Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare Svenssons » 24 jan 2020 16:21

jonas skrev:
Zalman3 skrev:Idag var årets första dag som min systers solceller producerade mer el än vad hon för brukar!
Detta i Västerbotten!

Låter ju för bra för att vara sant. Hur har hon kunnat skaffa en så stor anläggning att hon redan i Januari får högre avkastning än förbrukning.
På sommaren har jag 5ggr mer energi per dag, om jag tittar på min egen anläggning i Linköping. Men i Västerbotten borde den siffran var mycket större, kanske 7-8ggr mer energi på sommaren.

Vi räknar med drygt 1000kWh/installerad kW på ett år. Vad räknar man med i Västerbotten ?

En anläggning på 1 kWp kan producera mer el än vad man förbrukar om det inte finns någon elkonsumtion...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare jonas » 24 jan 2020 16:32

Svenssons skrev:
jonas skrev:
Zalman3 skrev:Idag var årets första dag som min systers solceller producerade mer el än vad hon för brukar!
Detta i Västerbotten!

Låter ju för bra för att vara sant. Hur har hon kunnat skaffa en så stor anläggning att hon redan i Januari får högre avkastning än förbrukning.
På sommaren har jag 5ggr mer energi per dag, om jag tittar på min egen anläggning i Linköping. Men i Västerbotten borde den siffran var mycket större, kanske 7-8ggr mer energi på sommaren.

Vi räknar med drygt 1000kWh/installerad kW på ett år. Vad räknar man med i Västerbotten ?

En anläggning på 1 kWp kan producera mer el än vad man förbrukar om det inte finns någon elkonsumtion...

Det kan ju vem som helst fixa, inget jag skulle skriva om som något stort.
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Referralkod: jonas2214

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 24 jan 2020 17:50

jonas skrev:
Detta i Västerbotten!

Hon räknar med ca 1000kWh/installerad kW på ett år.
Skillnaden är inte stor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 24 jan 2020 22:56

jonas skrev:
Svenssons skrev:
jonas skrev:
Detta i Västerbotten!

Det kan ju vem som helst fixa, inget jag skulle skriva om som något stort.

Men du måste ju tänka på att Zalman också har svart bälte i att skriva klickbait-rubriker i värsta Se & Hör-stil :lol:
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 27 jan 2020 08:20

Nu vill man återstarta Sveriges största pumpkraftverk.
För att alltid kunna ta tillvara vindelen.

Sveriges genom tiderna största pumpkraftverk, Juktan, konverterades till vanligt vattenkraftverk 1996. Nu utreder ägarbolaget om det ska bli energilager igen.

https://www.nyteknik.se/premium/vattenf ... et-6985296

Då alla pumpfunktioner finns kvar lades 2011 en riksdagsmotion om att återställa kraftverket till pumpkraftverk för att kunna öka tillgången på reglerkraft för att möjliggöra en fortsatt vindkraftsutbyggnad.[3]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Juktans_kraftstation
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 26 feb 2020 21:04

Varje vecka släpps det ny statistik för Sveriges elproduktion på nedanstående länk, väldigt intressant att följa utvecklingen. Där ser vi att tack vare mycket vind samt många nya vindkraftverk så producerar vindkraften i år långt mer än förra året. Detta har i sin tur lätt till att samtidigt som det är stor nederbörd har vi dragit ner produktionen av el från vattenkraft och närmar oss nu nytt rekord i fyllningsgrad av vattenmagasinen vid denna tiden på året. Den låga elanvändningen pga milt klimat leder också till att vår elanvändning är låg och exporten är uppe i rekordnivåer. Nu har även elproduktionen från kärnkraftverken kraftigt gått ner då produktionen minskats.

https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf

Allt är dock inte frid och fröjd, nu säger Svensk vindenergi att de låga elpriserna plus elcertifikat är inte tillräckliga för att ens täcka drift och underhåll, avbetalning på investering är där med inte att tänka på.

https://www.energinyheter.se/20200226/2 ... erskattats
vigge50

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 24 mar 2020 11:02

”Inget pekar på att förnybar energi ger stora kostnader”

Ökad flexibilitet och tekniska möjligheter gör att vi kan klara av utmaningarna i ett elsystem med stor andel förnybar energi. Det skriver flera debattörer i en replik.

Sex ledamöter i IVA (Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien) skriver på SvD Debatt den 17 mars att det skulle kosta stora summor
och ge negativa miljökonsekvenser att ersätta kärnkraft med sol- och vindkraft. Men detta stämmer inte med de slutsatser som dras
i IVA:s rapport ”Så klarar det svenska energisystemet klimatmålen”.

Skribenterna i debattartikeln pekar på kärnkraftens möjligheter att leverera effekt när den behövs och menar att
sol- och vindkraft inte klarar av samma uppgift. Det stämmer att kraftslagen har olika egenskaper.
Men omställningen handlar inte bara om sol- och vindkraft, utan om att ett nytt sammansatt elsystem
– som till stor del baseras på ny teknik, nya marknadsmodeller och nya regelverk – successivt växer fram.

Nya havsbaserade vindparker når över 50 procents kapacitetsfaktor (andel av tiden som verken levererar med full effekt), vilket minskar behovet av annan styrbar produktion.

https://www.svd.se/inget-pekar-pa-att-f ... -kostnader

Min syster som har solceller skulle med ett batteri i huset på 20kWh, kunna vara självförsörjande på el i 8-9 månader per år.
Övriga 3-4 månader kan alltså till minst 50% av tiden lösas med havsbaserad vindkraft.
Återstående 1-2 månader kan vattenkraften klara.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 25 mar 2020 04:55

Zalman3 skrev:
Min syster som har solceller skulle med ett batteri i huset på 20kWh, kunna vara självförsörjande på el i 8-9 månader per år.
Övriga 3-4 månader kan alltså till minst 50% av tiden lösas med havsbaserad vindkraft.

Din syster är inte Sveriges befolkning, än mindre representerar hon Sveriges elkonsumtion med alla industrier och företag.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav vigge50 » 25 mar 2020 06:21

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Din syster är inte Sveriges befolkning, än mindre representerar hon Sveriges elkonsumtion med alla industrier och företag.

Och ens hur många skulle vilja lägga de pengarna som ett 20 kWh batteri kostar? Utöver att de kanske behöver skaffa en solcellsanläggning först på runt 200 000 kr.

Om två miljoner hushåll ska ha 20 kWh var så blir det 40 GWh, mer än vad Northvolt kommer producera på ett år. Ska vi helt plötsligt skita i elbilar för att det är viktigare att alla har ett eget batteri hemma tillsammans med sin solcellsanläggning?
vigge50

Inläggav Teslaägare zyax » 06 apr 2020 09:36

Tycker att det här var ett bra program där de som vill ha kärnkraft får vatten på sin kvarn och vi som tror att den försvinner långsamt också får vatten på vår kvarn.

https://www.svtplay.se/video/26286966/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-32-energirevolutionen

Tycker att hon på Energimyndigheten sammanfattade det väldigt bra, kärnkraft är inte dött, det är bara mer ekonomiskt idag att bygga vindkraft. Imorgon kan det vara solkraft och i övermorgon kan det vara kärnkraft. Spännande tid vi lever i.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö