Nu införs miljözoner
Moderator: Redaktion
Re: Nu införs miljözoner
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu införs miljözoner
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.Svenssons skrev:Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Re: Nu införs miljözoner
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.Fredrik j skrev:Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.Svenssons skrev:Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Nu införs miljözoner
Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Nu införs miljözoner
Nej, scenariot var att miljözoner kommer ge ett mätbart resultat på luftkvalitet utomhus i stadskärnan. Argumentet var att man kunde förstärka effekterna genom att köra i slutet rum enligt logiken är det farligt i slutet rum är det naturligtvis även farligt utomhus.hanty skrev:Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Re: Nu införs miljözoner
Scenariot gällde _en_ bil. I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus. Koloxiden försvinner inte bara för att det är utomhus men det är väl ingen akut effekt. Gemensamt för koloxiderna och kväveoxiderna är dock att de är luktlösa men fullt mätbara, även skillnaden mellan elbil och avgasbil. En avgasbil kan inte rena koloxiderna och tillverkarna fuskar stort när det gäller reningen av kväveoxiderna även på de allra nyaste bilarna. Ingen dieselbil är fri från kväveoxiderna.Fredrik j skrev:Nej, scenariot var att miljözoner kommer ge ett mätbart resultat på luftkvalitet utomhus i stadskärnan. Argumentet var att man kunde förstärka effekterna genom att köra i slutet rum enligt logiken är det farligt i slutet rum är det naturligtvis även farligt utomhus.hanty skrev:Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu införs miljözoner
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?Svenssons skrev:I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Re: Nu införs miljözoner
+1 på den.Fredrik j skrev:Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?Svenssons skrev:I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Nu införs miljözoner
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?hanty skrev:Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.Fredrik j skrev:Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.Svenssons skrev:Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.
För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.
Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme.
Re: Nu införs miljözoner
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu införs miljözoner
Bra sammanfattning. Frågan är ju hur långt från avgasröret man kan kalla luften "lokal"...Verdi skrev:Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?hanty skrev:Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.Fredrik j skrev:Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.Svenssons skrev:Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.
För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.
Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme.
Re: Nu införs miljözoner
Aldrig hört talas om att kolmonoxid skulle vara en faktor i annat än utrymmen med dålig ventilation. Enligt naturvårdsverket har dessutom halterna av kolmonoxid i luften minskat med 80-90% sen 80-talet.Fredrik j skrev:Bra sammanfattning. Frågan är ju hur långt från avgasröret man kan kalla luften "lokal"...Verdi skrev:Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?hanty skrev:Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.Fredrik j skrev:Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.Svenssons skrev:Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.
För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.
Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... olmonoxid/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nu införs miljözoner
Man kan ju få en aning av detta ibland, jag hamnade t.ex. i en kö av veteraner/vrak (beroende på hur man ser på det) på Kungsgatan för en tid sedan under en cruising-kväll.Fredrik j skrev:Luften i städerna måste ju varit fruktansvärd att andas tidigare när alla bilar var orenade.
Stanken var nästan outhärdlig, det märkliga är att man tyckte detta var helt normalt för något/några tiotal år sedan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nu införs miljözoner
Du måste klara Euro6 avgaskraven.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... jozonerna/Den 1 juli 2022 blir reglerna hårdare – då förbjuds även dieselbilar som klarar Euro 5.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu införs miljözoner
Min bil klarar det men jag tänker ändå inte åka ditZalman3 skrev:Du måste klara Euro6 avgaskraven.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... jozonerna/Den 1 juli 2022 blir reglerna hårdare – då förbjuds även dieselbilar som klarar Euro 5.
Re: Nu införs miljözoner
Jag svarade på ditt test om att det inte luktar något från dagens renade bilar. Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa. Det är inte dessa som man känner lukten av från en veteranbil och moderna bilar kan släppa ut lika mycket av dessa som en veteranbil.Fredrik j skrev:Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?Svenssons skrev:I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Att mäta dessa gaser är inget problem alls, det blir också stor skillnad i mätningarna när trafiken av avgasbilar ändras. Att det inte skulle gå att mäta är ju taget ur luften så att säga...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu införs miljözoner
Glöm bara inte att koldioxid aldrig kan "renas" bort ur avgaserna eftersom den inte är en förorening per se utan en förbränningsprodukt, dvs ett direkt resultat av att varje kolatom i bränslet förenas med två syreatomer ut luften på samma sätt som varje två väteatomer i bränslet förenas med en syreatom och bildar vattenånga. Koldioxid och vattenånga är alltså de direkta produkterna av förbränningen, själva förutsättningen för utvinning av energi ur bränslet. Enda sättet att reducera koldioxidutsläppen är att minska bränsleförbrukningen. Fast det kanske var det du menade?Svenssons skrev:Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa.
Kolmonoxid och diverse kväveoxider är däremot "biprodukter" som uppstår av olika anledningar vid förbränningen och dessa kan i olika hög grad elimineras eller reduceras genom att dels se till att motorn arbetar vid rätt temperatur och med rätt bränsle/luftblandning och dels med hjälp av olika former av avgasrening såsom katalysator, AdBlue etc.
Ett sätt att helt eliminera kväveoxiderna vore förstås att låta motorn suga i sig syrgas från en separat tank istället för luft som innehåller 70% kväve, men det vore inte helt praktiskt...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Nu införs miljözoner
En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.Svenssons skrev:Jag svarade på ditt test om att det inte luktar något från dagens renade bilar. Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa. Det är inte dessa som man känner lukten av från en veteranbil och moderna bilar kan släppa ut lika mycket av dessa som en veteranbil.Fredrik j skrev:Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?Svenssons skrev:I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Att mäta dessa gaser är inget problem alls, det blir också stor skillnad i mätningarna när trafiken av avgasbilar ändras. Att det inte skulle gå att mäta är ju taget ur luften så att säga...
Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".
Re: Nu införs miljözoner
Fredrik j skrev:
En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.
Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".
Koldioxid är inget gift. Alla däggdjur andas ut koldioxid. Att det bor miljontals människor på liten yta verkar inte vara ett problem för koldioxidhalten i luften. Tror inte bilar är det heller.
Re: Nu införs miljözoner
Jag vet. Men "Svenssons" tror det är farligt.Verdi skrev:Fredrik j skrev:
En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.
Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".
Koldioxid är inget gift. Alla däggdjur andas ut koldioxid. Att det bor miljontals människor på liten yta verkar inte vara ett problem för koldioxidhalten i luften. Tror inte bilar är det heller.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Nu införs miljözoner
Tycker de borde tredubbla trängselskatten i kombination med miljözoner, lär dra ned onödigt bilåkande i storstäderna rejält.
Re: Nu införs miljözoner
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.Zalman3 skrev:Givetvis har miljözoner högt signalvärde.Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Nu införs miljözoner
Varför skulle det vara "besvärande"?Fredrik j skrev:Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.Zalman3 skrev:Givetvis har miljözoner högt signalvärde.Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nu införs miljözoner
Besvärande för den som bekämpar ett krig mot privatbilismen på ideologiska grunder.taliz skrev:Varför skulle det vara "besvärande"?Fredrik j skrev:Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.Zalman3 skrev:Givetvis har miljözoner högt signalvärde.Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.