Lagom till sommaren kommer nästa smäll för landsbygden.
En av regeringen utsedd kommitté ska senast den 1 juli presentera ett förslag på nytt reseavdrag.
Mycket talar för att det blir ett avdrag som baseras på avstånd och inte på faktisk kostnad och att avdraget på något sätt gynnar bilar med låga co2-utsläpp.
Reseavdraget ska gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser. I klartext betyder det någon form av gynnande av biodrivmedel och elektrifiering. Om fordonsskatten är normgivande för hur regeringen tänker så blir det förmånligt att köra elbil och dyrare att köra på bensin eller diesel. https://www.expressen.se/motor/debatt/s ... bensinbil/
Fast om man nu läser på hur det nya reseavdraget är utformat, så gynnar det väldigt få. Jag är inte alls förvånad. De allra flesta får en minskad skatteeffekt. Jag har 35 km enkel väg och kommer att få mindre i plånboken, så det var i grevens tid att man skaffade en elbil
Jag tror också att det går mot mindre och mindre avdrag för resande till jobbet. det bästa för miljön är väl om alla reste så lite som möjligt till jobbet.
Om man tycker att man "måste" pendla långt för att kunna jobba så kanske man få ta det på sitt nöjeskonto (gäller ju att ha en rolig bil då) eller via en lönediskussion med arbetsgivaren där man kommer överrens om att de täcker pendlingskostnaden. Man kan ju även tänka sig att det kan vara värt att flytta om drömjobbet är för långt bort.
Jag arbetspendlar 16mil om dagen och på sommaren blir det inte sällan i min Porsche Cayman. Men jag har en miljöklassad dieselbil också...
Du kör alltså 4000+ mil om året och skriver på ett Tesla-forum... men kör fortfarande avgasbil?!
Gillar du att kasta pengar i sjön och bidra till miljöförstöring?
16 mil om dagen blir inte 4000 mil. Fast han kör säkert lite privat också.
Jag arbetspendlar 16mil om dagen och på sommaren blir det inte sällan i min Porsche Cayman. Men jag har en miljöklassad dieselbil också...
Du kör alltså 4000+ mil om året och skriver på ett Tesla-forum... men kör fortfarande avgasbil?!
Gillar du att kasta pengar i sjön och bidra till miljöförstöring?
16 mil om dagen blir inte 4000 mil. Fast han kör säkert lite privat också.
De flesta har dock minst 25 dagars semester och 2-5 klämdagar. Folk är även förkylda, magsjuka, vabbar osv. Så i praktiken jobbar de flesta inte mer än runt 220 dagar i bästa fall. Det är ca 3500 mil om man kör 16 mil om dagen.
Jag arbetspendlar 16mil om dagen och på sommaren blir det inte sällan i min Porsche Cayman. Men jag har en miljöklassad dieselbil också...
Du kör alltså 4000+ mil om året och skriver på ett Tesla-forum... men kör fortfarande avgasbil?!
Gillar du att kasta pengar i sjön och bidra till miljöförstöring?
16 mil om dagen blir inte 4000 mil. Fast han kör säkert lite privat också.
De flesta har dock minst 25 dagars semester och 2-5 klämdagar. Folk är även förkylda, magsjuka, vabbar osv. Så i praktiken jobbar de flesta inte mer än runt 220 dagar i bästa fall. Det är ca 3500 mil om man kör 16 mil om dagen.
Jag jobbar ännu mindre. Runt 200 dagar.
Ja jo. Jag har inte varit sjuk sen 2012, inte helt vanligt kanske.
Sen kör man väl inte sällan mer på semestern?