Nu införs miljözoner

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Svenssons »

Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av hanty »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

I slutet utrymme, ja. Livsfarligt. Utomhus, inte mätbart.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av hanty »

Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

hanty skrev:
Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Nej, scenariot var att miljözoner kommer ge ett mätbart resultat på luftkvalitet utomhus i stadskärnan. Argumentet var att man kunde förstärka effekterna genom att köra i slutet rum enligt logiken är det farligt i slutet rum är det naturligtvis även farligt utomhus.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
hanty skrev:
Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Nej, scenariot var att miljözoner kommer ge ett mätbart resultat på luftkvalitet utomhus i stadskärnan. Argumentet var att man kunde förstärka effekterna genom att köra i slutet rum enligt logiken är det farligt i slutet rum är det naturligtvis även farligt utomhus.
Scenariot gällde _en_ bil. I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus. Koloxiden försvinner inte bara för att det är utomhus men det är väl ingen akut effekt. Gemensamt för koloxiderna och kväveoxiderna är dock att de är luktlösa men fullt mätbara, även skillnaden mellan elbil och avgasbil. En avgasbil kan inte rena koloxiderna och tillverkarna fuskar stort när det gäller reningen av kväveoxiderna även på de allra nyaste bilarna. Ingen dieselbil är fri från kväveoxiderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?

Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?

Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
+1 på den.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Verdi »

hanty skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?

I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.

För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.

Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Zalman3 »

Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
hanty skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?

I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.

För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.

Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme. :)
Bra sammanfattning. Frågan är ju hur långt från avgasröret man kan kalla luften "lokal"...
Verdi

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
hanty skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?

I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.

För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.

Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme. :)
Bra sammanfattning. Frågan är ju hur långt från avgasröret man kan kalla luften "lokal"...
Aldrig hört talas om att kolmonoxid skulle vara en faktor i annat än utrymmen med dålig ventilation. Enligt naturvårdsverket har dessutom halterna av kolmonoxid i luften minskat med 80-90% sen 80-talet.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... olmonoxid/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Luften i städerna måste ju varit fruktansvärd att andas tidigare när alla bilar var orenade.
Man kan ju få en aning av detta ibland, jag hamnade t.ex. i en kö av veteraner/vrak (beroende på hur man ser på det) på Kungsgatan för en tid sedan under en cruising-kväll.

Stanken var nästan outhärdlig, det märkliga är att man tyckte detta var helt normalt för något/några tiotal år sedan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Zalman3 »

Du måste klara Euro6 avgaskraven.
Den 1 juli 2022 blir reglerna hårdare – då förbjuds även dieselbilar som klarar Euro 5.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... jozonerna/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Du måste klara Euro6 avgaskraven.
Den 1 juli 2022 blir reglerna hårdare – då förbjuds även dieselbilar som klarar Euro 5.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... jozonerna/
Min bil klarar det men jag tänker ändå inte åka dit
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?

Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Jag svarade på ditt test om att det inte luktar något från dagens renade bilar. Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa. Det är inte dessa som man känner lukten av från en veteranbil och moderna bilar kan släppa ut lika mycket av dessa som en veteranbil.

Att mäta dessa gaser är inget problem alls, det blir också stor skillnad i mätningarna när trafiken av avgasbilar ändras. Att det inte skulle gå att mäta är ju taget ur luften så att säga...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa.
Glöm bara inte att koldioxid aldrig kan "renas" bort ur avgaserna eftersom den inte är en förorening per se utan en förbränningsprodukt, dvs ett direkt resultat av att varje kolatom i bränslet förenas med två syreatomer ut luften på samma sätt som varje två väteatomer i bränslet förenas med en syreatom och bildar vattenånga. Koldioxid och vattenånga är alltså de direkta produkterna av förbränningen, själva förutsättningen för utvinning av energi ur bränslet. Enda sättet att reducera koldioxidutsläppen är att minska bränsleförbrukningen. Fast det kanske var det du menade?

Kolmonoxid och diverse kväveoxider är däremot "biprodukter" som uppstår av olika anledningar vid förbränningen och dessa kan i olika hög grad elimineras eller reduceras genom att dels se till att motorn arbetar vid rätt temperatur och med rätt bränsle/luftblandning och dels med hjälp av olika former av avgasrening såsom katalysator, AdBlue etc.

Ett sätt att helt eliminera kväveoxiderna vore förstås att låta motorn suga i sig syrgas från en separat tank istället för luft som innehåller 70% kväve, men det vore inte helt praktiskt...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?

Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Jag svarade på ditt test om att det inte luktar något från dagens renade bilar. Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa. Det är inte dessa som man känner lukten av från en veteranbil och moderna bilar kan släppa ut lika mycket av dessa som en veteranbil.

Att mäta dessa gaser är inget problem alls, det blir också stor skillnad i mätningarna när trafiken av avgasbilar ändras. Att det inte skulle gå att mäta är ju taget ur luften så att säga...
En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.

Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".
Verdi

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:

En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.

Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".

Koldioxid är inget gift. Alla däggdjur andas ut koldioxid. Att det bor miljontals människor på liten yta verkar inte vara ett problem för koldioxidhalten i luften. Tror inte bilar är det heller.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.

Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".

Koldioxid är inget gift. Alla däggdjur andas ut koldioxid. Att det bor miljontals människor på liten yta verkar inte vara ett problem för koldioxidhalten i luften. Tror inte bilar är det heller.
Jag vet. Men "Svenssons" tror det är farligt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker de borde tredubbla trängselskatten i kombination med miljözoner, lär dra ned onödigt bilåkande i storstäderna rejält.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Nu införs miljözoner

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.
Varför skulle det vara "besvärande"?
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.
Varför skulle det vara "besvärande"?
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.
Besvärande för den som bekämpar ett krig mot privatbilismen på ideologiska grunder.
Skriv svar