Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömålen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf
En intressant sak med kartan är att i glesbygdskommuner är avståndet mellan bostad och arbete i genomsnitt kortare än i storstadskommuner.
Jag ser att det finns mycket landsbygd inom de bruna områdena också. Det är ju liksom inte bara Stockholm, Göteborg och Malmö där utan även stora landområden med stora avstånd.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
...klipp....
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.

Som det är nu så blir det snart omöjligt att bo på landsbygd.
Kör man fossilbil är det 18 mils rutt att fara och tanka.
Kör man elbil finns inga snabbladare.
...klipp...
Om man har 18mil till bensinmacken så är det väl smidigast att ladda elbilen hemma....
Dvs elbilen löser ett urbaniseringsproblem för landsbygden.
Nästan alla har ju ström i huset iaf...
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av pefreli »

BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf
Det var som tusan.

Ju mer tätbefolkat desto LÄNGRE pendling.

Mkt intressant och för mig oväntad statistik som nästan hade kvalat in i Hans Roslings ”Factfulness”.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Svenssons »

Arbetet är ju endast en plats dit man kör. Hur är det med barnens fritidsaktiviteter? Ska barn på landsbygden få sluta med idrottstävlingar då det troligen inte går buss mellan två mindre orter på en helg? Hur tar man sig ut till ens skog för att granska barkborreangrepp? Ska det vara så att man aldrig ska få se sin skog utan bara anlita företag till arbete i skogen? Det är som sagt var mest för att skapa rubriker. Det är mycket som vi skulle kunna sluta med för att minska på miljöpåverkan. Alla gym, restauranger och pubar skulle tex kunna stängas. De är ju inte nödvändiga utan mest till för att det är bekvämt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
Arbetet är ju endast en plats dit man kör. Hur är det med barnens fritidsaktiviteter? Ska barn på landsbygden få sluta med idrottstävlingar då det troligen inte går buss mellan två mindre orter på en helg? Hur tar man sig ut till ens skog för att granska barkborreangrepp? Ska det vara så att man aldrig ska få se sin skog utan bara anlita företag till arbete i skogen? Det är som sagt var mest för att skapa rubriker. Det är mycket som vi skulle kunna sluta med för att minska på miljöpåverkan. Alla gym, restauranger och pubar skulle tex kunna stängas. De är ju inte nödvändiga utan mest till för att det är bekvämt.
Av ditt inlägg förstår jag att du inte bott i en storstad.
Där åker nämligen inte heller barnen buss till tävlingarna. Majoriteten skjutsas med bil tills dom blir tonåringar.

Hur många procent av befolkning äger egen skog? Det finns allemansrätt att nyttja för att vistas i terränglådan på annans mark....
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Arbetet är ju endast en plats dit man kör. Hur är det med barnens fritidsaktiviteter? Ska barn på landsbygden få sluta med idrottstävlingar då det troligen inte går buss mellan två mindre orter på en helg? Hur tar man sig ut till ens skog för att granska barkborreangrepp? Ska det vara så att man aldrig ska få se sin skog utan bara anlita företag till arbete i skogen? Det är som sagt var mest för att skapa rubriker. Det är mycket som vi skulle kunna sluta med för att minska på miljöpåverkan. Alla gym, restauranger och pubar skulle tex kunna stängas. De är ju inte nödvändiga utan mest till för att det är bekvämt.
Vad har det att göra med om det är gångbart miljömässigt? Jorden skiter ju i varför man smutsar ner utan det är resultatet som räknas.

Tycker det är bra att det kommer fram så folk inte tror att bara för att man köper en elbil är det lugnt. Det handlar helt enkelt bara om ett konstaterande av vad som krävs.

Skall vi rädda vår existens på jorden kommer det kräva stora uppoffringar och sänkta standarder. Att man bor på landsbygden förändrar inte det.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av kalle_sala »

OfarligTesla skrev:
Skall vi rädda vår existens på jorden kommer det kräva stora uppoffringar och sänkta standarder. Att man bor på landsbygden förändrar inte det.
Det fetmarkerade;

Det är helt enkelt inte sant enligt min mening. Ge mig exempel på stora uppoffringar och huruvida denna sänkta standard ska rädda oss människor?

Just vår levnadsstandard är i direkt korrelation med vår energiförbrukning, ju högre levnadsstandard vi har desto större är chansen att vi kan tackla de klimatproblem som vi redan idag
och i framtiden måste möta, med billigare och mer energi så kan vi skapa lösningar på fler problem snabbare och effektivare.


För att gå lite filosofiskt, för 200 år sedan så behövde man arbeta över två veckor för att kunna tillskansa sig 1 timmes artificiellt ljus. Idag räcker det att arbeta 150 ms för att få tillgång till samma mängd energi,
idag kan jag lyssna på all världens musik direkt i en liten apparat som mäter 150x70x10 mm under hela dagen om jag så önskar, samma apparat kan även besvara nästan samtliga av mina funderingar och frågor som jag
eventuellt har, hjälpa mig lösa tekniska problem och lära mig nördigt mycket om näst intill alla olika ämnen och inriktningar som jag må vara intresserad av.

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Mickep »

Man skall vara försiktig om man vill påskina att glesbygden har korta pendlingsavstånd.(och därmed inte är förtjänta av bil) Det man skall tänka på finns det något alternativ till bil? Cykel går ju, men bara till en viss gräns och inte helt fungerande på vintern.
Bara det att grannarna inte bor nära är en förutsättning för att ordna sin egna transportsätt för att ha social samvaro. Samma sak i förorterna, i villaområderna utanför stadskärnan. Bil behövs ju också för att skjutsa innerstadsungdomarna till träningen. (fast där finns alternativ även om om det inte är förstahand).i storstaden kan man välja, vilket man inte kan i glesbygd. i Glesbygden kan man flytta närmare arbetet också, vilket inte alltid är sant i storstadsområdet, vilket kan vara en förklaring till siffrorna. Men det hela handlar om alternativ. avstånd till arbetet är inte hela sanningen.
Verdi

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Man skall vara försiktig om man vill påskina att glesbygden har korta pendlingsavstånd.(och därmed inte är förtjänta av bil) Det man skall tänka på finns det något alternativ till bil? Cykel går ju, men bara till en viss gräns och inte helt fungerande på vintern.
Bara det att grannarna inte bor nära är en förutsättning för att ordna sin egna transportsätt för att ha social samvaro. Samma sak i förorterna, i villaområderna utanför stadskärnan. Bil behövs ju också för att skjutsa innerstadsungdomarna till träningen. (fast där finns alternativ även om om det inte är förstahand).i storstaden kan man välja, vilket man inte kan i glesbygd. i Glesbygden kan man flytta närmare arbetet också, vilket inte alltid är sant i storstadsområdet, vilket kan vara en förklaring till siffrorna. Men det hela handlar om alternativ. avstånd till arbetet är inte hela sanningen.
Som Svenssons skrev. Jobbet är ju bara en av alla destinationer. Man har ju bilen till hundra andra saker. (Vilket ofta även glöms bort när det ska snackas robot-taxi.)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av pefreli »

Finns det liknande statistik över TOTAL körsträcka kopplat till var man bor?

Det skulle inte förvåna mig om glesbygdsbor faktiskt kör mindre även på totalen än de som bor i tätbebyggda områden.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Mickep »

Större delen av våra bilresor är under 5 km. Så rent matematiskt är resorna i genomsnitt inte så mycket längre för glesbygsbor som stadsbor. (det finns givetvis extremfall där några åker extremt långt) men för majoriteten är det inte så långa avstånd och därmed skillnader. men det hela åker ned i att det är alternativen som räknas. stadsbor kan åka fler i samma transport, glesbygdsbor har inte en tunnelbana som går om 5 min och stannar var 500 meter. tar man bort bilen så slår man undan benen för många.
Men det skulle intressant om siffrorna kommer fram. Däremot skall man akta sig från att dra felaktiga slutsatser.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Rubiks »

pefreli skrev:
BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf
Det var som tusan.

Ju mer tätbefolkat desto LÄNGRE pendling.

Mkt intressant och för mig oväntad statistik som nästan hade kvalat in i Hans Roslings ”Factfulness”.
Jag är också lite förvånad över denna. Men kan en anledning vara att det är just avståndet mellan arbetsplats och bostad som gör att det blir lite missvisande om man tittar på bilden och inte funderar mer på siffrorna bakom? Tex kan en bidragande orsak till att några delar av landsbygden har väldigt korta avstånd vara att lantbrukare jobbar och bor på samma gård? Är inte superduktig på Sveriges geografi men visst kan man antyda att några av områdena med korta avstånd blir låga pga det? Tex trakterna kring Småland och nordöst om Gävle-trakten, är det inte ganska mycket lantbruk där omkring? Just lantbrukare har nog lite otur i sådan statistik då deras boende och arbetsplatser ofta är väldigt nära men det i sin tur gör att de har ganska långa avstånd till tex affär.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Mickep »

Jag vet inte men närhet till arbetet och att slippa den själsdödande arbetspendlingen brukar vara ett argument för att flytta till en glesare bebott område. (oftast är befolkningen samlat så bara för att någon säger glesbygd och att det bor ett vissa antal per kvm så betyder det inte att det är utspritt). i mindre städer finns det arbete, affär och idrottsanläggningar ganska nära. Det är inte så att det är bondesamhällen utanför tullarna som dominerar. men bil behövs ändå.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Jeppe_E »

BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf

Det verkar helt orimligt med 4,3 km till jobb för medelpersonen i Sverige. Vi reser i snitt 25 minuter till jobbet. Det är faktiskt ganska precis så lång tid det tar för mig och jag har 3,4 mil. Sen är det klart att många bor i samma stad som de jobbar i och det tar förstås i princip lika lång tid att köra igenom en stad som det tar för mig att köra mellan två städer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Remuz »

Jag kör elspark till jobbet. Stureby - Hötorget är 7.6km med bil, men blir 10.1km med cykel. Tar ganska exakt 40min (inkl lämningar av två barn på två ställen). Med T tar det 20min till stan, inkl promenader till och från, men den vill liksom inte lämna barn i skola och förskola på vägen så räknar jag in det traskandet tar det över en timme.

Med bil tar samma operation ungefär 30min inkl köande. Sedan ytterligare typ 30min för att hitta parkering som inte tar död på familjens ekonomi.

På vintern blir det T. På sommaren cykel. Numera
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Verdi »

pefreli skrev:
Finns det liknande statistik över TOTAL körsträcka kopplat till var man bor?

Det skulle inte förvåna mig om glesbygdsbor faktiskt kör mindre även på totalen än de som bor i tätbebyggda områden.
Det kan vara så. Men det är inte samma sak som att bilen är mindre viktig för en som kör 1000 mil om året i glesbygden än för en som kör 4000 mil i t ex Stockholm. I storstäder finns hemkörning av det mesta. Tror inte Mathem levererar till Kårböle t ex. Det finns även bussar, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn osv... Det finns det inte heller i Kårböle. Tror faktiskt inte ens det finns Voi där. Knäppt va? :roll:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av OfarligTesla »

kalle_sala skrev:
OfarligTesla skrev:
Skall vi rädda vår existens på jorden kommer det kräva stora uppoffringar och sänkta standarder. Att man bor på landsbygden förändrar inte det.
Det fetmarkerade;

Det är helt enkelt inte sant enligt min mening. Ge mig exempel på stora uppoffringar och huruvida denna sänkta standard ska rädda oss människor?

Just vår levnadsstandard är i direkt korrelation med vår energiförbrukning, ju högre levnadsstandard vi har desto större är chansen att vi kan tackla de klimatproblem som vi redan idag
och i framtiden måste möta, med billigare och mer energi så kan vi skapa lösningar på fler problem snabbare och effektivare.


För att gå lite filosofiskt, för 200 år sedan så behövde man arbeta över två veckor för att kunna tillskansa sig 1 timmes artificiellt ljus. Idag räcker det att arbeta 150 ms för att få tillgång till samma mängd energi,
idag kan jag lyssna på all världens musik direkt i en liten apparat som mäter 150x70x10 mm under hela dagen om jag så önskar, samma apparat kan även besvara nästan samtliga av mina funderingar och frågor som jag
eventuellt har, hjälpa mig lösa tekniska problem och lära mig nördigt mycket om näst intill alla olika ämnen och inriktningar som jag må vara intresserad av.

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke.
Jag tror knappast vi kan på teknologisk väg lösa alla problem vi har på den korta tid vi har på oss. Vi har ju inte 200 år på oss, vi har inte ens 100 år på oss. Gör vi inte något snart så kommer en stor dem av jordens befolkning vara klimatflyktingar om 40 år. Det kommer hur man en vrider och vänder på det förändra våra liv rätt drastiskt.

Speciellt med tanke på att denna nya teknik inte bara behöver tas fram utan den behöver göras så pass billig att den även fungerar i utvecklingsländerna så inte de använder nuvarande teknik. Och det är ju allt möjligt som skall lösas, allt från råvaruframställning till energiframställning.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av kalle_sala »

OfarligTesla skrev:
kalle_sala skrev:
OfarligTesla skrev:
Skall vi rädda vår existens på jorden kommer det kräva stora uppoffringar och sänkta standarder. Att man bor på landsbygden förändrar inte det.
Det fetmarkerade;

Det är helt enkelt inte sant enligt min mening. Ge mig exempel på stora uppoffringar och huruvida denna sänkta standard ska rädda oss människor?

Just vår levnadsstandard är i direkt korrelation med vår energiförbrukning, ju högre levnadsstandard vi har desto större är chansen att vi kan tackla de klimatproblem som vi redan idag
och i framtiden måste möta, med billigare och mer energi så kan vi skapa lösningar på fler problem snabbare och effektivare.


För att gå lite filosofiskt, för 200 år sedan så behövde man arbeta över två veckor för att kunna tillskansa sig 1 timmes artificiellt ljus. Idag räcker det att arbeta 150 ms för att få tillgång till samma mängd energi,
idag kan jag lyssna på all världens musik direkt i en liten apparat som mäter 150x70x10 mm under hela dagen om jag så önskar, samma apparat kan även besvara nästan samtliga av mina funderingar och frågor som jag
eventuellt har, hjälpa mig lösa tekniska problem och lära mig nördigt mycket om näst intill alla olika ämnen och inriktningar som jag må vara intresserad av.

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke.
Jag tror knappast vi kan på teknologisk väg lösa alla problem vi har på den korta tid vi har på oss. Vi har ju inte 200 år på oss, vi har inte ens 100 år på oss. Gör vi inte något snart så kommer en stor dem av jordens befolkning vara klimatflyktingar om 40 år. Det kommer hur man en vrider och vänder på det förändra våra liv rätt drastiskt.

Speciellt med tanke på att denna nya teknik inte bara behöver tas fram utan den behöver göras så pass billig att den även fungerar i utvecklingsländerna så inte de använder nuvarande teknik. Och det är ju allt möjligt som skall lösas, allt från råvaruframställning till energiframställning.
Det är just det som är problemet, nu gav du inte några konkreta exempel på vad sänkt standard innebär så låt mig försöka, menar du alltså typ återgå till häst och vagn, ta hjälp av oxar att bruka ens mat på en bit avstyckad mark ala 1800-talet? Att begränsa saker som ger oss mobilitet, välstånd och en bättre levnadsstandard ger oss defacto mindre tid att göra något verkligen nyttigt.

Låt oss ta in årtalet du nämner, år 2060, worst case scenario majoriteten av jordens befolkning är klimatflyktningar (De siffror som presenteras idag är bra mycket mindre än dina ~6-7 miljarder men ok). Fortsätter vi accelerera utveckling och energianvändning i den takt vi gör idag, fast fokuserar på miljösmarta lösningar istället för exempelvis fossilt bränsle och följer de utvecklingskurvor som är beräknade så kan vi inte föreställa oss hur framtiden kommer att se ut om 40 år, ens 20 år kommer nog att vara mindblowing om vi kunde ta en tidsmaskin.

Om vi vänder på det och ser tillbaka 40 år i tiden, 1980, blyad bensin, freoner, DDT, katalysatorn fanns inte. Tanken på elbil (för att knyta an till forumet) var minst sagt skrattretande, försök ens att förklara twitter eller instagrams funktion och man skulle nog blivit inspärrad på dårhus som idag har en oerhörd inverkan på världens politik och dess inriktning. Ta Greta Thunberg som exempel, man kan säga vad man vill om henne som person, om huruvida det är en PR kampanj eller genuint, eller vad som helst. Ska jag vara riktigt optimistisk så skulle nog vilja säga att den största striden gällande miljön redan är vunnen och det är på grund av att den finns hos folks medvetande nu.

Det jag invänder mig emot är inställningen till att vi måste backa och sluta med ditten & datten. Flyg mer flygplan, kör mer bil! Det ger exempelvis flygbolagen mer pengar som dom kan investera in nya flygplan som i sin tur betalar ingenjörer att ta fram mer effektiv och miljövänlig teknik, annars sitter vi ju med gammal teknik som inte kommer att hjälpa oss ur krisen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av OfarligTesla »

kalle_sala skrev:
Det är just det som är problemet, nu gav du inte några konkreta exempel på vad sänkt standard innebär så låt mig försöka, menar du alltså typ återgå till häst och vagn, ta hjälp av oxar att bruka ens mat på en bit avstyckad mark ala 1800-talet? Att begränsa saker som ger oss mobilitet, välstånd och en bättre levnadsstandard ger oss defacto mindre tid att göra något verkligen nyttigt.

Låt oss ta in årtalet du nämner, år 2060, worst case scenario majoriteten av jordens befolkning är klimatflyktningar (De siffror som presenteras idag är bra mycket mindre än dina ~6-7 miljarder men ok). Fortsätter vi accelerera utveckling och energianvändning i den takt vi gör idag, fast fokuserar på miljösmarta lösningar istället för exempelvis fossilt bränsle och följer de utvecklingskurvor som är beräknade så kan vi inte föreställa oss hur framtiden kommer att se ut om 40 år, ens 20 år kommer nog att vara mindblowing om vi kunde ta en tidsmaskin.

Om vi vänder på det och ser tillbaka 40 år i tiden, 1980, blyad bensin, freoner, DDT, katalysatorn fanns inte. Tanken på elbil (för att knyta an till forumet) var minst sagt skrattretande, försök ens att förklara twitter eller instagrams funktion och man skulle nog blivit inspärrad på dårhus som idag har en oerhörd inverkan på världens politik och dess inriktning. Ta Greta Thunberg som exempel, man kan säga vad man vill om henne som person, om huruvida det är en PR kampanj eller genuint, eller vad som helst. Ska jag vara riktigt optimistisk så skulle nog vilja säga att den största striden gällande miljön redan är vunnen och det är på grund av att den finns hos folks medvetande nu.

Det jag invänder mig emot är inställningen till att vi måste backa och sluta med ditten & datten. Flyg mer flygplan, kör mer bil! Det ger exempelvis flygbolagen mer pengar som dom kan investera in nya flygplan som i sin tur betalar ingenjörer att ta fram mer effektiv och miljövänlig teknik, annars sitter vi ju med gammal teknik som inte kommer att hjälpa oss ur krisen.
Var skrev jag 6-7 miljarder? Jag skrev att en stor del kommer vara klimatflyktingar.

Ja själv bryr jag mig inte nämnvärt, jag tror som sagt vi är fucked oavsett och jag lär vara gammal när det blir illa så det berör inte mig personligen. De flesta inom området är ju rätt överrens om att vi kommer behöva göra uppoffringar för att nå våra klimatmål, koldioxid med mera har ju den tendensen att vi kan inte minska utsläppen om 20 år utan vi måste börja igår. Just för att det ligger kvar så pass länge och ökad koldioxid i luften ökar temperaturen på vattnet vilket gör att mer koldioxid släpps från vattnet och så går det runt. I dagsläget är det ju dessutom så att vi släpper ut mer och mer varje år, vi måste inte bara sakta in den trenden utan vi måste minska utsläppen med start nu om vi skall nå våra mål.

Sen behöver man ju inte göra så men att tro att överanvända jordens resurser idag på något vis skulle vara klimatsmart i förlängningen är rätt naivt.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av BjornS »

kalle_sala skrev:
Flyg mer flygplan, kör mer bil! Det ger exempelvis flygbolagen mer pengar som dom kan investera in nya flygplan som i sin tur betalar ingenjörer att ta fram mer effektiv och miljövänlig teknik
Marknaden fungerar dock precis tvärtom. När du betalar pengar till flygbolag eller fossilbilstillverkare idag belönar du deras nuvarande agerande, inte någon eventuell framtida förändring. Det ger dem mindre skäl att förändra sig. De har ingen anledning att investera i dyr miljöteknik om kunderna lika gärna betalar för den gamla smutsiga.

Varje krona du spenderar är uppmuntran av ett företags agerande. Vad och vem vill du uppmuntra?
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Muhlegg »

kalle_sala skrev:

Om vi vänder på det och ser tillbaka 40 år i tiden, 1980, blyad bensin, freoner, DDT, katalysatorn fanns inte.

..

Det jag invänder mig emot är inställningen till att vi måste backa och sluta med ditten & datten. Flyg mer flygplan, kör mer bil! Det ger exempelvis flygbolagen mer pengar som dom kan investera in nya flygplan som i sin tur betalar ingenjörer att ta fram mer effektiv och miljövänlig teknik, annars sitter vi ju med gammal teknik som inte kommer att hjälpa oss ur krisen.

Du tar ju upp exempel på saker som har lagstiftats bort. Marknaden är jättebra på att lösa problem men så länge pengarna kommer in så är det inte ett problem för marknaden.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av kalle_sala »

BjornS skrev:
kalle_sala skrev:
Flyg mer flygplan, kör mer bil! Det ger exempelvis flygbolagen mer pengar som dom kan investera in nya flygplan som i sin tur betalar ingenjörer att ta fram mer effektiv och miljövänlig teknik
Marknaden fungerar dock precis tvärtom. När du betalar pengar till flygbolag eller fossilbilstillverkare idag belönar du deras nuvarande agerande, inte någon eventuell framtida förändring. Det ger dem mindre skäl att förändra sig. De har ingen anledning att investera i dyr miljöteknik om kunderna lika gärna betalar för den gamla smutsiga.

Varje krona du spenderar är uppmuntran av ett företags agerande. Vad och vem vill du uppmuntra?
Fast nu uppmuntrade jag ju Tesla när jag köpte en MX eller hur? Marknaden med dessa influencer formar ju den värld som vi lever i. Om jag istället väljer ett flygbolag som tankar miljöbränsle i sina flygplan så skapar jag ett incitament att påbörja en förvandling mot miljövänligare flyg. Om jag däremot struntar i att flyga och min granne som högaktningsfullt skiter i miljön plockar den billigaste biljetten på nätet så står det helt plötsligt 1-0 till flygbolaget som är miljöbov. Låt oss säga att flyget går ner 5-10% totalt och den miljövänligare varianten ignoreras helt vad ger det för incitament till flygbolagen då?

Andemeningen med mitt initiala inlägg handlar om att jag inte anser att en tillbakagång i energianvändandet är en lösning på klimatkrisen.
Muhlegg skrev:
kalle_sala skrev:

Om vi vänder på det och ser tillbaka 40 år i tiden, 1980, blyad bensin, freoner, DDT, katalysatorn fanns inte.

..

Det jag invänder mig emot är inställningen till att vi måste backa och sluta med ditten & datten. Flyg mer flygplan, kör mer bil! Det ger exempelvis flygbolagen mer pengar som dom kan investera in nya flygplan som i sin tur betalar ingenjörer att ta fram mer effektiv och miljövänlig teknik, annars sitter vi ju med gammal teknik som inte kommer att hjälpa oss ur krisen.

Du tar ju upp exempel på saker som har lagstiftats bort. Marknaden är jättebra på att lösa problem men så länge pengarna kommer in så är det inte ett problem för marknaden.
Nu förenklade jag mitt resonemang otroligt mycket, det var inte meningen som någon form av hyllning till en liberal frimarknad som magiskt styr skutan på rätt kurs, givetvis så är lagstiftning och styrmedel oerhört viktiga i dessa sammanhang.

Det jag är genuint nyfiken på är vad för sorts uppoffringar och sänkta standarder som kommer att rädda planeten innefattar och hur dessa ska rädda planeten rent konkret, och värdet av det?
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av BjornS »

kalle_sala skrev:
Om jag istället väljer ett flygbolag som tankar miljöbränsle i sina flygplan så skapar jag ett incitament att påbörja en förvandling mot miljövänligare flyg.
För det första finns det idag inte ett enda bolag som tankar annat än symboliska mängder biobränsle, så din uppmaning att flyga mer för miljöns skull är fortfarande lika fel.

För det andra är det inte realistiskt att någonsin ställa om flyget till miljöbränsle, lika orealistiskt som att ställa om hela dagens fordonsflotta. Vi skulle behöva elda upp i stort sett all odlad biomassa. El är enda vägen framåt och det ligger rätt långt fram i tiden för långväga passagerarflyg. Hur tycker du vi ska göra fram tills dess?

Det krävs inte särskilt mycket skrapande på ytan för att inse att vår västerländska livsstil helt enkelt är långsiktigt oförenlig med livet på jorden. Att vi sticker huvudet i sanden och "inte vill att det ska vara så" gör faktiskt ingen skillnad. Fysiken struntar i våra åsikter.
kalle_sala skrev:
Det jag är genuint nyfiken på är vad för sorts uppoffringar och sänkta standarder som kommer att rädda planeten innefattar och hur dessa ska rädda planeten rent konkret, och värdet av det?
Det primära är att helt sluta använda fossila bränslen. Det innebär avsevärt färre och dyrare flygresor, dyrare varutransporter, dyrare och sämre utbud av varor, dyrare byggmateriel, betydligt dyrare el i somliga regioner och sannolikt hela-havet-stormar på kapitalmarknaderna.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Jerker »

Med glimten i ögat länkar jag till det här blogginlägget. Men det ligger verkligen nåt i det:

https://enklaverkligheten.blogspot.com/ ... ipsak.html
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av StefL »

BjornS skrev:
Det krävs inte särskilt mycket skrapande på ytan för att inse att vår västerländska livsstil helt enkelt är långsiktigt oförenlig med livet på jorden. Att vi sticker huvudet i sanden och "inte vill att det ska vara så" gör faktiskt ingen skillnad. Fysiken struntar i våra åsikter.
Eftersom du specifikt nämner fysiken - mitt område - kan jag inte låta bli att komma med ett inpass. Mängden energi som dagligen når oss från vår närmaste stjärna - solen - är flera tiopotenser större än all den energi vi idag utnyttjar via befintliga energikällor. Så egentligen handlar det inte om att återgå till en mer primitiv livsstil utan om att ställa om vårt energisystem så att vi utnyttjar denna energikälla, och i längden tror jag inte det kommer att leda till sänkt levnadsstandard om man är ärlig, även om det kommer att innebära vissa förändringar.

Sen kanske det inte kommer att gå så långt som att vi på sikt bygger en Dysonsfär (https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere) men man kan ju aldrig veta... :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar