Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare LarsL » 30 okt 2020 18:47

USAs elbehov med solceller skulle bara behöva täcka den röda fläcken.
8EA54647-7576-4581-A569-5C4A0159F865.jpeg
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare martinot » 30 okt 2020 18:50

https://www.dagensarena.se/opinion/sta-upp-karnkraften/

"Bristen på planerbar fossilfri elproduktion i södra Sverige har blivit påtagligt kännbar. Fossila kraftverk körs på sommaren, jobb försvinner när företag inte får använda mer el och den ansvariga myndigheten, Svenska Kraftnät, varnar för bortkopplingar när marginalerna minskar. För alla som vill se ett hållbart fossilfritt välfärdssamhälle är utvecklingen oroande.

Den största förändringen i kraftnätet är nedstängningen av kärnkraftverk. När Barsebäck 1 och 2 stängdes för runt 20 år sedan blev lösningen att bevara fossil kraftproduktion. Det beräknas ha orsakat tusentals dödsfall och miljontals ton extra CO2-utsläpp. SydVästlänken, en “elmotorväg” från norr till söder, var tänkt som ersättning för Barsebäck men är fortfarande ej klar. Samtidigt har ytterligare fyra reaktorer stängt.

Trots att vi producerar mer el än någonsin på årsbasis är södra Sverige beroende av fossil import. Ett problem är att stängningen av planerbar kraft gjort det svårare att överföra el från norr till söder."
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 30 okt 2020 21:04

ChristerSjo skrev:
NiklasTesla skrev:
martinot skrev:https://politiskfilosofi.com/2018/04/29/stralande-tider-varfor-vi-behover-mer-karnkraft/

"Som vänster och miljövän var min utgångspunkt att vara skeptisk mot kärnkraften. För ungefär tio år sedan, när jag började intressera mig för klimatfrågan, började jag ändra uppfattning.

Jag tyckte då att existerande kärnkraft borde drivas vidare tills kolet fasats ut, men att ingen ny kärnkraft var nödvändig eller önskvärd. Jag såg kärnkraften som något som inte hörde hemma i framtiden. Jag tror att den här uppfattningen är relativt vanlig hos personer som också anser att klimatet är vår stora utmaning men som samtidigt tror på potentialen i förnyelsebar energi. Jag har ändrat mig, och jag anser att du också borde göra det. Jag kommer att argumentera för att:

1. Förnyelsebar energi (sol, vind och vatten) kan inte bli vår huvudsakliga energikälla i framtiden.
2. Vårt bästa alternativ är kärnkraft."

Klart det kan. Bara en liten del av ex saharaöknen med solceller motsvarar hela vår civilisations energiförbrukning (går fint att sprida ut över hela planeten).

MVH

Vem skall veckovis gräva/borsta bort sand som blåst upp på flera miljoner kvadratmeter solceller?

För att motsvara energiförbrukningen i världen på 27 000 TWh som det är nu och med paneler skulle det behövas 90 milijarder solpaneler á 300 W och dessa är på cirka 1 kvm styck så det blir motsvarande yta i kvm.

Fungerar här:

https://www.google.com/amp/s/www.eurone ... gy-tariffs

Några år tidigare... Här kan man enkelt se vilken yta med solceller som behövs i artikeln för att täcka världens energibehov:

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co ... t-34987467

Med det sagt så finns det förutom solceller följande lösningar för 100% förnyelsebar energi på global nivå i samverkan (vilket är mest logiska vägen att gå): Vindkraft,vågkraft, tidvatten,vattenkraft,Bioenergi,geotermi,batterier,pumpkraft,vätgas,värmepumpar mm mm.

Sedan om vi går över till eldrift av transportsektorn så använder vi mindre energi per rest KM. Negawatt är inte underskatta heller. Min Tesla Model 3 drar ungefär en tiondel av energin jämfört med min gamla Porsche Boxster S men Teslan väger mer och har bättre prestanda när det kommer till acceleration.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla 30 okt 2020 21:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

Inläggav Banane » 30 okt 2020 21:07

LarsL skrev:USAs elbehov med solceller skulle bara behöva täcka den röda fläcken.

Vad spelar det för roll? Det är som när Reinfeldt flög över Sverige och såg en massa utrymme för flyktingar. Båda observationerna är, vad ska man säga, naiva?
Banane

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 30 okt 2020 21:10

LarsL skrev:USAs elbehov med solceller skulle bara behöva täcka den röda fläcken.

Bra bild fattar inte hur folk kan vara så naiva att inte förstå möjligheten med förnyelsebar energi år 2020
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inläggav Banane » 30 okt 2020 21:13

NiklasTesla skrev:

Bra bild fattar inte hur folk kan vara så naiva att inte förstå möjligheten med förnyelsebar energi år 2020

En stjärna ser liten ut på himlen också. Skalan är allt. Säg hur stor yta som krävs istället? Och hur sparas energin till natten?
Banane

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 30 okt 2020 21:20

martinot skrev:https://www.dagensarena.se/opinion/sta-upp-karnkraften/

"Bristen på planerbar fossilfri elproduktion i södra Sverige har blivit påtagligt kännbar. Fossila kraftverk körs på sommaren, jobb försvinner när företag inte får använda mer el och den ansvariga myndigheten, Svenska Kraftnät, varnar för bortkopplingar när marginalerna minskar. För alla som vill se ett hållbart fossilfritt välfärdssamhälle är utvecklingen oroande.

Den största förändringen i kraftnätet är nedstängningen av kärnkraftverk. När Barsebäck 1 och 2 stängdes för runt 20 år sedan blev lösningen att bevara fossil kraftproduktion. Det beräknas ha orsakat tusentals dödsfall och miljontals ton extra CO2-utsläpp. SydVästlänken, en “elmotorväg” från norr till söder, var tänkt som ersättning för Barsebäck men är fortfarande ej klar. Samtidigt har ytterligare fyra reaktorer stängt.

Trots att vi producerar mer el än någonsin på årsbasis är södra Sverige beroende av fossil import. Ett problem är att stängningen av planerbar kraft gjort det svårare att överföra el från norr till söder."

Oj en kort period på några dagar när vi hade +30 så behövdes lite extra el från ett reservkraftverk peaktid.

Själv hjälpte min solceller till producera el den dagen i SE4. Hade vi haft fler solceller hade den inte behövts att startas.

Självklart kan vi inte stänga av all kärnkraft direkt då vi låst in oss i detta beroende (likt oljan) men det kommer att fasas ut över tid (fortare än vad kärnkraftskrammarna tror).

Sedan behöver kraftnätet byggas ut (inte mer kärnkraft) med solceller, Megabatterier (LFP) och det kommer.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 30 okt 2020 21:23

Banane skrev:
NiklasTesla skrev:

En stjärna ser liten ut på himlen också. Skalan är allt. Säg hur stor yta som krävs istället? Och hur sparas energin till natten?

Det är ingen som föreslår att man bygger samtliga solceller på en enda ruta och sefan är nöjd med det.

Poängen med bilden är just att visa skalan, hur otrolig lite som faktiskt behövs för att göra skillnad i hela världen.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Banane » 30 okt 2020 21:25

Teslaspolen skrev:
Banane skrev:
NiklasTesla skrev:

Det är ingen som föreslår att man bygger samtliga solceller på en enda ruta och sefan är nöjd med det.

Poängen med bilden är just att visa skalan, hur otrolig lite som faktiskt behövs för att göra skillnad i hela världen.

Det fattar jag väl. Poängen är att även om det ser litet ut kanske det är väldigt mycket i solpaneler räknat.
Banane

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 30 okt 2020 21:31

Banane skrev:
NiklasTesla skrev:

Ytan såg du på bilden (självklart sprider man istället ut på ex hustaken över hela världen).

Du kan spara energin till natten genom att inte använda vattenkraft på dagen, sedan har vi batterier, pumpkraft, vätgas mm.

Sedan som tidigare: vindkraft, vågkraft, bioenergi, geotermi,

Mest el förbrukas ca 6-9 på morgonen vardagar och ca 16-19 Eftermiddag (här kan verkligen batteri lösa genom att sälja el ut på nättet denna tid).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö