13,53 kWp solpaneler

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Monark1954 skrev:
En länk till en välrenommerad bloggare och installatör från Australien.
Här sammanfattar han sin syn på marknaden.
https://mcelectrical.com.au/blog/best-s ... rter-2019/
Då jag kan åtgärda skuggning med motorsåg på egna träd hade jag nu inte valt SolarEdge av de skäl som Mark anför men nu är mitt SolarEdge system just drifttaget och beställningen var lagd innan nördintresset tog vid.
Tror jag sammanfattar Mark till att han ogillar garantihanteringen från SolarEdge och att få komponenter gör ett robust system. Komponenterna har låg garantitid men du får byta och många villkor skall vara uppfyllda.
I länken ovan finns länkar till bloggar om de olika fabrikaten, en kväll räcker inte om man nördar ner sig men bara länkat inlägg är läsbart på rimlig tid.
Förstår att många tyckare och experter skriver saker men ju mer man läser så kanske allt inte är så enkelt. Läs kommenteren som Mark har om skuggning, dioder och optimerare. "En komplex fråga".

PS. Det tog ett tag innan jag insåg att för Australien står solen i Norr mitt på dagen, bra att veta om fler blogginlägg läses. DS.
Tack så mycket för hjälpen.
Några optimerare tror jag inte jag behöver. Bilden som jag lagt här i tråden visar taket kl12 och det finns inga skuggor där panelerna ska monteras.Har solen över hela taket från ca kl 9-18 . Precis som du seger ju mer man läser desto mindre vet man :)
...så det är inga moln där du bor? :roll:
Jag har inget som skuggar i fast form till mitt tak, men ser variationer p g a att det ofta är molnigt. Utan optimerare har man heller ingen koll via app på hur anläggningen sköter sig. (Som att köra tesla3 med skärmen i reeboot-läge ;) )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Monark1954 skrev:
En länk till en välrenommerad bloggare och installatör från Australien.
Här sammanfattar han sin syn på marknaden.
https://mcelectrical.com.au/blog/best-s ... rter-2019/
Då jag kan åtgärda skuggning med motorsåg på egna träd hade jag nu inte valt SolarEdge av de skäl som Mark anför men nu är mitt SolarEdge system just drifttaget och beställningen var lagd innan nördintresset tog vid.
Tror jag sammanfattar Mark till att han ogillar garantihanteringen från SolarEdge och att få komponenter gör ett robust system. Komponenterna har låg garantitid men du får byta och många villkor skall vara uppfyllda.
I länken ovan finns länkar till bloggar om de olika fabrikaten, en kväll räcker inte om man nördar ner sig men bara länkat inlägg är läsbart på rimlig tid.
Förstår att många tyckare och experter skriver saker men ju mer man läser så kanske allt inte är så enkelt. Läs kommenteren som Mark har om skuggning, dioder och optimerare. "En komplex fråga".

PS. Det tog ett tag innan jag insåg att för Australien står solen i Norr mitt på dagen, bra att veta om fler blogginlägg läses. DS.
Tack så mycket för hjälpen.
Några optimerare tror jag inte jag behöver. Bilden som jag lagt här i tråden visar taket kl12 och det finns inga skuggor där panelerna ska monteras.Har solen över hela taket från ca kl 9-18 . Precis som du seger ju mer man läser desto mindre vet man :)
...så det är inga moln där du bor? :roll:
Jag har inget som skuggar i fast form till mitt tak, men ser variationer p g a att det ofta är molnigt. Utan optimerare har man heller ingen koll via app på hur anläggningen sköter sig. (Som att köra tesla3 med skärmen i reeboot-läge ;) )
Nej inga moln här inte :) . Jo de blev ju 40 lg paneler och 40 solaredge 370 optimerare .
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Monark1954 skrev:
En länk till en välrenommerad bloggare och installatör från Australien.
Här sammanfattar han sin syn på marknaden.
https://mcelectrical.com.au/blog/best-s ... rter-2019/
Då jag kan åtgärda skuggning med motorsåg på egna träd hade jag nu inte valt SolarEdge av de skäl som Mark anför men nu är mitt SolarEdge system just drifttaget och beställningen var lagd innan nördintresset tog vid.
Tror jag sammanfattar Mark till att han ogillar garantihanteringen från SolarEdge och att få komponenter gör ett robust system. Komponenterna har låg garantitid men du får byta och många villkor skall vara uppfyllda.
I länken ovan finns länkar till bloggar om de olika fabrikaten, en kväll räcker inte om man nördar ner sig men bara länkat inlägg är läsbart på rimlig tid.
Förstår att många tyckare och experter skriver saker men ju mer man läser så kanske allt inte är så enkelt. Läs kommenteren som Mark har om skuggning, dioder och optimerare. "En komplex fråga".

PS. Det tog ett tag innan jag insåg att för Australien står solen i Norr mitt på dagen, bra att veta om fler blogginlägg läses. DS.
Tack så mycket för hjälpen.
Några optimerare tror jag inte jag behöver. Bilden som jag lagt här i tråden visar taket kl12 och det finns inga skuggor där panelerna ska monteras.Har solen över hela taket från ca kl 9-18 . Precis som du seger ju mer man läser desto mindre vet man :)
...så det är inga moln där du bor? :roll:
Jag har inget som skuggar i fast form till mitt tak, men ser variationer p g a att det ofta är molnigt. Utan optimerare har man heller ingen koll via app på hur anläggningen sköter sig. (Som att köra tesla3 med skärmen i reeboot-läge ;) )
Nej inga moln här inte :) . Jo de blev ju 40 lg paneler och 40 solaredge 370 optimerare .
Perfekt!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Dream99 »

nek0 skrev:
Albin skrev:
Vad blev det för leverantör, paneler, optimerare, växelriktare och pris?
Lg 330 mono
Solaredge med optimerare
Sveasolar 222000kr innan eventuella bidrag
Vart det lång leveranstid? Kul att höra dina intryck av SveaSolar sen Bild
Model X - 2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Dream99 skrev:
nek0 skrev:
Albin skrev:
Vad blev det för leverantör, paneler, optimerare, växelriktare och pris?
Lg 330 mono
Solaredge med optimerare
Sveasolar 222000kr innan eventuella bidrag
Vart det lång leveranstid? Kul att höra dina intryck av SveaSolar sen Bild
Leveranstiden är ca 10-12 veckor.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Det är något som pågår på mitt tak :lol:
12.jpg
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av ChristerSjo »

Håller på att få 60 panelar á 300 W installerade (18 kW). Optimerare på alla 60 panelar. 230 kSEK innan ROT eller solcellsbidrag.

Närmaste konkurrerande bud var 280 kSEK. Har platt papp tak, E-on sa att det inte installerar på sådana.

Är ni i tankar kring solceller så rekommenderar jag Klövsta Energi AB (utgångspunkt Gnesta i Södermanland) som jag har anlitat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av R2_m3 »

Jag skulle inte vilja vara utan optimerare.
Har haft en anläggning på landet på 5.36 kWp sedan 2015. På vår och höst så skuggas den en del och då får man ändå ut bra energi ur de paneler som inte skuggas. Här kan man se layouten och vad varje panel producerat:
https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... an#/layout
Man ser att en panel , 1.0.4, har mycket lägre effekt, men det beror framför allt på att den har bytts ut sedan
vi råkade på ett stenskott (!) på den för ett par år sedan. Det var från en grästrimmer som sköt iväg en sten som gjorde att det bara small till
och hela glaset sprack i små bitar. Funkade fortfarande men gav lägre effekt och skulle nog inte hålla så länge när fukten börjar tränga in. Fick ut en ny på hemförsäkringen.

I april slog vi till hemma (nu när bygglovskravet försvann :) ) och skaffade en anläggning på 6.9 kWp som inte har något skuggar.
https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... SE#/layout
Dock såg jag efter några veckor att en panel gav lägre output än de andra, och fick den utbytt på garantin. Hade inte
funkat ifall man inte haft optimerare som kan mäta effekten på varje enskilf panel.

En annan stor fördel med optimerare är
att man kan stänga ner anläggningen så varje optimerare matar ut 1V så en slinga på 26 paneler ger 26V vid inverteraren.
Om man inte har optimerare så får man ut typ 750V om solen lyser en dag om man skulle behöva reparera då.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Äntligen är panelerna på plats.13,5kWp blev det. 41 lg Neon. Nu väntar vi på elektrikerna
20191105_134440.jpg
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Jojo »

:D 8-) !!!
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av peken »

12kW var det här också, 42 paneler. Tyvärr har dom varit monterade i drygt en månad men växelriktaren har jag fått vänta på. Den monterades igår. Imorgon kommer elektrikern. Men här i västerbotten lär man få vänta några månader på att produktionen ska ta fart.

Teslan beställdes förra veckan :) Vi har en e-golf och en Passat GTE, men nu ska GTEn ersättas av teslan. Snart så!
IMG_1935.jpeg
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

peken skrev:
12kW var det här också, 42 paneler. Tyvärr har dom varit monterade i drygt en månad men växelriktaren har jag fått vänta på. Den monterades igår. Imorgon kommer elektrikern. Men här i västerbotten lär man få vänta några månader på att produktionen ska ta fart.

Teslan beställdes förra veckan :) Vi har en e-golf och en Passat GTE, men nu ska GTEn ersättas av teslan. Snart så!
IMG_1935.jpeg
Snyggt. Hos mig är allt monterat och väntar på elektrikern som ska koppla vexelriktaren till elcentralen och sedan blir det mera att vänta, Eon måste byta elmätaren
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av evilirish »

nek0 skrev:
peken skrev:
12kW var det här också, 42 paneler. Tyvärr har dom varit monterade i drygt en månad men växelriktaren har jag fått vänta på. Den monterades igår. Imorgon kommer elektrikern. Men här i västerbotten lär man få vänta några månader på att produktionen ska ta fart.

Teslan beställdes förra veckan :) Vi har en e-golf och en Passat GTE, men nu ska GTEn ersättas av teslan. Snart så!
IMG_1935.jpeg
Snyggt. Hos mig är allt monterat och väntar på elektrikern som ska koppla vexelriktaren till elcentralen och sedan blir det mera att vänta, Eon måste byta elmätaren
Anläggningen börjar producera så fort de kopplat in den, men du får inget betalt förrän de bytt mätaren. Passa på att använda elhungriga apparater medans solen lyser för att inte skänka bort elen till elbolaget..
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Dream99 »

Vad har ni för avtal för produktion? Jag har avtal med SEOM som lyder:

”Ersättning för överskottsproduktion
För levererad energi utgår från Sollentuna Elhandel AB Nord Pools spotpris per timma med ett avdrag om 1,9 öre/kWh exkl. moms. Årsavgiften är 0 kr/år.”

Jag köper enligt:
”Energiavgiften utgörs av inköpspriset (Nord Pools spotpris per timma) samt vårt påslag 1,9 öre/kWh. Till detta tillkommer avgiften för elcertifikat och moms.”

Känns som om det borde finnas bättre?
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Jojo »

Dream99 skrev:
Vad har ni för avtal för produktion? Jag har avtal med SEOM som lyder:

”Ersättning för överskottsproduktion
För levererad energi utgår från Sollentuna Elhandel AB Nord Pools spotpris per timma med ett avdrag om 1,9 öre/kWh exkl. moms. Årsavgiften är 0 kr/år.”

Jag köper enligt:
”Energiavgiften utgörs av inköpspriset (Nord Pools spotpris per timma) samt vårt påslag 1,9 öre/kWh. Till detta tillkommer avgiften för elcertifikat och moms.”

Känns som om det borde finnas bättre?
Letar runt, det finns bättre. Spotpris med avdrag som ersättning är ett skam :evil: . Bl a Vattenfall har just nu ett erbjudande där man får spotpris +40 öre under första året, men då måste Du vara deras nettokund. Bixia betalar spotpris utan avdrag och utan krav att vara deras nettokund. Kolla runt lite och meddela gärna Dina erfarenheter. Kolla också att Du slipper alla fasta avgifter på inköpsavtalet!
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Edis »

Härligt med solceller! Grattis!! :D

Drog igång min anläggning på 17.9kWp i slutet på juli och har inte bytt elbolag ännu. E.On har börjat med att betala spot+10öre så har de kvar än så länge (det priset är ganska nytt, som om ni som har E.On inte har fått det, så ring och tjata). Jag orkar egentligen inte krångla och byta mellan olika bolag, rätt skönt att bara få en räkning, så kanske blir kvar hos E.On.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Henrik Torphammar »

Edis skrev:
Härligt med solceller! Grattis!! :D

Drog igång min anläggning på 17.9kWp i slutet på juli och har inte bytt elbolag ännu. E.On har börjat med att betala spot+10öre så har de kvar än så länge (det priset är ganska nytt, som om ni som har E.On inte har fått det, så ring och tjata). Jag orkar egentligen inte krångla och byta mellan olika bolag, rätt skönt att bara få en räkning, så kanske blir kvar hos E.On.
Hur ser/kommer din produktion se ut just idag tro? (Intressant att se då vi bor i samma härad)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Edis skrev:
Härligt med solceller! Grattis!! :D

Drog igång min anläggning på 17.9kWp i slutet på juli och har inte bytt elbolag ännu. E.On har börjat med att betala spot+10öre så har de kvar än så länge (det priset är ganska nytt, som om ni som har E.On inte har fått det, så ring och tjata). Jag orkar egentligen inte krångla och byta mellan olika bolag, rätt skönt att bara få en räkning, så kanske blir kvar hos E.On.
Tack Edis.Jag har inte kommit så långt som att börja producera el och innan jag har något att sälja kan jag inte diskutera priser och avtal med bolagen, men det kommer :lol: . Har varit på (snabbladdad.se) många gånger och har läst om din installation och olika biltester. Måste erkänna att jag är imponerad av hur du installerat dina solpaneler.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Edis »

Henke -> Idag blev det inte mycket, bara 14.7kWh, men hamnade på 1037kWh i oktober och det verkade vara rätt bra produktion om man jämförde med andra i en grupp på Facebook. Ligger på 4864kWh hittills, sedan den 23 juli. Blir spännande nästa år när jag får leverera fullt. Får ju bara skicka ut ca 9kW nu, innan de har grävt ner nya kablar.

nek0 -> Kul att du har kollat på hemsidan, tänkte lägga ut mer statistik där på solcellerna framöver, men är lite tråkigt eftersom jag inte får leverera fullt. Har även gjort en kalkyl som visar exakt vad mina solceller ger i förtjänst så jag kan följa upp återbetalningen, tänkte lägga ut info om detta också, för det tycker jag var det svåraste innan man skaffade solceller. Hade ju inte en aning om vad man fick betalt och vad det verkligen ger i slutändan. Det som är kvar att få kläm på ordentligt är elcertifikaten, har fått konto m.m. hos Energimyndigheten och min mätare rapporterar nu in dit, så man får ett certifikat per 1000kWh. Hur ekonomin blir runt detta vet jag inte riktigt ännu.

Funderar även starkt på att gå över på timdebitering, men vill köra på "som vanligt", åtminstone över vintern. Skaffade luft/vatten-pump istället för vedeldat i somras, så har dålig koll på hur mycket el det kommer att sluka.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av PontusT »

evilirish skrev:
Anläggningen börjar producera så fort de kopplat in den, men du får inget betalt förrän de bytt mätaren. Passa på att använda elhungriga apparater medans solen lyser för att inte skänka bort elen till elbolaget..
Se bara upp med att gamla mätaren mäter ström oavsett riktning, dvs man får betala för strömmen man matar ut på elnätet innan man bytt mätare..
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av evilirish »

PontusT skrev:
evilirish skrev:
Anläggningen börjar producera så fort de kopplat in den, men du får inget betalt förrän de bytt mätaren. Passa på att använda elhungriga apparater medans solen lyser för att inte skänka bort elen till elbolaget..
Se bara upp med att gamla mätaren mäter ström oavsett riktning, dvs man får betala för strömmen man matar ut på elnätet innan man bytt mätare..
Min gamla mätte inget "åt fel håll". Den stod helt stilla när solen lyste.
Kanske beror på hur gammal den är, värt att hålla koll på!
Användarvisningsbild
konungen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 okt 2019 22:02
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av konungen »

Har haft solceller nu i 4år. Nordic Green var bäst men där får man bara +60öre första året.
Nu bytte jag till tibber. De har halva priset för laddningen av elbilen och du kan se din förbrukning live och du får betalt och betalar spotpris.
inga glädjesiffror men heller inga påslag någonstans untan det är bara en månadsavgift på 39kr.

Signar du med min kod så får jag 500kr och du får också 500kr att köpa smarta prylar till hemmet laddbox, watty,google home, homey laddkablar etc....

https://invite.tibber.com/249003e6

Du kan peta in min kod 249003e6 i efterhand också.

Skall du köpa laddbox så har jag ett par tips ytterliggare för att få ner priset på den.
Köpte laddbox easee, lång kabel samt watty med rabatt för strax under 10.000.
Tesla model X beställd 2019-10-30
El till spotpris, timmätning, 500kr att handla smarta prylar för och halva elpriset för elbilsladdning https://invite.tibber.com/249003e6
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

PontusT skrev:
evilirish skrev:
Anläggningen börjar producera så fort de kopplat in den, men du får inget betalt förrän de bytt mätaren. Passa på att använda elhungriga apparater medans solen lyser för att inte skänka bort elen till elbolaget..
Se bara upp med att gamla mätaren mäter ström oavsett riktning, dvs man får betala för strömmen man matar ut på elnätet innan man bytt mätare..
Jo det har jag läst om så produktionen kommer vänta tills man bytt elmätaren.Jag har ingen aning när de ska slutföra installationen. Kommunikationen är under all kritik.
Måndag ringer en tjej och frågar om jag är informerad om att dom kommer på onsdag och börjar monteringen - självklart inte :)
Tisdag ringer jag till tjejen och frågar hur dags dom kommer- Hon vet inte men någon ska ringa till mig. 1 timme senare ringer någon och meddelar att dom kommer på fredag och inte på onsdag.
Torsdag 6:30 på morgonen ringer dom och är på väg ( då är jag 3,5 mil ifrån huset och jobbar)
Fredag kommer dom runt 8:30 och kör till ca 14:30.(fattas någonting men det ska vara klart på måndag)
Måndag morgon åker jag kl 6 och väntar på dom. Klockan 9 skickar jag sms och frågar var de är. En är sjuk och de andra kommer inte. Kommer kanske på tisdag?Då blev jag riktigt förbannad och skäller ut arbetsledaren och sedan ringer till säljaren. Säljaren blev också skitförbannad och ber om att få återkomma om 5 minuter. Två minuter senare får jag sms att dem kommer garanterat på tisdag och ska vara klara med monteringen.
Tisdag morgon kom dom klockan 8 och var klara med det mesta innan klockan 13.Nu väntar jag på elektriker som ska koppla vexelriktaren till elcentralen och det är bara han där uppe (om han finns) som vet när elektrikern kommer :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

konungen skrev:
Har haft solceller nu i 4år. Nordic Green var bäst men där får man bara +60öre första året.
Nu bytte jag till tibber. De har halva priset för laddningen av elbilen och du kan se din förbrukning live och du får betalt och betalar spotpris.
inga glädjesiffror men heller inga påslag någonstans untan det är bara en månadsavgift på 39kr.

Signar du med min kod så får jag 500kr och du får också 500kr att köpa smarta prylar till hemmet laddbox, watty,google home, homey laddkablar etc....

https://invite.tibber.com/249003e6

Du kan peta in min kod 249003e6 i efterhand också.

Skall du köpa laddbox så har jag ett par tips ytterliggare för att få ner priset på den.
Köpte laddbox easee, lång kabel samt watty med rabatt för strax under 10.000.
Jag har ingen elbil så laddningen för halva priset är inte aktuellt just nu. Annars köper jag elen av Nordic Green och ska prata med de i första hand när det blir aktuellt med försäljningen av elen
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Legato »

konungen skrev:
Har haft solceller nu i 4år. Nordic Green var bäst men där får man bara +60öre första året.
Nu bytte jag till tibber. De har halva priset för laddningen av elbilen och du kan se din förbrukning live och du får betalt och betalar spotpris.
inga glädjesiffror men heller inga påslag någonstans untan det är bara en månadsavgift på 39kr.

Signar du med min kod så får jag 500kr och du får också 500kr att köpa smarta prylar till hemmet laddbox, watty,google home, homey laddkablar etc....

https://invite.tibber.com/249003e6

Du kan peta in min kod 249003e6 i efterhand också.

Skall du köpa laddbox så har jag ett par tips ytterliggare för att få ner priset på den.
Köpte laddbox easee, lång kabel samt watty med rabatt för strax under 10.000.
Varsågod, jag bjussade på en referal ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar