Nu införs miljözoner

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Om bilarna på hornsgatan är euro5 eller euro6 har ingen som helst betydelse i det avseendet. Bara signalpolitik och hat mot privatbilismen.
Nä, ur koldioxid synpunkt spelar det ingen som helst roll om det är Euro5 eller Euro6 eftersom dessa inte alls påverkar koldioxid utan kväveoxider, något som har påverkan i stadsmiljö.
I teorin. Men vi får väl återkomma i ämnet när försöket utvärderas.
Du blandar ihop olika miljöföroreningar och drar in att att lukten avgör hur rent något är samtidigt som du ignorerar att varken CO, CO2 eller några av kväveoxiderna har lukt. Reglerna för Euro5/Euro6 har inget med koldioxidutsläppen att göra utan kväveoxider, något som bevisat påverkar luften i stadsmiljö.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Nej jag blandar inye ihop det. Det var ju du som börjar prata koldioxid.
Jag vet att delar av avgaserna är luktfria tror inte luft är ren bara för att den inte luktar.
Vad jag beskrev var den stank som fanns i stadskärnor tidigare tillsammans med höga halter av luktfria avgaser. Det är inte så länge sedan.
Luften är betydligt renare idag och när halterna har sjunkit så mycket blir det svårt att mäta en förhållandevis liten sänkning som en lokal miljözon skulle utgöra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Nu införs miljözoner

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.
Varför skulle det vara "besvärande"?
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.
Besvärande för den som bekämpar ett krig mot privatbilismen på ideologiska grunder.
Mest besvärade verkar bilkramarna vara. Yxskaften verkar liksom inte förstå att oavsett hur ny avgasbil man köpt så släpper den ut dödliga gifter mitt ibland folk. Det säger sig självt att det skall vara totalförbud på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar