Klimatets våldsamma påverkan

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av _TonyV »

När klimatet slår tillbaka på människan
Vad leder det till på ett globalt plan?
Sevärd...

https://www.svtplay.se/video/17705823/k ... start=auto
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av Oktavos »

Det är förbannat sorgligt alltihopa.
Det där med sista torsken till exempel, att den skulle ta slut sa jag för 25 år sen, enormt djälva rovfiske
har det varit och är fortfarande.
Detta rovfiske uppblandat med fega politiker kommer att sluta mycket illa och det mycket snart.
Jag har följt detta i större delen av mitt liv och har sett det mesta av rovfisket och slöseriet med fisken.Havet där jag bor (östersjön) är inte bara snart tomt på fisk utan är också mycket sjukt.
Det enda som hjälper idag är ett totalstopp för torskfisket.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av frippe »

Problemet är laxodlingarna som kräver så stora mängder fiskmjöl.
Trålare fiskar sill i Östersjön, sill som torskar äter. Vilket innebär att torsken får mindre mängd mat och därmed inte kan öka i mängd eller i storlek.

Sillen som trålarna plockar upp går till fiskmjölsproduktion vilket sedan använda för att utfordra odlad lax i Norge. Fiskmjölsproduktionen betalar mer för sillen än vad fiskarna kan få ut om de säljer sillen som matfisk.,

Perfekt eller?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av Oktavos »

Nä det är långtifrån perfekt, det räcker inte med att sillen också fiskas hårt utan laxodlarna vill också ha krill som ju fiskas i otroliga mängder.
Krillen som ju många av våra havsinnevånare lever på, val tex.
Och sen tar laxodlingarna dö på havsbottnarna var de än är, skitig verksamhet för havsmiljön i högsta grad.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av Teslaspolen »

Man kan gilla eller ogilla det, men faktum är helt enkelt att djuren man äter agerar en mycket girig mellanhand (som tar 9/10 av energin) för att få energin från solen och in i dig.

Växterna är iofs en mellanhand de också, men vi som tillhör djurriket har lite svårt med fotosyntesen.. 8-)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av frippe »

Teslaspolen skrev:
Man kan gilla eller ogilla det, men faktum är helt enkelt att djuren man äter agerar en mycket girig mellanhand (som tar 9/10 av energin) för att få energin från solen och in i dig.

Växterna är iofs en mellanhand de också, men vi som tillhör djurriket har lite svårt med fotosyntesen.. 8-)
Alternativt om man inte måste odla så mycket lax, hade det inte behövt fiskas så mycket sill och krill, så hade den fisken kunnat utgjort föda för andra fiskar som sedan i sin tur hade kunnat fiskas för att ätas.

Fast, då hade vi kanske inte fått ett överflöd av hyfsat billigt odlad lax fint laxrosa i frysdisken.

Det industrialiserade matproducerandet är boven i fiskedramat.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av bjelkeman »

Utan industrialiserad matproduction så vore det dock ganska hungrigt. Odlad fisk står idag för mer än 50% av fiskkonsumtion i världen. Tyvärr så har vi 90% överfiskade eller havsområden på maxkapacitet. Så ökad fiskodling måste ske med nya metoder. Det behövs nya grepp, och det är nu det mitt nystartade företag har börjat med, men det är en annan historia. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av frippe »

Fast det blir ett moment 22, vi odlar fisk för att det är för utfiskat på den fisken vi vill äta. Men för att odla all lax måste vi rovfiska ut annan fisk för annars har inte fiskodlingarna någon mat till sina odlade fiskar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av Oktavos »

bjelkeman skrev:
Utan industrialiserad matproduction så vore det dock ganska hungrigt. Odlad fisk står idag för mer än 50% av fiskkonsumtion i världen. Tyvärr så har vi 90% överfiskade eller havsområden på maxkapacitet. Så ökad fiskodling måste ske med nya metoder. Det behövs nya grepp, och det är nu det mitt nystartade företag har börjat med, men det är en annan historia. :mrgreen:
Mycket intressant, kan du berätta lite om din fiskodling, vad för sort, i havet eller i tankar ?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av chaffis75 »

Jag tycker de pratas så mycket om att man ska äta mer fisk. Jag har alltid tvekat till detta med tanke på för hårt fiske, fisk är för billigt att äta.
Ja detta hur jag som lekman ser på de..

Om man kan hitta andra mer miljövänliga sätt att odla fisk på så är jag absolut för de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av bjelkeman »

Oktavos skrev:
bjelkeman skrev:
Utan industrialiserad matproduction så vore det dock ganska hungrigt. Odlad fisk står idag för mer än 50% av fiskkonsumtion i världen. Tyvärr så har vi 90% överfiskade eller havsområden på maxkapacitet. Så ökad fiskodling måste ske med nya metoder. Det behövs nya grepp, och det är nu det mitt nystartade företag har börjat med, men det är en annan historia. :mrgreen:
Mycket intressant, kan du berätta lite om din fiskodling, vad för sort, i havet eller i tankar ?
Regnbåge i cirkulerande system, på land i tankar, inomhus. Det stora problemet med fiskodling utomhus i kassar är avföringen från fisken och mycket foder som går till spillo. Det kan bland annat leda till ordentlig näringsövergödning. I våra system så tas detta hand om av biofilter som konverterar det som fisken ”andas ut”, ammoniak, till nitrat. Det tas sedan upp av grönsaksodlingen och vattnet kan sedan återanvändas. Fast avföring blir gödning för åkrar. (I framtiden kan det tas om hand om och också ges till grönsakerna.) Systemet kallas gör akvaponi. Vi bygger en pilotanläggning just nu i Vallentuna. Målet är att skala upp systemet till störst i Sverige, och få flera odlare att anamma systemet vi designar.

Nästa år räknar jag med att vi får en pilotanläggning för insektslarvodling som föds på matsvinn. Larverna blir fiskmat. Gradvis så tar vi bort fiskmjölet från fiskfodret, som just nu kommer från vildfångad fisk.

Vi är tolv organisationer, myndigheter och universitets instutitioner som samarbetar runt detta cirkulära system: Johannas Stadsodlingar (där jag jobbar och leder detta arbete tillsammans med Ecoloop), Ecoloop, Concinnity, Tebrito, Husby Gård, SLU (två instutitioner), Stockholms län, Vallentuna kommun, Ragn-Sells, ICA Maxi/Kvantum (två butiker).
48072764-EE4E-49EB-96CD-FD717B3AFF0E.png
Vi ska kunna bevis att vi kan producera grönsaker och fisk effektivare och med mindre miljöpåverkan. Närproducerad mat innebär i sig kortare transporter och högre kvalitet på produkterna. Stora vinster ur miljöperspektiv kan göras här. Vattenbruk med både grönsaks- och fiskodling i ett slutet system minskar både vattenåtgången och extern näringstillförsel radikalt. Dessutom har man full kontroll på de utsläpp som sker och inga näringsämnen går förlorade i näringsläckage t.ex till vattendrag. I det slutna systemet som är digitalt kontrollerat minskar också användning av bekämpningsmedel eftersom man vet i realtid vad som händer i odlingssystemet och kan därför åtgärda snabbt. Med lokal, året runt produktion av både grönsaker och fisk ökar resiliensen i vår matproduktion.

Jag är övertygad att det blir jäkligt bra. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av nx00 »

Odlad Norsk lax kan vara en utav de mest förorenade livsmedel som finns.




Sen är om man är mer intresserad utav Östersjön är denna mycket sevärd.

https://www.svtplay.se/video/21832358/den-sista-torsken
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av Oktavos »

bjelkeman skrev:
Oktavos skrev:
bjelkeman skrev:
Utan industrialiserad matproduction så vore det dock ganska hungrigt. Odlad fisk står idag för mer än 50% av fiskkonsumtion i världen. Tyvärr så har vi 90% överfiskade eller havsområden på maxkapacitet. Så ökad fiskodling måste ske med nya metoder. Det behövs nya grepp, och det är nu det mitt nystartade företag har börjat med, men det är en annan historia. :mrgreen:
Mycket intressant, kan du berätta lite om din fiskodling, vad för sort, i havet eller i tankar ?
Regnbåge i cirkulerande system, på land i tankar, inomhus. Det stora problemet med fiskodling utomhus i kassar är avföringen från fisken och mycket foder som går till spillo. Det kan bland annat leda till ordentlig näringsövergödning. I våra system så tas detta hand om av biofilter som konverterar det som fisken ”andas ut”, ammoniak, till nitrat. Det tas sedan upp av grönsaksodlingen och vattnet kan sedan återanvändas. Fast avföring blir gödning för åkrar. (I framtiden kan det tas om hand om och också ges till grönsakerna.) Systemet kallas gör akvaponi. Vi bygger en pilotanläggning just nu i Vallentuna. Målet är att skala upp systemet till störst i Sverige, och få flera odlare att anamma systemet vi designar.

Nästa år räknar jag med att vi får en pilotanläggning för insektslarvodling som föds på matsvinn. Larverna blir fiskmat. Gradvis så tar vi bort fiskmjölet från fiskfodret, som just nu kommer från vildfångad fisk.

Vi är tolv organisationer, myndigheter och universitets instutitioner som samarbetar runt detta cirkulära system: Johannas Stadsodlingar (där jag jobbar och leder detta arbete tillsammans med Ecoloop), Ecoloop, Concinnity, Tebrito, Husby Gård, SLU (två instutitioner), Stockholms län, Vallentuna kommun, Ragn-Sells, ICA Maxi/Kvantum (två butiker).
48072764-EE4E-49EB-96CD-FD717B3AFF0E.png
Vi ska kunna bevis att vi kan producera grönsaker och fisk effektivare och med mindre miljöpåverkan. Närproducerad mat innebär i sig kortare transporter och högre kvalitet på produkterna. Stora vinster ur miljöperspektiv kan göras här. Vattenbruk med både grönsaks- och fiskodling i ett slutet system minskar både vattenåtgången och extern näringstillförsel radikalt. Dessutom har man full kontroll på de utsläpp som sker och inga näringsämnen går förlorade i näringsläckage t.ex till vattendrag. I det slutna systemet som är digitalt kontrollerat minskar också användning av bekämpningsmedel eftersom man vet i realtid vad som händer i odlingssystemet och kan därför åtgärda snabbt. Med lokal, året runt produktion av både grönsaker och fisk ökar resiliensen i vår matproduktion.

Jag är övertygad att det blir jäkligt bra. :mrgreen:
Fantastiskt intressant bjelkeman, tack för du tog dig tid :)
Jag såg för några år sen på tv om en man som odlade fisk i skärgården.
Där hade man bottnar i fiskkassarna som sen dammsugades på matrester o avföring, torkades och användes som gödning, alltså minimerar de påverkan på miljön på detta vis.
En annan grej som jag såg var att man kunde ha ett slutet system hemma med fiskodling och grönsaksodling i samma enhet.
Där lät man det upppumpade vattnet med allt vad det innehåller rinna igenom ett flertal våningar med grönsaksodling och med det så blev det rening av vattnet och gödning till växterna :)
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av pinussen »

Ok spännande, akvaponi i Vallentuna! Bor i Brottby, skulle vara kul att ta en titt nån gång. Har velat testa det länge i mindre skala men mitt naturhus måste bli klart först :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av bjelkeman »

pinussen skrev:
Ok spännande, akvaponi i Vallentuna! Bor i Brottby, skulle vara kul att ta en titt nån gång. Har velat testa det länge i mindre skala men mitt naturhus måste bli klart först :)
Vi kommer att ha öppet hus när vi inviger officiellt. Jag kan säga till då.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av bjelkeman »

Oktavos skrev:
En annan grej som jag såg var att man kunde ha ett slutet system hemma med fiskodling och grönsaksodling i samma enhet.
Yep, det är så vi bygger. Fast i större skala.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av Bod »

Det här vore spännande att få se när det är klart. Bor iTäby. Somrarna befinner jag mig 1 km sjövägen från Fogdö Lax.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Klimatets våldsamma påverkan

Inlägg av pinussen »

bjelkeman skrev:
pinussen skrev:
Ok spännande, akvaponi i Vallentuna! Bor i Brottby, skulle vara kul att ta en titt nån gång. Har velat testa det länge i mindre skala men mitt naturhus måste bli klart först :)
Vi kommer att ha öppet hus när vi inviger officiellt. Jag kan säga till då.
Härligt!
Skriv svar