Billigaste elinstallation hemma - lösning

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av HX100 »

Har funderat lite på den mest optimala elinstallationen hemma.
Har nyligen bytt till rörligt timavtal då vi kan ladda Teslan under natten då priset är mycket billigare.
Med en solcellsinstallation borde man ju kapa stora kostnader när elen är som dyrast, mitt på dagen.
Med en Tesla powerwall eller likande hemma som kan spara överskottet från solcellerna och kanske laddas på natten då det är som billigast så borde man ha en ganska billig / miljövänlig lösning ordnad eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av TeslaM3 »

HX100 skrev:
Har funderat lite på den mest optimala elinstallationen hemma.
Har nyligen bytt till rörligt timavtal då vi kan ladda Teslan under natten då priset är mycket billigare.
Med en solcellsinstallation borde man ju kapa stora kostnader när elen är som dyrast, mitt på dagen.
Med en Tesla powerwall eller likande hemma som kan spara överskottet från solcellerna och kanske laddas på natten då det är som billigast så borde man ha en ganska billig / miljövänlig lösning ordnad eller har jag missat något?
”Många tycker att nätavgifterna och elskatterna är allt för höga, men dessa är likaväl för låga för att göra Powerwall lönsamt på kort tid. Så inte heller det mest lovande caset av dessa två kan rent ekonomiskt försvara att skaffa ett batteri.”

https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av [JM] »

Så länge man får bidrag för elen man säljer så är det bättre att sälja på dagen och köpa tillbaka på natten.
Du använder nätet som batteri.
Du säljer elen då den är dyr och köper tillbaka när den är billig.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av HX100 »

Ok så ett batteri verkar onödigt då antar jag. Vi jobbar ofta hemifrån så huset drar ju energi då och på vintern får man inte ut något från solcellerna. Tänkte att ett batteri som är laddat med billig natt-el kan spara lite då?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av Jojo »

Det finns bra poäng ändå att skaffa batterilager och använda sin egen production, det är inte bara den ekonomiska biten som spelar in. Bl a är man oberoende ifall av elavbrott. Tyvärr är inte Teslas Powerwall ens i närheten av leverans. Man blir lite trött på detta (har själv reserverad en sådan sedan länge tillbaka). Man kan åtminstone hoppas få en nyare variant när den väl kommer någon gang.
Att sälja och köpa tillbaka är givetvis ett alternativ, ändå svider det att få betala överföringsavgift till nätägaren och få mindre än 25% tillbaka per kWh i kompemsation för 'nätnyttjan' :twisted:
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av 12man »

Elen är inte som dyrast mitt på dagen. Pristoppen är 07-09 och 18-20, prisdalen är 01-04
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av Jeppe_E »

Jojo skrev:
Det finns bra poäng ändå att skaffa batterilager och använda sin egen production, det är inte bara den ekonomiska biten som spelar in. Bl a är man oberoende ifall av elavbrott. Tyvärr är inte Teslas Powerwall ens i närheten av leverans. Man blir lite trött på detta (har själv reserverad en sådan sedan länge tillbaka). Man kan åtminstone hoppas få en nyare variant när den väl kommer någon gang.
Att sälja och köpa tillbaka är givetvis ett alternativ, ändå svider det att få betala överföringsavgift till nätägaren och få mindre än 25% tillbaka per kWh i kompemsation för 'nätnyttjan' :twisted:
Jäkligt dyrt sätt att säkra upp att man har el tillgängligt under de få gångerna man under en 10-års period har strömavbrott. Men visst, det finns ju hushåll i Sverige som drabbas oftare. Men merparten av hushållen står extremt sällan utan ström.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av [JM] »

Jeppe_E skrev:
Jojo skrev:
Det finns bra poäng ändå att skaffa batterilager och använda sin egen production, det är inte bara den ekonomiska biten som spelar in. Bl a är man oberoende ifall av elavbrott. Tyvärr är inte Teslas Powerwall ens i närheten av leverans. Man blir lite trött på detta (har själv reserverad en sådan sedan länge tillbaka). Man kan åtminstone hoppas få en nyare variant när den väl kommer någon gang.
Att sälja och köpa tillbaka är givetvis ett alternativ, ändå svider det att få betala överföringsavgift till nätägaren och få mindre än 25% tillbaka per kWh i kompemsation för 'nätnyttjan' :twisted:
Jäkligt dyrt sätt att säkra upp att man har el tillgängligt under de få gångerna man under en 10-års period har strömavbrott. Men visst, det finns ju hushåll i Sverige som drabbas oftare. Men merparten av hushållen står extremt sällan utan ström.
Samt att det är få batterilösningar som klara ett strömavbrott. De flesta jag tittat på funkar inte under strömavbrott. Nån kan du få ut typ en fas med max10A typ från batteriet.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av evilirish »

Nog därför många väntar på Tesla's batteri. Den kan ju kräma ur rätt bra vad jag förstått, och är gjord för att fungera vid strömavbrott. Det vanliga är ju att trots man har batteri så måste man koppla ner p.g.a risken att skicka ström ut i nätet som skadar reparatörerna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av Jerker »

Det finns de som har strömavbrott relativt ofta. Det är kortare och längre avbrott. Har en bekant som har det så. Då är det rätt irriterande i längden och en batterilösning skulle passa dem utmärkt.

Det finns lösningar som funkar så att batteriet automatiskt går in som backup vid strömbortfall, men då måste samtidigt ens lokala elnät vid strömbortfall kopplas bort från det yttre elnätet eftersom det annars är en fara för reparatörer som är ute på linjen. Det går att lösa, men är inte så vanligt än.
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av McMagnus »

Jerker skrev:
Det finns lösningar som funkar så att batteriet automatiskt går in som backup vid strömbortfall, men då måste samtidigt ens lokala elnät vid strömbortfall kopplas bort från det yttre elnätet eftersom det annars är en fara för reparatörer som är ute på linjen. Det går att lösa, men är inte så vanligt än.
Jasså? Jag visste om att man va tvungen att bryta matning ut på nätet vid strömavbrott, men jag trodde det snarare va regel än undantag om man har ett batteri? Det är väl en rätt stor del av USPen med eget batteri väl?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av Jerker »

McMagnus skrev:
Jerker skrev:
Det finns lösningar som funkar så att batteriet automatiskt går in som backup vid strömbortfall, men då måste samtidigt ens lokala elnät vid strömbortfall kopplas bort från det yttre elnätet eftersom det annars är en fara för reparatörer som är ute på linjen. Det går att lösa, men är inte så vanligt än.
Jasså? Jag visste om att man va tvungen att bryta matning ut på nätet vid strömavbrott, men jag trodde det snarare va regel än undantag om man har ett batteri? Det är väl en rätt stor del av USPen med eget batteri väl?
Det som är det normala nu är att vid strömavbrott så bryts strömmen från solcellerna när det blir strömavbrott för att inte mata ut el bakvägen på nätet - och även till husets interna elsystem. Så man blir alltså strömlös även om man har solceller på taket som kan producera. Och har man ett batteri så blir resultatet det samma om man inte särskilt har sett till att få en annan lösning. Så man måste alltså vara lite om sig och kring sig om man vill kunna få anläggningen att fungera som man har tänkt sig. Det är vad jag har förstått när jag läst i olika fora som handlar om solceller och off-grid. Specar man inte att man vill kunna ha el i huset även vid strömavbrott så är det troligaste att man får standardlösningen.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av HX100 »

Vi har i princip aldrig strömavbrott, orkanen som kom för ca 6 år sen gav typ 30 min avbrott så det är inget jag oroar mig för. Jämtkraft som vi har, har en lösning där man kan "lagra" sitt solcellsöverflöd i vattenkraft.
https://www.jamtkraft.se/privat/solel/t ... overskott/
Jag fattar inte hur det går till rent praktiskt men låter väl bra.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av Svenssons »

McMagnus skrev:

Jasså? Jag visste om att man va tvungen att bryta matning ut på nätet vid strömavbrott, men jag trodde det snarare va regel än undantag om man har ett batteri? Det är väl en rätt stor del av USPen med eget batteri väl?
Vanlig solcellsinstallation hjälper inte alls vid strömavbrott. Där krävs det att strömmen från solcellerna stryps direkt av växelriktaren när strömmen går.

För att kunna nyttja solcellerna när strömmen går måste man investera i ytterligare en växelriktare plus batteribackup. Vill man kunna köra off-grid med Tesla Powerwall för hela huset så krävs det 2 eller 3 Powerwall plus en växelriktare vilket gör att extrakostnaden förutom för solcellerna blir ca 200kkr extra. Det är rätt stor kostnad för att försäkra sig mot elavbrott.

I Sverige är det inte alls ekonomiskt att köra med batterier, det är för liten skillnad natt/dag och för lågt pris per kWh. Att skydda sig från elavbrott krävs i vissa fall men då finns det betydligt billigare alternativ än solceller+batteribackup men det är möjligt. I Tyskland och på andra platser med mycket högre kostnad per kWh och större skillnad mellan natt och dag kan det vara lönsamt med batteribackup.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av [JM] »

Skulle tro att en brytare + dieselgenerator är billigaste strömavbrottsförsäkringen.
Kombinerar du den med egna solceller + ev batteri så borde dom kunna fortsätta producera när generatorn går igång vid ett avbrott.
Obs spekulerar bara. Har inte kollat upp priser etc för detta.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Billigaste elinstallation hemma - lösning

Inlägg av Jojo »

Lite intressant läsning:
Solel och batterier
Ekonomi är bara en faktor i kalkylen!
Skriv svar