Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

zyax skrev:
Blir ju lite löjligt att angripa solceller när elen plötsligt blir dyr på dagen en fin sommardag. För att få lite balans i systemet bör vi få in mycket mer solceller i och med den skulle tanken på vindkraftens utbyggnad nu. Kärnkraften är kvar länge ännu och kommer vara en fin bas i systemet.
En rejäl solcellsboom hade inte suttit fel för att råda bot på problemet.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

Teslaspolen skrev:
zyax skrev:
Blir ju lite löjligt att angripa solceller när elen plötsligt blir dyr på dagen en fin sommardag. För att få lite balans i systemet bör vi få in mycket mer solceller i och med den skulle tanken på vindkraftens utbyggnad nu. Kärnkraften är kvar länge ännu och kommer vara en fin bas i systemet.
En rejäl solcellsboom hade inte suttit fel för att råda bot på problemet.
Tvinga politikerna som satt oss i den här situationen att personligen betala koldioxidskatt på allt som reservkraften släpper ut så kanske polletten ramlar ner.
Så får dom stå sitt kast om deras superba plan fallerar...
Bonus malus borde väl gälla alla...
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av leiflodde »

Mycket politik nu men vi kör ju faktisk upp billig olja just nu och bör ju vara ekonomiskt riktigt???

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... ra-sverige
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Vi har så mycket billig el i Sverige att kärnkraften blev olönsam.
Därför stängdes fler aggregat än vanligt av för servicejobb.
Ett smart drag av kärnkraftsindustrin för att få upp elpriset.




Massor av el till billiga priser.

Elpriset blev så lågt att kärnkraftverkens ägare stängde av fler aggregat än vanligt för revision, översyn. De görs normalt under sommaren då efterfrågan på el är låg.

Men de många revisionerna berodde i högre grad på att elen från kärnkraften fick säljas till underpris till följd av det låga prisläget än att fler reaktorer än vanligt var i behov av översyn.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... och-cyklar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Status för elområde 4 när denna bilden togs igår.

Export:
201 MW Polen

Import:
1374 MW SE3
32 MW Danmark
601 MW Tyskland
329 MW Litauen
1FFCB8B9-4662-47B1-9E72-C3CF55C9DFAE.jpeg
Lite elproduktion i södra Sverige som inte är beroende av vinden skulle inte vara helt fel.

Verdi

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Vi har så mycket billig el i Sverige att kärnkraften blev olönsam.
Därför stängdes fler aggregat än vanligt av för servicejobb.
Ett smart drag av kärnkraftsindustrin för att få upp elpriset.




Massor av el till billiga priser.

Elpriset blev så lågt att kärnkraftverkens ägare stängde av fler aggregat än vanligt för revision, översyn. De görs normalt under sommaren då efterfrågan på el är låg.

Men de många revisionerna berodde i högre grad på att elen från kärnkraften fick säljas till underpris till följd av det låga prisläget än att fler reaktorer än vanligt var i behov av översyn.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... och-cyklar

Både du och Lena är ute och cyklar. Det är en ren lögn att "fler än vanligt stängdes av för revision". I princip alla reaktorer ställs av en gång per år för revision och det är ett jättejobb det planeras lång tid i förväg. Ofta vet man i åratal innan när och vad som ska göras. De flesta arbetsorder för nästa års revision genereras strax före årsskiftet. Den inhyrda personalen som ska jobba med revisionen ska kontrolleras av Säpo, drogtestas, gå utbildningar för att kunna arbeta på kontaminerat område osv osv. Det är ingenting som Corona kan ändra på.

Däremot tog de ner Forsmark 3 för att åtgärda en bränsleskada men den ska fasa mot yttre nät igen imorgon. Det är dock ingen revision utan ett kortstopp där man åtgärdar något som potentiellt kan utvecklas till ett mycket större problem som kräver oplanerat stopp. Och då tar det längre tid än några dagar att få fart på grejerna igen...

Forsmark 2 fasade på midsommarafton, tidigare än planerat efter sin revision.

Här kan ni läsa om årets planerade revisioner på Ringhals och Forsmark.
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... n/revision
https://group.vattenfall.com/se/var-ver ... n/revision


Ringhals 1 startades inte igen efter sin revision i våras på grund av för lågt elpris. Den ska dessutom avvecklas vid årsskiftet. Det var verkligen ingen här som klagade över det då. Det var snarare "haha, där ser ni. Kärnkraft är för dyrt." ;)
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/ ... n-startar/

Ringhals 4 går på halv effekt på grund av åtgärder på generatorn.

Oskarshamn har inte revision förrän i höst.

Verkar som om det handlar om det klassiska "man saknar inte kon förrän båset är tomt". :D


Lena Mellin pratar om "kräm" och "effekt". Ja, tacka fan för att vi behöver ett elnät i balans. Det är just därför vi inte kan lita på sol- och vind. Inte än iaf.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Hur förespråkare för att vi ska ha mycket kärnkraft är ju inte nuläget speciellt bra, reaktorerna genererar mindre än hälften av vad de gjorde förra året vid denna tiden och då hade man också någon reaktor nere för underhåll etc. OK, att 800MW Ringhals lagts ned men det är trots detta hälften av förra året. Att det blåser lite varma sommardagar är ingen nyhet, det kommer vara nära 0 av vindkraft från landbaserad vindkraft. Men att lita på kärnkraften när det ser ut så här kan vi ju också glömma som det ser ut.
Kommer det dessutom bli ännu varmare så är vår kärnkraft inte gjord för varmt vatten, så man får stänga om det är för varmt. Jag tycker verkligen att man måste få igång solcellsinstallationer hos företag och privatpersoner. Jag är fan inte en miljöpartist, men jag hade inte sagt nej till deras ambition om 1 miljon privattaksinstallationer, det hade gynnat elpriset för alla.

Summa sumarum, hur man än ser på kärnkraft, för eller emot så måste något göras som inte har med kärnkraft att göra, problemen i södra Sverige är här och nu, det går inte att käfta för att bygga nytt, det hjälper inte problemen nu. När vi lagt ner Ringhals 1 så får vi se till att behålla resten tills dess att vi löst SVK-problemen och de stillastående sommardagarnas elbrist.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Hur förespråkare för att vi ska ha mycket kärnkraft är ju inte nuläget speciellt bra, reaktorerna genererar mindre än hälften av vad de gjorde förra året vid denna tiden och då hade man också någon reaktor nere för underhåll etc. OK, att 800MW Ringhals lagts ned men det är trots detta hälften av förra året. Att det blåser lite varma sommardagar är ingen nyhet, det kommer vara nära 0 av vindkraft från landbaserad vindkraft. Men att lita på kärnkraften när det ser ut så här kan vi ju också glömma som det ser ut.
Kommer det dessutom bli ännu varmare så är vår kärnkraft inte gjord för varmt vatten, så man får stänga om det är för varmt. Jag tycker verkligen att man måste få igång solcellsinstallationer hos företag och privatpersoner. Jag är fan inte en miljöpartist, men jag hade inte sagt nej till deras ambition om 1 miljon privattaksinstallationer, det hade gynnat elpriset för alla.

Summa sumarum, hur man än ser på kärnkraft, för eller emot så måste något göras som inte har med kärnkraft att göra, problemen i södra Sverige är här och nu, det går inte att käfta för att bygga nytt, det hjälper inte problemen nu. När vi lagt ner Ringhals 1 så får vi se till att behålla resten tills dess att vi löst SVK-problemen och de stillastående sommardagarnas elbrist.

Jag gick igenom varför kärnkraften producerar mindre idag än förra året i mitt förra inlägg. Kärnkraften har faktiskt slagit produktionsrekord de senaste åren och att då cherry-picka ett datum mitt i sommaren är direkt oärligt. Fram till nyligen fick man ju inget för elen. Då är det väl klart som fan man passar på att fixa t ex en bränsleskada nu istället för mitt i vintern... Och varför skulle de ha startat Ringhals 1 när den inte behövdes? För att ta ansvar för Sveriges elproduktion? Ja, precis. Men fram till nyligen så var kärnkraft inte värd ett skit och den där ansvarsbiten jag försökt trycka på behövdes inte... Som sagt, man saknar inte kon förrän båset är tomt. ;) Elproduktion är inte som annan produktion. Den är så central i vårt samhälle att vi inte klarar oss utan den i ens en sekund.

Vattentemperaturen? Du måste skoja? Så mycket varmare blir nog inte vattnet... Vi lär inte få tropiskt klimat i första läget. Kanske kan bli problem nån vecka mot slutet av en extremt varm sommar. Men hur ofta kommer såna somrar? Ja, det var varmt 2018 och det har varit varmt en vecka nu. Men nästa vecka ser svalare ut t ex. Och det har varit gott om somrar med sämre väder även under 10-talet. Du skriver att du inte är miljöpartist men att extrapolera framtidens somrar utifrån _enbart_ sommaren 2018 låter väldigt mycket som något en miljöpartist skulle göra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Som jag skrivit tidigare i denna tråd.
"Elledning för sju miljarder kan inte tas i drift”
"Elförsörjningen till södra Sverige skulle säkras med likströmsledningen från Jönköping till Hörby. Trots att den har stått klar i fyra år har den inte kunnat tas i drift, skriver Sivert Göthlin, tidigare ansvarig för driften av Vattenfalls elproduktion."
"Nu har meddelats inte mindre 18 (!) gånger att idrifttagningen skjuts upp med något kvartal i taget."

1. Vi har ett elöverskott i Sverige.
2. Vi har elledningar från norr till söder 

Men av någon outgrundlig anledning så fungerar inte sol/vind/vattenkraft från Norrland i södra Sverige.

Det måste tydligen vara kärnkraftsel i södra Sverige. 
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Hur förespråkare för att vi ska ha mycket kärnkraft är ju inte nuläget speciellt bra, reaktorerna genererar mindre än hälften av vad de gjorde förra året vid denna tiden och då hade man också någon reaktor nere för underhåll etc. OK, att 800MW Ringhals lagts ned men det är trots detta hälften av förra året. Att det blåser lite varma sommardagar är ingen nyhet, det kommer vara nära 0 av vindkraft från landbaserad vindkraft. Men att lita på kärnkraften när det ser ut så här kan vi ju också glömma som det ser ut.
Kommer det dessutom bli ännu varmare så är vår kärnkraft inte gjord för varmt vatten, så man får stänga om det är för varmt. Jag tycker verkligen att man måste få igång solcellsinstallationer hos företag och privatpersoner. Jag är fan inte en miljöpartist, men jag hade inte sagt nej till deras ambition om 1 miljon privattaksinstallationer, det hade gynnat elpriset för alla.

Summa sumarum, hur man än ser på kärnkraft, för eller emot så måste något göras som inte har med kärnkraft att göra, problemen i södra Sverige är här och nu, det går inte att käfta för att bygga nytt, det hjälper inte problemen nu. När vi lagt ner Ringhals 1 så får vi se till att behålla resten tills dess att vi löst SVK-problemen och de stillastående sommardagarnas elbrist.

Jag gick igenom varför kärnkraften producerar mindre idag än förra året i mitt förra inlägg. Kärnkraften har faktiskt slagit produktionsrekord de senaste åren och att då cherry-picka ett datum mitt i sommaren är direkt oärligt. Fram till nyligen fick man ju inget för elen. Då är det väl klart som fan man passar på att fixa t ex en bränsleskada nu istället för mitt i vintern... Och varför skulle de ha startat Ringhals 1 när den inte behövdes? För att ta ansvar för Sveriges elproduktion? Ja, precis. Men fram till nyligen så var kärnkraft inte värd ett skit och den där ansvarsbiten jag försökt trycka på behövdes inte... Som sagt, man saknar inte kon förrän båset är tomt. ;) Elproduktion är inte som annan produktion. Den är så central i vårt samhälle att vi inte klarar oss utan den i ens en sekund.

Vattentemperaturen? Du måste skoja? Så mycket varmare blir nog inte vattnet... Vi lär inte få tropiskt klimat i första läget. Kanske kan bli problem nån vecka mot slutet av en extremt varm sommar. Men hur ofta kommer såna somrar? Ja, det var varmt 2018 och det har varit varmt en vecka nu. Men nästa vecka ser svalare ut t ex. Och det har varit gott om somrar med sämre väder även under 10-talet. Du skriver att du inte är miljöpartist men att extrapolera framtidens somrar utifrån _enbart_ sommaren 2018 låter väldigt mycket som något en miljöpartist skulle göra.
Jag skojar inte, 2018 stängdes två eller tre av verken av när vattnet var för varmt, det är bara att läsa på. För att du ska förstå vad jag skriver kanske vi ska precisera att problemet vi nu försöker hjälpa där det extremt lite tid ur årsperspektiv är mycket sol och lite vind på sommaren, då är kärnkraften som känsligast eftersom man har varmt i vattnet och normalt sett underhållsperiod för ett eller flera reaktorer. Om du ska hitta på några andra scenarion får vi särskilja dessa.
Det är fortfarande väldigt ett väldigt litet problem, men kan inte den kärnkraft vi har i systemet leverera när den ska är det är större problem framöver.
jag kämpar fortfarande inte för att lägga ner mer än de oekonomiska verken, men när de vi har i bruk inte levererar av olika anledning kan man inte skylla på blåsten, det är ju ett känt faktum, att kärnkraften inte går runt för att man får dåligt betalt och när man får betalt står de still, det får de faktiskt skylla sig själva för.

Kanske är det så att när vi inom en snar framtid är otroligt vindkraftstunga så kommer vi flytta underhållet för kärnkraften till en tid på året då vi inte har problem med för mycket sol och stillastående vind. Antagligen hösten när värmebehovet är lågt och vindarna ute har energi i sig.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Dagens timpriser på över 2,1 kronor/kWh har vi inte sett utanför vintermånaderna sedan Sverige delades in i fyra elområden 2011. Med andra ord är detta exceptionellt höga priser för årstiden under alla förutsättningar, säger Christian Holtz, elmarknadsexpert på konsultbolaget Sweco.
– Nu sker detta dessutom samtidigt som norra Sverige samtidigt har elpriser på cirka 13 öre/kWh för samma timme.
Experterna pekar på att flera skäl ligger bakom de stora prisskillnaderna inom landet och den kraftiga prisuppgången i södra halvan av landet.
– I grunden är detta i stor utsträckning en konsekvens av att de låga elpriserna tidigare i år tvingade bland annat kärnkraftsbolagen att av lönsamhetsskäl sänka sin produktion. Det har gjort att elförsörjningen i södra och mellersta Sverige, där reaktorerna ligger, nu är så liten att Svenska Kraftnät bland annat tvingats begränsa överföringskapaciteten från norra Sverige för att säkra stabiliteten i elnäten, säger Arne Bergvik.
– Det gör att de stora elöverskott som finns i främst vattenkraften just nu i stor utsträckning är inlåsta i norr, där priserna och försörjningen är mycket bättre.
Varför stryper man elen från Norrland?
"Det har gjort att elförsörjningen i södra och mellersta Sverige, där reaktorerna ligger, nu är så liten att Svenska Kraftnät bland annat tvingats
begränsa överföringskapaciteten från norra Sverige för att säkra stabiliteten i elnäten, säger Arne Bergvik."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Liten produktion i söder och stor produktion i norr ger ju en högre potentialskillnad vilket väl är den överföringskapacitet man menar?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Black »

Synd att inte miljöpartister förstår att det är överskott i norr och brist i söder. De ville ju sätta en massa vindsnurror på fjällen.
En del tror ju tom att man kan sätta Sahara-öknen full med solceller och obehindrat transportera strömmen dag som natt till Sverige...
Kan inte t.ex. Svenska kraftnät ha en liten föreläsning för partitoppen i mp, eller är det som att en ateist pratar med en religiös fundamentalist?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Black skrev:
.
En del tror ju tom att man kan sätta Sahara-öknen full med solceller och obehindrat transportera strömmen dag som natt till Sverige...
Det är en fullt möjlig plan. Självklart tänker man då bygga kraftledningar, precis som man tänker bygger växelriktare och monteringsställningar och avhängnader. Väldigt få, oavsett partitillhörighet, tror att man bara kan släppa solceller med fallskärm över Sahara och vara klar så.

I Storbritannien funderar man på att dra HVDC runt från Sahara, runt Spanien till sin egna ö för att importera mängder solel. Blir det så? Det får vi se.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Black skrev:
Synd att inte miljöpartister förstår att det är överskott i norr och brist i söder. De ville ju sätta en massa vindsnurror på fjällen.
En del tror ju tom att man kan sätta Sahara-öknen full med solceller och obehindrat transportera strömmen dag som natt till Sverige...
Kan inte t.ex. Svenska kraftnät ha en liten föreläsning för partitoppen i mp, eller är det som att en ateist pratar med en religiös fundamentalist?
Det är runt 10% förlust på vägen från Sahara via en HVDC. Är själva kablarna många och inte alltför dyra eller kostar mycket i underhåll kommer det bli otroligt billig el från Sahara och hit.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Hur förespråkare för att vi ska ha mycket kärnkraft är ju inte nuläget speciellt bra, reaktorerna genererar mindre än hälften av vad de gjorde förra året vid denna tiden och då hade man också någon reaktor nere för underhåll etc. OK, att 800MW Ringhals lagts ned men det är trots detta hälften av förra året. Att det blåser lite varma sommardagar är ingen nyhet, det kommer vara nära 0 av vindkraft från landbaserad vindkraft. Men att lita på kärnkraften när det ser ut så här kan vi ju också glömma som det ser ut.
Kommer det dessutom bli ännu varmare så är vår kärnkraft inte gjord för varmt vatten, så man får stänga om det är för varmt. Jag tycker verkligen att man måste få igång solcellsinstallationer hos företag och privatpersoner. Jag är fan inte en miljöpartist, men jag hade inte sagt nej till deras ambition om 1 miljon privattaksinstallationer, det hade gynnat elpriset för alla.

Summa sumarum, hur man än ser på kärnkraft, för eller emot så måste något göras som inte har med kärnkraft att göra, problemen i södra Sverige är här och nu, det går inte att käfta för att bygga nytt, det hjälper inte problemen nu. När vi lagt ner Ringhals 1 så får vi se till att behålla resten tills dess att vi löst SVK-problemen och de stillastående sommardagarnas elbrist.

Jag gick igenom varför kärnkraften producerar mindre idag än förra året i mitt förra inlägg. Kärnkraften har faktiskt slagit produktionsrekord de senaste åren och att då cherry-picka ett datum mitt i sommaren är direkt oärligt. Fram till nyligen fick man ju inget för elen. Då är det väl klart som fan man passar på att fixa t ex en bränsleskada nu istället för mitt i vintern... Och varför skulle de ha startat Ringhals 1 när den inte behövdes? För att ta ansvar för Sveriges elproduktion? Ja, precis. Men fram till nyligen så var kärnkraft inte värd ett skit och den där ansvarsbiten jag försökt trycka på behövdes inte... Som sagt, man saknar inte kon förrän båset är tomt. ;) Elproduktion är inte som annan produktion. Den är så central i vårt samhälle att vi inte klarar oss utan den i ens en sekund.

Vattentemperaturen? Du måste skoja? Så mycket varmare blir nog inte vattnet... Vi lär inte få tropiskt klimat i första läget. Kanske kan bli problem nån vecka mot slutet av en extremt varm sommar. Men hur ofta kommer såna somrar? Ja, det var varmt 2018 och det har varit varmt en vecka nu. Men nästa vecka ser svalare ut t ex. Och det har varit gott om somrar med sämre väder även under 10-talet. Du skriver att du inte är miljöpartist men att extrapolera framtidens somrar utifrån _enbart_ sommaren 2018 låter väldigt mycket som något en miljöpartist skulle göra.
Jag skojar inte, 2018 stängdes två eller tre av verken av när vattnet var för varmt, det är bara att läsa på. För att du ska förstå vad jag skriver kanske vi ska precisera att problemet vi nu försöker hjälpa där det extremt lite tid ur årsperspektiv är mycket sol och lite vind på sommaren, då är kärnkraften som känsligast eftersom man har varmt i vattnet och normalt sett underhållsperiod för ett eller flera reaktorer. Om du ska hitta på några andra scenarion får vi särskilja dessa.
Det är fortfarande väldigt ett väldigt litet problem, men kan inte den kärnkraft vi har i systemet leverera när den ska är det är större problem framöver.
jag kämpar fortfarande inte för att lägga ner mer än de oekonomiska verken, men när de vi har i bruk inte levererar av olika anledning kan man inte skylla på blåsten, det är ju ett känt faktum, att kärnkraften inte går runt för att man får dåligt betalt och när man får betalt står de still, det får de faktiskt skylla sig själva för.

Kanske är det så att när vi inom en snar framtid är otroligt vindkraftstunga så kommer vi flytta underhållet för kärnkraften till en tid på året då vi inte har problem med för mycket sol och stillastående vind. Antagligen hösten när värmebehovet är lågt och vindarna ute har energi i sig.

Jo, jag skrev det. Någon vecka 2018. Hur många fler ggr har det hänt? Är inte ett problem. Tror inte jag får uppleva en till sån sommar. Klimatförändringar eller inte.

Om du bryr dig om att kolla hur revisionerna är planerade så ser du att det sprids ut från april till oktober. Är samma personal som åker runt på de olika verken och utför arbetena också. Blir det för varmt i vattnet så är det i slutet av juli och början av augusti. Är hur lätt som helst att undvika de veckorna.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Dagens timpriser på över 2,1 kronor/kWh har vi inte sett utanför vintermånaderna sedan Sverige delades in i fyra elområden 2011. Med andra ord är detta exceptionellt höga priser för årstiden under alla förutsättningar, säger Christian Holtz, elmarknadsexpert på konsultbolaget Sweco.
– Nu sker detta dessutom samtidigt som norra Sverige samtidigt har elpriser på cirka 13 öre/kWh för samma timme.
Experterna pekar på att flera skäl ligger bakom de stora prisskillnaderna inom landet och den kraftiga prisuppgången i södra halvan av landet.
– I grunden är detta i stor utsträckning en konsekvens av att de låga elpriserna tidigare i år tvingade bland annat kärnkraftsbolagen att av lönsamhetsskäl sänka sin produktion. Det har gjort att elförsörjningen i södra och mellersta Sverige, där reaktorerna ligger, nu är så liten att Svenska Kraftnät bland annat tvingats begränsa överföringskapaciteten från norra Sverige för att säkra stabiliteten i elnäten, säger Arne Bergvik.
– Det gör att de stora elöverskott som finns i främst vattenkraften just nu i stor utsträckning är inlåsta i norr, där priserna och försörjningen är mycket bättre. Har du stor produktion på ett ställe och sen stor konsumtion på ett annat med långa avstånd där emellan så får du både
Varför stryper man elen från Norrland?
"Det har gjort att elförsörjningen i södra och mellersta Sverige, där reaktorerna ligger, nu är så liten att Svenska Kraftnät bland annat tvingats
begränsa överföringskapaciteten från norra Sverige för att säkra stabiliteten i elnäten, säger Arne Bergvik."
Tyvärr så räcker det inte att läsa några nyhetsartiklar för att få full förståelse för hur elnätet balanseras även om du vill få det att låta så. Pluggade själv till högskoleingenjör inom elkraft och ju mer jag lärde mig desto mer förtog jag hur komplicerat ett helt elnät är. Förutom resistansen i elnätet så måste du även ta hänsyn till de reaktiva förlusterna vilket gör att den användbara effekten inte blir den samma som faktiska effekten och detta påverkas i sin tur spänningsfall mm. Att bara ha ett kraftigt elnät och och sen en stor produktion i norr löser inte hela problemet över en natt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Hur förespråkare för att vi ska ha mycket kärnkraft är ju inte nuläget speciellt bra, reaktorerna genererar mindre än hälften av vad de gjorde förra året vid denna tiden och då hade man också någon reaktor nere för underhåll etc. OK, att 800MW Ringhals lagts ned men det är trots detta hälften av förra året. Att det blåser lite varma sommardagar är ingen nyhet, det kommer vara nära 0 av vindkraft från landbaserad vindkraft. Men att lita på kärnkraften när det ser ut så här kan vi ju också glömma som det ser ut.
Kommer det dessutom bli ännu varmare så är vår kärnkraft inte gjord för varmt vatten, så man får stänga om det är för varmt. Jag tycker verkligen att man måste få igång solcellsinstallationer hos företag och privatpersoner. Jag är fan inte en miljöpartist, men jag hade inte sagt nej till deras ambition om 1 miljon privattaksinstallationer, det hade gynnat elpriset för alla.

Summa sumarum, hur man än ser på kärnkraft, för eller emot så måste något göras som inte har med kärnkraft att göra, problemen i södra Sverige är här och nu, det går inte att käfta för att bygga nytt, det hjälper inte problemen nu. När vi lagt ner Ringhals 1 så får vi se till att behålla resten tills dess att vi löst SVK-problemen och de stillastående sommardagarnas elbrist.

Jag gick igenom varför kärnkraften producerar mindre idag än förra året i mitt förra inlägg. Kärnkraften har faktiskt slagit produktionsrekord de senaste åren och att då cherry-picka ett datum mitt i sommaren är direkt oärligt. Fram till nyligen fick man ju inget för elen. Då är det väl klart som fan man passar på att fixa t ex en bränsleskada nu istället för mitt i vintern... Och varför skulle de ha startat Ringhals 1 när den inte behövdes? För att ta ansvar för Sveriges elproduktion? Ja, precis. Men fram till nyligen så var kärnkraft inte värd ett skit och den där ansvarsbiten jag försökt trycka på behövdes inte... Som sagt, man saknar inte kon förrän båset är tomt. ;) Elproduktion är inte som annan produktion. Den är så central i vårt samhälle att vi inte klarar oss utan den i ens en sekund.

Vattentemperaturen? Du måste skoja? Så mycket varmare blir nog inte vattnet... Vi lär inte få tropiskt klimat i första läget. Kanske kan bli problem nån vecka mot slutet av en extremt varm sommar. Men hur ofta kommer såna somrar? Ja, det var varmt 2018 och det har varit varmt en vecka nu. Men nästa vecka ser svalare ut t ex. Och det har varit gott om somrar med sämre väder även under 10-talet. Du skriver att du inte är miljöpartist men att extrapolera framtidens somrar utifrån _enbart_ sommaren 2018 låter väldigt mycket som något en miljöpartist skulle göra.
Jag skojar inte, 2018 stängdes två eller tre av verken av när vattnet var för varmt, det är bara att läsa på. För att du ska förstå vad jag skriver kanske vi ska precisera att problemet vi nu försöker hjälpa där det extremt lite tid ur årsperspektiv är mycket sol och lite vind på sommaren, då är kärnkraften som känsligast eftersom man har varmt i vattnet och normalt sett underhållsperiod för ett eller flera reaktorer. Om du ska hitta på några andra scenarion får vi särskilja dessa.
Det är fortfarande väldigt ett väldigt litet problem, men kan inte den kärnkraft vi har i systemet leverera när den ska är det är större problem framöver.
jag kämpar fortfarande inte för att lägga ner mer än de oekonomiska verken, men när de vi har i bruk inte levererar av olika anledning kan man inte skylla på blåsten, det är ju ett känt faktum, att kärnkraften inte går runt för att man får dåligt betalt och när man får betalt står de still, det får de faktiskt skylla sig själva för.

Kanske är det så att när vi inom en snar framtid är otroligt vindkraftstunga så kommer vi flytta underhållet för kärnkraften till en tid på året då vi inte har problem med för mycket sol och stillastående vind. Antagligen hösten när värmebehovet är lågt och vindarna ute har energi i sig.

Jo, jag skrev det. Någon vecka 2018. Hur många fler ggr har det hänt? Är inte ett problem. Tror inte jag får uppleva en till sån sommar. Klimatförändringar eller inte.

Om du bryr dig om att kolla hur revisionerna är planerade så ser du att det sprids ut från april till oktober. Är samma personal som åker runt på de olika verken och utför arbetena också. Blir det för varmt i vattnet så är det i slutet av juli och början av augusti. Är hur lätt som helst att undvika de veckorna.
Någon vecka 2020 var priset högt så jämförelsen är korrekt. Problemen 2018 har med kärnkraft att göra, problemet 2020 har lika mycket att göra med utbyggnaden av HVDC i Sverige och överföring av kraft från norr till söder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Någon vecka 2020 var priset högt så jämförelsen är korrekt. Problemen 2018 har med kärnkraft att göra, problemet 2020 har lika mycket att göra med utbyggnaden av HVDC i Sverige och överföring av kraft från norr till söder.

Som sagt, på 40 år har det hänt under några enstaka dagar. Kom tillbaka när det är något som är ett riktigt problem.

Och nej, klimatförändringarna kommer inte att göra att vi får medelhavsvärme hela somrarna. Hur såg sommaren 2017 ut? 2019? Varför utser du just 2018 till det "nya normala" när det året sticker ut rejält med alla andra år?
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Lars Json »

Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Vi har inte brist på elproduktion men elektrifieringen av Sverige ger lokal kapacitetsbrist där batterilager kommer vara en av lösningarna.
https://www.energinyheter.se/index.php/ ... -ger-lokal
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

Det pratas mkt om reaktiv effekt och svänghjulsmassa som gör att det inte går att överföra mer från norr till söder.
Det jag inte förstår är varför man då inte satsar mer på HVDC lösningar, norr till söder, i kombination med batterier.
Med en HVDC så "genererar" man ju växelströmmen nära användarna precis som kärnkraften och batterier kan ju agera virituella kraftverk som korrigerar problemen med rektiv effekt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

En stor del av gränsen för SE3 mot Norge kunde utnyttjas bättre.
I Norge är elpriset under 3 öre per kWh.
Enkelt att bygga ledningar från Norge till Göteborg exempelvis.

https://www.svk.se/drift-av-transmissio ... ollrummet/


Varför bygga ny kärnkraft man man kan köpa billig el från Norge?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Black »

tja...varför köper vi inte billig el från Norge hela tiden?

Kanske för att det inte går hela tiden...

Batteri är dyrt och det går ju bara att lagra små mängder energi som dessutom måste omvandlas flera ggr som kostar förluster...

Det kommer att bli en spännande vinter i alla fall om det blir kallare än vanligt och vindstilla...
Skriv svar