Jag satte mig in i Amnestyrapporterna när de kom för några år sedan. Det stora problemet var att nästan alla företag tog sin kobolt från kinesiska företaget Huayou som delvis köpte från amatörgruvor. Mycket har hänt sedan dess. Nästan alla företag är numera med i olika organisationer som säkrar mineralers ursprung. Även Huayou har under senaste året börjat säkra ursprung och framöver ska man även börja samarbeta och höja standarden i amatörgruvor för att göra även dem till en acceptabel källa till kobolt.Skyvandrare skrev:En annan vinkel på koboltdebatten är att lyssna på Amnesti som var med och alarmerande om barnarbete. De har enligt mig en sund syn.
-Sluta inte köpa kobolt från Kongo men säkra att den utvunnits med schysta villkor.
Norska Elbilpodden #24
Tesla var tidigt ute med att gå med i Responsible Minerals Initiative. Innan Amnestys rapporter tog även Tesla allt sitt kobolt fhån Filippinerna så man var inte inblandad i Kongo alls innan dess. Jag har även noterat att så fort att Tesla ska köpa batterier från någon annan tillverkare så brukar den tillverkaren gå med i Responsible Minerals Initiative innan leveranserna kommer igång. Tesla verkar ha höga krav på sina underleverantörer.