för lite vindkraft istället för att prata om hur ett system som gör det mer lönsamt att agera reservkraft skulle kunna tas fram. Skulle inte förvåna mig om Tesla kommer lösa detta själva även i Sverige men varför stretar alla energibolag som vi har idag emot en långsiktig lösning? Vill de att staten ska ge bidrag för det istället för att lösa det själva?

Vi hör om bolag som inte får bygga, skulle inte förvåna mig om Tesla+ett av dessa bolag kommer fixa första kontraktet för ett sånt bygge väldigt snart. Jag tror inte att SVK nekar en serverhall i typ Skåne om de bygger upp ett batterilager och samarbetar med SVK om ett liknande kontrakt som industrin har under lång tid.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inläggav elbilist chaffis75 » 18 jan 2021 16:49

Så de ni säger är att man inte ska kunna starta nya företag pågrund av elbrist.. Ja får mp och v bestämma så är de väl vara att ösa på med bidrag till alla arbetslösa för de är tydligen lösningen på att bli av med kärnkraften..

Jag hör ju lång väg att kärnkraft är nödvändigt för ni säger själva att de finns inga lösningar (jag förutom kärnkraft då..)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist

Inläggav Teslaägare zyax » 18 jan 2021 17:25

chaffis75 skrev:Så de ni säger är att man inte ska kunna starta nya företag pågrund av elbrist.. Ja får mp och v bestämma så är de väl vara att ösa på med bidrag till alla arbetslösa för de är tydligen lösningen på att bli av med kärnkraften..

Jag hör ju lång väg att kärnkraft är nödvändigt för ni säger själva att de finns inga lösningar (jag förutom kärnkraft då..)

Detta sker idag. Har med överföringskapacitet och nätverk att göra. Företag stoppas idag och det är ett mycket större problem än kärnkraft eller inte kärnkraft.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö