Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav vigge50 » 06 jul 2020 06:11

nek0 skrev:
vigge50 skrev:Tänk vad korkad jag var som trodde man kunde ha en seriös diskussion i denna tråden :lol:

Seriös diskussion med Zalman? Skojar du?

Nä, men det är fler än han som tycker vi bör stänga kärnkraften men när jag faktiskt försökte räkna på vad det skulle kräva så var det tydligen totalt ointressant.
vigge50

Inläggav nek0 » 06 jul 2020 06:28

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:Tänk vad korkad jag var som trodde man kunde ha en seriös diskussion i denna tråden :lol:

Nä, men det är fler än han som tycker vi bör stänga kärnkraften men när jag faktiskt försökte räkna på vad det skulle kräva så var det tydligen totalt ointressant.

Har själv inget emot att man stänger kärnkraften, men tycker att man ska göra det med plan. Först måste vi se till att vi har byggt något som är bättre.
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 06 jul 2020 07:23

Zalman3 skrev:
Kärnkraftens utsläpp lika stora som flygets.

Jan Willem Storm van Leuven har 2015 presenterat en rapport till de Gröna i Europaparlamentet och till COP 23 där han detaljerat går igenom kärnkraftens utsläpp av växthusgaser.

Storm van Leuven kommer fram till att det genomsnittliga utsläppet är 117 g koldioxidekvivalenter per genererad kWh. Det överensstämmer väl med Stanfordinstitutets 125 g från år 2009.

Det innebär att svenskarnas användning av 64 TWh kärnkraft per år emitterar ca 7,5 miljoner ton eller drygt 0,8 ton per person.

https://www.etc.se/debatt/karnkraftens- ... om-flygets

ETC är ideologiskt motiverade att vara anti-kärnkraft. Det är ju stora farliga företag som äger den! :roll:

Med andra ord är källan inte alls tillitbar i detta ämne.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav vigge50 » 06 jul 2020 07:35

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Kärnkraftens utsläpp lika stora som flygets.

Jan Willem Storm van Leuven har 2015 presenterat en rapport till de Gröna i Europaparlamentet och till COP 23 där han detaljerat går igenom kärnkraftens utsläpp av växthusgaser.

Storm van Leuven kommer fram till att det genomsnittliga utsläppet är 117 g koldioxidekvivalenter per genererad kWh. Det överensstämmer väl med Stanfordinstitutets 125 g från år 2009.

Det innebär att svenskarnas användning av 64 TWh kärnkraft per år emitterar ca 7,5 miljoner ton eller drygt 0,8 ton per person.

https://www.etc.se/debatt/karnkraftens- ... om-flygets

ETC är ideologiskt motiverade att vara anti-kärnkraft. Det är ju stora farliga företag som äger den! :roll:

Med andra ord är källan inte alls tillitbar i detta ämne.

Vadå, ska man vara källkritisk och kolla vem som ligger bakom det? Ska nog börja posta IVLs studie om att elbilsbatteri är miljövidriga och släpper ut 150-200 kg koldioxid per kWh. Vissa här bryr sig ju inte var informationen kommer från, gäller ju bara att det stöder sin syn så kan man posta det och övertala dig själv att alla andra kommer ta en seriös...
vigge50

Inläggav Verdi » 06 jul 2020 07:43

vigge50 skrev:
nek0 skrev:

Jag tycker Zalman borde stängas av i så fall. :lol:
Verdi

Inläggav Teslaägare zyax » 06 jul 2020 07:51

Jag vill att vi håller oss till den planen som är ekonomisk. Och det tror jag är att stänga Ringhals 1, men sedan är det stopp för ganska lång tid framöver. I stort har Zalman en massa rätt, men jag tycker att han kan hålla sig borta för det förstör för oss som tycker det är helt ok att stänga en reaktor till att hålla på och posta inlägg som om det inte vore något som helst problem med detta.

Vi har ingen brist på el i Sverige, vi har brist på lösningar som kärnkraften förut var en del av men som kommer försvinna med den. Jag diskuterar otroligt mycket mer med vigge50 och andra som har olika åsikt än jag har än att diskutera med någon som inte alls lyssnar och förstår utan bara pumpar ut "cherry-pickad" alternativ fakta.

Jag respekterar att man tycker annorlunda, det är trots allt en jävligt komplicerad fråga, men jag respekterar inte att man fylller diskussionen med en massa vinklad info åt endera sidan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

Inläggav nek0 » 06 jul 2020 08:24

zyax skrev:Jag vill att vi håller oss till den planen som är ekonomisk. Och det tror jag är att stänga Ringhals 1, men sedan är det stopp för ganska lång tid framöver. I stort har Zalman en massa rätt, men jag tycker att han kan hålla sig borta för det förstör för oss som tycker det är helt ok att stänga en reaktor till att hålla på och posta inlägg som om det inte vore något som helst problem med detta.

Vi har ingen brist på el i Sverige, vi har brist på lösningar som kärnkraften förut var en del av men som kommer försvinna med den. Jag diskuterar otroligt mycket mer med vigge50 och andra som har olika åsikt än jag har än att diskutera med någon som inte alls lyssnar och förstår utan bara pumpar ut "cherry-pickad" alternativ fakta.

Jag respekterar att man tycker annorlunda, det är trots allt en jävligt komplicerad fråga, men jag respekterar inte att man fylller diskussionen med en massa vinklad info åt endera sidan.

+1
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare 12man » 06 jul 2020 10:36

Undrar hur kraftbolagen funderar om framtiden, nätbolagen har ju sitt på det torra men de förra kan väl inte räkna med små nätta utbetalningar på 300 millar så där bara då och då
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav vigge50 » 06 jul 2020 11:17

Och nu till Zalman3s stora förvåning så producerar kärnkraft 5002 MW och vi exporterar 2800 MW. Tänka sig att användningen varierar mellan midnatt och dag...
vigge50

Inläggav Teslaägare 12man » 06 jul 2020 11:36

varav majoriteten går till Finland, vad händer om eller när olkiluoto fungerar full ut, Idag är prognosen att Tyskland producerar 964 000 MWh, och exporterar så mkt det går liksom danmark
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö